0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

NODOKĻIFinanšu ministrs norāda uz VID formālo attieksmi pret nodokļu maksātājiem

Finanšu ministrs norāda uz VID formālo attieksmi pret nodokļu maksātājiem

Finanšu ministrs Jānis Reirs publiski nācis klajā ar kritisku viedokli par Valsts ieņēmumu dienesta (VID) dažkārt formālo attieksmi pret nodokļu maksātājiem, norādot, ka “atsevišķos gadījumos, kur VID varbūt neizprot darījumu būtību, dienests nevis iedziļinās uzņēmēja argumentos un datu analīzē, bet izvēlas iet vieglāko ceļu un “drošības pēc” pieņem nodokļu maksātājam nelabvēlīgu lēmumu. Tādējādi uzņēmējs tiek iedzīts pārsūdzību un tiesāšanās aplī vairāku gadu garumā.

Uzņēmēji stāsta, ka ir situācijas, kad VID neiedziļinās argumentos, tie netiek izvērtēti pēc būtības un uzklausīšana ir formāla, līdz ar to neveidojas dialogs. Argumentu vērtēšanā bieži netiek pilnvērtīgi un paplašināti izmantoti un vērtēti VID rīcībā esošie dati un cita papildus pieejamā informācija. Apstiprinot jauno VID stratēģiju, ir nostiprināts princips – iestādei savā darbībā ir jāanalizē visi tās rīcībā esošie dati un fakti gan par uzņēmēju un tā partneriem, gan arī par darījumu būtību un raksturu, un tad tie jāvērtē kopsakarā ar uzņēmēja argumentiem. Tas palīdzēs novērst arī to, ka apelācijas process iestādē pirms tiesas ir vairāk formāls, nekā pēc būtības.

Apelācijas process paņem milzu resursu iestādē un atņem laiku uzņēmējam (līdz pat četriem mēnešiem vai atsevišķos gadījumos vēl ilgāk). Piemēram, 2019. gadā aptuveni 80% gadījumu, kad uzņēmējs ir pārsūdzējis VID amatpersonas lēmumu, ģenerāldirektors to atstāj spēkā. Tātad pārsūdzībā minētie argumenti pārsvarā nav ņemti vērā. Turklāt par formālu apelāciju liecina arī fakts, ka ļoti lielu daļu pārsūdzības lietu izskata tā pati VID struktūrvienība, kas iepriekš sagatavoja nelabvēlīgo lēmumu, piemēram, 466 lietas par nodokļu pārmaksas atmaksu 2019. gadā.”

Tāpat J.Reirs norādījis, ka 2019. un 2020. gadā ir ierosināts 31 kriminālprocess pret VID amatpersonām. Līdz ar to kā primāro un galveno uzdevumu VID ģenerāldirektorei finanšu ministrs izvirzījis izskaust pasūtījuma auditus un iestādē radīt tādu vidi, lai šādi noziegumi nebūtu iespējami.

Finanšu ministrs norāda, ka ir apstiprinājis jauno VID stratēģiju un iestādes jauno struktūru.

Stratēģijas galvenais akcents ir mainīt VID attieksmi pret nodokļu maksātājiem un viņu tiesībām.

Divi būtiskākie elementi jaunajā stratēģijā ir:

  1. lai atbilstoši 21. gadsimta tehnoloģiskajām iespējām tiktu izmantoti VID rīcībā esošie dati vienoti, efektīvi un analītiski gudri, ir izveidota centralizēta Nodokļu maksātāju uzvedības analīzes un prognozēšanas pārvalde;
  2. tiek ieviesta nodokļu maksātāju segmentēšana, nosakot atbilstošu pakalpojumu grozu un uzraudzības līmeni atkarībā no šī uzņēmēja konkrētās uzvedības, situācijas un nodokļu disciplīnas.

Pilnu J.Reira viedokli lasiet šeit.

 

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus

Finanšu ministrs Jānis Reirs publiski nācis klajā ar kritisku viedokli par Valsts ieņēmumu dienesta (VID) dažkārt formālo attieksmi pret nodokļu maksātājiem, norādot, ka "atsevišķos gadījumos, kur VID varbūt neizprot darījumu būtību, dienests nevis iedziļinās uzņēmēja argumentos un datu analīzē, bet izvēlas iet vieglāko ceļu un "drošības pēc" pieņem nodokļu maksātājam nelabvēlīgu lēmumu. Tādējādi uzņēmējs tiek iedzīts pārsūdzību un tiesāšanās aplī vairāku gadu garumā.

Uzņēmēji stāsta, ka ir situācijas, kad VID neiedziļinās argumentos, tie netiek izvērtēti pēc būtības un uzklausīšana ir formāla, līdz ar to neveidojas dialogs. Argumentu vērtēšanā bieži netiek pilnvērtīgi un paplašināti izmantoti un vērtēti VID rīcībā esošie dati un cita papildus pieejamā informācija. Apstiprinot jauno VID stratēģiju, ir nostiprināts princips – iestādei savā darbībā ir jāanalizē visi tās rīcībā esošie dati un fakti gan par uzņēmēju un tā partneriem, gan arī par darījumu būtību un raksturu, un tad tie jāvērtē kopsakarā ar uzņēmēja argumentiem. Tas palīdzēs novērst arī to, ka apelācijas process iestādē pirms tiesas ir vairāk formāls, nekā pēc būtības.

Apelācijas process paņem milzu resursu iestādē un atņem laiku uzņēmējam (līdz pat četriem mēnešiem vai atsevišķos gadījumos vēl ilgāk). Piemēram, 2019. gadā aptuveni 80% gadījumu, kad uzņēmējs ir pārsūdzējis VID amatpersonas lēmumu, ģenerāldirektors to atstāj spēkā. Tātad pārsūdzībā minētie argumenti pārsvarā nav ņemti vērā. Turklāt par formālu apelāciju liecina arī fakts, ka ļoti lielu daļu pārsūdzības lietu izskata tā pati VID struktūrvienība, kas iepriekš sagatavoja nelabvēlīgo lēmumu, piemēram, 466 lietas par nodokļu pārmaksas atmaksu 2019. gadā."

Tāpat J.Reirs norādījis, ka 2019. un 2020. gadā ir ierosināts 31 kriminālprocess pret VID amatpersonām. Līdz ar to kā primāro un galveno uzdevumu VID ģenerāldirektorei finanšu ministrs izvirzījis izskaust pasūtījuma auditus un iestādē radīt tādu vidi, lai šādi noziegumi nebūtu iespējami. Finanšu ministrs norāda, ka ir apstiprinājis jauno VID stratēģiju un iestādes jauno struktūru.
Stratēģijas galvenais akcents ir mainīt VID attieksmi pret nodokļu maksātājiem un viņu tiesībām.
Divi būtiskākie elementi jaunajā stratēģijā ir:
  1. lai atbilstoši 21. gadsimta tehnoloģiskajām iespējām tiktu izmantoti VID rīcībā esošie dati vienoti, efektīvi un analītiski gudri, ir izveidota centralizēta Nodokļu maksātāju uzvedības analīzes un prognozēšanas pārvalde;
  2. tiek ieviesta nodokļu maksātāju segmentēšana, nosakot atbilstošu pakalpojumu grozu un uzraudzības līmeni atkarībā no šī uzņēmēja konkrētās uzvedības, situācijas un nodokļu disciplīnas.
Pilnu J.Reira viedokli lasiet šeit.