Izdevniecība «Lietišķās informācijas dienests»Nr. 4 (116)2019. gada aprīlisPRAKTISKAIS LIKUMDOŠANAS ZIŅNESISPagarina termiņu IIN piemaksaiPilnsabiedrības riski iepirkumu veikšanāIepirkumos regulē e-rēķinu apritiSagaidāmas izmaiņas OCTA regulējumāwww.plz.lvNo 1. aprīļa stājies spēkā jauns Komercnoslēpuma aizsardzības likums. Līdz šim komercnoslēpums bijis pieminēts Komerclikumā, Civillikumā, Darba likumā un dažos citos. Jaunais likums jau daudz detalizētāk skaidro komercnoslēpuma būtību. Ar likumu noteikts, ka komercnoslēpuma turētājs ir ikviena fiziskā vai juridiskā persona, kura likumīgi ieguvusi komercnoslēpumu un ir tiesīga to pārvaldīt, izmantot un izpaust.Komercnoslēpumu aizsargā jauns likumsSATURS3ŅEM VĒRĀ! ............................................................................4. lpp.Līdz 2020. gada 1. decembrim pagarina samaksas termiņu IIN piemaksaiSpēkā jauni noteikumi par akcīzes nodokļa nodrošinājumiemSadārdzināsies profesionālās kvalifikācijas atzīšanaINFORMĀCIJA .......................................................................6. lpp.Iepirkumos regulē elektronisko rēķinu aprites kārtībuAizsargās personas tiesības pēc Apvienotās Karalistes izstāšanās no ESIzmaiņas OCTA regulējumāVeidos ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu reģistru Aizbildņi varēs saņemt pabalstu arī ārzemēs Pieņemts jauns Ieroču aprites likumsPaplašinātas policijas darbinieku tiesībasZemessardzes apmācības būs attaisnojošs iemesls darba kavēšanaiPienākums publicēt informāciju par valsts un pašvaldību amatpersonu un darbinieku atalgojumu neatbilst SatversmeiSKAIDROJUMI ....................................................................10. lpp.Pilnsabiedrības riski iepirkumu veikšanāMEKLĒJAM FINANSES ...................................................11. lpp.Platību maksājumiem pieteikšanās sāksies no 10. aprīļaES fondu atbalsts mežsaimniecībāSKAIDROJUMI ....................................................................12. lpp.Komercnoslēpumu aizsargā jauns likums ES fondu atbalsts mežsaimniecībāTIESU PRAKSE ..................................................................14. lpp.Kredītiestādes noguldījumā esošu naudas līdzekļu statussSagatavots pēc Senāta Civillietu departamenta sprieduma lietā Nr. SKC–1/2019TIESU PRAKSE ..................................................................18. lpp.Kad biedrībai rodas pienākums maksāt UIN?Sagatavots pēc Senāta Administratīvo lietu departamenta sprieduma lietā Nr. SKA–234/2019NOZARES ZIŅAS ...............................................................22. lpp.Pārskatīts to jurisdikciju saraksts, kas nesadarbojas ar ES nodokļu jomāEiropadome piekritusi pagarināt Brexit termiņuREDAKCIJAS SLEJAPRAKTISKAIS LIKUMDOŠANAS ZIŅNESISNr. 4 (116)LR UR reģistrācijas nr. 000703337Redaktore Vineta Vizule, tālrunis: 67606110, fakss: 67606115, e–pasts: vineta.vizule@lid.lvMaketētājs Arvis VillaUz 1. vāka: foto – denisismagilov – Fotolia.comIzdevējs: SIA Lietišķās informācijas dienests, Graudu ielā 68, Rīgā, LV–1058, www.lid.lv, www.plz.lvIespiests tipogrāfijā: SIA IBC Print BalticIzdevums ir tikai informatīvs un skaidrojošs, tam nepiemīt juridiska rakstura spēks.Nr. 4 (116) 2019. gada aprīlisParādus labāk dzēst!Pirms vairāk nekā mēneša, nododot žurnā-la marta numuru, redakcijas slejā prognozēju, ka martā stabilitāte mīsies ar neziņu. Taču arī aprīļa sākumā vēl īstas skaidrības nav ne par valsts budžetu 2019. gadam, ne skolotāju al-gām, kas ar to saistītas, un pat ne ar Brexit termiņiem. Toties martā pamatīga „zemestrīce” izrai-sījās nodokļu sakarā. Mēneša sākumā daudzi steidza iesniegt gada ienākumu deklarācijas, lai atgūtu pārmaksāto iedzīvotāju ienākuma nodokli, taču uzzināja, ka ir kļuvuši par nodokļu parādniekiem! Kā pamazām noskaidrojās, ie-dzīvotāji nebija ņēmuši vērā brīdinājumus, ka diferencēto neapliekamo minimumu Valsts ie-ņēmumu dienests aprēķinās tikai brīdī, kad būs deklarācijā ievadīti dati par visiem gada laikā saņemtajiem ienākumiem. Tāpēc nevar vainot grāmatvedi, ja bez tiešajām darba attiecībām bijis vēl blakus darbs, ienākumi no saimniecis-kās darbības vai par realizētajiem autordarbiem. Jācer, ka aizvadītajā mēnesī grāmatveži vēlreiz būs skaidrojuši, kā rodas nodokļu parāds, kā arī būs ieteikuši risinājumus, kā izvairīties no šī pa-rāda par 2019. gada ieņēmumiem. Visdrošāk ir maksāt 23 % nodokļa likmi, kā arī atteikties no prognozētā neapliekamā minimuma. Tas gan rada situāciju, ka iedzīvotāji kreditēs valsti, jo pārmaksu varēs atgūt tikai pēc gada, turklāt bez depozīta noguldījuma procentiem.Martā pieņemti arī likuma grozījumi, kas ļaus nodokļa atmaksu atlikt līdz 2020. gada no-galei. Tomēr jāņem vērā, ka parāds 2020. gada izskaņā būs tikpat nepatīkams, tāpēc labāk to neuzkrāt vai arī gādāt par tā dzēšanu, piemē-ram, veicot uzkrājumu 3. pensijas līmenī, ap-drošinot dzīvību vai ziedojot labdarībai. Tādē-jādi daļa parāda „norakstīsies”.Martā bijuši arī vairāki interesanti tiesu no-lēmumi, kas liek aizdomāties, kāds liktenis var piemeklēt uzņēmuma bankā noguldīto naudu, kura savā ziņā kļūst par bankas īpašumu, ja kredītiestādei rodas sarežģījumi. Vienlaikus tapis zināms, ka likumprojekta stadijā rosinā-tā atteikšanās no skaidras naudas darījumiem tomēr varētu dzīvē neīstenoties.Vineta Vizule,redaktoreŅEM VĒRĀ4PRAKTISKAIS LIKUMDOŠANAS ZIŅNESISGrozījumi likumā „Par ie-dzīvotāju ienākuma nodokli”, ko Saeima galīgajā lasījumā kā steidzamu pieņēma 21. martā, noteic, ka 2018. un 2019. gada ienākumu deklarācijā aprēķinā-to iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) piemaksu varēs samaksāt līdz 2020. gada 1. decembrim. Nodokļa nomaksas termiņa pagarinājums attieksies uz tiem maksātājiem, kuriem nodokļa piemaksa veidojas no diferen-cētā neapliekamā minimuma iz-maiņām, tostarp mazo algu un arī autoratlīdzību saņēmējiem, ja šīs personas negūst citu vei-du ienākumus, piemēram, no saimnieciskās darbības. Savukārt attiecībā uz per-sonām, kurām arī līdz šim bija pienākums iesniegt gada ienā-kumu deklarāciju un veikt IIN piemaksu, piemēram, saimnie-ciskā darba veicējiem, saglabā-jas līdzšinējā aprēķinātā nodok-ļa nomaksas kārtība. Lai pienākums piemaksāt nodokli rastos iespējami ma-zākam personu lokam, grozī-jumi paredz iespēju nodokļa maksātājam pašam prognozēt mazāku mēneša neapliekamo minimumu, ja gada laikā pare-dzēti lielāki ienākumi. Šādā ga-dījumā ienākuma izmaksātājs nodokļa maksātājam piemēros viņa paša prognozēto mēneša neapliekamo minimumu, un tas nedrīkstēs pārsniegt Valsts ie-ņēmumu dienesta (VID) prog-nozēto mēneša neapliekamo minimumu. Iedzīvotājiem, kuriem rezu-mējošā kārtībā aprēķinātā IIN summa nepārsniedz vienu eiro, tā nebūs jāiemaksā valsts bu-džetā. Šo normu varēs piemērot iedzīvotāju ienākuma nodokļa deklarācijām par 2018. gadu un turpmākajiem taksācijas gadiem. Ņemot vērā 2018. gada 25. oktobra grozījumus likumā „Par akcīzes nodokli”, pieņemti jau-ni Ministru kabineta (MK) 2019. gada 12. februāra noteikumi Nr. 72 ”Noteikumi par akcīzes nodokļa nodrošinājumiem”.Atgādinām, ka akcīzes no-dokļa nodrošinājums ir nodokļa maksātāja iesniegts finansiāls garants – iemaksāta drošības nauda, iesniegta apdrošināša-nas polise vai kredītiestādes galvojums, lai veiktu darbību ar akcīzes precēm, piemēram, preču saņemšanu no citas Eiro-pas Savienības dalībvalsts, ak-cīzes preču ražošanu, pārstrādi u.c. darbības saskaņā ar likumu „Par akcīzes nodokli”, piemēro-jot atliktā akcīzes nodokļa mak-sāšanas režīmu.Ministru kabineta 19. feb-ruāra noteikumi Nr. 77 „Grozī-jumi Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteiku-mos Nr. 827 „Kārtība, kādā atzīst profesionālo kvalifikā-ciju pastāvīgai profesionālajai darbībai Latvijas Republikā”” un Nr.82 „Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 28. marta noteikumos Nr. 168 „Īslaicīgu profesionālo pakalpojumu sniegšanas kārtība Latvijas Republikā reglamentētā pro-fesijā”” pieņemti saistībā ar 2018. gada 21. jūnija grozīju-miem likumā „Par reglamentē-tajām profesijām un profesio-nālās kvalifikācijas atzīšanu”, kas paredz jaunu kārtību pro-fesionālo kvalifikāciju atzīšanai ārsta, zobārsta, māsas vai ārsta palīga profesiju pamatspeciali-tātē, apakšspecialitātē un pa-pildspecialitātē. Šīm profesijām vispirms atzīst profesionālo kvalifikāciju profesijā un tad specialitātē. Pieņemot lēmumu par pro-fesionālās kvalifikācijas at-zīšanu, atzīšanas institūcija ņem vērā arī pretendenta pro-fesionālajā pieredzē iegūtās zināšanas, apgūto tālākizglī-tību un profesionālās pilnvei-des izglītību. Grozījumi attie-cas uz atzīšanas institūcijām un personām, kas ieguvušas profesionālo kvalifikāciju Ei-ropas Savienības dalībvalstīs un Eiropas Brīvās tirdzniecī-bas asociācijas dalībvalstīs un pretendē uz īslaicīgu pa-kalpojumu sniegšanu Latvi-jas Republikā reglamentētā profesijā.Līdz 2020. gada 1. decembrim pagarina samaksas termiņu IIN p iemaksaiSpēkā jauni noteikumi par akcīzes nodokļa nodrošinājumiemMainīta medicīnas darbinieku profesionālās kvalifikācijas atzīšanas kārtībaŅEM VĒRĀ5Nr. 4 (116) 2019. gada aprīlisMinistru kabineta 2019. gada 5. marta noteikumi Nr. 103 „Kārtība, kādā sedz ar personas profesionālās kvalifi-kācijas atzīšanu saistītos izde-vumus” paredz kārtību, kādā pretendents sedz izdevumus, kas saistīti ar profesionālās kvalifikācijas atzīšanu, kvalifi-kācijas pārbaudi īslaicīgu pro-fesionālo pakalpojumu snieg-šanai, Eiropas profesionālās kartes pieteikumu apstrādi un šīs kartes izdošanu, kā arī visu minēto izdevumu apmēru. Jaunajos noteikumos vien-kopus pieejama informācija par visiem izdevumiem tiem pakalpojumiem, kas saistīti ar profesionālās kvalifikācijas at-zīšanu. Noteikumi arī paredz paaugstināt maksu par pro-fesionālās kvalifikācijas atzī-šanu līdz 240 EUR, paredzot, ka šī summa tiks sadalīta starp informācijas institūciju un at-zīšanas institūciju atbilstoši profesionālās kvalifikācijas at-zīšanas lēmuma sagatavošanā ieguldītā darba apjomam.Minētās izmaksas ietver informācijas institūcijas izde-vumus – 80 EUR un tās insti-tūcijas izdevumus, kas izsniedz profesionālās kvalifikācijas at-zīšanas apliecības reglamen-tētajās profesijās (atzīšanas institūcija), – 160 EUR. Savu-kārt atzīšanas institūcijas izde-vumi saistībā ar kvalifikācijas pārbaudi īslaicīgu pakalpojumu sniegšanai paredzēti 100 EUR.Gadījumos, kad atzīšanas institūcijai trūkst informācijas par pretendenta, kura mītnes valsts nav Eiropas Savienības dalībvalsts vai Eiropas Brīvās tirdzniecības asociācijas dalīb-valsts (t.i., trešā valsts), iegūto izglītību, profesionālo kvalifikā-ciju vai profesionālo pieredzi, atzīšanas institūcija var no-teikt papildu maksu, ja šādas informācijas izvērtēšana rada papildu izmaksas (galvenokārt ekspertu darba apmaksu), ja nepieciešama papildu informā-cijas iegūšana un izvērtēšana. Šādos gadījumos atzīšanas institūcijai pretendents rakst-veidā jāinformē par papildu iz-maksām, pamatojot, kādēļ tās ir nepieciešamas un kāds ir to apmērs. Tā kā, iespējams, pre-tendents nav rēķinājies ar šādu papildu izdevumu rašanos, vi-ņam ir iespēja no tiem atteik-ties divu nedēļu laikā. Eiropas profesionālās kar-tes pieteikumu apstrādē ir bū-tiskas atšķirības atkarībā no tā, vai kompetentās institūcijas pienākums ir izvērtēt Latvijā iegūto Eiropas profesionālās kartes pretendenta iesnieg-to dokumentu pilnīgumu un autentiskumu vai izvērtēt arī ārvalstīs iegūtu izglītību un profesionālo kvalifikāciju ap-liecinošo dokumentu saturu un atbilstību Latvijā izvirzītajām prasībām izglītībai un profesio-nālajai kvalifikācijai attiecīgajā reglamentētajā profesijā. Tādēļ noteiktas atšķirīgas izmaksas, to apjomu pirmajā gadījumā nosakot 80 EUR, bet otrajā – 240 EUR.Sadārdzināsies profesionālās kvalifikācijas atzīšanaSavukārt ar finansiālo garan-tiju nodokļu maksātājs apņemas apmaksāt to iespējamo akcīzes nodokļa parāda daļu, kuru sa-skaņā ar šiem noteikumiem, likumu „Par akcīzes nodokli” un ES normatīvajiem aktiem ir jānodrošina 100% apmērā.Valsts ieņēmumu dienests (VID) vērš uzmanību, ka jau-nie noteikumi paredz vairākas izmaiņas, tostarp īpašus nosa-cījumus akcīzes nodokļa vispā-rējā nodrošinājuma izmantoša-nai padziļinātās sadarbības programmas Zelta un Sudraba līmeņa dalībniekiem. Tāpat VID ir tiesības neizsniegt vai nepār-reģistrēt vispārējā nodrošinā-juma apliecību, ja vispārējais nodrošinājums nav iesniegts, kā arī apturēt vispārējā nodro-šinājuma apliecības darbību uz laiku līdz 90 dienām, ja pār-sniegts iesniegtais vispārējais nodrošinājums, gadījumos, kad piemērots iesniegtā vispārējā nodrošinājuma samazinājums.Tāpat VID var nepiemērot vispārējam nodrošinājumam atlaidi, ja uzņēmumam ir no-dokļu parāds, divus gadus nav spēkā esošas licences, persona deviņus mēnešus gadā neveic darbību ar akcīzes precēm.Turpmāk galvojuma vai sais-tību apdrošināšanas polises derīguma termiņš līdz 12 mēne-šiem tiek rēķināts ar tās spēkā stāšanās, nevis izsniegšanas brīdi. VID ir arī tiesības izmantot iemaksāto drošības naudu tādā pašā kārtībā, kāda tiek piemēro-ta saistību polisēm un kredīties-tāžu galvojumiem, iespējamā ak-cīzes nodokļa parāda segšanai.Uzņēmējiem, kuru bizness saistīts ar akcīzes preču ražoša-nu vai tirdzniecību vai kuri plā-no pievērsties šādai uzņēmēj-darbībai, ir iespēja iepazīties ar VID tīmekļa vietnē publicēto materiālu „Par akcīzes nodokļa nodrošinājumiem”.6PRAKTISKAIS LIKUMDOŠANAS ZIŅNESISINFORMĀCIJASaeimā 21. februārī pie-ņemtie grozījumi Publisko iepirkumu likumā (PIL), Publiskās un privātās par-tnerības likumā (PPPL), Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likumā (ADJIL) un Sabiedrisko pa-kalpojumu sniedzēju iepir-kumu likumā (SPSIL) stājas spēkā 18. aprīlī.Ar grozījumiem PIL papil-dināts ar elektroniskā rēķina definīciju, kā arī likumā pare-dzēts pasūtītāja pienākums pieņemt piegādātāja sagata-votu elektronisko rēķinu, kas atbilst normatīvajiem aktiem par piemērojamo elektronis-kā rēķina standartu un tā pa-matelementu izmantošanas specifikāciju un aprites kār-tību, kā arī paredzēts pienā-kums pasūtītājam norēķinā-ties ar apakšuzņēmēju, pie-ņemot elektroniskos rēķinus.Likumā papildināti iz-slēgšanas nosacījumi ar iespēju izslēgt kandidātu vai pretendentu, ja ir izdots prokurora priekšraksts par sodu, kas stājies spēkā un ir kļuvis neapstrīdams un ne-pārsūdzams.Saskaņā ar pārejas no-teikumiem elektroniskos rē-ķinus tiešās pārvaldes ies-tādes pieņem to iepirkuma līgumu apmaksai, kuriem ie-pirkums vai iepirkuma proce-dūra izsludināta vai lēmums par iepirkuma vai iepirkuma procedūras uzsākšanu, ja ie-pirkums vai iepirkuma pro-cedūra nav jāizsludina, pie-ņemts, sākot ar 2019. gada 18. aprīli, pārējie pasūtītāji – sākot ar 2020. gada 18. aprīli.Ar līdzīgiem grozījumiem PPPL noteikts, ka pircēja profils ir vietne valsts elek-troniskās informācijas sis-tēmā, iekļauta elektroniskā rēķina definīcija, kā arī veik-ti attiecīgi papildinājumi, paredzot publiskā partnera vai tā pārstāvja pienākumu pieņemt elektronisko rēķinu. Izslēgšanas nosacījumi papildināti ar iespēju izslēgt kandidātu vai pretendentu, ja ir izdots prokurora priekš-raksts par sodu, kas stājies spēkā un ir kļuvis neapstrī-dams un nepārsūdzams.Saskaņā ar PPPL pārejas noteikumiem elektroniskos rēķinus tiešās pārvaldes iestādes pieņem to publis-kās un privātās partnerības līgumu apmaksai, kuriem publiskā un privātā partnerī-ba uzsākta ar 2019. gada 18. aprīli, pārējie pasūtītāji – ar 2020. gada 18. aprīli.Savukārt ar grozījumiem SPSIL, kas ievieš abos ie-priekšminētajos likumos lī-dzīgas izmaiņas, papildus vēl precizēta dinamiskās iepirkumu sistēmas definī-cija; papildināts regulējums saistībā ar 2. pielikuma pa-kalpojumu iepirkumu; preci-zēts priviliģēto līgumu regu-lējums; precizēts regulējums marķējumu izmantošanai un piedāvājumu variantu pie-mērošanai, regulējums sais-tībā ar atsevišķu paziņojumu publicēšanu, izslēgšanas noteikumu regulējums, regu-lējums par prasībām piegā-dātāja saimnieciskajām un finansiālajām spējām, regu-lējums piedāvājumu izvērtē-šanas kritēriju piemērošanai un iepirkuma līguma grozī-šanas regulējums.Likums „Par tiesisko sadarbību un personu tie-sību aizsardzību pārejas periodā pēc Lielbritānijas un Ziemeļ īrijas Apvienotās Karalistes izstāšanās no Eiropas Savienības”, kas pieņemta 21. martā, paredz, ka tiem Apvienotās Karalis-tes (AK) pilsoņiem, kuri līdz AK gaidāmās izstāšanās no Eiropas Savienības (ES) būs likumīgi uzturējušies Latvi-jā, sociālās drošības jomā jānodrošina labvēlīga attiek-sme attiecībā uz personu tie-sībām un pienākumiem.Likums nosaka kārtību, kādā tie AK pilsoņi un viņu ģimenes locekļi, kas jau šo-brīd likumīgi uzturas Latvi-Aizsargās personas tiesības pēc Apvienotās Karalistes izstāšanās no ESIepirkumos regulē elektronisko rēķinu aprites kārtību7INFORMĀCIJANr. 4 (116) 2019. gada aprīlisGrozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnie-ku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā, kas pieņemti 14. martā, paredz, ka obligātās civiltiesiskās atbildības ap-drošināšanas (OCTA) līgums stājas spēkā ne vēlāk kā trīs mēnešu laikā pēc apdrošinā-šanas līguma noslēgšanas. Likuma izmaiņas arī pa-redz, ka gadījumos, kad Lat-vijā no uzskaites noņemts un komersantam pārdoša-nai nodots transportlīdzek-lis, kurš aprīkots ar tirdz-niecības numura zīmēm, piedalās izmēģinājuma braucienos, par OCTA līgu-mu atbildīgs būs tirgotājs. Savukārt transportlīdzek-lim ar ārvalsts numura zīmi, kurš reģistrēts citā Eiropas Ekonomikas zonas valstī vai Šveices Konfederācijā un pēc tam ievests Latvijā, reģistrē-šanas brīdī Latvijā automā-tiski zaudē spēku pirms tam uz 30 dienām noslēgtais ap-drošināšanas līgums. Ja transportlīdzekļa īpašnieki pēc OCTA polises iegādes to pārreģistrēs un saņems taksometra numura zīmes, lai transportlīdzekli izmantotu citiem mērķiem, nekā sākotnēji norādīts, slē-dzot apdrošināšanas līgumu, līgums automātiski zaudēs spēku un īpašniekam būs jāiegādājas jauna OCTA po-lise. Apdrošinātājiem varēs noteikt atbilstošu apdroši-nāšanas prēmijas apmēru atkarībā no patiesā trans-portlīdzekļa izmantošanas mērķa. Latvijas Transporta ap-drošinātāju birojam noteik-tās situācijās būs tiesības iesniegt regresa prasības, bet ar zagtu transportlī-dzekli nodarītos zaudējumus kompensēs saskaņā ar ap-drošināšanas līgumu, nevis izmaksās no OCTA Garanti-jas fonda. Ar grozījumiem precizēti personai, kā arī mantai no-darīto zaudējumu atlīdzinā-šanas limiti, un tos piemēros ceļu satiksmes negadīju-miem, kas notikuši, sākot ar 2019. gada 1. janvāri. Grozījumi paredz vēl citu pilnveidojumu, tostarp nosa-ka to, ka OCTA līgumu pirms termiņa varēs izbeigt, ja ap-drošinātājam būs anulēta licence, uzsākta tā pašlik-vidācija vai arī transportlī-dzeklim mainīts identifikā-cijas numurs.Grozījumi stāsies spēkā šī gada 1. maijā.Izmaiņas OCTA regulējumājas Republikā, varēs saņemt jaunus uzturēšanās tiesības apliecinošus dokumentus.Likums nosaka arī, kā turpmāk nodrošināmas Latvijas valsts sociālās apdrošināšanas pensijas, apdrošināšanas atlīdzības sakarā ar nelaimes gadīju-mu darbā vai arodslimību, valsts sociālie pabalsti, kā arī to, kādā kārtībā veicama valsts sociālās apdrošinā-šanas obligātā iemaksa tām personām, kuras dzīvojušas vai bijušas sociāli apdroši-nātas Latvijā vai AK līdz tās izstāšanās no ES un arī pēc tam dzīvo Latvijā vai AK.Tāpat ar likumu regulēti jautājumi, kas skar kārtību, kādā piešķirt un izmaksāt Latvijas valsts pensijas, tie-sības studēt augstskolā, kā arī AK iegūtās profesionālās kvalifikācijas atzīšanu un ci-tus. Likums paredz, kā tur-pināma tiesiskā sadarbība starp Latviju un AK.Ņemot vērā, ka joprojām nav skaidrības par veidu, kādā AK izstāsies no Eiropas Savienības, likumā ir iekļauti divi potenciālie scenāriji – gadījumam, ja izstāšanās notiek bez vienošanās, un gadījumam, ja tiek panākta un stājas spēkā paredzētā vienošanās. Tāpat Saeima galīgajā la-sījumā atbalstīja grozījumus Dokumentu legalizācijas likumā, kas precizē tiesisko regulējumu par legalizācijas prasībām publiskiem doku-mentiem, kas izsniegti AK, lai arī pēc AK izstāšanās no ES tiktu saglabāta šobrīd spēkā esošā kārtība. Grozī-jumi atvieglos bērna reģis-trēšanu pilsonībā, atbrīvojot personas no AK izdotu pub-lisku dokumentu legalizāci-jas prasības, lai tos izmanto-tu Latvijā.Savukārt saistītie gro-zījumi Uzņēmumu ienā-kuma nodokļu likumā un Stratēģiskas nozīmes pre-ču aprites likumā nodroši-nās atvieglojumus divējāda lietojuma preču tranzītam uz AK vai otrādi.8PRAKTISKAIS LIKUMDOŠANAS ZIŅNESISINFORMĀCIJAGrozījumi likumā „Par policiju”, kas pieņemti 14. martā, paredz, ka polici-jas darbiniekiem būs tiesības personas, kuras alkohola, nar-kotisko, psihotropo vai toksis-ko vielu lietošanas rezultātā zaudējušas spēju patstāvīgi pārvietoties, orientēties vai var nodarīt kaitējumu apkār-tējiem vai pašas sev, nogādāt iestādēs, kas sniedz atskurb-šanas pakalpojumus, ārstnie-cības iestādēs vai mājoklī. Tāpat precizētas polici-jas darbiniekiem piešķirtās tiesības uz rakstveida pie-teikuma pamata aizturēt personas, kuras mājoklī atrodas alkohola, narkotis-ko, psihotropo vai toksisko vielu reibuma stāvoklī un var nodarīt kaitējumu sev vai apkārtējiem cilvēkiem, vai gadījumā, ja apkārtējie cilvē-ki baidās palikt vienatnē ar personu un nav cita pamata tās aizturēšanai. Attiecīgās personas turpmāk varēs patu-rēt policijas iestādē, līdz būs zudis apdraudējuma pamats, bet ne ilgāk par 12 stundām. Policijas darbiniekiem būs arī tiesības izmantot sabiedriskos elektroniskos plašsaziņas līdzekļus, paš-valdību interneta vietnes, valsts iestāžu un pašvaldību kontus sociālajos medijos, lai veiktu likumpārkāpumu profilaksi, noskaidrotu li-kumpārkāpuma izdarīšanas apstākļus un personas, kas to izdarījušas, kā arī meklētu noziedzniekus un bezvēsts pazudušos, lai noskaidrotu tāda cilvēka personību, kurš nespēj sniegt ziņas par sevi, vai identificētu neatpazīta cilvēka līķi, tai skaitā katas-trofu gadījumos.Grozījumi Valsts sociālo pabalstu likumā, kas 28. feb-ruārī pieņemti kā steidzami, paredz, ka pabalstu aizbild-nībā esoša bērna uzturēšanai varēs saņemt arī pēc pārcel-šanās uz pastāvīgu dzīvi ār-valstīs kopā ar aizbilstamo. Aizbildņa atlīdzības apmērs ir 54,07 eiro neatkarīgi no bērnu skaita aizbildnībā. Grozījumi izstrādāti sais-tībā ar 2018. gada 16. oktobrī Satversmes tiesā ierosināto lietu par Valsts sociālo pabal-stu likuma normu attiecībā uz aizbildņa atlīdzību atbilstību valsts pamatlikumam.Ieroču aprites likums, kas pieņemts 14. martā, paredz, ka no 16 gadu vecuma indi-viduālajās medībās varēs iz-mantot medībām klasificētu ieroci (izņemot vītņstobra) tā īpašnieka tiešā klātbūtnē.Jaunietim būs nepiecie-šama Valsts meža dienesta izsniegta mednieka apliecība, kā arī vecāku vai likumisko pārstāvju rakstveida piekriša-na un Valsts policijas atļauja. Par drošības prasību un me-dības reglamentējošo norma-tīvo aktu prasību ievērošanu attiecīgajā gadījumā būs at-bildīgs ieroča īpašnieks. Ja atbildīgais nebūs nodrošinājis prasību ievērošanu, Valsts po-licija varēs anulēt īpašniekam piešķirtās ieroča iegādāšanās, realizēšanas, glabāšanas, nē-sāšanas un kolekcijas atļaujas vai nepagarināt to derīguma termiņu.Valsts policija ieroča gla-bāšanas, nēsāšanas, kolek-cijas atļaujas, kā arī Eiropas šaujamieroču apliecības turp-māk izsniegs uz pieciem ga-diem, bet medību un sporta lietojumam – uz nenoteiktu laiku, nodrošinot atļauju pe-riodisku pārskatīšanu ne retāk kā reizi piecos gados. Ieroča nēsāšanas, glabāšanas un ieroču kolekcijas atļauja, kas izsniegta uz nenoteiktu laiku, būs derīga līdz 2023. gada 14. septembrim. Savukārt tāda, kas izsniegta uz 10 ga-diem, būs derīga līdz norādī-tajam termiņam, bet ne ilgāk par 2023. gada 14. septembri.Uzturlīdzekļu parādniekiem turpmāk varēs apturēt medību, sporta, kolekcijas un pašaiz-sardzības šaujamieroču iegā-dāšanās, realizēšanas, glabā-šanas un nēsāšanas atļauju.Paplašinātas policijas darbinieku tiesībasAizbildņi varēs saņemt pabalstu arī ārzemēsPieņemts jauns Ieroču aprites likums9INFORMĀCIJANr. 4 (116) 2019. gada aprīlisSatversmes tiesa 6. mar-tā pieņēma spriedumu lietā Nr. 2018–11-01 „Par Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 3. panta 9.2 daļas 1. un 2. punkta at-bilstību Latvijas Republikas Satversmes 96. pantam”, kurā tiesa atzina minētās likuma normas par neatbil-stošām Latvijas Republikas Satversmes 96. pantam un spēkā neesošām no to spēkā stāšanās brīža. Satversmes tiesa seci-nāja, ka apstrīdēto normu pieņemšanas gaitā netika ievērots labas likumdošanas princips. Saeimai apstrīdēto normu pieņemšanas gaitā bija jāvērtē Datu regulā izvir-zītās datu aizsardzības pra-sības, jo tās jau bija stājušās spēkā. Šajā laikā dalībvalstīm bija jāveic likumdošanas pa-sākumi, kas nepieciešami, lai nodrošinātu nacionālo tiesību normu atbilstību Eiropas Sa-vienības tiesību normām.Tāpat Saeimai, pieņemot apstrīdētās normas, bija pie-nākums apstrīdēto normu pieņemšanas gaitā vērtēt arī iebildumus, kurus pret lī-dzīgiem grozījumiem Valsts pārvaldes iekārtas likumā izteica Valsts prezidents. Ar grozījumiem Valsts pārval-des iekārtas likumā bija pa-redzēts noteikt Satversmes 96. pantā ietverto tiesību uz privātās dzīves neaizskaramī-bu ierobežojumu, kas pēc bū-tības ir līdzīgs tam, kurš no-teikts apstrīdētajās valsts un pašvaldību amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma normās. Saeima šos Valsts prezidenta iebildumus pēc būtības nebija izvērtējusi.Minētā lieta Satversmes tiesā ierosināta pēc vairāku valsts dibinātu augstskolu darbinieku pieteikuma. Ap-strīdētās normas noteic, ka informāciju valsts un pašval-dību institūciju amatperso-nām un darbiniekiem aprē-ķināto atalgojumu un citām naudas summām, kas viņiem pienākas, publicē attiecīgo institūciju mājaslapās inter-netā un šī informācija mājas-lapās atrodas vismaz astoņus gadus. Pieteikuma iesniedzē-ji uzskatīja, ka šādas informā-cijas publicēšana un ilgstoša atrašanās internetā ierobežo Satversmes 96. pantā ietver-tās tiesības uz privātās dzī-ves neaizskaramību.Grozījumi Darba likumā, kas pieņemti 7. martā, pa-redz, ka darbinieka piedalī-šanās zemessargu kolektīva-jā apmācībā ir attaisnojums darba neveikšanai un darba devējam ir pienākums iz-maksāt darbiniekam noteik-to atlīdzību. Dalība šādas apmācībās ir attaisnojama ne ilgāk kā piecas dienas pēc kārtas kalendārā gada laikā. Izdevumus saistībā ar atlīdzības izmaksu šādos ga-dījumos darba devējam kom-pensēs Nacionālie bruņotie spēki Ministru kabineta no-teiktā kārtībā. Šī likuma nor-ma stāsies spēkā 2020. gada 1. janvārī. Likuma grozījumi arī no-teic, ka darba devējs var izmaksāt darbiniekam at-līdzību gadījumos, kad tas neveic darbu sakarā ar cita veida zemessargu apmācī-bu, kā arī rezerves karavīru militārajām apmācībām. Savukārt saistītie grozī-jumi Latvijas Republikas Zemessardzes likumā un grozījumi Militārā dienesta likumā paredz, ka izglītības iestādēm apmācībās vai uz-devumu pildīšanā iesaistītie zemessargi, kā arī militārajās mācībās iesauktie rezerves karavīri no mācībām (stu-dijām) jāatbrīvo, saglabājot tiesības turpināt mācības ar tiem pašiem nosacījumiem, kādi bijuši pirms tam. Pienākums publicēt informāciju par valsts un pašvaldību amatpersonu un darbinieku atalgojumu neatbilst SatversmeiZemessardzes apmācības būs attaisnojošs iemesls darba kavēšanaiNext >