0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

JAUTĀJUMI UN ATBILDESKādas ir svarīgākās izmaiņas noteikumos par grāmatvedības kārtošanu un organizāciju?

Kādas ir svarīgākās izmaiņas noteikumos par grāmatvedības kārtošanu un organizāciju?

Jautājums. Kam jāpievērš īpaša uzmanība saistībā ar grozījumiem Ministru kabineta 2003.gada 21.oktobra noteikumos Nr.585 „Noteikumi par grāmatvedības kārtošanu un organizāciju”? Uz jautājumu atbild Arta Priede, Finanšu ministrijas Nodokļu administrēšanas politikas departamenta Metodoloģijas un Grāmatvedības nodaļas vadītājas vietniece. 2011.gada 13.decembrī Ministra kabinets pieņēma Ministru kabineta noteikumus Nr.958 „Grozījumi Ministru kabineta 2003.gada 21.oktobra noteikumos Nr.585 „Noteikumi par grāmatvedības kārtošanu un organizāciju”” (turpmāk – MK noteikumi), kas publicēti 2011. gada 21.decembrī laikrakstā Latvijas Vēstnesis Nr.200 (4598). MK noteikumi ir papildināti ar jauniem punktiem 8.1, 8.2, 8.3 saistībā ar attaisnojuma dokumentiem, kas attiecas uz kases čekiem un sagatavotajām dokumentu kopijām, kas nosūtītas skenētā veidā…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

2 KOMENTĀRI

Pierakstīties
Paziņot par
2 Komentāri
jaunākie
vecāki populārakie
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
***
***
12 gadi atpakaļ

Vai tad preču pavadzīme-rēķins, vairs nav preču piegādes dokuments?!

Arta Priede
***@inbox.lv
12 gadi atpakaļ

Preču piegādes dokumenta veida nosaukums varbūt arī preču pavadzīme – rēķins.

Arta PriedeJautājums. Kam jāpievērš īpaša uzmanība saistībā ar grozījumiem Ministru kabineta 2003.gada 21.oktobra noteikumos Nr.585 „Noteikumi par grāmatvedības kārtošanu un organizāciju”? Uz jautājumu atbild Arta Priede, Finanšu ministrijas Nodokļu administrēšanas politikas departamenta Metodoloģijas un Grāmatvedības nodaļas vadītājas vietniece. 2011.gada 13.decembrī Ministra kabinets pieņēma Ministru kabineta noteikumus Nr.958 „Grozījumi Ministru kabineta 2003.gada 21.oktobra noteikumos Nr.585 „Noteikumi par grāmatvedības kārtošanu un organizāciju”” (turpmāk – MK noteikumi), kas publicēti 2011. gada 21.decembrī laikrakstā Latvijas Vēstnesis Nr.200 (4598). MK noteikumi ir papildināti ar jauniem punktiem 8.1, 8.2, 8.3 saistībā ar attaisnojuma dokumentiem, kas attiecas uz kases čekiem un sagatavotajām dokumentu kopijām, kas nosūtītas skenētā veidā vai pa faksu, un stājas spēkā 2011.gada 22.decembrī. Ja saņemtais kases čeks vai cits dokuments, kas sagatavots, ievērojot prasības, kuras ietvertas normatīvajos aktos par nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektroniskajām ierīcēm un iekārtām (turpmāk - kases čeks), neatbilst attaisnojuma dokumentam noteiktajām prasībām, attiecīgi piemēro Ministru kabineta 2007.gada 2.maija noteikumu Nr.282 „Nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas kārtība” 56.punktā minēto kārtību attiecībā uz attaisnojuma dokumenta saņemšanu vai papildu ierakstu izdarīšanu kases čekā. Tas nozīmē, ja izsniegtajā dokumentā (kases čekā) nav norādīti visi likumā “Par grāmatvedību” noteiktie rekvizīti, kases aparāta vai kases sistēmas lietotājam pēc darījuma partnera pieprasījuma jāizsniedz saskaņā ar likumā “Par grāmatvedību” noformētu attaisnojuma dokumentu, kurā papildus likumā noteiktajiem rekvizītiem norāda kases čeka datumu un numuru, vai izdara papildu ierakstu kases čekā, norādot nepieciešamos rekvizītus un ierakstu veikušās personas uzvārdu un ierakstu apliecinot ar parakstu un spiedogu, kurā norādīts lietotāja nosaukums, nodokļu maksātāja reģistrācijas kods un juridiskā adrese. Savukārt attaisnojuma dokumentam, kas sagatavots saistībā ar skaidrās un bezskaidrās naudas avansa izlietojumu vai ar darbinieka vai fiziskās personas, kas veic saimniecisko darbību, izdarīto naudas izdevumu atlīdzināšanu, pievieno attiecīgos naudas izdevumus apliecinošus dokumentus. Vēršu uzmanību, ka, piemēram, kad no uzņēmuma kases saskaņā ar uzņēmuma vadītāja rakstisku rīkojumu, kurā norādīts naudas saņēmējs, summa un tas, kādam mērķim avanss tiek izsniegts, izsniedz darbiniekam (avansa norēķina personai) skaidru naudu saimnieciskās darbības nodrošināšanai dažādu preču, materiālu iegādei vai samaksai par sniegtajiem pakalpojumiem, ir jānoformē kases izdevumu orderis. Savukārt, iesniedzot atskaiti par izlietotajiem naudas līdzekļiem, avansa norēķinam tiek pievienoti dokumenti, kas apliecina naudas izlietošanas faktu, piemēram, kases čeki. Piemēram, par izdevumu apliecinošu dokumentu var uzskatīt, saskaņā ar  likuma “Par pievienotās vērtības nodokli” speciālās normas (8. panta astotās daļas) pieļauto PVN rēķinu– kases čeku, kura vērtība bez PVN ir mazāka par 20 latiem, kurš  nesatur informāciju par saimnieciskā darījuma dalībnieku (saņēmēju), un papildus nav apliecināts ar ierakstu, ar parakstu un spiedogu. Tāpat arī par izdevumu apliecinošu dokumentu var uzskatīt komandējuma vai darba brauciena attaisnojošu dokumentu (citas valsts), kurā nav norādīti visi attaisnojuma dokumenta noteiktie rekvizīti. Turpmāk par ārēju attaisnojuma dokumentu var izmantot arī preces (pakalpojuma) saņēmējam samaksāšanai izsniegta papīra formā sagatavota dokumenta kopiju (elektroniskā formā vai izdruku), kas nosūtīta elektroniski skenētā veidā vai pa faksu, kā arī elektroniskā dokumenta kopiju papīra formā (izdruku), kuras pareizība nav apliecināta saskaņā ar normatīvajiem aktiem par dokumentu izstrādāšanas un noformēšanas kārtību, ja tiek izpildīts likuma "Par grāmatvedību" 7.1 panta otrajā vai trešajā daļā minētais nosacījums, t.i., ja saņemto dokumentu samaksāšanai bez paraksta apliecina dokumenta saņēmēja uzņēmuma atbildīgā persona vadītāja noteiktajā kārtībā vai arī, ja darījumu pamato cits ārējs dokuments, kam ir juridisks spēks Dokumentu juridiskā spēka likuma izpratnē. MK noteikumi papildināti ar jaunu nodaļu, kas nosaka prasības preču piegādes dokumentam, stājās spēkā ar 2012.gada 1.janvāri. Tiek ieviests jauns dokumentu veids - preču piegādes dokuments, kuru izmanto lai noteiktu preču izcelsmi un piederību preču saņemšanas un izsniegšanas vietās. Preču piegādes dokuments ir dokuments, kurš apliecina preču piegādes un saņemšanas faktu un kurā ir jābūt ietvertiem šādiem dokumenta rekvizītiem un informācijai: - preču nosūtītāja (izsniedzēja) nosaukums (firma), reģistrācijas numurs (Uzņēmumu reģistrā vai Valsts ieņēmumu dienestā), bet ja preču nosūtītājs (izsniedzējs) ir fiziskā persona, - vārds un uzvārds un personas kods (ja personai tāds piešķirts); - preču izsniegšanas vietas adrese; - dokumenta veida nosaukums; - dokumenta datums; - dokumenta reģistrācijas numurs; - preču saņēmēja nosaukums (firma), reģistrācijas numurs (Uzņēmumu reģistrā vai Valsts ieņēmumu dienestā), bet ja preču saņēmējs ir fiziskā persona, — vārds un uzvārds un personas kods (ja personai tāds piešķirts), preču saņemšanas vietas adrese; - preču nosaukums, mērvienība un daudzums; - attiecīgā saimnieciskā darījuma vai darbības apraksts (piemēram, preču piegāde (pārdošana) citam uzņēmumam, pārvietošana starp uzņēmuma struktūrvienībām); - atsauce uz citu dokumentu (ja tāds ir), kurā atrodama informācija, kas nepieciešama, lai novērtētu saimniecisko darījumu naudas izteiksmē (piemēram, attiecīgs līgums); - paraksts. Preču piegādes dokumentu paraksta preču izsniegšanas vietā preču nosūtītājs (izsniedzējs) un preču saņemšanas vietā - preču saņēmējs. Savukārt preču piegādes dokumentu var neparakstīt, ja tas sagatavots elektroniski un ja darījuma puses (preču nosūtītājs un preču saņēmējs) to apliecinājušas (autorizējušas) kārtībā, kas noteikta līgumā par elektronisko datu apmaiņu un tās formātu, kas noslēgts starp preču nosūtītāju un preču saņēmēju. Vēršu uzmanību, ka preču piegādes dokumentu preču saņēmējam var nosūtīt kopā ar kravu (precēm) vai pa pastu papīra veidā, vai nosūtīt elektroniski. Jāatzīmē, ka saskaņā ar MK noteikumu 45.punktu, sagatavojot attaisnojuma dokumentu (arī preču piegādes dokumentu) un noformējot rekvizītu „paraksts”, attiecīgi jāpiemēro MK 2010.gada 28.septembra noteikumu Nr.916 „Dokumentu izstrādāšanas un noformēšanas kārtība” 3.3. apakšnodaļā „Paraksts” noteiktais. Tādējādi preču piegādes dokuments jāparaksta pašrocīgi gan preču saņēmējām, gan izsniedzējam un jāparaksta visi dokumentu eksemplāri, arī tie, kuri paliek pie dokumenta autora. Savukārt preču piegādes dokumentu klientiem var nosūtīt elektroniski, ja uzņēmums ir vienojies ar klientu par kārtību, kādā veicama dokumentu apmaiņa elektroniskā veidā, un elektroniskās apliecināšanas (autorizācijas) kārtību. Preču piegādes dokumentu jāsagatavo līdz preces nodošanas brīdim. Tādējādi, preču piegādes dokumentu var sastādīt arī preču saņemšanas vietā. Preču piegādes dokumentu var nesagatavot lauksaimniecības produkcijas ražotāji par preču izsniegšanu citai uzņēmuma struktūrvienībai vai atbildīgajai personai, vai vietai, kur saskaņā ar uzņēmuma vadītāja noteikto kārtību tiek veikta preču glabāšana un uzskaite. Par preču piegādes dokumentu var izmantot arī dokumentu, ja tas satur preču piegādes dokumentam nepieciešamos rekvizītus un informāciju: - dokumentu, kas sagatavots saistībā ar attiecīgo preču apriti vai tirdzniecību reglamentējošo normatīvo aktu prasībām (piemēram, pārtikas apriti regulējošajos normatīvajos aktos noteiktu pavaddokumentu pienam vai olu piegādei mazumtirdzniecībā u.tml.); - dokumentu, kas sagatavots attiecībā uz precēm saskaņā ar attaisnojuma dokumentam noteiktajām prasībām (likuma Par grāmatvedību 7.pants un MK noteikumu 7.1 un 7.2 punkts). Tādējādi, ja uzņēmums piegādā preces ar attaisnojuma dokumentu, kurā ir ietverti likumā Par grāmatvedību noteiktie attaisnojuma dokumentu un MK noteikumu 7.1 un 7.2 , 35.11 punktā noteiktie rekvizīti, tad preču piegādes dokuments nav jāsagatavo. Preču piegādes dokumentu drīkst nesagatavot par preču piegādi, ja samaksu apliecina kases čeks vai cits dokuments, kas sagatavots, ievērojot prasības, kuras ietvertas normatīvajos aktos par nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektroniskajām ierīcēm un iekārtām. Līdz ar to, ja uzņēmums iegādājas preces, un šo iegādi apliecina kases čeks, kas sagatavots atbilstoši Ministra kabineta 2007.gada 2.maija noteikumu Nr.282 „Nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas kārtību” prasībām, un šis kases čeks atbilst attaisnojuma dokumentam noteiktajām prasībām attiecībā uz precēm, tad šādā gadījumā papildus kases čekam nav jāsagatavo preču piegādes dokuments. Tāpat arī preču piegādes dokumentu drīkst nesagatavot par preču piegādi, ja preču pārvietošana (kravas transportēšana) starptautiskajos vai iekšzemes darījumos notiek, pamatojoties uz starptautiskajiem vai iekšzemes pārvadājumu dokumentiem, kuri noformēti atbilstoši attiecīgiem likumiem vai Konvencijām (turpmāk – pārvadājumu dokuments). Jāatzīmē, ka veicot preču pārvietošanu (kravas transportēšanu) iekšzemē, jāievēro autopārvadājumu, dzelzceļa vai pasta darbību reglamentējošie normatīvie akti, savukārt veicot preču pārvietošanu (kravas transportēšanu) starptautiskajos darījumos atkarībā no pārvadājuma veida jāievēro attiecīgā starptautiskā Konvencija-, piemēram, CMR transporta pavadzīmes. Būtiskākās atšķirības starp preču piegādes dokumentu un attaisnojuma dokumentu ir tas, ka preču piegādes dokumentā var neiekļaut preču vienības cenu un līdz ar to saimnieciskā darījuma novērtējumu naudas izteiksmē. Jāņem vērā, ka preču piegādes dokumentā obligāti jānorāda preču izsniegšanas vietas adrese un preču saņemšanas vietas adrese, savukārt attaisnojuma dokumentā obligāti jānorāda saimnieciskā darījuma dalībnieku juridiskā adrese. Līdz ar to jāatceras:  lai preču piegādes dokumentu izmantotu arī par attaisnojuma dokumentu, tad šādā dokumentā jābūt norādītām preču izsniegšanas un preču saņemšanas vietas adresēm, un arī šo abu dalībnieku juridiskajām adresēm. Ja preču saņemšanas vietā tiek konstatēts, ka piegādāto preču nosaukums, daudzums vai kvalitāte atšķiras no preču piegādes dokumentā norādītā, precizētos (faktiskos) datus par preču piegādi norāda precizējot šo preču piegādes dokumentu, izdarot attiecīgus papildu ierakstus vai arī citā dokumentā (piemēram, attiecīgā aktā), kuru izvēlējies uzņēmuma vadītājs. Preču piegādes dokumenta eksemplāru skaitu nosaka uzņēmuma vadītājs, ievērojot, ka katrā preču izsniegšanas un saņemšanas vietas adresē līdz pārskata gada slēguma inventarizācijai atrodas viens dokumenta eksemplārs (kopā ar dokumentu reģistru). Preču piegādes dokumentu, kurā nav iekļauta preču vienības cena un saimnieciskā darījuma novērtējums naudas izteiksmē, nevar izmantot par attaisnojuma dokumentu. Papildus šādam preču piegādes dokumentam nepieciešams preču nosūtītāja (izsniedzēja) sagatavots attaisnojuma dokuments, kurā norāda attiecīgā preču piegādes dokumenta reģistrācijas numuru un datumu vai, ja preču piegāde veikta starp uzņēmuma struktūrvienībām vai personām, kas atbild par konkrētu preču saglabāšanu, - citas ziņas, kas nepārprotami ļauj identificēt konkrēto preču piegādi. MK noteikumi papildināti ar jaunu nodaļu, kas nosaka prasības preču piegādes dokumentu vai pārvadājumu dokumentu reģistrēšanai, stājās spēkā 2012.gada 1.janvārī. Šīs nodaļas noteikumi attiecas uz visām tām personām, kuras nodarbojas ar preču tālākpārdošanu mazumtirdzniecībā vai vairumtirdzniecībā. Preču nosūtītājs (izsniedzējs) preču piegādes dokumentu vai pārvadājumu dokumentu tā nosūtīšanas dienā un preču saņēmējs - tā saņemšanas dienā un pirms preču tālākas piegādes (pārdošanas) vai citu darbību veikšanas ar tām hronoloģiskā secībā reģistrē attiecīgi uzņēmuma izdoto vai saņemto preču piegādes dokumentu un pārvadājumu dokumentu reģistrā vai citā reģistrā (turpmāk - reģistrs). Reģistrā norāda vismaz šādu informāciju: - ieraksta datums un kārtas numurs; - preču piegādes dokumenta vai pārvadājumu dokumenta sagatavošanas datums un reģistrācijas numurs; - preču piegādes dokumentā vai pārvadājumu dokumentā norādītais preču nosūtītājs (izsniedzējs) (juridiskās personas nosaukums vai fiziskās personas vārds, uzvārds). Preču piegādes dokumenta reģistrēšanas prasības neattiecas uz tādu dokumentu, kurš sagatavots saistībā ar koku un apaļo kokmateriālu piegādi. Šos dokumentus reģistrē Ministru kabineta 2007.gada 6.novembra noteikumu Nr.744 "Noteikumi par koku un apaļo kokmateriālu uzskaiti" 12.punktā minētajā kārtībā. Jāņem vērā, ka reģistrs kopā ar vienu preču piegādes dokumenta vai pārvadājumu dokumenta eksemplāru vai kopiju atrodas katrā preču izsniegšanas un saņemšanas vietas adresē līdz pārskata gada slēguma inventarizācijai. Jāatzīmē, ka kopiju, preču saņēmējs, izstrādā un apliecina Ministru kabineta 2010.gada 28.septembra noteikumu Nr.916 "Dokumentu izstrādāšanas un noformēšanas kārtība" 54., 55., 56. un 57.punktā minētajā kārtībā. Pēc pārskata gada slēguma inventarizācijas reģistra un minētā dokumenta eksemplāra glabāšanas kārtību nosaka uzņēmuma vadītājs. Ņemot vērā to, ka MK noteikumu 58.punkts nosaka, ka inventarizācijas rezultātus ieraksta inventarizācijas sarakstos un, ja uzņēmumā ir atbildīgā persona, šos sarakstus sastāda vismaz 2 eksemplāros, tad vienam šādam inventarizācijas saraksta eksemplāram vajadzētu atrasties preču izsniegšanas un saņemšanas vietas adresē pēc pārskata gada slēguma inventarizācijas. Ja preču izsniegšanas un saņemšanas vieta nav uzņēmuma pastāvīgā darbības vieta (struktūrvienība), reģistrs (izņemot tirdzniecību) drīkst atrasties uzņēmuma juridiskajā adresē (fiziskai personai - deklarētajā dzīvesvietā) vai Valsts ieņēmumu dienestā reģistrētā struktūrvienībā. Reģistru var kārtot un glabāt arī elektroniski, taču jānodrošina šā reģistra attēlošanu datora ekrānā lasāmā veidā un, ja nepieciešams (piemēram, pēc kontrolējošo institūciju pieprasījuma), arī iespēju veidot un izsniegt tā atvasinājumus papīra formā.