ES ieviests jauns PVN režīms: ko tas nozīmē mazajiem uzņēmumiem?
Ikars Kubliņš, izmantojot VID semināra materiālus
Ar 2025. gadu visā Eiropas Savienībā stājusies spēkā jauna regulējuma sistēma, kas būtiski atvieglo pievienotās vērtības nodokļa (PVN) piemērošanu mazajiem uzņēmumiem. Šīs izmaiņas ievieš elastīgākus noteikumus, ļaujot mazajiem uzņēmumiem izvairīties no PVN reģistrācijas sarežģījumiem gan savā mītnes valstī, gan citās ES dalībvalstīs. Kas mainījies? Jaunais regulējums nosaka, ka mazajiem uzņēmumiem, kas darbojas savas mītnes valstī, ir tiesības piemērot PVN atbrīvojumu līdz noteikta apgrozījuma slieksnim. Šīs tiesības tagad tiek attiecinātas arī uz darbību citās ES dalībvalstīs, ja tiek izpildīti divi galvenie kritēriji: 1. Nepārsniegt vietējās dalībvalsts PVN reģistrācijas slieksni. Piemēram, ja uzņēmums sniedz pakalpojumus vai…
Ar 2025. gadu visā Eiropas Savienībā stājusies spēkā jauna regulējuma sistēma, kas būtiski atvieglo pievienotās vērtības nodokļa (PVN) piemērošanu mazajiem uzņēmumiem. Šīs izmaiņas ievieš elastīgākus noteikumus, ļaujot mazajiem uzņēmumiem izvairīties no PVN reģistrācijas sarežģījumiem gan savā mītnes valstī, gan citās ES dalībvalstīs.
Kas mainījies?
Jaunais regulējums nosaka, ka mazajiem uzņēmumiem, kas darbojas savas mītnes valstī, ir tiesības piemērot PVN atbrīvojumu līdz noteikta apgrozījuma slieksnim. Šīs tiesības tagad tiek attiecinātas arī uz darbību citās ES dalībvalstīs, ja tiek izpildīti divi galvenie kritēriji:
1. Nepārsniegt vietējās dalībvalsts PVN reģistrācijas slieksni. Piemēram, ja uzņēmums sniedz pakalpojumus vai pārdod preces citā valstī, tam jāzina, kāds ir konkrētās valsts PVN reģistrācijas slieksnis. Maksimāli tas var būt 85 000 eiro.
2. Kopējais apgrozījums ES nedrīkst pārsniegt 100 000 eiro. Tas ietver visus darījumus visās ES dalībvalstīs, un tikai nepārsniedzot šo summu, uzņēmums var saglabāt PVN atbrīvojumu.
Kā tas darbojas Latvijā?
Latvijā PVN atbrīvojuma slieksnis joprojām ir 50 000 eiro kalendārajā gadā. Tas nozīmē, ka mazajiem uzņēmumiem, kas veic saimniecisko darbību Latvijā, nav jāreģistrējas PVN maksātāju reģistrā, kamēr to apgrozījums nepārsniedz šo summu. Taču, ja uzņēmums sniedz pakalpojumus vai pārdod preces citā ES valstī, tam jāņem vērā arī attiecīgās valsts sliekšņi un kopējais ES apgrozījums.
Svarīgi ir arī tas, ka PVN reģistrācijas pienākums Latvijā saglabājas noteiktos gadījumos, piemēram:
1. Ja uzņēmums saņem noteiktus pakalpojumus no ES vai trešo valstu nodokļu maksātājiem, piemēram, reklāmas pakalpojumus.
2. Ja uzņēmums iegādājas preces no citām ES dalībvalstīm, pārsniedzot 10 000 eiro apgrozījumu gada laikā.
Šīs izmaiņas īpaši noderēs mazajiem uzņēmumiem, kas darbojas pārrobežu tirgos. Tagad, saglabājot atbrīvojumu no PVN reģistrācijas, tie varēs ietaupīt laiku un administratīvos resursus. Taču jāņem vērā, ka, pārsniedzot jebkuru no noteiktajiem sliekšņiem, uzņēmumam būs jāreģistrējas PVN maksātāju reģistrā, un tas attiecas gan uz Latvijas, gan ES tirgiem.
Kā tas darbojas Latvijas uzņēmumiem?
Latvijas uzņēmumiem, kas izvēlas izmantot PVN atbrīvojumu, nav jāveic īpašas formalitātes. Pietiek vienkārši sekot līdzi savas saimnieciskās darbības apgrozījumam, lai nepārsniegtu 50 000 eiro slieksni kalendārā gada laikā. Turklāt jāņem vērā, ka dažos gadījumos reģistrēšanās pienākums rodas neatkarīgi no apgrozījuma sliekšņa, piemēram, ja tiek saņemti specifiski pakalpojumi no ārvalstu uzņēmumiem.
Kā rīkoties citu valstu uzņēmumiem Latvijā?
Ārvalstu, tostarp kaimiņvalstu, piemēram, Lietuvas un Igaunijas uzņēmumiem, kas vēlas izmantot PVN atbrīvojumu Latvijā, ir nepieciešams pieprasīt un saņemt šīs tiesības. Lai tas būtu iespējams, uzņēmumam:
1. Jānodrošina, ka apgrozījums Latvijā nepārsniedz 50 000 eiro.
2. Jāseko, lai kopējais apgrozījums visā Eiropas Savienībā nepārsniegtu 100 000 eiro.
Tikai izpildot šos nosacījumus un saņemot attiecīgo apstiprinājumu, citu valstu uzņēmumi var piemērot atbrīvojumu Latvijā.
Kā ar Latvijas uzņēmumiem ārvalstīs?
Latvijas uzņēmumiem, kas vēlas izmantot PVN atbrīvojumu citās Eiropas Savienības valstīs, piemēram, Lietuvā vai Igaunijā, jāveic līdzīgs process. Uzņēmumam ir jāpiesakās un jāsaņem tiesības nereģistrēties konkrētās valsts PVN maksātāju reģistrā, ievērojot attiecīgās valsts noteikumus un apgrozījuma sliekšņus.
Nākamajā rakstā informēsim par to, kā tieši jāveic procedūra, lai pieteiktos PVN atbrīvojumam citā dalībvalstī.
€59.29 – €71.39Izvēlieties
This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page
wpDiscuz
Šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.