0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

TIESĪBASVID skaidro, kāpēc atšķirībā no restorānu tīkla autoservisiem apturēja saimniecisko darbību

VID skaidro, kāpēc atšķirībā no restorānu tīkla autoservisiem apturēja saimniecisko darbību

Atsaucoties uz vakardienas, 22.aprīļa, laikrakstā "Dienas Bizness" publicēto rakstu "Ar lielgabalu pa zvirbuļiem?", Valsts ieņēmumu dienests (VID) vērš uzmanību, ka nav korekti salīdzinātu abas rakstā aplūkotās VID darbības - negodprātīgi darbojošos autoservisu saimnieciskās darbības apturēšanu administratīvā procesa ietvaros un lēmumu attiecībā uz restorānu tīklu, pret kuru VID Finanšu policijas pārvaldē ir uzsākts kriminālprocess un notiek izmeklēšana. Administratīvais process un kriminālprocess ir divi viens no otra neatkarīgi procesi, un katrā no tiem likumos ir noteiktas atšķirīgas VID tiesības un pārkāpumu pierādīšanas iespējas. Autoservisu gadījumā ir runa tikai un vienīgi par administratīvo procesu un tā ietvaros veiktajām VID darbībām. Likumā "Par nodokļiem…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus

VID2015Atsaucoties uz vakardienas, 22.aprīļa, laikrakstā "Dienas Bizness" publicēto rakstu "Ar lielgabalu pa zvirbuļiem?", Valsts ieņēmumu dienests (VID) vērš uzmanību, ka nav korekti salīdzinātu abas rakstā aplūkotās VID darbības - negodprātīgi darbojošos autoservisu saimnieciskās darbības apturēšanu administratīvā procesa ietvaros un lēmumu attiecībā uz restorānu tīklu, pret kuru VID Finanšu policijas pārvaldē ir uzsākts kriminālprocess un notiek izmeklēšana. Administratīvais process un kriminālprocess ir divi viens no otra neatkarīgi procesi, un katrā no tiem likumos ir noteiktas atšķirīgas VID tiesības un pārkāpumu pierādīšanas iespējas.

Autoservisu gadījumā ir runa tikai un vienīgi par administratīvo procesu un tā ietvaros veiktajām VID darbībām. Likumā "Par nodokļiem un nodevām" 34.1 pantā paredzētā saimnieciskās darbības apturēšana normatīvo aktu pārkāpumu gadījumos ir viens no instrumentiem, kuru VID izmanto administratīvā procesa ietvaros kā galējo līdzekli gadījumos, kad preventīvie uzraudzības un kontroles pasākumi, kas veikti negodprātīgiem saimnieciskās darbības veicējiem, nav devuši vēlamo rezultātu.

Nav pamata rakstā minētajam apgalvojumam, ka aptuveni divarpus tūkstoši no aizvērto autoservisu darbiniekiem tagad būtu bezdarbnieki, jo saskaņā ar VID rīcībā esošo informāciju 2014.gadā darba vietas no 775 autoservisiem nodrošināja tikai 65, kur vidēji katram bija nodarbināti tikai četri darba ņēmēji.

Lielākā daļa autoservisu, kam tika apturēta saimnieciskā darbība, uz tās apturēšanas brīdi jau neveica aktīvu saimniecisko darbību, neiesniedza nodokļu pārskatus, kā arī neveica aprēķināto nodokļu summu iemaksu kopbudžetā. To kopējais nodokļu parāds 2015.gada marta beigās bija 5,81 miljons eiro. Bez tam, 18,3% to nodokļu maksātāju, kam apturēta saimnieciskā darbība, ir piešķirta fiktīvā uzņēmuma pazīme, kas liecina par tā iespējamo iesaisti nelikumīgos darījumos.

83% gadījumu autoservisu nozares nodokļu maksātājiem saimnieciskā darbība apturēta, jo netika novērsti pārkāpumi (netika iesniegti dokumenti PVN aprēķinu pārbaudei, kā arī netika iesniegtas deklarācijas) un 17% gadījumos saimnieciskās darbības apturēšanas iemesls bija izvairīšanās no nodokļu nomaksas.

Vienlaikus vēršam uzmanību, ka, izmantojot likumā paredzētās tiesības atjaunot nodokļu maksātāja saimniecisko darbību gadījumā, ja tas ir novērsis visus lēmumā par saimnieciskās darbības apturēšanu minētos pārkāpumus[1], VID ir atjaunojis saimniecisko darbību 13 autoservisu nozares nodokļu maksātājiem.

Atgādinām, ka VID, uzsākot nozaru pieeju ēnu ekonomikas apkarošanā un kā pirmajai pievēršoties tieši automobiļu apkopes un remonta nozarei, kurā tika konstatēts augsts nodokļu nemaksāšanas riska īpatsvars, deva iespēju nozares uzņēmumiem pašiem novērst pārkāpumus nodokļu aprēķinu jomā un deklarēt gan saimnieciskās darbības ieņēmumus, gan darbiniekus, gan darbiniekiem aprēķinātās algas pilnā apmērā. Arī pēc diviem mēnešiem, kad VID uzsāka atbilstošus nodokļu administrēšanas pasākumus tiem, kuri šo iespēju neizmantoja, nodokļu maksātājiem vēl bija iespēja paskaidrot un iesniegt objektīvus pierādījumus un labot jau iesniegtās deklarācijas un veikt papildus nodokļu maksājumus valsts budžetā bez papildus soda sankcijām. Un tikai gadījumos, kad arī tādējādi netika sasniegts vēlamais rezultāts, VID pret šādiem nodokļu maksātājiem vērsās ar represīviem kontroles pasākumiem (novērošanas, tematiskās pārbaudes, nodokļu auditi).

Savukārt, attiecībā uz restorānu tīklu VID veic darbības un pieņem lēmumus paralēli gan administratīvā procesa ietvaros, gan kriminālprocesa ietvaros.

VID Finanšu policijas pārvaldes publiski paustie apgalvojumi par to, ka ar restorānu tīkla īpašniekiem saistīta organizētā noziedzīgā grupa katru mēnesi no uzņēmuma kases aparātiem ir izņēmusi ievērojamus skaidras naudas līdzekļus un ka tāda iespēja ir bijusi, jo notikusi ļaunprātīga iejaukšanās restorānu tīkla kases aparātu darbībā, - tā ir VID Finanšu policijas pārvaldes rīcībā esoša informācija, par ko arī 2014.gada septembra sākumā ir uzsākts kriminālprocess[2] par izvairīšanos no nodokļu nomaksas un grāmatvedības dokumentu viltošanu un slēpšanu organizētā grupā. Un tieši šī kriminālprocesa ietvaros tas ir jāpierāda, lai tālāk jau tiesa varētu lemt par šī uzņēmuma amatpersonām piemērojamo sodu.

 Šos pārkāpumus ir iespējams pierādīt tikai kriminālprocesa ietvaros, ne administratīvā procesa ietvaros. Un tieši tādēļ VID Finanšu policijas pārvalde aktīvi turpina izmeklēt konkrēto kriminālprocesuun tā ietvaros vērsīsies pret noziedzīgu nodarījumu izdarījušām personām, lai tās sauktu pie likumā paredzētās kriminālatbildības. Izvērtējot noziedzīgā nodarījuma smagumu, sabiedrisko bīstamību, kā arī noskaidrojot precīzus nodarītā zaudējuma apmērus, tiks risināts arī mantiskais jautājums kriminālprocesā, lai panāktu taisnīgu krimināltiesisko attiecību noregulējumu. Izkrāpto naudas summu atmaksa valsts kasē ir viens no primārajiem VID uzdevumiem. Pēc visu kriminālprocesuālo darbību veikšanas kriminālprocess tiks virzīts prokuratūrai kriminālvajāšanas uzsākšanai, lai vainīgās personas sauktu pie likumā paredzētās kriminālatbildības, un tiks lūgts atlīdzināt valstij nodarītos zaudējumus.

VID Finanšu policijas pārvalde neizslēdz iespēju, ka var tikt vērtēta arī iespēja vērsties pret juridisko personu, kuras interesēs pastrādāts noziedzīgais nodarījums (iespējams, uzsākot procesu par piespiedu līdzekļu ietekmēšanu juridiskajai personai)[3].

Savukārt, administratīvā procesa ietvaros restorānu tīklam tika veikti kontroles pasākumi, piemērojot administratīvo atbildību un naudas sodus; uzņēmuma darbība joprojām tiek pastiprināti uzraudzīta gan klātienē, gan attālināti, bet kases aparātus apkalpojošais dienests tika izslēgts no kases aparātu apkalpojošo dienestu reģistra.

VID apliecina, ka vienlīdz svarīgs ir gan liels, gan mazs nodokļu maksātājs, un VID attieksme pret visiem nodokļu maksātājiem ir vienāda. Tajā pašā laikā ir svarīgi apzināties, ka VID lēmumi nevar tikt balstīt uz emocijām, bet gan uz likumdošanā dienestam paredzētajām tiesībām un konkrētās lietas apstākļu izvērtējumu.

[1]34.2 pants. Nodokļu maksātāja apturētās saimnieciskās darbības atjaunošana

(1) Ja nodokļu maksātājs ir novērsis visus lēmumā par saimnieciskās darbības apturēšanu minētos pārkāpumus un par to paziņojis, Valsts ieņēmumu dienests pēc pārbaudes veikšanas vienas darbdienas laikā atjauno nodokļu maksātāja saimniecisko darbību. Lēmums par nodokļu maksātāja saimnieciskās darbības atjaunošanu stājas spēkā ar tā pieņemšanas brīdi.

2pēc Krimināllikuma 218.panta trešās daļas un 217.panta trešās daļas.

3 Piespiedu ietekmēšanas līdzekļu veidi ir noteikti Krimināllikuma 70.2 pantā - mantas konfiskācija, naudas piedziņa, tiesību ierobežojums vai uzņēmuma likvidācija.