Izdevniecība «Lietišķās informācijas dienests»Nr. 3 (115)2019. gada martsPRAKTISKAIS LIKUMDOŠANAS ZIŅNESISLaiks iesniegt amatpersonu deklarācijasNeizmantotā atvaļinājuma kompensācijas aprēķināšanaAttaisnotie izdevumi, lai atgūtu pārmaksāto IINSIA jāatklāj patiesie labuma guvējiwww.plz.lvPēcBrexit mainīsies muitas procedūrasValsts ieņēmumu dienests vērš uzmanību, ka tuvojas brīdis, kad Apvienotā Karaliste (AK) gatavojas izstāties no Eiropas Savienības (ES). Būdama ES dalībvalsts no 1973. gada 1. janvāra, tā, iespējams, pēc šī gada 29. marta, ja izstāšanās līgums netiks noslēgts (tā dēvētais Brexit), kļūs par trešo valsti līdzīgi kā Krievijas Federācija vai Amerikas Savienotās Valstis. Tādējādi pēc 30. marta starp ES un AK vairs neturpināsies brīva preču aprite, kā tas bijis līdz šim ES Muitas savienībā un vienotajā tirgū. Preču nosūtīšanai un saņemšanai būs jāformē muitas procedūras un jāmaksā attiecīgi nodokļi.SATURS3ŅEM VĒRĀ! ............................................................................4. lpp.Līdz 1. aprīlim jāiesniedz amatpersonu deklarācijasVienkāršota dokumentu aprite starp ES dalībvalstīmPlāno pagarināt samaksas termiņus tiem, kam veidosies IIN piemaksaINFORMĀCIJA .......................................................................6. lpp.SIA nekavējoties jāatklāj to patiesie labuma guvējiSKAIDROJUMI ......................................................................8. lpp.Lai atgūtu pārmaksāto IIN, jāiesniedz deklarācija INFORMĀCIJA .....................................................................10. lpp.Stingrāk regulēs apsardzes pakalpojumu iepirkumusBūvniecībā dokumentu aprite notiks elektroniskiINFORMĀCIJA .....................................................................11. lpp.Latvija būs labvēlīga Apvienotās Karalistes pilsoņiemSKAIDROJUMI ....................................................................12. lpp.Pēc Brexit mainīsies muitas procedūrasTIESU PRAKSE ..................................................................16. lpp.Neizmantotā atvaļinājuma kompensācijaSagatavots pēc Senāta Civillietu departamenta sprieduma lietā Nr. SKC–340/2019TIESU PRAKSE ..................................................................18. lpp.Darba algas pārskaitījums uz citu bankas kontuSagatavots pēc Senāta Civillietu departamenta sprieduma lietā Nr. SKC–292/2019INFORMĀCIJA .....................................................................21. lpp.Plāno efektivizēt tiesu darbuNOZARES ZIŅAS ...............................................................22. lpp.Reversā PVN ieviešana atsevišķās nozarēs bijusi efektīvaPiedāvā mainīt pašvaldību aizņemšanās nosacījumusREDAKCIJAS SLEJAPRAKTISKAIS LIKUMDOŠANAS ZIŅNESISNr. 3 (115)LR UR reģistrācijas nr. 000703337Redaktore Vineta Vizule, tālrunis: 67606110, fakss: 67606115, e–pasts: vineta.vizule@lid.lvMaketētājs Arvis VillaUz 1. vāka: foto – tanaonte – Fotolia.comIzdevējs: SIA Lietišķās informācijas dienests, Graudu ielā 68, Rīgā, LV–1058, www.lid.lv, www.plz.lvIespiests tipogrāfijā: SIA IBC Print BalticIzdevums ir tikai informatīvs un skaidrojošs, tam nepiemīt juridiska rakstura spēks.Nr. 3 (115) 2019. gada martsMartā stabilitāte mīsies ar neziņuSalīdzinot ar laiku, kas pagājis kopš iepriek-šējā mēneša, kad tapa redakcijas sleja februāra izdevumam, marts aizsācies daudz pavasarī-gākā un cerīgākā noskaņā, jo Latvijā nu jau kādu laiku ir valdība, ir arī iecelta jauna vadī-tāja Valsts ieņēmumu dienestam, ir paziņots, ka apspriežamās nodokļu izmaiņas attieksies tikai uz 2021. gadu. Tātad situācija valstī vismaz uzņēmējiem patlaban it kā ir stabila. Arī visiem pārējiem atliek ticēt, ka 2019. gada valsts budžeta “rā-mis”, kas apstiprināts februāra pirmajā pusē, iedzīvotāju materiālo stāvokli nepasliktinās. Zi-nāms, ka salīdzinājumā ar aizvadīto gadu gan budžeta ieņēmumi, gan izdevumi pieaugs par aptuveni 400 miljoniem eiro, bet daļa nozaru šogad tā arī visticamāk nesaņems tām apsolīto papildu finansējumu. Marts ir arī mēnesis, kad strauji pieaug dar-ba apjoms nodokļu iekasētājiem, jo dažādām iedzīvotāju kategorijām ir pienākums iesniegt nodokļu deklarācijas. Šogad ikviens nodokļu maksātājs varēs pārliecināties, kādu ietekmi uz viņa ienākumiem atstājusi valstī īstenotā no-dokļu reforma, tāpēc visi tiek aicināti iesniegt deklarāciju arī tad, ja tas nav obligāts pienā-kums (ja saimnieciskā darbība 2018. gadā nav veikta). Gan Valsts ieņēmumu dienests, gan arī iedzīvotāji bažījas, vai pirmoreiz nebūs tā, ka vēl nāksies piemaksāt iedzīvotāju ienākuma nodokli, kuru reformas dēļ valsts nav paguvusi iekasēt. Tas, protams, raisīs sašutuma vilni, jo līdz šim par nodokļu nomaksu lielākoties bija atbildīgs darba devējs. Kāpēc varēja veidoties nodokļu parāds un kā to “dzēst”, izmantojot nodokļu atvieglojumus, uzzināsiet šai izde-vumā. Savukārt komersantiem, kuri līdz šim veiksmīgi sadarbojušies ar Apvienoto Karalisti, marts aizritēs diezgan lielā neziņā, jo līdz pē-dējam brīdim nav zināms, kā notiks šīs valsts izstāšanās no Eiropas Savienības un kādi jau-ni spēles noteikumi starp valstīm, tostarp arī Latviju un Apvienoto Karalisti, stāsies spēkā. Vineta Vizule,redaktoreŅEM VĒRĀ4PRAKTISKAIS LIKUMDOŠANAS ZIŅNESISValsts amatpersonām līdz 1. aprīlim ieskaitot ir jāiesniedz kārtējā gada valsts amatperso-nas deklarācija par 2018. gadu. Deklarācijas jāiesniedz elektro-niski, izmantojot Valsts ieņē-mumu dienesta (VID) Elektro-niskās deklarēšanas sistēmu (EDS). Valsts amatpersonas deklarācijas iesniegšanas pie-nākumu un kārtību nosaka likums „Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā”. Atbilstoši VID rīcībā esošajai informācijai kārtē-jā gada deklarācija par 2018. gadu jāsniedz 57 029 valsts amatpersonām.VID informē, ka ir pilnvei-dota EDS dokumenta „Valsts amatpersonas deklarācija” ie-vadforma, lai valsts amatper-sonai ir saprotamāk un vieg-lāk izvēlēties iesniedzamās deklarācijas veidu. Savukārt tās deklarācijas sadaļas, par kurām informācija jau ir VID rīcībā, tiek aizpildītas auto-mātiski. Tāpat vērts zināt, ka gan valsts amatpersonas dek-larāciju, gan jebkuru citu do-kumentu iespējams iesniegt EDS, autorizējoties ar inter-netbankas rekvizītiem.Deklarācijas publicēja-mā un nepublicējamā daļā ir sadaļa „Cita informācija”, kurā iespējams norādīt infor-māciju, kas pēc deklarācijas iesniedzēja ieskatiem sniedz pilnīgāku priekšstatu par valsts amatpersonas mantis-kā stāvokļa izmaiņām dekla-rēšanas periodā.Valsts amatpersona var iesniegt deklarāciju tikai pēc tam, kad tā ir to izskatījusi un apliecinājusi, ka ikkatrā deklarācijas sadaļā sniegtās ziņas ir patiesas. Iesniegtās deklarācijas iespējams pre-cizēt tikai viena mēneša lai-kā pēc tam, kad deklarācija publiskota VID tīmekļvietnē esošajā Publiskojamo datu-bāzē. Lai precizētu iesniegto deklarāciju, amatpersonai ir jāvēršas VID, izmantojot EDS, un jāpamato precizējumu ne-pieciešamība.No 16. februāra Eiropas Savienības (ES) dalībvalstu iedzīvotājiem ir vienkāršotas un samazinātas administra-tīvās prasības dažu publisku dokumentu un to kopiju uzrā-dīšanā citā ES dalībvalstī, at-brīvojot iedzīvotājus no lieka administratīvā sloga.ES Padomē 2016. gada 6. jūlijā tika pieņemta regula (ES) 2016/1191 par iedzīvotāju brīvas pārvietošanās veicinā-šanu, vienkāršojot dažu pub-lisko dokumentu uzrādīšanas prasības ES, un grozījumi Re-gulā (ES) Nr. 1024/201, kuri pa-redz, ka publiskie dokumenti un to apliecinātas kopijas ir jāatbrīvo no legalizācijas un apostille (dokumentu īstuma apliecināšanas) formalitātēm.Atbrīvojums no legalizāci-jas un apostille formalitātēm piemērojams tiem dokumen-tiem un to apliecinātām kopi-jām, ko izdevušas kādas ES dalībvalsts publiskās iestā-des un kas iesniegti citas da-lībvalsts publiskām iestādēm. Piemēram, dokumentiem, ko izsniedzis tiesas sekretārs vai tiesas amatpersona, ad-ministratīviem dokumentiem, notariāliem aktiem, oficiāliem apliecinājumiem, kas norādī-ti uz privātiem dokumentiem un diplomātiskiem un konsu-lāriem dokumentiem.Atbrīvojums piemērojams publiskiem dokumentiem, ku-ros konstatēts viens vai vairā-ki fakti, piemēram, dzimšanas fakts, miršanas fakts, fakts, ka persona ir dzīva, vārds un uzvārds, laulība, spēja doties laulībā un ģimenes stāvoklis, laulības šķiršana vai laulības atzīšana par neesošu, vecāku statuss vai adopcija, domi-cils un/vai uzturēšanās vieta, valstspiederība, sodāmības neesamība, kandidēšana vai balsošana Eiropas Parlamenta vēlēšanās vai citas dalībvalsts pašvaldību vēlēšanās. Pilns publisko dokumentu saraksts minēts Regulas 2. pantā.Attiecībā uz dažiem no mi-nētajiem dokumentiem per-sonai, kura ir tiesīga saņemt konkrēto publisko dokumen-tu, ir iespēja lūgt iestādei iz-dot arī daudzvalodu standarta veidlapu. Veidlapas mērķis ir atvieglot publiskā dokumenta tulkošanu. Daudzvalodu stan-darta veidlapu var izmantot tikai citā dalībvalstī, un tā jāie-sniedz kopā ar publisko doku-mentu, kuram tā pievienota. Ja dalībvalsts ļauj oriģināla vietā uzrādīt publiska dokumenta apliecinātu kopiju, minētās dalībvalsts iestādēm jāpieņem apliecināta kopija, kas saga-tavota dalībvalstī, kurā izdots publiskais dokuments.Līdz 1. aprīlim jāiesniedz amatpersonu deklarācijasVienkāršota dokumentu aprite starp ES dalībvalstīmŅEM VĒRĀ5Nr. 3 (115) 2019. gada martsFinanšu ministrija saga-tavojusi grozījumus likumā „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli”, kurus februāra no-galē skatīja valdība un kurus Saeimā iecerēts pieņemt stei-dzamības kārtībā. Grozījumi paredz pagarināt iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) sa-maksas termiņu par 2018. un 2019. taksācijas gadu visma-zāk aizsargātajām nodokļa maksātāju grupām. Šajā pār-ejas periodā maksātājam būs iespēja iepazīties ar jauno kār-tību, jo, ņemot vērā, ka lielā-kajai daļai nodokļu maksātāju trūkst zināšanu par pienāku-mu iesniegt gada ienākumu deklarāciju un piemaksāt ie-dzīvotāju ienākuma nodokli, Finanšu ministrija prognozē, ka 2019. un 2020. gadā varētu rasties problēmas ar gada ie-nākumu deklarāciju iesniegša-nu un IIN piemaksu par 2018. un 2019. taksācijas gadu. Gada ienākumu deklarā-cija par 2018. vai 2019. gadu šādiem maksātājiem būs jāie-sniedz likumā noteiktajā termi-ņā – no 2019. gada vai attiecī-gi no 2020. gada 1. marta līdz 1. jūnijam. Savukārt 2018. un 2019. gada ienākumu deklarā-cijā aprēķinātā nodokļa samak-sas termiņš tiktu pagarināts līdz 2020. gada 1. decembrim.Kā norādīts likumprojekta anotācijā, saistībā ar iepriekš veiktajām izmaiņām likumā „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” ar 2018. gada 1. jan-vāri minimālais mēneša ne-apliekamais minimums tika aizstāts ar Valsts ieņēmumu dienesta (VID) prognozēto mēneša neapliekamo minimu-mu. Savukārt gada diferencē-tais neapliekamais minimums tiek aprēķināts saskaņā ar Ministru kabineta noteiktu formulu un piemērots rezumē-jošā kārtībā, IIN maksātājam iesniedzot taksācijas gada ie-nākumu deklarāciju.Atkarībā no nodokļu maksātājam aprēķinātā tak-sācijas gada diferencētā neapliekamā minimuma ap-mēra daudzām fiziskajām personām, iespējams, radī-sies IIN piemaksa 2019. un 2020. gadā un attiecīgi arī obligāts pienākums iesniegt VID taksācijas gada ienāku-mu deklarāciju par 2018. un 2019. taksācijas gadu. Līdz ar to palielināsies adminis-tratīvais slogs attiecībā uz iepriekš minētajiem nodokļu maksātājiem. VID iepriekš nav pieejama informācija par to, cik personām un kādā ap-mērā veidosies IIN piemak-sas saistības pēc deklarāciju par 2018. un 2019. taksācijas gadu iesniegšanas. Nosakot prognozējamo mēneša ne-apliekamo minimumu, VID rīcībā nevar būt visa infor-mācija par taksācijas gada laikā gūto ienākumu, kā arī nodokļa maksātāja specifisko situāciju. Tādējādi iespējams, ka VID prognozētais mēneša neapliekamais minimums to-mēr ir noteikts lielāks, nekā cilvēks to tiesīgs piemērot, ņemot vērā viņa faktiskos taksācijas gada ienākumus.Ja nodokļa maksātājs jau taksācijas gada laikā nav izmantojis kādu no likuma piedāvātajām iespējām, lai novērstu nepieciešamību pie-maksāt IIN (piemēram, atteik-ties no diferencētā neaplieka-mā minimuma piemērošanas u.c.), var rasties situācija, ka šāds IIN piemaksas pienā-kums rodas, iesniedzot gada ienākumu deklarāciju. VID gan atgādina, ka maksātājam arī pastāv iespēja iesniegt čekus par attaisnotajiem iz-devumiem. Tas nozīmē, ka ar šādi radušos IIN pārmak-su varēs segt vai samazināt par attiecīgo taksācijas gadu maksājamo IIN.Paredzēto IIN samaksas termiņa pagarinājumu varēs izmantot maksātāji, kam vei-dojas iedzīvotāju ienākuma nodokļa piemaksa (pamatā uz diferencētā neapliekamā minimuma piemērošanas pamata) un gada ienākums nepārsniedz 20 004 EUR, t.i., zemo un vidējo algu saņēmē-ji, arī autoratlīdzību saņēmē-ji, ja šīs personas negūst citu veidu ienākumus (piemēram, ienākumu no saimnieciskās darbības, vai maksātāji, kas gūst ienākumu ārvalstīs, vai gūst ienākumu, kam nepie-mēro diferencēto neaplieka-mo minimumu).Savukārt attiecībā uz per-sonām, kurām arī līdz šim bija pienākums sniegt gada ienā-kumu deklarāciju un veikt IIN piemaksu (piemēram, saim-nieciskās darbības veicējiem), saglabājas līdzšinējā IIN mak-sāšanas kārtība un netiek at-tiecināts pārejas noteikumos noteiktais IIN samaksas ter-miņa pagarinājums.Plāno pagarināt samaksas termiņus tiem, kam veidosies IIN piemaksa6PRAKTISKAIS LIKUMDOŠANAS ZIŅNESISINFORMĀCIJAUR norāda, ka īpaši ne-aktīvas ir sabiedrības ar ierobežotu atbildību (SIA), kurām dalībnieku sastāvā 100% ir ārvalsts uzņēmumi. UR vērš uzmanību, ka ga-dījumā, ja patiesie labuma guvēji atbilstoši prasībām netiks atklāti, sabiedrības darbība normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā tiks iz-beigta! Tāpat UR brīdina, ka informācijas par patiesajiem labuma guvējiem neesamī-ba UR vestajos reģistros var būt par pamatu stingrākām pārbaudēm klientu izpētes procesā no likuma subjektu, piemēram, banku, ārpakal-pojuma grāmatvežu, zvēri-nātu notāru u.c. pakalpojumu sniedzēju puses un pat būt par pamatu sadarbības attei-kumam ar attiecīgo klientu.Saskaņā ar NILLTFN li-kuma 1. panta 5. punkta a) apakšpunktu patiesais la-buma guvējs ir fiziskā per-sona, juridiskās personas īpašnieks vai kura kontro-lē klientu, vai kuras vārdā, labā, interesēs tiek nodibi-nātas darījuma attiecības vai tiek veikts gadījuma rakstu-ra darījums, un tā ir vismaz attiecībā uz juridiskajām personām — fiziskā perso-na, kurai tiešas vai netiešas līdzdalības veidā pieder vai-rāk nekā 25% no juridiskās personas kapitāla daļām vai balsstiesīgajām akcijām vai kura to tiešā vai netiešā vei-dā kontrolē. 25% kritērijs pēc analoģijas, būtiskas līdzdalī-bas apmēra noskaidrošanai var tikt piemērots arī attie-cībā uz citām juridiskajām personām, ne tikai kapitālsa-biedrībām. Minētajā normā ir noteiktas patieso labuma guvēju pazīmes: patiesais labuma guvējs vienmēr ir fiziskā perso-na, kurai pieder vai kuras interesēs ir izveidota vai darbojas konkrētā juridis-kā persona; vai kura tiešā vai netiešā veidā īsteno kontroli pār juridisko personu. Tiešas līdzdalības vai kontroles gadījumā patie-sais labuma guvējs juridisko personu kontrolē tieši, un tas var izrietēt no īpašumtiesī-bu realizācijas vai likumīgas kontroles. Savukārt netie-šas līdzdalības vai kontroles gadījumā kontrole tiek īste-nota ar citas personas – fi-ziskās vai juridiskās perso-nas – starpniecību. Netiešo kontroli var īstenot ar dažā-diem līdzekļiem, piemēram, savstarpēji noslēgtu līgumu vai izmantojot dominējošo ietekmi (piemēram, kāda biedra dominējošo ietekmi personālsabiedrībā), finan-sējot personālsabiedrību, izmantojot radnieciskas sai-tes vai līgumsaistības. Tāpat personālsabiedrības biedri var savstarpēji sadarboties, lai palielinātu šādu netiešu kontroli caur citu personu, slēdzot oficiālus vai neofi-ciālus līgumus.UR atgādina, ka nevar būt tāda situācija, kad kā-dai juridiskajai personai pa-tiesā labuma guvēja nav. Ja personālsabiedrībā patieso labuma guvēju nav iespē-jams noskaidrot un perso-nālsabiedrība to apliecinās pieteikumā, komercreģistrā tiks reģistrēts, ka patieso SIA nekavējoties jāatklāj to patiesie labuma guvējiUzņēmumu reģistrs (UR) vērš uzmanību, ka Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likums (NILLTFN likums) noteic pienākumu juridiskajām personām atklāt to patiesos labuma guvējus UR. Likums iespēju nevērsties ar atsevišķu pieteikumu UR paredzēja tikai izņēmuma gadījumos, proti, ja informācija par patiesajiem labuma guvējiem – vienmēr fiziskajām personām – jau bija publiski pieejama citu normatīvajos aktos noteikto pienākumu kontekstā.7INFORMĀCIJANr. 3 (115) 2019. gada martslabuma guvēju noskaidrot nav iespējams.Personālsabiedrībās, kurās ir divi vai trīs biedri fiziskās personas, attiecī-gās fiziskās personas būtu uzskatāmas par patiesajiem labuma guvējiem. Ja minē-tie biedri rīkojas, īstenojot kontroli personālsabiedrī-bā citas personas vārdā, kā patiesais labuma guvējs norādāma attiecīgā fiziskā persona, kuras vārdā biedrs rīkojas. Ja personālsabiedrī-bā ir biedri juridiskās perso-nas, par patiesajiem labuma guvējiem būtu uzskatāmas tās fiziskās personas, kuras ar attiecīgo juridisko per-sonu starpniecību netiešas līdzdalības veidā kontrolē personālsabiedrību.Likumā minētais 25% slieksnis ir absolūtais mini-mums, kad vienmēr ir kon-statējams patiesais labuma guvējs. Vienlaikus praksē var pastāvēt daudzi un da-žādi gadījumi, kā izpaužas kontrole pār personālsabied-rību. Piemēram, vairāki bied-ri ir vienojušies par lēmumu pieņemšanas kārtību, tai skaitā, bet ne tikai: vienojoties, ka lēmumus kāds no biedriem vien-mēr pieņems tieši tāpat kā cits biedrs; vienojoties, ka no lēmu-mu pieņemšanas attu-ras kādi no biedriem, lai ļautu citam biedram pie-ņemt lēmumus; vienojoties, ka pārstā-vības tiesības kāds var vienpersoniski liegt ci-tiem u.tml.Tāpat kontrole personāl-sabiedrībā konstatējama gadījumos, kuros biedri ir juridiskās personas, kuras kontrolē viena un tā pati fi-ziskā persona.Pārējos gadījumos vēr-tējams, vai ir fiziskās per-sonas, kas atbilstoši likuma 1. panta 5. punkta a) apakš-punktam kontrolē attiecīgo personālsabiedrību. Juri-diskās personas valdei jāzi-na (jānoskaidro), vai kādai fiziskajai personai ir reāla kontrole juridiskajā personā.Papildus jāņem vērā, ka, ja personālsabiedrības biedra, juridiskās personas īpašnieks ir juridiskais vei-dojums (piemēram, Latvijas Republikā neatzīts tiesību subjekta veids – trasts), patiesā labuma guvēja no-skaidrošanai piemērojama likuma 1. panta 5. punkta b) apakšpunktā noteiktā patie-sā labuma guvēja definīcija.Fiziskajai personai, ja tai ir pamats uzskatīt, ka tā ir kļuvusi par personāl-sabiedrības patieso labu-ma guvēju, ir pienākums paziņot par šo faktu perso-nālsabiedrībai. Tāpat per-sonālsabiedrības biedriem, ja tie rīkojas citas personas vārdā, ir pienākums to at-klāt pārējiem personālsa-biedrības biedriem. Perso-nālsabiedrības biedriem ir pienākums, pastāvot saprā-tīgam pamatam, noskaidrot, vai tai ir patiesie labuma guvēji, kā arī vai saņemtā/noskaidrotā informācija par patiesajiem labuma guvē-jiem ir patiesa.No brīža, kad personāl-sabiedrība ir uzzinājusi, ka tai ir patiesais labuma gu-vējs, tai ir pienākums ne-kavējoties, bet ne vēlāk kā 14 dienu laikā, informāciju par patieso labuma guvēju iesniegt reģistrācijai UR.Juridiskā persona var nesniegt UR informāciju par patieso labuma guvēju, ja patiesais labuma guvējs ir akcionārs tādā akciju sa-biedrībā, kuras akcijas ir iekļautas regulētajā tirgū, un veids, kādā tiek īstenota kontrole pār juridisko perso-nu, izriet tikai no akcionāra statusa. Iesniedzot informā-ciju UR, var norādīt, ka patie-sais labuma guvējs ir akcio-nārs tādā akciju sabiedrībā, kuras akcijas ir iekļautas regulētajā tirgū, un veids, kādā tiek īstenota kontrole pār juridisko personu, izriet tikai no akcionāra statusa.Juridiskā persona var nesniegt UR informāciju par patiesajiem labuma guvē-jiem, ja informācija par pa-tiesajiem labuma guvējiem jau ir iesniegta komercreģis-trā citu normatīvajos aktos noteiktu pienākumu ietva-ros un veids, kā tiek īstenota kontrole pār personālsabied-rību, izriet attiecīgi tikai no personālsabiedrības biedra statusa. Savukārt nesniegt ziņas par patiesā labuma guvēja valstspiederību un pastāvīgās dzīvesvietas valsti var, ja UR ir iesniegta informācija par patiesajam labuma guvējam piešķirtu Latvijas Republikas perso-nas kodu un patiesā labu-ma guvēja valstspiederība un pastāvīgās dzīvesvietas valsts ir Latvija vai, ja UR ir iesniegta informācija par pa-tiesā labuma guvēja personu apliecinoša dokumenta izdo-šanas valsti un patiesā labu-ma guvēja valstspiederība un pastāvīgās dzīvesvietas valsts sakrīt ar to valsti, kas izdevusi personu apliecinošu dokumentu.8PRAKTISKAIS LIKUMDOŠANAS ZIŅNESISSKAIDROJUMIFiziskās personas, kuras neveic saimniecis-ko darbību, lai saņemtu pārmaksāto IIN, gada ienākuma deklarāciju var brīvprātīgi iesniegt no 2019. gada 1. marta līdz 1. jūnijam. Fiziskā persona, kura vēlas piemērot attaisnotos izde-vumus, iesniedz iedzīvotāju gada ienākumu deklarāciju un aizpilda D4 pielikumu. Atgādinām, ka algas daļai līdz 1667 EUR jeb gada ienākumam līdz 20 004 EUR 2018. gadā piemēroja 20% IIN, bet algas daļai, kas pār-sniedz 1667 EUR jeb gada ienākuma daļai, kas pārsniedz 20 004 EUR, bet nepārsniedz 55 000 EUR – 23% IIN. Gada ienākuma daļai, kas pārsniedz 55 000 EUR, piemēroja 31,4% IIN. Nodokli atmaksā pēc 20% likmes. Kārtību, kā atgūstams pārmaksātais IIN, noteic Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumi Nr. 662 „Noteikumi par iedzīvotāju ienākuma nodokļa deklarācijām un to aizpildīšanas kārtī-bu”, kas stājās spēkā 2018. gada 3. novembrī.Par ģimenes locekļiem attaisnotajos izdevu-mos var ietvert tikai izdevumus par izglītību un ārstnieciskajiem pakalpojumiem 600 eiro apmē-rā par katru ģimenes locekli. Par fiziskās perso-nas ģimenes locekļiem ir uzskatāmi: vecāki, vec-vecāki; bērni, mazbērni; laulātais; audzināšanā paņemts bērns, ja no viņa vecākiem nav iespē-jams piedzīt uzturnaudu (alimentus), arī tikmēr, kamēr viņš turpina vispārējās, profesionālās, augstākās vai speciālās izglītības iegūšanu, bet ne ilgāk kā līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai; nepilngadīgs brālis un māsa, kā arī brālis un māsa, kamēr brālis un māsa turpina vispārējās, profesionālās, augstākās vai speciālās izglītības iegūšanu, bet ne ilgāk kā līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai, ja viņiem nav darbaspējīgu vecā-ku; apgādībā esošu personu apgādājamie; aiz-bildnībā vai aizgādnībā esoša persona.Nodokļu maksātājam ir tiesības saņemt at-pakaļ no valsts budžeta pārmaksāto nodokli, ja taksācijas gada laikā nav piemērots viss likuma „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 12. pantā noteiktais gada neapliekamais minimums vai ja taksācijas gadā gūto kopējo ienākumu ap-joms ir mazāks par 12 000 EUR. Tad, iesniedzot gada ienākumu deklarāciju, ir piemērojams di-ferencētais gada neapliekamais minimums līdz 2400 EUR atkarībā no kopējā ienākuma lieluma.Tāpat nodokļa atmaksa pienākas, ja nav pie-mēroti visi likuma „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 13. pantā noteiktie atvieglojumi par apgādībā esošām personām (2018. gadā – 2400 EUR par katru apgādājamo personu) vai papil-du atvieglojums personām, kurām ir noteikta invaliditāte (2018. gadā I vai II grupai 1848 EUR un III grupai – 1440 EUR), un politiski repre-sētām personām, vai nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem (2018. gadā 1848 EUR).Iesniedzot gada ienākumu deklarāciju un čekus par 2018. gada attaisnotajiem izdevu-miem par ārstniecības un izglītības pakalpo-jumiem, ziedojumiem un ziedojumiem politis-kajām partijām, persona var saņemt atpakaļ samaksāto nodokli par to attaisnoto izdevumu summu, kas nepārsniedz 50% no viņa gada ap-liekamajiem ienākumiem, bet ne vairāk kā 600 EUR par sevi un katru ģimenes locekli.Lai atgūtu pārmaksāto IIN, jāiesniedz deklarācija Fiziskajām personām – saimnieciskās darbības veicējiem, kā arī individuālo uzņēmumu, t.sk. zemnieku un zvejnieku saimniecību īpašniekiem, kuri ir iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) maksātāji, obligāti ir jāiesniedz 2018. gada ienākumu deklarācija, izmantojot VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmu (EDS). Šis pienākums veicams no 2019. gada 1. marta līdz 1. jūnijam. Ja taksācijas gada ienākumi pārsniedz 55 000 eiro (solidaritātes nodokļa maksātājiem) — no 1. aprīļa līdz 1. jūlijam.9SKAIDROJUMINr. 3 (115) 2019. gada martsDzīvības apdrošināšanas prēmijas var iekļaut, ja dzīvības apdrošināšanas līguma darbības termiņš ir ne mazāk kā 10 gadi. Tas neattiecas uz līgumiem, kuri noslēgti līdz 2017. gada 31. decembrim, – šo līgumu dar-bības termiņš joprojām drīkst būt pieci gadi.Tāpat attaisnotajos izdevumos var iekļaut iemaksas privātajos pensiju fondos un uzkrājo-šās dzīvības apdrošināšanas prēmijas, kas kopā nepārsniedz 10% no nodokļa maksātāja aplieka-mā ienākuma, bet ne vairāk kā 4000 EUR gadā.Ja attaisnoto izdevumu kopsumma nodok-ļa maksātājam vai viņa ģimenes loceklim pār-sniedz 600 eiro, nodokļa maksātājs izdevumu pārsnieguma daļu var attiecināt uz nākamo triju taksācijas gadu apliekamo ienākumu hro-noloģiskā secībā.Gadījumos, kad ienākumi ir bijuši mainīgi un tie atšķiras no iepriekšējā gada ienāku-miem, var rasties situācija, ka gada laikā ir piemērots lielāks VID prognozētais neaplie-kamais minimums vai zemāka IIN likme, nekā aprēķinot nodokli visam gada kopējam faktiski saņemtajam ienākumam.Kurām iedzīvotāju grupām var rasties no-dokļa starpība? Personām, kuras 2017. gadā nav strādājušas pilnu gadu vai nav bijuši ienā-kumi (piemēram, māmiņas, kas atgriežas dar-bā no bērna kopšanas atvaļinājuma, personas, kuras tikai nesen uzsākušas darba gaitas); per-sonām, kurām ir vairāki ienākumu avoti (papil-dus darba algai saņem arī autoratlīdzības vai pensiju); personām, kuras ir mainījušas darbu.Iesniedzot deklarāciju, VID rīcībā jau būs informācija par iemaksām pensijas 3. līmenī; iemaksām dzīvības apdrošināšanai un maksā-jumiem izglītības iestādēm.No apliekamā ienākuma drīkst atskaitīt arī attaisnotos izdevumus par apmācību darbā, profesijā, amatā vai arodā nepieciešamo iema-ņu iegūšanai un uzlabošanai, kā arī zināšanu paplašināšanai; izdevumus par profesionālās sagatavotības līmeņa paaugstināšanu. Ņemot vērā, ka attaisnotajos izdevumos par izglītības iegūšanu iekļauj izdevumus par apmācību dar-bā, profesijā, amatā vai arodā nepieciešamo iemaņu iegūšanai un uzlabošanai, kā arī zinā-šanu paplašināšanai, nepieciešams izvērtēt, vai konkrētās apmācības (kursi) ir bijušas ne-pieciešamas nodokļa maksātāja darba pienā-kumu veikšanai; ja nepieciešamas, iesniedz papildu izziņu no darba devēja.Izdevumi augstākās izglītības un visu pa-kāpju profesionālās izglītības iegūšanai ietver arī izdevumus mācībām sagatavošanas noda-ļās, izdevumus par sagatavošanas kursiem augstskolā, noteikto gada maksu izglītības vai mācību iestādē, maksu par pirmreizējiem un atkārtotiem eksāmeniem, kā arī maksu par pieteikšanos studijām. Izdevumus par interešu izglītības program-mu apgūšanu bērniem līdz 18 gadu vecumam atzīst par attaisnotajiem izdevumiem, ja ap-mācību rīkotājs ir saņēmis atbilstošu licenci pašvaldībā.Vērts zināt, ka nodokļu maksātājam ir tiesī-bas uz attaisnoto izdevumu izslēgšanu no ap-liekamā ienākuma arī tad, ja attaisnotos izde-vumus par izglītību un medicīnas pakalpojumu izmantošanu ir apmaksājis maksātāja laulātais, bērns, mazbērns vai kāds no vecākiem vai vec-vecākiem. Taču jāņem vērā, ka nodokļa mak-sātajam nav tiesības attaisnotajos izdevumos iekļaut ģimenes locekļu veiktos ziedojumus un dāvinājumus, tajā skaitā politiskajām partijām.Autoratlīdzību saņēmēji deklarācijā var uzrādīt izdevumus, kas apliecināti ar attais-nojuma dokumentiem un pārsniedz noteiktās izdevumu normas. Ja persona nevar uzrādīt iz-devumus apliecinošus dokumentus un norma-tīvajos dokumentos noteiktā izdevuma summu autoratlīdzības izmaksātājs nav piemērojis, ap-rēķinot IIN, attiecīgās darbības veida taksācijas gada apliekamā ienākuma aprēķinā izdevumos ņem vērā izdevumu normu, kāda piemērojama konkrētajam autordarba veidam.Iesniedzot deklarāciju, VID rīcībā jau būs informācija par iemaksām pensijas 3. līmenī; iemaksām dzīvības apdrošināšanai un maksājumiem izglītības iestādēm.Next >