Darba likumā ieviesīs jaunus pantus, kas regulēs administratīvos sodus par darba tiesību pārkāpumiem
Jau iepriekš informējām par iecerētajiem apjomīgajiem un diskutablajiem grozījumiem Darba likumā, ko starpministriju saskaņošanai izsludināja 23. februārī. Valsts sekretāru sanāksmē 16. martā izsludināts vēl viens Labklājības ministrijas sagatavotais likumprojekts “Grozījums Darba likumā”, kas paredz pārcelt administratīvos sodus darba tiesību pārkāpumu jomā no Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa (LAPK) uz nozares speciālo Darba likumu. Šāda sodu kodifikācija attiecīgi LAPK 41., 166.7, 204.17 un 215.3 pantā paredzētos administratīvo pārkāpumu sastāvus integrētu Darba likuma 36. nodaļā "Administratīvā atbildība darba tiesisko attiecību jomā un kompetence sodu piemērošanā". Darba tiesiskās attiecības regulējošo normatīvo aktu pārkāpumi veido aptuveni vienu trešdaļu no…
Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu
Jau iepriekš informējām par iecerētajiem apjomīgajiem un diskutablajiem grozījumiem Darba likumā, ko starpministriju saskaņošanai izsludināja 23. februārī. Valsts sekretāru sanāksmē 16. martā izsludināts vēl viens Labklājības ministrijas sagatavotais likumprojekts “Grozījums Darba likumā”, kas paredz pārcelt administratīvos sodus darba tiesību pārkāpumu jomā no Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa (LAPK) uz nozares speciālo Darba likumu. Šāda sodu kodifikācija attiecīgi LAPK 41., 166.7, 204.17 un 215.3 pantā paredzētos administratīvo pārkāpumu sastāvus integrētu Darba likuma 36. nodaļā "Administratīvā atbildība darba tiesisko attiecību jomā un kompetence sodu piemērošanā".
Darba tiesiskās attiecības regulējošo normatīvo aktu pārkāpumi veido aptuveni vienu trešdaļu no visiem Valsts darba inspekcijas (VDI) amatpersonu konstatētajiem pārkāpumiem, un pamatā tiek konstatēti Darba likuma normu pārkāpumi. Līdzīga tendence saglabājas jau vairākus gadus. Visbiežāk tiek konstatēti Darba likuma 40.panta (Darba līguma forma) pārkāpumi – tie ir 37% no visiem darba tiesisko attiecību pārkāpumiem. Attiecīgi paredzēts par darba līguma nenoslēgšana rakstveida formā piemērot naudas sodu darba devējam — fiziskajai personai vai amatpersonai no 14 naudas soda vienībām* līdz 70 naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai vai tiesībspējīgai personālsabiedrībai — no 140 naudas soda vienībām līdz 720 naudas soda vienībām.
Savukārt, ja persona nodarbināta kā normālu darba laiku strādājoša un tai netiek nodrošināta valstī noteiktā minimālā alga, vai arī netiek nodrošināta minimālā stundas tarifa likme — piemēro naudas sodu darba devējam — fiziskajai personai vai amatpersonai no 86 naudas soda vienībām līdz 114 naudas soda vienībām, juridiskajai personai vai tiesībspējīgai personālsabiedrībai — no simt 70 naudas soda vienībām līdz 1420 naudas soda vienībām.
Par darba devēja, darba devēju organizācijas vai darba devēju organizāciju apvienības atteikšanos no sarunām par darba koplīguma (ģenerālvienošanās) slēgšanu — piemēro brīdinājumu vai naudas sodu fiziskajai personai vai amatpersonai no 10 naudas vienībām līdz 70 naudas soda vienībām, juridiskajai personai vai tiesībspējīgai personālsabiedrībai — no 70 naudas soda vienībām līdz 140 naudas soda vienībām.
Par atšķirīgas attieksmes aizlieguma pārkāpšanu darba tiesisko attiecību jomā — piemēro brīdinājumu vai naudas sodu darba devējam — fiziskajai personai vai amatpersonai no 28 naudas soda vienībām līdz 70 naudas soda vienībām, juridiskajai personai vai tiesībspējīgai personālsabiedrībai — no 70 naudas soda vienībām līdz 140 naudas soda vienībām.
Par darba tiesiskās attiecības regulējošo normatīvo aktu pārkāpšanu, izņemot gadījumus, kas noteikti Darba likuma 158., 159., 160. un 161. pantā, — piemēro brīdinājumu vai naudas sodu darba devējam — fiziskajai personai vai amatpersonai no 7 naudas soda vienībām līdz 70 naudas soda vienībām, juridiskajai personai vai tiesībspējīgai personālsabiedrībai — no 14 naudas soda vienībām līdz 220 naudas soda vienībām.
Administratīvo pārkāpumu procesu par paredzētajiem pārkāpumiem uzticēts uzsākt Valsts darba inspekcijai.
Kā norādīts likumprojekta anotācijā, ņemot vērā to, ka Darba likuma 4.pantā ir ietverta darba devēja definīcija (darba devējs ir fiziska vai juridiska personai vai arī tiesībspējīga personālsabiedrība, kas uz darba līguma pamata nodarbina vismaz vienu darbinieku), turpmāk atbildība tiek paredzēta ne tikai fiziskai vai juridiskai personai, bet arī tiesībspējīgai personālsabiedrībai.
Lai sodi būtu samērīgi, likumprojekts noteic mazāku sodu darba devējam – fiziskai personai vai amatpersonai, bet lielāku – darba devējam – juridiskajai personai.
Likumprojektā netiek ietverta atbildība par Streiku likuma un Eiropas Savienības mēroga komercsabiedrību un Eiropas Savienības mēroga komercsabiedrību grupu darbinieku informēšanas un konsultēšanas likuma pārkāpumiem.
Līdzīga administratīvo pārkāpumu kodifikāciju paredzēts veikt arī Darba aizsardzības likumā, ieviešot jaunu nodaļu, kurā tiek noteikta administratīvā atbildība darba aizsardzības jomā, kā arī sodi par pārkāpumiem, līdzīgi kā tas ir šobrīd LAPK Sevišķajā daļā patlaban, piemēram, par darba vides riska novērtējuma neveikšana vai darba aizsardzības pasākumu plāna neizstrādāšanu, par nodarbināšana bez obligātās veselības pārbaudes, par drošības zīmju nelietošana un to atbilstoša neizvietošana darba vidē u.c. pārkāpumiem. Tāpat tiek reglamentēta kompetence sodu piemērošanā. Ar likumprojektu “Grozījums Darba aizsardzības likumā” var iepazīties šeit.
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.