0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

JAUTĀJUMI UN ATBILDESKā pasargāt savu biznesu no negodīgiem konkurentiem?

Kā pasargāt savu biznesu no negodīgiem konkurentiem?

Jautājums. Viens no mūsu uzņēmuma biznesa virzieniem ir semināru rīkošana par likumdošanas aktualitātēm. Kā ar likumiskiem līdzekļiem pasargāt savu biznesu no negodīgiem konkurentiem, kas mūsu semināra programmas, tiklīdz tās publicētas internetā, pārpublicē pie sevis (pat ar visām gramatiskajām kļūdām) un piedāvā saviem klientiem apvienojumā ar citiem semināriem ar zemāku cenu, nereti pat rīkojot šos seminārus tajā pašā viesnīcā, kuras semināru telpas īrējam mēs. Ja pareizi esam sapratuši, tad, semināra nosaukumu, piemēram, Jaunākie grozījumi PVN likumā, un semināra programmu, kas arī sastāv no frāzēm, ko ikdienā lietojam, nevar patentēt. Kā rīkoties? Uz jautājumu atbild Līga Mence, advokātu biroja Loze & Partneri…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

1 komentārs

Pierakstīties
Paziņot par
1 Komentārs
jaunākie
vecāki populārakie
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Svetlana Sokolova
nim***@yahoo.com
12 gadi atpakaļ

“ja komersants lekcijas sniedz patērētājiem* … tad šādos gadījumos var iestāties arī Negodīgas komercprakses aizlieguma likuma pārkāpums”, – tīri teoretiski, piedodiet! Man ir tikko saņemtas divas atbildes no PTAC (kurš uzrauga šo jautājumu), kurā 10 000 vienas avīzes abonentu skaits nav uzskatams par “vidējo patērētāju” pietiekamo daudzumu:)un līdz ar to, lūk, nav likuma pārkapumu:). Likumi ir labi, bet tos traktē cilvēki, vēl precizāk – ieredni, kuru alga nav atkarīga no darba kvalitātes!

Līga MenceJautājums. Viens no mūsu uzņēmuma biznesa virzieniem ir semināru rīkošana par likumdošanas aktualitātēm. Kā ar likumiskiem līdzekļiem pasargāt savu biznesu no negodīgiem konkurentiem, kas mūsu semināra programmas, tiklīdz tās publicētas internetā, pārpublicē pie sevis (pat ar visām gramatiskajām kļūdām) un piedāvā saviem klientiem apvienojumā ar citiem semināriem ar zemāku cenu, nereti pat rīkojot šos seminārus tajā pašā viesnīcā, kuras semināru telpas īrējam mēs. Ja pareizi esam sapratuši, tad, semināra nosaukumu, piemēram, Jaunākie grozījumi PVN likumā, un semināra programmu, kas arī sastāv no frāzēm, ko ikdienā lietojam, nevar patentēt. Kā rīkoties? Uz jautājumu atbild Līga Mence, advokātu biroja Loze & Partneri zvērināta advokāta palīgs. Autortiesību likums nosaka, ka tādi darbi, kā lekcijas, referāti un apskati ir ar autortiesībām aizsargāti darbi, atšķirībā no normatīvajiem un administratīvajiem aktiem, tiesas nolēmumiem un plašsaziņas līdzekļos (arī tīmeklī) sniegto informāciju par dažādiem faktiem un notikumiem. Ar autortiesībām nav aizsargātas arī idejas, metodes, procesi un matemātiskās koncepcijas. Līdz ar to, ja kāds komersants ir sagatavojis un prezentējis lekciju par jaunumiem tiesību aktos, tad uz to attiektos Autortiesību likums, kas liedz citām personām bez autora piekrišanas šādu materiālu izmantot. Tomēr vēlreiz jāatzīmē, ka tas neattiecas uz pašiem tiesību aktiem, bet saistībā ar tiem sniegtajiem komentāriem un paskaidrojumiem. Tai pat laikā jāatceras, ka autortiesības nav pārkāptas, ja bez autora piekrišanas un bez atlīdzības darbs (neattiecas uz datorprogrammām) tiek izmantots informatīviem mērķiem (piemēram, reproducējot publiskotus un publicētus darbus citātu un fragmentu veidā, zinātniskos, pētniecības, polemiskos un kritiskos nolūkos vai tiesvedības mērķiem), taču tad obligāti ir norādāms darba nosaukums un autora vārds. Visos citos gadījumos, lai izmantotu darbu, ko aizsargā autortiesības, ir jāsaņem autora (vai tā pārstāvja, tiesību pārņēmēja) atļauja (jānoslēdz darba izmantošanas licences līgums vai jāsaņem darba izmantošanas licence). Līdz ar to var secināt, ka gadījumā, ja kāds komersants tīmeklī publicē savu sagatavotu lekciju, tad cits komersants ir tiesīgs to izmantot informatīviem mērķiem, pieminot autora vārdu. Šeit, protams, var diskutēt, vai semināru rīkošana ir informatīvs mērķis. Ja cita autora darbs tiek izmantos polemiskos un kritiskos nolūkos, tad problēmām nevajadzētu rasties, taču, ja kāds komersants viens pret viens („copy/paste”) izmanto cita komersanta sagatavotu lekciju, pat pieminot autoru, šeit jau rodas ne tikai Autortiesību likuma pārkāpums, bet arī Konkurences likuma – saistībā ar negodīgu konkurenci. Pie tam, ja komersants lekcijas sniedz patērētājiem* (* fiziskā persona, kas izsaka vēlēšanos iegādāties, iegādājas vai varētu iegādāties vai izmantot preci vai pakalpojumu nolūkam, kurš nav saistīts ar tās saimniecisko vai profesionālo darbību.), tad šādos gadījumos var iestāties arī Negodīgas komercprakses aizlieguma likuma pārkāpums. Tāpat minēto tiesību aktu pārkāpumi varētu tikt saskatīti gadījumos, kad cits komersants rīko līdzīgus seminārus un lekcijas tajās pašās telpās, kur to ir darījis cits komersants, izņemot, ja telpas ir tādas, kuros šādi pasākumi parasti notiek un tos organizē dažādas personas. Gadījumā, ja kāda persona bez autora piekrišanas ir izmantojusi tā darbu (lekciju, referātu, apskatu), tad autoram (vai tā tiesību pārņēmējam) ir tiesības vērsties pret pārkāpēju un pieprasīt, lai autors tiek norādīts kā konkrētā darba autors (ja darbs tiek izmantots informatīviem mērķiem), savukārt, ja darbs netiek izmantots informatīvos nolūkos, tad autors var prasīt no pārkāpēja: 1) pārtraukt prettiesisko autora darba izmantošanu, aizliedzot sava darba izmantošanu un 2) autors (vai tā tiesību pārņēmējs) var pieprasīt atlīdzināt autoram (vai tā tiesību pārņēmējam) radītos zaudējumus un morālo kaitējumu. Ja pārkāpējs pārkāpumu nenovērš un zaudējumus un morālo kaitējumu neatlīdzina, tad autors (vai tā tiesību pārņēmējs) var vērsties tiesā pret pārkāpēju un autors (tā tiesību pārņēmējs) ir atbrīvots no valsts nodevas samaksas par prasības celšanu. Aprēķinot radušos zaudējumus, var tikt ņemts vērā arī pārkāpēja negodīgi gūtā peļņa. Zaudējumus un morālo kaitējumu autors no pārkāpēja var prasīt arī tajos gadījumos, ja autora darbs tiek izmantots informatīviem mērķiem, bet netiek norādīts, kas ir darba autors. Autortiesību likums arī paredz, ka autors (vai tā tiesību pārņēmējs) var prasīt, lai starpnieki, kuru sniegtie pakalpojumi tiek izmantoti nolūkā pārkāpt autora tiesības vai kuri padara iespējamu šādu pārkāpumu, veic attiecīgus pasākumus, lai pārtrauktu izmantotāju iespējas izdarīt autora tiesību pārkāpumus. Ja starpnieks neveic attiecīgus pasākumus, autoram (vai tā pārstāvim) ir tiesības vērsties arī pret starpnieku. Attiecībā uz semināra programmu un lekcijas nosaukumu, protams, atsevišķas vispārzināmas frāzes neaizsargā ne Autortiesību likums, ne tās ir iespējams reģistrēt kā preču zīmi, taču pati semināra programma, tās saturs jau var būt ar Autortiesību likumu aizsargāta un kā preču zīmi komersants, piemēram, var reģistrēt semināra rīkošanas saukli/lozungu/reklāmas devīzi, ja to ir plānots izmantot arī turpmāk.