0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

BIZNESSFINANSESFinanšu iestādēm jāizstrādā kārtība, kā ziņot par sankciju pārkāpšanu

Finanšu iestādēm jāizstrādā kārtība, kā ziņot par sankciju pārkāpšanu

Pēc Finanšu un kapitāla tirgus komisijas informācijas

Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) padome 11. augustā apstiprinājusi un 19. augustā stājas spēkā jauni Sankciju riska pārvaldīšanas normatīvie noteikumi. Līdz šim spēkā esošie noteikumi zaudē spēku, bet atšķirībā no iepriekšējiem, jaunie noteikumi papildināti ar prasību finanšu iestādēm izstrādāt kārtību, kādā ziņot par sankciju pārkāpšanu, apiešanu vai mēģinājumiem to darīt. Finanšu iestādēm turpmāk savā sankciju iekšējās kontroles sistēmā (IKS) ir jāparedz kārtība, kādā tiks ziņots FKTK un Valsts drošības dienestam par sankciju pārkāpšanu vai mēģinājumu to darīt un tā rezultātā iesaldētiem līdzekļiem. Noteikts, ka jāparedz arī kārtība, kā aizdomu gadījumā par starptautisko un…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus

Foto: Visualhunt.com

Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) padome 11. augustā apstiprinājusi un 19. augustā stājas spēkā jauni Sankciju riska pārvaldīšanas normatīvie noteikumi. Līdz šim spēkā esošie noteikumi zaudē spēku, bet atšķirībā no iepriekšējiem, jaunie noteikumi papildināti ar prasību finanšu iestādēm izstrādāt kārtību, kādā ziņot par sankciju pārkāpšanu, apiešanu vai mēģinājumiem to darīt.

Finanšu iestādēm turpmāk savā sankciju iekšējās kontroles sistēmā (IKS) ir jāparedz kārtība, kādā tiks ziņots FKTK un Valsts drošības dienestam par sankciju pārkāpšanu vai mēģinājumu to darīt un tā rezultātā iesaldētiem līdzekļiem. Noteikts, ka jāparedz arī kārtība, kā aizdomu gadījumā par starptautisko un nacionālo sankciju apiešanu vai apiešanas mēģinājumu finanšu ierobežojumu izpildē tiks informēts Finanšu izlūkošanas dienests.

Jaunie noteikumi nosaka arī pienākumu finanšu iestādēm veikt sankciju riska novērtējumu, kā arī riska pārvaldīšanas IKS uzlabošanu, ja tiek konstatētas būtiskas izmaiņas sankciju jomā, piemēram, noteikts jauns sankciju režīms, kurš tiešā veidā ietekmē iestādi. Ir svarīgi, ka iestāde spēj reaģēt un nodrošināt efektīvus, riskam atbilstošus sankciju riska pārvaldīšanas pasākumus, ņemot vērā būtiskas izmaiņas vai ārējos apstākļus, kas ietekmē sankciju jomu.

Izveidojot sankciju riska pārvaldīšanas IKS, finanšu iestādei jāņem vērā vismaz šādas sankciju risku paaugstinošas pazīmes:

  • klients, tā dalībnieks vai akcionārs, patiesais labuma guvējs, pilnvarotais pārstāvis, klienta sadarbības partneris vai klienta darījumi ir saistīti ar teritoriju vai valsti, uz kuru attiecināmas sankcijas, vai šādas teritorijas vai valsts pierobežu;
  • klienta, tā dalībnieka vai akcionāra, patiesā labuma guvēja, pilnvarotā pārstāvja vai sadarbības partnera saimnieciskā vai personiskā darbība ir saistīta ar militāro nozari, sektorālajās sankcijās noteikto vai divējādā lietojuma preču tirdzniecību, ražošanu, eksportu vai importu vai specializētajām ārvalstu aģentūrām (militārajiem konstruktoru birojiem, kosmosa tehnoloģiju pētniecības aģentūrām u.tml.);
  • klienta darbība un darījumi neatbilst tā deklarētajai saimnieciskajai vai personiskajai darbībai vai informācija par klienta darījuma partneri neatbilst tā saimnieciskajai vai personiskajai darbībai;
  • klientam raksturīga sadarbība ar uzņēmumiem, kuriem piemīt reālas saimnieciskās darbības pazīmes un kuru darbība kalpo, lai slēptu nelikumīgu finanšu darbību, tostarp patieso labuma guvēju vai saimniecisko darbību, (front company) vai sadarbība ar uzņēmumiem, kuri ilgāku laika periodu neveic aktīvu saimniecisko darbību un kuru akcionāri, direktori vai sekretāri ir neaktīvi uzņēmumi, (shelf company);
  • maksājumu klienta sadarbības partnera vietā veic trešā persona, kas ir to teritoriju vai valstu rezidents, uz kurām attiecināmas sankcijas, vai klients veic maksājumus tādas trešās personas vietā, kas ir to teritoriju vai valstu rezidents, uz kurām attiecināmas sankcijas;
  • klients izmanto pakalpojumu, kura rezultātā klienta preces tiek pārvadātas teritorijā vai valstī, uz ko attiecināmas sektorālās sankcijas, vai šādas valsts vai teritorijas pierobežā;
  • klients sadarbojas ar pakalpojumu sniedzēju, par kuru publiski ir pieejama informācija, ka tas sniedz pakalpojumus kompānijām, kas darbojas teritorijā vai valstī, pret kuru noteiktas sankcijas;
  • klienta darījumos iesaistīto preču pārvadājumi notiek teritorijā vai valstī, uz kuru attiecināmas sektorālās sankcijas, vai šādas teritorijas vai valsts pierobežā, izmantojot transportlīdzekļus, kuru maršruti nav precīzi izsekojami publiski pieejamos interneta resursos;
  • darījumos iesaistīto preču vai pakalpojumu cena būtiski atšķiras no vidējās tirgus cenas, darījumos iesaistīto preču transporta vai uzglabāšanas veids, maršruts, iepakojums vai citas pazīmes neatbilst vispārējai praksei nozarē;
  • klients iesniedz vienus un tos pašus dokumentus, lai pamatotu vairākus nesaistītus darījumus;
  • klienta iesniegtie darījumu pamatojošie dokumenti satur viltojuma pazīmes, kas liecina par iespējamu izvairīšanos no sankciju izpildes;
  • bezkonta naudas pārvedumos līdzekļi tiek pārskaitīti vai saņemti no valstīm vai teritorijām, kas saistītas ar sankcijās aizliegto preču un pakalpojumu eksportu, vai tas notiek šādu valstu vai teritoriju tuvumā.