Atjaunotas vadlīnijas iekšējās trauksmes celšanas sistēmu izveidei
Pēc Valsts kancelejas informācijas
Līdz ar Eiropas Savienības trauksmes cēlēju direktīvas (turpmāk - Direktīva) pārņemšanu, Valsts kanceleja ir izstrādājusi un Saeima pieņēmusi jaunu Trauksmes celšanas likumu. Valsts kanceleja informē, ka ir precizētas abas likumā nosauktās vadlīnijas: trauksmes cēlēju ziņojumu izskatīšanai un trauksmes celšanas sistēmas izveidei. Trauksmes celšanas likums nosaka pienākumu iekšējo trauksmes celšanas sistēmu veidot visām publiskā sektora institūcijām, kā arī vidējiem un lieliem uzņēmumiem un citām privāto tiesību juridiskajām personām, kurās ir vairāk nekā 50 nodarbināto. Turklāt ikviena publiskā sektora institūcija var būt arī kompetentā institūcija un saņemt trauksmes cēlēju ziņojumus ne tikai no savu darbinieku vidus.…
Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu
Trauksmes celšanas likums nosaka pienākumu iekšējo trauksmes celšanas sistēmu veidot visām publiskā sektora institūcijām, kā arī vidējiem un lieliem uzņēmumiem un citām privāto tiesību juridiskajām personām, kurās ir vairāk nekā 50 nodarbināto. Turklāt ikviena publiskā sektora institūcija var būt arī kompetentā institūcija un saņemt trauksmes cēlēju ziņojumus ne tikai no savu darbinieku vidus.
Vadlīnijas ir būtisks palīgs tiem, kuri vēl tikai pilnveido savu iekšējo trauksmes celšanas sistēmu, kā arī tiem, kuri konsultē potenciālos trauksmes cēlējus un izskata ziņojumus.
Trauksmes celšanas likuma mērķis līdz ar atjaunoto regulējumu nemainās – tam ir jāaizsargā trauksmes cēlēju, kurš ziņo par iespējamiem pārkāpumiem, kas novēroti, pildot darba pienākumus, un, kas varētu kaitēt sabiedrības interesēm.
precizēti atbildīgo amatpersonu (trauksmes cēlēju kontaktpersonu un citu iesaistīto personu institūcijās) pienākumi;
norādīts, kā būtu nosūtāmi paziņojumu par trauksmes cēlēja ziņojuma saņemšanu;
norādīti gadījumi, kādos nav lietderīgi pārsūtīt ziņojumus. Vienlaikus par nepārsūtīšanu iesnieguma autors ir jāinformē un, ja iespējams, jānorāda, kur tālāk vērsties;
uzsvērts, ka trauksmes cēlējs jāinformē par ziņojuma izskatīšanas gaitu un par konstatētajiem faktiem un pieņemto lēmumu vai veiktajām darbībām;
skaidrots, kā fiksējams mutisks ziņojums;
ietverts Augstākās Tiesas Senāta Administratīvo lietu departamenta sniegtais skaidrojums par trauksmes cēlēja institūta būtību.
uzsvērts, ka trauksmes cēlēja ziņojuma izskatīšanas prakse privātajā un publiskajā sektorā līdz ar Direktīvas pārņemšanu ir pielīdzinātas viena otrai un nostiprinātas likumā. Tas nozīmē lielāku atbildību privātā sektora atbildīgajām personām;
norādīts, ka iekšējo trauksmes celšanas sistēmu pēc savas iniciatīvas var veidot arī privāto tiesību juridiskās personas, kurās ir mazāk par 50 nodarbinātajiem. Sniegts skaidrojums, kas šādā gadījumā jāņem vērā un kādas likuma normas jāpiemēro;
precizētas likumā noteiktās prasības iekšējās trauksmes celšanas sistēmas izveidei un skaidrota to īstenošana.
Institūciju, uzņēmumu un organizāciju atbildīgās personas par trauksmes celšanu ir aicinātas arī ar jautājumiem vērsties Trauksmes cēlēju kontaktpunktā Valsts kancelejā: https://trauksmescelejs.lv/kontakti.
Valsts kanceleja informē, ka Trauksmes celšanas likuma trešajā darbības gadā valsts un pašvaldību iestādēs saņemti 527 iesniegumi, kas noformēti kā trauksmes celšanas ziņojumi kompetentajām institūcijām. No tiem 467 saņemti valsts institūcijās un 60 - pašvaldībās. No vietnes trauksmescelejs.lv kompetentās institūcijas saņēma 67 iesniegumus.
Par trauksmes celšanas ziņojumiem 2021. gadā atzīti 156 iesniegumi. Tie nodoti tālākai izskatīšanai pēc būtības, un šo ziņojumu autoriem ir tiesības uz aizsardzību, ja tiem jācieš no represijām trauksmes celšanas dēļ.
Vēršam uzmanību, ka tīmekļvietnē trauksmescelejs.lv kopš 2021. gada ziņojumus var iesniegt elektroniski, izmantojot Latvija.lv autentifikācijas moduli.
wpDiscuz
Abonē portālu tikai par €12 / mēnesī Pirmās 30 dienas tikai par 1 €
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.