0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

BIZNESSKONKURENCEPrezentēs pētījumu par pašvaldību pienākumu ievērot konkurences noteikumus

Prezentēs pētījumu par pašvaldību pienākumu ievērot konkurences noteikumus

Pēc LTRK informācijas

Foto: Pexels.com

Daļai pašvaldību līdz 2022. gada 1. jūnijam bija jāveic līdzdalības izvērtējums sev piederošajās kapitālsabiedrībās, taču ne visas pašvaldības uzdevumam ir veltījušas pienācīgu rūpību. Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (LTRK) vairākkārt ir vērsusi sabiedrības un lēmumu pieņēmēju uzmanību konkurences kropļošanas riskiem, kas rodas pašvaldībām iesaistoties komercdarbībā. Nesen veikts pētījums par pašvaldību pienākumu ievērot konkurences noteikumus – LTRK aicina iepazīties ar pētījumu un tā prezentācijā 26. oktobrī no plkst. 14 līdz 17, kas tiks pārraidīta arī tiešsaistē LTRK Facebook kontā, un ko papildinās diskusijas par brīvu un godīgu konkurenci.

Pētījums “Administratīvi teritoriālā reforma kā piemērots brīdis, lai pārskatītu pašvaldību dalības komercdarbībā tiesisko pamatotību, kā arī novērstu iespējamos konkurences kropļojumus ” veikts 2022. gadā pēc LTRK nodibinājuma “Krišjāņa Valdemāra fonds” pasūtījuma. Pētījuma autori ir zvērināti advokāti Juris Balodis-Bolužs un Māris Meļķisis.

Pētījuma autori secinājuši, ka ar normatīvo regulējumu netiek sasniegts tā galvenais mērķis – attiecīgi tas nav efektīvs.

Pētījumā skaidrots, kādas ir būtiskākās normatīvā regulējuma, tā piemērošanas nepilnības, kā arī sniegti ieteikumi problēmu novēršanai.

Jau līdz šim LTRK veiktajās aktivitātēs, diskutējot ar iesaistītajām pusēm, esam konstatējuši, ka bieži pastāv atšķirīga izpratne par to, kas īsti ir godīga konkurence un kādos gadījumos publiska persona ir tiesīga iesaistīties komercdarbībā. Liels paldies par atbalstu un sadarbību jāsaka arī Konkurences padomei (KP)! Ņemot vērā, ka visam pamatā ir tiesiskais regulējums, ir tikai loģiski, ka tas būtu nākamais diskusiju objekts. Kaut arī no likumdevēja puses jau ir paveiktas vairākas nozīmīgas lietas, par nožēlu jāsaka, ka partiju programmās konkurences neitralitātes jautājumi teju nav aizskarti, taču tie ir būtiski visas sabiedrības labklājības veicināšanā,” skaidro LTRK valdes priekšsēdētājs Jānis Endziņš.

LTRK Konkurences neitralitātes komitejas vadītāja Māra Simanoviča skatījumā pašvaldību amatpersonas neizturas pietiekami atbildīgi pret vēlētājiem, un tas ietekmē izaugsmi reģionos: “Administratīvi teritoriālās reformas (ATR) rezultātā ir izveidoti lielāki novadi, lai teritorijas būtu spējīgas ekonomiski attīstīties, veidot veselīgu konkurenci un sniegt iedzīvotājiem kvalitatīvu pakalpojumu par adekvātu cenu. Lai veicinātu brīvā tirgus principu ievērošanu, nepieciešams izglītojošs darbs, jo šo modeli nereti kropļo vietvaru dalība uzņēmumos, kas no tiesiskā, finansiālā un lietderības aspekta ir apšaubāma. Tas īpaši attiecas uz pašvaldībām, kas pirms ATR bija lēmušas organizēt publisko iepirkumu, taču pēc novadu apvienošanas to izbeidz un pakalpojumu uztic pašvaldības uzņēmumam bez konkursa.”

KP priekšsēdētājs Juris Gaiķis pauž šādu viedokli: “Valsts un pašvaldību iesaiste komercdarbībā caur tām piederošām kapitālsabiedrībām nāk kopā ar lielu atbildību, jo sabiedrība ir pelnījusi ne tikai saņemt kvalitatīvākos pakalpojumus par izdevīgāko cenu, ko var nodrošināt sīva un godīga uzņēmumu savstarpēja konkurence, bet arī iedzīvotāji ir pelnījuši, ka publiskais finansējums, kas ir valsts un pašvaldību rīcībā, tiek izlietots efektīvi un godprātīgi. Tāpēc ir ļoti būtiski, lai valsts un pašvaldības kapitālsabiedrības tirgū darbotos tikai tad, ja ir tirgus nepilnība, kad privātie uzņēmumi šo pakalpojumu nepiedāvā, vai arī ja piedāvātās preces vai pakalpojumi ir stratēģiski svarīgi valsts attīstībai un drošībai un citādi nav iespējams tos efektīvi nodrošināt un garantēt to pieejamību iedzīvotājiem. Lai pārliecinātos, ka valsts un pašvaldību iesaiste uzņēmējdarbībā ir pamatota, nepieciešams ne retāk kā reizi piecos gados pārvērtēt savu līdzdalību kapitālsabiedrībā, izvērtējot tirgus situāciju un tajā skaitā novērtējot iespējamos konkurences neitralitātes riskus. KP novērtē LTRK centienus uzlabot publiskas personas līdzdalības kapitālsabiedrībā izvērtēšanas procesu, lai nodrošinātu, ka valsts un pašvaldības pieņem pamatotus un analīzē balstītus lēmumus, un tādējādi novērstu situācijas, kad publiskas personas nepamatoti iesaistās tirgū, kur šos pakalpojumus vai preces var piedāvāt privātie tirgus spēlētāji.”

2021. gadā tika izveidota LTRK Konkurences neitralitātes komiteja, kuras viens no mērķiem ir arī konkurences neitralitātes principa ievērošanas nozīmīguma skaidrošana plašākai sabiedrībai, kā arī informācijas sniegšana par ieguvumiem, ko var nodrošināt brīva un godīga konkurence.

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Foto: Pexels.com

Daļai pašvaldību līdz 2022. gada 1. jūnijam bija jāveic līdzdalības izvērtējums sev piederošajās kapitālsabiedrībās, taču ne visas pašvaldības uzdevumam ir veltījušas pienācīgu rūpību. Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (LTRK) vairākkārt ir vērsusi sabiedrības un lēmumu pieņēmēju uzmanību konkurences kropļošanas riskiem, kas rodas pašvaldībām iesaistoties komercdarbībā. Nesen veikts pētījums par pašvaldību pienākumu ievērot konkurences noteikumus – LTRK aicina iepazīties ar pētījumu un tā prezentācijā 26. oktobrī no plkst. 14 līdz 17, kas tiks pārraidīta arī tiešsaistē LTRK Facebook kontā, un ko papildinās diskusijas par brīvu un godīgu konkurenci.

Pētījums “Administratīvi teritoriālā reforma kā piemērots brīdis, lai pārskatītu pašvaldību dalības komercdarbībā tiesisko pamatotību, kā arī novērstu iespējamos konkurences kropļojumus ” veikts 2022. gadā pēc LTRK nodibinājuma “Krišjāņa Valdemāra fonds” pasūtījuma. Pētījuma autori ir zvērināti advokāti Juris Balodis-Bolužs un Māris Meļķisis.

Pētījuma autori secinājuši, ka ar normatīvo regulējumu netiek sasniegts tā galvenais mērķis – attiecīgi tas nav efektīvs.

Pētījumā skaidrots, kādas ir būtiskākās normatīvā regulējuma, tā piemērošanas nepilnības, kā arī sniegti ieteikumi problēmu novēršanai.

Jau līdz šim LTRK veiktajās aktivitātēs, diskutējot ar iesaistītajām pusēm, esam konstatējuši, ka bieži pastāv atšķirīga izpratne par to, kas īsti ir godīga konkurence un kādos gadījumos publiska persona ir tiesīga iesaistīties komercdarbībā. Liels paldies par atbalstu un sadarbību jāsaka arī Konkurences padomei (KP)! Ņemot vērā, ka visam pamatā ir tiesiskais regulējums, ir tikai loģiski, ka tas būtu nākamais diskusiju objekts. Kaut arī no likumdevēja puses jau ir paveiktas vairākas nozīmīgas lietas, par nožēlu jāsaka, ka partiju programmās konkurences neitralitātes jautājumi teju nav aizskarti, taču tie ir būtiski visas sabiedrības labklājības veicināšanā,” skaidro LTRK valdes priekšsēdētājs Jānis Endziņš.

LTRK Konkurences neitralitātes komitejas vadītāja Māra Simanoviča skatījumā pašvaldību amatpersonas neizturas pietiekami atbildīgi pret vēlētājiem, un tas ietekmē izaugsmi reģionos: “Administratīvi teritoriālās reformas (ATR) rezultātā ir izveidoti lielāki novadi, lai teritorijas būtu spējīgas ekonomiski attīstīties, veidot veselīgu konkurenci un sniegt iedzīvotājiem kvalitatīvu pakalpojumu par adekvātu cenu. Lai veicinātu brīvā tirgus principu ievērošanu, nepieciešams izglītojošs darbs, jo šo modeli nereti kropļo vietvaru dalība uzņēmumos, kas no tiesiskā, finansiālā un lietderības aspekta ir apšaubāma. Tas īpaši attiecas uz pašvaldībām, kas pirms ATR bija lēmušas organizēt publisko iepirkumu, taču pēc novadu apvienošanas to izbeidz un pakalpojumu uztic pašvaldības uzņēmumam bez konkursa.”

KP priekšsēdētājs Juris Gaiķis pauž šādu viedokli: “Valsts un pašvaldību iesaiste komercdarbībā caur tām piederošām kapitālsabiedrībām nāk kopā ar lielu atbildību, jo sabiedrība ir pelnījusi ne tikai saņemt kvalitatīvākos pakalpojumus par izdevīgāko cenu, ko var nodrošināt sīva un godīga uzņēmumu savstarpēja konkurence, bet arī iedzīvotāji ir pelnījuši, ka publiskais finansējums, kas ir valsts un pašvaldību rīcībā, tiek izlietots efektīvi un godprātīgi. Tāpēc ir ļoti būtiski, lai valsts un pašvaldības kapitālsabiedrības tirgū darbotos tikai tad, ja ir tirgus nepilnība, kad privātie uzņēmumi šo pakalpojumu nepiedāvā, vai arī ja piedāvātās preces vai pakalpojumi ir stratēģiski svarīgi valsts attīstībai un drošībai un citādi nav iespējams tos efektīvi nodrošināt un garantēt to pieejamību iedzīvotājiem. Lai pārliecinātos, ka valsts un pašvaldību iesaiste uzņēmējdarbībā ir pamatota, nepieciešams ne retāk kā reizi piecos gados pārvērtēt savu līdzdalību kapitālsabiedrībā, izvērtējot tirgus situāciju un tajā skaitā novērtējot iespējamos konkurences neitralitātes riskus. KP novērtē LTRK centienus uzlabot publiskas personas līdzdalības kapitālsabiedrībā izvērtēšanas procesu, lai nodrošinātu, ka valsts un pašvaldības pieņem pamatotus un analīzē balstītus lēmumus, un tādējādi novērstu situācijas, kad publiskas personas nepamatoti iesaistās tirgū, kur šos pakalpojumus vai preces var piedāvāt privātie tirgus spēlētāji.”

2021. gadā tika izveidota LTRK Konkurences neitralitātes komiteja, kuras viens no mērķiem ir arī konkurences neitralitātes principa ievērošanas nozīmīguma skaidrošana plašākai sabiedrībai, kā arī informācijas sniegšana par ieguvumiem, ko var nodrošināt brīva un godīga konkurence.