GRĀMATVEDĪBA. LIKUMDOŠANA. FINANSESLIKUMDOŠANA. FINANSES. GRĀMATVEDĪBAFINANSES. GRĀMATVEDĪBA. LIKUMDOŠANAGRĀMATVEDĪBA. LIKUMDOŠANA. FINANSESLIKUMDOŠANA. FINANSES. GRĀMATVEDĪBAFINANSES. GRĀMATVEDĪBA. LIKUMDOŠANAGRĀMATVEDĪBA. LIKUMDOŠANA. FINANSESLIKUMDOŠANA. FINANSES. GRĀMATVEDĪBAFINANSES. GRĀMATVEDĪBA. LIKUMDOŠANAGRĀMATVEDĪBA. LIKUMDOŠANA. FINANSESLIKUMDOŠANA. FINANSES. GRĀMATVEDĪBAFINANSES. GRĀMATVEDĪBA. LIKUMDOŠANAGRĀMATVEDĪBA. LIKUMDOŠANA. FINANSESLIKUMDOŠANA. FINANSES. GRĀMATVEDĪBAFINANSES. GRĀMATVEDĪBA. LIKUMDOŠANAGRĀMATVEDĪBA. LIKUMDOŠANA. FINANSESLIKUMDOŠANA. FINANSES. GRĀMATVEDĪBAFINANSES. GRĀMATVEDĪBA. LIKUMDOŠANAGRĀMATVEDĪBA. LIKUMDOŠANA. FINANSESLIKUMDOŠANA. FINANSES. GRĀMATVEDĪBAFINANSES. GRĀMATVEDĪBA. LIKUMDOŠANAGRĀMATVEDĪBAFINANSESLIKUMDOŠANA€8.00GRĀMATVEDĪBAAA LIKU8.00Nr. 3 (447)2019. GADAMARTSSabiedrību 2018. gada pārskats6. lpp.Valdes locekļu atbildības apdrošināšana38. lpp.Izmaiņas ceturkšņu pārskatu sagatavošanā14. lpp.Transfertcenu dokumentācijas saturs un iepriekšējā vienošanās26. lpp.Par PVN un komercķīlas pārdošanu16. lpp.22. lpp.Jūlija SaušaPievienotās vērtības nodokļa krāpšana pasaulē un LatvijāMikro un mazo sabiedrību gada pārskats10. lpp.Strīdi un skaidrojumi notiks ģimenē, draugu lokā, arī veikala rindā! Protams, piebiedrosies aktīvi līdzpilsoņi, kurus dzirdēsim pa radio un redzēsim televīzi-jā. Paredzams, ka daudzi būs neapmie-rināti… Lai Dievs dod spēku pārdzīvot pirmā gada nodokļu reformas realitāti bez kaitējuma veselībai!Runa, protams, ir par 2018. gada fizisko personu ienākumu deklarāciju. Mediji skaļi paziņoja: pēc aplēsēm, ap 60 000 strādājošo, visticamāk, nāk-sies piemaksāt ienākuma nodokli par 2018. gadu! Kuram tad tas patiks! Visu gadu maksājām nodokļus, tomēr tik un tā būs jāpiemaksā?! Diezin kāpēc ne vārda netiek minēts, cik tūkstošu būs tādu nodokļu maksātāju, kuriem IIN tiks atmaksāts (pat neņemot vērā attaisno-tos izdevumus par mācībām un ārstnie-cību)! Ļoti gaidīšu šo statistiku.Godīgi sakot, nav jau tā, ka neviens necentās brīdināt par šādas situācijas iespējamību. Turklāt nav nekā īpaši sa-režģīta sevis pasargāšanā no parāda budžetam. Atliek vien iemācīties divus «dzejolīšus» un periodiski gada laikā tos atcerēties. Tie ir, lūk, šādi:1. Jo tuvāk mani vidējie ieņēmumi tūkstotim mēnesī, jo mazāks ir mans neapliekamais minimums. Lietderīgi būtu no minimuma vispār atteikties, lai tā nepamatota piemērošana neiedzītu mani mantkārības grēkā (parādā).2. Ja mani vidējie ieņēmumi mēnesī pārsniedz pusotra tūkstoša, laiks lūgt grāmatvedi piemērot ienākuma nodok-ļa likmi nevis 20%, bet 23%.Personai bez priekšzināšanām grā-matvedībā ar to ir pilnīgi pietiekami, lai nebūtu jāuztraucas par papildu nodok-ļa piemaksu, gadam beidzoties. Pieradīs pie šiem noteikumiem un varēs intere-sēties tālāk, kāpēc tā, vai nākamgad arī tas pats u.tml.).Žurnāla lasītāji jau laikus tika brī-dināti par minētajiem principiem un riskiem un, protams, tos sapratuši no pirmās reizes, tomēr «parastie cilvēki» diez vai ieskatās speciālistiem pare-dzētajos rakstos, tāpēc reformas slogs pamatā būs jāiznes uz saviem pleciem tieši grāmatvežiem. Neskatoties uz to, ka presē bija brīdinoša informācija, ne-vienā komentārā nebija skaidrojuma, ka cilvēkam (nodokļu maksātājam) būtu jāskaita kopā nevis saņemtie ieņēmumi (neto, uz rokas), bet aprēķinātie (bru-to!). Vai jāskaita visi ieņēmumi, vai ir tādi, kuri nav jāsummē… Cilvēki nezina šādas īpatnības, jo viņi ir speciālisti pavisam citās jomās!Vai tiešām ienākuma nodoklis būs jāpiemaksā vairākiem tūkstošiem? Patlaban to neviens nevar pateikt, bet, pētot statistikas datus, redzams, ka valstī ir tik daudz nodarbināto ar tik nelielām algām, ka diez vai tiem varētu būt pārsniegti iepriekš minētie sliekšņi un izveidotos nodokļa parādi. Savukārt tās personas, kuru ieņēmumi pārsniedz vidēji mēnesī 1000 eiro (neapliekama-jam minimumam) vai 1667 eiro (23% IIN likmei), var nomierināt ar vienkāršu aritmētisku secinājumu: par ieņēmu-miem, kas pārsniedz minētos lielumus, jums būs jāpiemaksā ne vairāk kā 30 eiro par katru tūkstoti. Trīsdesmit eiro no tūkstoša – vai tā ir katastrofa?Vai ir vērts krist panikā, pirms no jums tiek pieprasīts papildu nodoklis?IEVADKOMENTĀRSŽurnāls par grāmatvedību, likumdošanu un finansēm.Iznāk reizi mēnesīNr. 3 (447)2019. gada martsRE DA KC I J AGalvenā redaktoreMaija GrebenkoLiterārā redaktore Rita CielēnaMaketētājs Arvis VillaFotogrāfs Aivars SiliņšR E K L Ā M A S NOD A Ļ ATālrunis 67606110E–pasts: reklama@lid.lvBILANCE internetāwww.bilance.lid.lvR E D A K C IJ AS AD R E S EGraudu iela 68,Rīga, LV–1058Tālrunis 67606110Fakss 67606115E–pasts: bilance@lid.lvIzdevējs SIA Lietišķās informācijas dienestsISSN 1407–5709LR UR reģistrācijas nr. 000702395@zurnalsBILANCE© SIA Lietišķās informācijas dienests, 2019Pārpublicējumi tikai ar izdevēja atļauju.Citēšanas gadījumā atsauce uz žurnālu BILANCE obligāta.Par faktu materiālu savos rakstos ārštata autori atbild paši.Par reklāmu saturu redakcija neatbild.Iespiests SIA IBC Print Baltic tipogrāfijā.3Pirmais marts – ar plusu vai mīnusu?Beidzot šī diena ir pienākusi! Pamatīgs stress visiem! VID tiks sturmēts gan elektroniski, gan fi ziski. Paredzot šo ažiotāžu, ir izsludināti vairāki semināri visā valstī. Vai tikai nav mazliet par vēlu?! Atkal klibo komunikācija…Grāmatveži šajos jautājumos tiks «pratināti» savas darbavietas ietvaros!Nr. 3 (447) 2019. gada martsMaija Grebenko, Mg.sci.oec., žurnāla Bilance galvenā redaktoreFoto: Aivars SiliņšSATURS4Nr. 3 (447) 2019. gada marts« B I L AN C E S AK AD Ē M IJ A » P I E D Ā V Ā48. lpp.Semināri un kursi martā16. lpp.18. lpp.Par PVN un komercķīlas pārdošanuNodokļi dāvinājuma darījumos 2NODOK Ļ IIna SpridzāneOlga Lukašina, Jekaterina Juhimeca22. lpp.26. lpp.Pievienotās vērtības nodokļa krāpšana pasaulē un LatvijāTransfertcenu dokumentācijas saturs un iepriekšēja vienošanāsF I NAN S E SJūlija SaušaArtūrs BreicisGR Ā M A T V E D Ī BASabiedrību 2018. gada pārskatsMikrosabiedrību un mazo sabiedrību gada pārskatsIzmaiņas ceturkšņa pārskatu sagatavošanas un iesniegšanas kārtībā6. lpp.10. lpp.14. lpp.Gaida KalniņaLaila KelmereJūlija BojarenkoU Z Ņ Ē MUM A , IEST Ā D ES , OR G A NIZ Ā CIJAS A T TĪ STĪBAOficiālā elektroniskā adrese32. lpp.Jolanta BrilteG R ĀMA T VE Ž A K A L E N D ĀR SGrāmatveža kalendārs par nodokļu samaksu un atskaišu iesniegšanas termiņiem martā44. lpp.Ņina VasiļevskaAT B I L D E S U Z J A U T Ā J U M I E MSummētā darba laika uzskaite un stundas tarifa likme, un citas atbildes uz žurnāla lasītāju jautājumiem34. lpp.Maija GrebenkoNODERĪG IValdes locekļa atbildība un tās apdrošināšanaRudenī indeksēs ne vien pensijas, bet arī piemaksas38. lpp.42. lpp.Ikars KubliņšRedakcijaLASIET JAUNAJĀ MARTA NUMURĀIZDEVĪGĀKabon ē tBILANCES ZELTA KOMPLEKTĀ !www.lid.lv/zurnaliNUMUR A I N T E R VIJ ASankciju neievērošana var kaitēt biznesamSaruna ar Elīzu Grīsli, Ārlietu ministrijas Juridiskā departamenta Starptautisko tiesību nodaļas ekspertiK OME R C T I E SĪ B A SDividendes – par būtiskāko 2019. gadā Jeļena Bārtule, BDO Latvija nodokļu konsultanteJUR IST A P A D OMSDarbinieka uzteikums, kas pamatots ar tikumības un taisnprātības apsvērumiemIveta Zelča, zvērināta advokāteSIA dalībnieka un kapitāla daļu īpašnieka statusa nošķiršanaZane Caune, zvērinātu advokātu biroja COBALT juristeKam, kad un kā ir jāziņo par neparastu vai aizdomīgu darījumu? Kristīne Markus, Mg. iur., CAMS, darbības atbilstības speciāliste Commerzbank AG NE K UST AMAIS Ī P AŠUMSĪpašuma un mantas vērtējumu ietekmējošie faktoriIkars Kubliņš, portāla plz.lv redaktorsT I E SU P R AK SEKādā valūtā gaisa pārvadātājs drīkst norādīt pārvadājuma maksu?Viktorija Soņeca, LU Juridiskās fakultātes doktorante, Latvijas Republikas pārstāvja Eiropas Savienības Tiesā biroja vadītāja2018. gada spriedumu motīvu daļas atziņas. Kaspars Rācenājs, Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības jurists, konsultants darba tiesisko attiecību jautājumoswww.juridiskiepadomi.lvPar abonēšanu jautājiet Klientu servisā: tālrunis 67606110 vai e–pasts lid@lid.lv@JuridiskiPadomijuridiskie.padomiRaksts veltīts gada pārskata apjomam, pielikuma saturam, gada pārskata parakstīšanai, revīzijai (pārbaudei), apstiprināšanai un iesniegšanai VID EDS sistēmā.Gada pārskata sastādīšanas kār-tību nosaka šādi normatīvie doku-menti: Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likums (spēkā no pār-skata gada, kas sākās 2016. gadā); 2015. gada 22. decembra MK no-teikumi Nr. 775 «Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma piemērošanas noteikumi» (spēkā no pārskata gada, kas sākās 2016. gadā); 2016. gada 21. jūnija MK notei-kumi Nr. 399 «Noteikumi par sabied-rību sagatavoto finanšu pārskatu vai konsolidēto finanšu pārskatu elektro-niskā noraksta formu» (spēkā no pār-skata gada, kas sākās 2016. gadā).Sabiedrību gada pārskatu ap-joms ir saistīts ar sabiedrību lielumu. Visas sabiedrības atkarībā no likumā noteiktajām robežvērtībām ir sadalī-tas šādās kategorijās (5. pants): mikrosabiedrība; maza sabiedrība; vidēja sabiedrība; liela sabiedrība.2018. gada pārskata pielikuma informācija un papildus skaidrojamie posteņiRakstā ir sniegta 2016. gada 21. jū-nija MK noteikumu Nr. 399 «Noteikumi par sabiedrību sagatavoto finanšu pārskatu vai konsolidēto finanšu pār-skatu elektroniskā noraksta formu» (spēkā no pārskata gada, kas sākās 2016. gadā) pielikuma ietveramā ob-ligātā informācija visām sabiedrībām. Rakstā nav aprakstīta vidējām un lie-lām sabiedrībām sniedzamā papildu informācija un posteņu skaidrojums. Visām sabiedrībām finanšu pārskatu pielikumā jāsniedz šāda informācija vai jāskaidro atsevišķi bilances posteņi. Vidējais darbinieku skaits. Informācija par pieņemto grāmat-vedības politiku, tās izmaiņām un at-bilstību pieņēmumam, ka sabiedrība darbosies arī turpmāk. Grāmatvedības politika: nemateriālo ieguldījumu uz-skaite; pamatlīdzekļu uzskaite (novēr-tēšana, nolietojuma metode, dzīvnieku un augu uzskaite); ilgtermiņa finanšu ieguldījumu uzskaite; krājumu uzskaite; uzkrājumu veidošanas grāmat-vedības politika nedrošiem pa-rādiem; uzkrājumu veidošanas notei-kumi; kreditoru uzskaite;Sabiedrību 2018. gada pārskats1. T A B U L ASabiedrību kategoriju robežvērtības (bilances datumā nepārsniedz divas kritēriju robežvērtības)KritērijiMikrosabiedrība (maza mikrosabiedrība, 58. pants)Maza sabiedrībaVidēja sabiedrībaLiela sabiedrība (bilances datumā pārsniedz divu kritēriju robežvērtības)Bilances vērtība (EUR)350 000(50 000)4 000 00020 000 00020 000 000Neto apgrozījums (EUR)700 000(100 000)8 000 00040 000 00040 000 000Vidējais darbinieku skaits10 (5)502502502. T A B U L AGada pārskata sastāvdaļasSabiedrībasVadībasziņojumsBilancePZANaudas plūsmas pārskatsPašu kapitāla izmaiņu pārskatsPielikums PiezīmesMikroMikro mazāMazāVidējāLielā6GRĀMATVEDĪBANr. 3 (447) 2019. gada martsGRĀMATVEDĪBA7 ieņēmumu atzīšanas principi; ar būvdarbu līgumu saistīto ieņēmumu uzskaite; izdevumu atzīšanas principi. Detalizēta informācija par maz-nozīmīgām summām, kas norādītas līdzīgu finanšu informācijas apvieno-jošos posteņos. Skaidrojumi par atkāpšanos no kāda likumā noteiktā finanšu pārska-ta posteņu atzīšanas, novērtēšanas un norādīšanas principa vai noteikumiem. Bilancē neiekļautās finansiālās saistības, sniegtās garantijas un citas iespējamās saistības: galvojumi un garantijas; saistības par noslēgtajiem no-mas un īres līgumiem, kas ir būtiski sabiedrības darbībā; informācija par to, ka sabied-rības aktīvi ir ieķīlāti vai citādi apgrūtināti; saistības pret radniecīgajiem un asociētajiem uzņēmumiem; informācija par iespējamām saistībām, kas varētu rasties konkrēta pagātnes notikuma sakarā; informācija par operatīvo nomu (sniedz gan nomnieks, gan iznomātājs); informācija par finanšu nomu (sniedz gan nomnieks, gan iz-nomātājs); informācija par atgriezenisko nomu. Informācija par nelabvēlīgiem vai labvēlīgiem notikumiem, kas neattie-cas uz pārskata gadu, bet var būtiski ietekmēt gada pārskatu lietotāju no-vērtējumu attiecībā uz sabiedrības līdzekļiem, saistībām, finansiālo stā-vokli, peļņu vai zaudējumiem un nau-das plūsmu vai lēmumu pieņemšanu nākotnē. Informācija par būtiskiem noti-kumiem, kuri nav iekļauti bilancē vai peļņas vai zaudējumu aprēķinā. Skaidrojumi par iepriekšējo gada pārskata skaitļu korekcijām: paskaidrojums, ja gada pār-skata dati nav bijuši savstarpēji salīdzināmi vai veiktas iepriek-šējo pārskatu gadu korekcijas; skaidrojums par grāmatvedī-bas politikas maiņu, ja grā-matvedības politikas maiņas pamatojums ir izmaiņas nor-matīvajā regulējumā; skaidrojums par grāmatvedī-bas politikas maiņu, ja grā-matvedības politikas maiņas pamatojums ir līdzšinējās grāmatvedības politikas ne-atbilstība likuma prasībai par patiesu un skaidru priekšstatu; informācija par konstatētajām iepriekšējo gadu kļūdām un la-bojumiem.Skaidrojums par bilances posteņiem. Aktīvs Nemateriālie ieguldījumi attīstības izmaksas; koncesijas, patenti, licences, preču zīmes un tamlīdzīgas tiesības; citi nemateriālie ieguldījumi. Pamatlīdzekļi: nekustamie īpašumi; dzīvnieki un augi; tehnoloģiskās iekārtas un ierīces; pārējie pamatlīdzekļi un in-ventārs. Ilgtermiņa finanšu ieguldījumi: līdzdalība radniecīgo sabiedrī-bu kapitālā; līdzdalība asociēto sabiedrību kapitālā; pārējie vērtspapīri un ieguldī-jumi. Aizdevumi akcionāriem vai dalīb-niekiem un vadībai; īstermiņa aizde-vumi akcionāriem vai dalībniekiem un vadībai (tabula 3.2.1.*). Pārējie aizdevumi un citi ilgtermi-ņa debitori (tabula 3.2.4*). Aizdevumi radniecīgajām un aso-ciētajām sabiedrībām (tabula 3.2.5*).Skaidrojums par bilances posteņiem. Pasīvs Posteņa «Ilgtermiņa ieguldīju-mu pārvērtēšanas rezerve» izmaiņas (tabula 4.2.*). Kreditori: nodokļi un valsts sociālās ap-drošināšanas obligātās iemak-sas, kuru samaksas termiņš bilances datumā ir ilgāks par 5 gadiem; nākamo periodu ieņēmumi, kuru samaksas termiņš bi-lances datumā ir ilgāks par pieciem gadiem. Aizņēmumi (ilgtermiņa kredi-tori) — uzrāda to posteņu summas, kuru samaksas termiņš bilances da-tumā ir ilgāks par 5 gadiem, un at-sevišķi arī tos aizņēmumus, kuri segti ar nodrošinājumu, norādot nodroši-nājuma veidu vai formu. Parādi piegādātājiem un darbuz-ņēmējiem, saņemtie avansi, pārējie kreditori un neizmaksātās dividen-des (ilgtermiņa kreditori) — uzrāda to posteņu summas, kuru samaksas termiņš bilances datumā ir ilgāks par 5 gadiem, un atsevišķi arī tos kredito-rus, kuri segti ar nodrošinājumu, no-rādot nodrošinājuma veidu vai formu.Skaidrojums par peļņas vai zaudējumu aprēķinu Skaidrojums par pārskata gadā un iepriekšējos pārskata gados saņem-to finanšu palīdzību (MK noteikumu Nr. 775 25.1., 25.2. apakšpunkts) (ta-bula 5.2*)25.1. pārskata gadā vai iepriekšējos Gaida Kalniņa, Dr.oec.,zvērināta revidente * tabulas — MK noteikumos Nr. 339Foto: Aivars SiliņšRakstā ir sniegta 2016. gada 21. jūnija MK noteikumu Nr. 399 «Noteikumi par sabiedrību sagatavoto fi nanšu pārskatu vai konsolidēto fi nanšu pārskatu elektroniskā noraksta formu» (spēkā no pārskata gada, kas sākās 2016. gadā) pielikuma ietveramā obligātā informācija visām sabiedrībām.Nr. 3 (447) 2019. gada marts8GRĀMATVEDĪBANr. 3 (447) 2019. gada martsgados saņemto finanšu palīdzību, kuras summa ir būtiska sabiedrības aktīvu, saistību, finansiālā stāvokļa un peļņas vai zaudējumu novērtēša-nai un kura netiek saņemta bieži vai periodiski (norāda finanšu palīdzības saņemšanas gadu, summu un, ja vēl nav izpildīti visi šīs finanšu palīdzības devēja noteiktie nosacījumi, kad tie tiks pilnībā izpildīti);25.2. atmaksājamo saņemtās finanšu palīdzības summu, ja pārskata gadā atklājies, ka nav izpildīts kāds no fi-nanšu palīdzības devēja noteiktajiem nosacījumiem.Skaidrojums par ieņēmumu un izdevumu posteņiemPielikumā jāskaidro ieņēmumi vai izmaksas, kas radušās tādu notikumu vai darījumu rezultātā, kuras nepār-protami atšķiras no sabiedrības pa-rastajām darbībām un kuru bieža vai periodiska atkārtošana nav gaidāma, to summas un veidi. Par sabiedrības parastām darbībām uzskata visas darbības, kuras sabiedrība veic sa-vas saimnieciskās darbības ietvaros, kā arī tādas darbības, kuras sekmē sabiedrības saimniecisko darbību vai ir radušās saistībā ar šādām dar-bībām, vai tieši izriet no tām (liku-ma 52. panta pirmās daļas 4. punkts);5.3.1. skaidrojums par ieņēmumu po-steņiem, kas nepārprotami atšķiras no sabiedrības parastās darbības (liku-ma 52. panta pirmās daļas 4. punkts, MK noteikumu Nr. 775 25. punkts) (nesniedz mikrosabiedrības);5.3.2. skaidrojums par izdevumu pos-teņiem, kas nepārprotami atšķiras no sabiedrības parastās darbības (liku-ma 52. panta pirmās daļas 4. punkts, MK noteikumu Nr. 775 25. punkts);5.3.3. informācija par saņemtajiem ziedojumiem un dāvinājumiem, ja tie ir būtiski, novērtējot sabiedrības saimniecisko darbību (MK noteikumu Nr. 775 25.3. apakšpunkts): pārskata gadā, iepriekšējos pārskata periodos,5.4. Peļņa vai zaudējumi no ilgtermi-ņa ieguldījumu atsavināšanas.5.7. Paskaidrojums par peļņas vai zau-dējumu aprēķinā iekļautajām ilgter-miņa ieguldījumu vērtības samazinā-juma korekcijām, ja tās nav atsevišķi norādītas peļņas vai zaudējumu aprē-ķinā (likuma 23. panta ceturtā daļa).Likuma 23. panta trešā un ceturtā daļa (tabula 5.7*):(3) Ja ilgtermiņa ieguldījumu objek-ta vērtība bilances datumā ir zemā-ka par to vērtību, kāda aprēķināta saskaņā ar šā likuma 14. panta pir-mās daļas 10. punkta un šā panta pirmās daļas nosacījumiem, un sa-gaidāms, ka vērtības samazinājums būs ilgstošs, attiecīgajam objektam piemēro vērtības samazinājuma korekciju, to novērtējot atbilstoši zemākajai vērtībai bilances datumā neatkarīgi no tā, vai šā ilgtermiņa ieguldījumu objekta lietderīgās lie-tošanas laiks ir vai nav ierobežots.(4) Šā panta trešajā daļā minētās ilg-termiņa ieguldījumu vērtības samazi-nājuma korekcijas iekļauj peļņas vai zaudējumu aprēķinā un atsevišķi pa-skaidro finanšu pārskata pielikumā, ja tās nav atsevišķi norādītas peļņas vai zaudējumu aprēķinā.Ja ir vidējā vai lielā sabiedrība, tad bez iepriekš minētās informā-cijas pielikumā ir jāsniedz papildu informācija, kuras saturu un apjomu var atrast 2016. gada 21. jūnija MK noteikumos Nr. 399 «Noteikumi par sabiedrību sagatavoto finanšu pār-skatu vai konsolidēto finanšu pār-skatu elektroniskā noraksta formu» (spēkā no pārskata gada, kas sākās 2016. gadā) un VID gada pārskata pielikuma ESD strukturizētajā formā.Gada pārskata un konsolidētā gada pārskata noformēšana (94. panta 1. daļa)(1) Gada pārskatu (finanšu pārskatu un vadības ziņojumu) var noformēt kā vienu dokumentu, kā divus doku-mentus, kas sastāv no finanšu pār-skata un vadības ziņojuma, vai kā vairāku dokumentu kopumu, kas sa-stāv no atsevišķām finanšu pārskata sastāvdaļām un no vadības ziņojuma. Lai gada pārskatam būtu juridisks spēks, ikviena dokumenta sākumā norāda vis-pārīgo informāciju par sabiedrību kā par dokumenta autoru, bet dokumenta bei-gās datumu un parakstu.No VID EDS sistēmas izdrukātu sa-biedrības gada pārskatu nevar izman-tot kā gada pārskata oriģinālu, jo tas neatbildīs Gada pārskatu un konsoli-dēto gada pārskatu likuma prasībām attiecībā uz gada pārskata noformēša-nu. Gada pārskata oriģinālam ir jābūt sastādītam papīra formā un noformē-tam atbilstoši Dokumentu juridiskā spēka likumā noteiktā kārtībā, bet, ja gada pārskatu sagatavo kā elektronis-ko dokumentu, tam piemērojams arī Elektronisko dokumentu likums.Vispārīgā informācija par sabiedrību (94. panta 2. daļa):1) sabiedrības nosaukums (komer-santa firma), tās veids un juridiskā adrese, reģistrācijas numurs;2) individuālam uzņēmumam, zem-nieku un zvejnieku saimniecībai — arī īpašnieka vārds, uzvārds un juridiskā adrese vai deklarētās dzīvesvietas adrese;3) pilnsabiedrībai un komandītsa-biedrībai (turpmāk — personāl-sabiedrība) — arī personiski atbil-dīgo biedru un komandītu vārds, uzvārds, personas kods un perso-nas norādītā adrese vai deklarētās dzīvesvietas adrese, bet juridiskajai personai — nosaukums, reģistrāci-jas numurs un juridiskā adrese;4) akciju sabiedrībai un sabiedrībai ar ierobežotu atbildību (tur pmāk — kapitālsabiedrība), kā arī ko-operatīvai sabiedrībai — arī val-des locekļu un padomes locekļu (ja ir izveidota padome) vārds, uz-vārds un amats. Šīs ziņas sniedz arī par tām personām, kuras pār-skata gadā un līdz gada pārska-ta apstiprināšanas datumam no šiem amatiem ir atbrīvotas.(3) Konsolidētajam gada pārskatam at-tiecīgi piemēro šā panta pirmās daļas noteikumus. Vispārīgajā informācijā par koncerna mātes sabiedrību kā par kon-solidētā gada pārskata autoru norāda:1) nosaukumu (komersanta firmu), veidu, reģistrācijas numuru un adresi;Attiecīgi šā panta (2) daļas 3. un 4. punktā norādītās ziņas.Gada pārskata un konsolidētā gada pārskata parakstīšana (95. pants)(1) Gada pārskatu paraksta:1) individuālā uzņēmumā, zem-nieku un zvejnieku saimniecī-bās — īpašnieks vai cita amat-persona, kurai UR reģistrētas tiesības pārstāvēt IU, zemnieku un zvejnieku saimniecību;2) personālsabiedrībā — visi šīs sabiedrības biedri vai tie bied-ri, kuri ir īpaši pilnvaroti pār-stāvēt šo sabiedrību;3) kapitālsabiedrībās — valde vai tās pilnvarots valdes loceklis.(2) Ja personālsabiedrības biedrs, ka-pitālsabiedrības vai kooperatīvās sa-biedrības valdes loceklis uzskata, ka gada pārskats nav apstiprināms, vai izvirza iebildumus, viņš savu atšķirī-go viedokli norāda īpašā piezīmē.Finanšu pārskatu un konsolidēto finanšu pārskatu paraksta grāmat-vedis vai ārpakalpojumu firmas grāmatvedis, kuram saskaņā ar lī-gumu ir noteikta atbildība par gada pārskata sagatavošanu. Pie paraks-ta norāda vārdu, uzvārdu un pilnu amata nosaukumu vai sabiedrības nosaukumu vai komersanta firmu un amata nosaukumu.Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu revīzija (91. pants)Zvērinātu revidentu revīzijai pa-kļauti finanšu pārskati, ko sagatavo: vidējās sabiedrības; lielās sabiedrības; sabiedrības, ja to pārvedamie vērtspapīri ir iekļauti regulētajā tirgū; koncerna mātes sabiedrības (kon-solidētos gada pārskatus); mazās sabiedrības, pārsniedzot noteiktus kritērijus un specifiskos gadījumos. Ja mazas sabiedrības rādītāji di-vus gadus pēc kārtas (gan kārtējā, gan iepriekšējā pārskata gadā), bet jaunizveidotai sabiedrībai — pirmā pārskata gada bilances datumā pār-sniedz divas no trim sekojošu kritēriju robežvērtībām: bilances kopsumma — 800 000 eiro; neto apgroz ī jums — 1 600 000 eiro; vidējais darbinieku skaits pārskata gadā — 50. Ja mazā sabiedrība ir: koncerna mātes sabiedrība, neatkarīgi no tā, vai uz to at-tiecas vai neattiecas atbrīvo-jums no pienākuma sagatavot konsolidēto gada pārskatu; publiskas personas kapitālsa-biedrība vai publiski privātā kapitālsabiedrība Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma izpratnē, arī minētās kapitālsabiedrības meita; finanšu pārskata posteņus atzinusi, novērtējusi un no-rādījusi finanšu pārskatā sa-skaņā ar SGS.(3) Gada pārskata vai konsolidētā gada pārskata revīzija (pārbaude) ie-tver arī grāmatvedības pārbaudi, lai noskaidrotu, vai tā atbilst grāmat-vedību reglamentējošo normatīvo aktu prasībām. Gada pārskata vai konsolidētā gada pārskata revīzijā (pārbaudē) arī noskaidro, vai ir ievērotas gada pār-skata vai konsolidētā gada pārska-ta sagatavošanu reglamentējošo normatīvo aktu prasības.Gada pārskatu ierobežota pārbaude (92. pants)(1) Gada pārskata ierobežota pār-baude ir pārbaudes uzdevums atbilstoši Revīzijas pakalpojumu likumam attiecībā uz finanšu pārskatā norādītiem datiem un iekļauto informāciju, tajā skaitā UIN summu atbilstību.(2) Zvērinātu revidentu ierobežotai pārbaudei pakļauti sabiedrību gada pārskati, ja šīs sabiedrības rādītāji bilances datumā divus gadus pēc kārtas pārsniedz divus no noteiktajiem kritērijiem:1) bilances kopsumma — 400 000 eiro;2) neto apgrozījums — 800 000 eiro;3) vidējais darbinieku skaits pārskata gadā — 25.(3) Maza sabiedrība tā vietā, lai pa-kļautu savu gada pārskatu iero-bežotajai pārbaudei, var izvēlēties pakļaut savu gada pārskatu liku-mā noteiktajai zvērināta revidenta revīzijai.Zvērināta revidenta revīzijas vai ierobežotas pārbaudes attiecas uz sabiedrībām, kuras minētas likuma 3. panta 1. daļas 1. punktā: Uz Latvijā reģistrētām komercsa-biedrībām, kooperatīvajām sabied-rībām, Latvijā reģistrētām Eiropas ekonomisko interešu grupām, Eiropas kooperatīvajām sabiedrībām un Eiropas komercsabiedrībām.Gada pārskata un konsolidētā gada pārskata apstiprināšana (96. pants)(1) Gada pārskatu apstiprina atbilsto-ši attiecīgo juridisko personu reg-lamentējošo normatīvo aktu pra-sībām (piemēram, akcionāru vai dalībnieku sapulcē).(2) Konsolidēto gada pārskatu apstip-rina koncerna mātes sabiedrības akcionāru vai dalībnieku kārtējā sapulcē kopā ar attiecīgās kon-cerna mātes sabiedrības gada pārskatu 7 mēnešu laikā pēc pārskata gada beigām.Gada pārskata un konsolidētā gada pārskata iesniegšana (97. pants)Gada pārskatu iesniegšanas termiņi VID:1) mikrosabiedrības, mazās sabied-rības — ne vēlāk kā mēnesi pēc gada pārskata un konsolidētā gada pārskata (ja tāds ir), apstipri-nāšanas un ne vēlāk kā 4 mēne-šus pēc pārskata gada beigām;2) vidējās sabiedrības, lielās sabiedrī-bas un koncerna mātes sabiedrība, kura sagatavo konsolidēto gada pārskatu — ne vēlāk kā 7 mēne-šus pēc pārskata gada beigām.Gada pārskata iesniegšanas veidsElektroniski sagatavota gada pārskata atvasinājumu elektroniskā formā — elektronisku norakstu EDS kopā ar paskaidrojumu (elektroniskā formā) par to, kad gada pārskats ir apstiprināts dalībnieku sapulcē.Sabiedrība, kuras gada pārskatu vai konsolidēto gada pārskatu revi-dējis (pārbaudījis) zvērināts revidents, VID EDS iesniedz papīra formā saga-tavotā revidenta ziņojuma vai revi-denta pārbaudes ziņojuma elektro-nisku kopiju.Zvērināts revidents EDS pārbauda un apstiprina, ka gada pārskata vai konsolidētā gada pārskata atvasinā-jums elektroniskā formā pēc sniegtās informācijas satura atbilst tam gada pārskatam vai konsolidētajam gada pārskatam, par kuru zvērināts revi-dents sniedzis revidenta ziņojumu vai revidenta pārbaudes ziņojumu.Sabiedrība, kuras gada pārskatu vai konsolidēto gada pārskatu revidē-jis (pārbaudījis) zvērināts revidents, VID EDS iesniedz papīra formā sagatavotā revidenta ziņojuma vai revidenta pār-baudes ziņojuma elektronisku kopiju.Zvērināts revidents EDS pārbauda un apstiprina, ka gada pārskata vai konsolidētā gada pārskata atvasinā-jums elektroniskā formā pēc sniegtās informācijas satura atbilst tam gada pārskatam vai konsolidētajam gada pārskatam, par kuru zvērināts revi-dents sniedzis revidenta ziņojumu vai revidenta pārbaudes ziņojumu.Sabiedrība, kuras gada pārskatu vai konsolidēto gada pārskatu revi-dējis (pārbaudījis) zvērināts revidents, VID EDS iesniedz papīra formā saga-tavotā revidenta ziņojuma vai revi-denta pārbaudes ziņojuma elektro-nisku kopiju.Zvērināts revidents EDS pārbauda un apstiprina, ka gada pārskata vai konsolidētā gada pārskata atvasinā-jums elektroniskā formā pēc sniegtās informācijas satura atbilst tam gada pārskatam vai konsolidētajam gada pārskatam, par kuru zvērināts revi-dents sniedzis revidenta ziņojumu vai revidenta pārbaudes ziņojumu.Iesniegšanai EDS finanšu pārska-ta vai konsolidētā finanšu pārskata elektroniskā formā — elektronisku norakstu — sagatavo saskaņā ar MK apstiprinātu formu.Komercsabiedrība, kura saskaņā ar Finanšu instrumentu likumu saga-tavo gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu atbilstoši SGS, VID EDS papildus iesniedz papīra formā saga-tavotā gada pārskata un konsolidētā gada pārskata elektronisku kopiju.Finanšu pārskata pielikumam ir noteikta elektroniska forma (MK no-teikumi Nr. 399). Par 2016. un 2017. gadu sabiedrības varēja pielikumu iesniegt EDS kā papīra veidā sagata-vota finanšu pārskata pielikuma elek-tronisku kopiju.2018. gada finanšu pārskata pie-likums ir obligāti jāievada EDS sis-tēmā. Ja sabiedrība vēlas papildus publiskot tādu informāciju, kuru nav paredzēts ievadīt EDS struktu-rizētajā pielikumā, tad sabiedrība šo informāciju var sagatavot un pievie-not sadaļā «Citi dokumenti». GRĀMATVEDĪBA9Nr. 3 (447) 2019. gada martsNext >