Būvlaukumos kontrole pastiprināsies – jaunas prasības elektroniskās darba laika uzskaites sistēmām
Ikars Kubliņš, BilancePLZ
No šāgada 1. februāra paredzēts uzsākt būvlaukumu elektroniskās darba laika uzskaites sistēmās uzkrāto datu nodošanu vienotajai datubāzei (kā zināms, elektroniskā darba laika uzskaite būvlaukumos tika uzsākta 2017. gada 1. oktobrī). Valdība 7. janvārī pieņēmusi apjomīgus Ministru kabineta noteikumus, kuros paredzēta ne tikai kārtība, kādā tiks veikta datu nodošana centralizētajai datu bāzei, bet arī jaunas prasības lokālajām uzskaites sistēmām. Lai samazinātu iespējas veikt krāpšanos, uzskaites sistēmām noteiktas jaunas tehniskās prasības un jauna kārtība kļūdaino datu labošanai. Tas prasīs papildus izmaksas būvuzņēmējiem. Lai gan kopš elektroniskās darba laika uzskaites ieviešanas uzņēmumos, kur šīs sistēmas pastāv, krietni…
Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu
No šāgada 1. februāra paredzēts uzsākt būvlaukumu elektroniskās darba laika uzskaites sistēmās uzkrāto datu nodošanu vienotajai datubāzei (kā zināms, elektroniskā darba laika uzskaite būvlaukumos tika uzsākta 2017. gada 1. oktobrī). Valdība 7. janvārī pieņēmusi apjomīgus Ministru kabineta noteikumus, kuros paredzēta ne tikai kārtība, kādā tiks veikta datu nodošana centralizētajai datu bāzei, bet arī jaunas prasības lokālajām uzskaites sistēmām. Lai samazinātu iespējas veikt krāpšanos, uzskaites sistēmām noteiktas jaunas tehniskās prasības un jauna kārtība kļūdaino datu labošanai. Tas prasīs papildus izmaksas būvuzņēmējiem.
Lai gan kopš elektroniskās darba laika uzskaites ieviešanas uzņēmumos, kur šīs sistēmas pastāv, krietni palielinājušās oficiālās darbinieku algas (jo uzskaites sistēmās reģistrēto darbinieku darba laika stundu skaitu nevar neuzrādīt darba laika tabelēs grāmatvedībā), Valsts ieņēmumu dieneststomēr konstatējis arī to, ka uzskaites sistēmu auditācijas pierakstos ir nepilnīga informācija, kas nozīmē - pastāv risks, ka veikta jau reģistrētās informācijas grozīšana vai dzēšana. Tāpēc esot nepieciešams nodrošināt tādu elektroniskās darba laika uzskaites sistēmas funkcionalitāti, lai visas tajā veiktās darbības tiktu saglabātas.
Līdz ar to, ņemot vērā, ka ir situācijas, kad ir objektīva nepieciešamība mainīt darba laika uzskaites sistēmā sākotnēji kļūdaini ievadītus (nekorektus) datus, noteikumi paredz, ka šādos gadījumos datus drīkstēs koriģēt, ja tiks nodrošināti notikumu auditācijas pieraksti, kuros ietverta informācija par attiecīgajām korekcijām, tajā skaitā identificējoša informācija par korekcijas veicēju, korekcijas veikšanas datumu un laiku, veikto korekciju (dati dzēsti, laboti, mainīti vai papildināti) un koriģētajiem datiem (vērtība pirms un pēc labošanas vai mainīšanas).
Savukārt, ja kāds mēģinās tīši vai nejauši dzēst vai modificēt pašus auditācijas pierakstus, tad elektroniskās darba laika uzskaites sistēmai būs jānodrošina kļūdas paziņojuma izvadīšanu – “šāda darbība nav atļauta” un papildus auditācijas pierakstos jāsaglabā informāciju par konkrēto lietotāju (tajā skaitā programmām vai iekārtām bez lietotāja saskarnes) un laiku, kad tika mēģināts dzēst vai modificēt auditācijas pierakstus.
Galvenajam būvdarbu veicējam noteikumi aizliedz dzēst elektroniskās darba laika uzskaites sistēmas auditācijas pierakstu atmiņas saturu. Ja tomēr nepārvaramas varas vai remonta dēļ energoneatkarīgās atmiņas saturs tiek mainīts, elektroniskās darba laika uzskaites sistēmas pārzinis sastāda aktu trijos eksemplāros. Pirmais akta eksemplārs paliek pārzinim, otro izsniedz galvenajam būvdarbu veicējam, bet trešo 10 dienu laikā nosūta Valsts ieņēmumu dienestam.
Vienlaikus noteikumi paredz, ka uzskaites sistēmā jau jābūt arī tehniski iestrādātiem aizsardzības risinājumiem pret neatļautu tīšu vai netīšu datu maiņu, grozīšanu, bojāšanu, iznīcināšanu, pasliktināšanu, aizklāšanu vai nepatiesas informācijas ievadīšanu. To tehniski iespējams panākt, aprēķinot katram ierakstam kontrolsummu ar blokķēžu (hash) metodi (tomēr var izvēlēties arī citu tehnisko risinājumu).
Visu šo pasākumu rezultātā elektronisko darba laika uzskaites sistēmu funkcionalitāte ļaušot "nodrošināt datu ticamību un to izmantošanu VID nodokļu administrēšanas procesā, kā arī citām uzraudzības iestādēm palīdzēs efektīvāk kontrolēt darba laika uzskaiti būvniecībā un vienlaicīgi arī uzlabot situāciju attiecībā uz nodokļu nomaksu par nodarbinātajiem būvniecības nozarē," paredz noteikumu autori Ekonomikas ministrijā.
Tomēr būvuzņēmējiem šīs izmaiņas nozīmē papildus izmaksas. Ekonomikas ministrija aprēķinājusi, ka aptuvenās izmaksas katram sistēmas lietotājam būšot 10-20 programmētāja darba dienas (ņemot vērā, ka vidēja līmeņa programmētāju mēneša ienākumi ir aptuveni 3000 eiro bruto, tas nozīmē ap 1500 - 3000 eiro). "Ņemot vērā, ka izmaksu intervāls ir diezgan plašs un atkarīgs arī no konkrētā programmētāja darba kapacitātes un atalgojuma, izdevuma apjoms vienai personai un mērķgrupai kopumā precīzi nav nosakāms," pausts noteikumu anotācijā.
Noteikumi stājas spēkā 2020. gada 1. februārī.
wpDiscuz
Abonē portālu tikai par €12 / mēnesī Pirmās 30 dienas tikai par 1 €
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.