Citadele Index: uzņēmēji nākotnē raugās ar optimismu
Uzņēmēji nākotnē raugās optimistiski, liecina jaunākais Citadele Index pētījums, un paredzams, ka Latvijas ekonomikā 2018. gadā turpināsies izaugsme. Citadele bankas eksperti uzskata, ka šī brīža stabilā ekonomiskā situācija ir viens no piemērotākajiem brīžiem pārdomātām investīcijām. Jau ceturto ceturksni pēc kārtas Citadele Index vērtība pārsniedz 50 punktu robežu, kas liecina par uzņēmēju optimismu, – pēdējā ceturksnī tā ir 51,34 punkts. Kopumā uzņēmēji ir pozitīvi noskaņoti gan par ekonomiku valstī, gan savām finansēm. Pēdējā ceturksnī optimistisks noskaņojums bija vērojams visās tautsaimniecības jomās. Vislabāk jūtas ražošanas un būvniecības jomu pārstāvji; kamēr pakalpojumu un tirdzniecības nozarē strādājošie, lai arī saglabā optimismu, ir piesardzīgāki. Īpaši…
Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu
Uzņēmēji nākotnē raugās optimistiski, liecinajaunākais Citadele Indexpētījums, un paredzams, ka Latvijas ekonomikā 2018. gadā turpināsies izaugsme. Citadele bankas eksperti uzskata, ka šī brīža stabilā ekonomiskā situācija ir viens no piemērotākajiem brīžiem pārdomātām investīcijām.
Jau ceturto ceturksni pēc kārtas Citadele Index vērtība pārsniedz 50 punktu robežu, kas liecina par uzņēmēju optimismu, – pēdējā ceturksnī tā ir 51,34 punkts. Kopumā uzņēmēji ir pozitīvi noskaņoti gan par ekonomiku valstī, gan savām finansēm.
Pēdējā ceturksnī optimistisks noskaņojums bija vērojams visās tautsaimniecības jomās. Vislabāk jūtas ražošanas un būvniecības jomu pārstāvji; kamēr pakalpojumu un tirdzniecības nozarē strādājošie, lai arī saglabā optimismu, ir piesardzīgāki. Īpaši tas attiecas uz tirdzniecību, kur pēdējā ceturksnī optimisms samazinājies visievērojamāk.
Būtiska atšķirība ir tajā, kā jūtas lielo un vidējo uzņēmumu un kā mikrouzņēmumu vadītāji.
Citadele Index pētījuma dati liecina, ka, skatot uzņēmumus pēc darbinieku skaita, lielākais optimisms vērojams starp lielo uzņēmumu vadītājiem, pēc tam seko vidējie uzņēmumi un mazie uzņēmumi. Mikrouzņēmumu (ar darbinieku skaitu līdz 9) vadītāji pēdējo reizi optimistiski jutās 2014. gada sākumā, un, lai arī viņu noskaņojums pēdējā gada laikā ir uzlabojies un pietuvinājies optimisma robežai, tomēr šobrīd tas vēl aizvien ir nedaudz pesimistisks.
“Aptuveni trešdaļa Latvijas uzņēmēju paredz, ka tuvākajos sešos mēnešos vispārējā ekonomiskā aktivitāte valstī palielināsies un aptuveni tikpat daudzi sagaida apgrozījuma pieaugumu savā uzņēmumā. Šobrīd pamazām iezīmējas divas tendences. Pirmkārt, darbaspēka piesaistes problēmas būvniecības (73%) un ražošanas (55%) nozarēs veicina lielo uzņēmu vēlmi automatizēt darbību (50%). Otrkārt, jūtami paplašinās starpība starp lielajiem un mazajiem uzņēmumiem. Tādējādi aizvien skaidrāk iezīmējas tendence, ka lielie uzņēmumi kļūst lielāki, savukārt mazie aizvien vairāk iepaliek,” secina bankas Citadele ekonomists Mārtiņš Āboliņš.
Īstais brīdis pārdomātām investīcijām
Pozitīvā nākotnes perspektīva iedrošina lielos un vidējos uzņēmumus domāt par darbības paplašināšanu un konkurētspējas uzlabošanu. Investēt darbības paplašināšanā šogad plāno 44% uzņēmumu, no kuriem lielākā daļa ir lielie (79%) un vidējie (61%) uzņēmumi.
Visvairāk par darbības paplašināšanu domā ražošanas uzņēmumi un būvnieki.
“Šobrīd ikvienam uzņēmumam, kuram ir skaidra attīstības vīzija un laba finanšu pārvaldība, ir iespēja būtiski augt, izmantojot labvēlīgo ekonomisko situāciju Latvijā un pasaulē. To īpaši būtu vērts ņemt vērā mazajiem uzņēmumiem. Lai gan 42% no maziem uzņēmumiem kā galveno šī gada izaicinājumu uzskata uzņēmuma saglabāšanu, tikai 7% šī gada izaicinājums ir palielināt sava piedāvājuma eksportu. Jāatzīmē, ka eksportējošo uzņēmēju noskaņojums pēc Citadele Index datiem ir daudz optimistiskāks nekā neeksportējošo. Skaidra vīzija jaunu noietu tirgu meklēšanā un iespējas piesaistīt finansējumu palīdzēs arī maziem uzņēmumiem nostiprinātu savas pozīcijas ilgtermiņā,” uzsver bankas Citadele valdes locekle Santa Purgaile.
Citadele Index ir pētījums, ko banka Citadele Latvijā veic kopš 2004. gada. Katru ceturksni tiek aptaujāti 750 uzņēmumu īpašnieki un to vadītāji, tādējādi no pirmavota iegūstot uzticamu ieskatu par ekonomisko stāvokli valstī, nozarē un uzņēmumā un prognozi nākamajiem sešiem mēnešiem. Uzņēmēju aptauju un datu apkopojumu nodrošina SKDS.
wpDiscuz
Abonē portālu tikai par €12 / mēnesī Pirmās 30 dienas tikai par 1 €
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.