Finanšu sektors vienojas turpināt pasākumus skaidrās naudas pieejamības nodrošināšanai
Skaidrā nauda līdzās bezskaidrās naudas norēķiniem ir papildu ekonomiskās drošības elements pašreizējos ģeopolitiskajos apstākļos. Eiropas Savienības (ES) un Latvijas tiesību akti nepārprotami nosaka, ka skaidrā nauda turpinās būt likumīgs maksāšanas līdzeklis, kam noteikti atsevišķi izmantošanas ierobežojumi, kuri ieviesti ēnu ekonomikas un noziedzīgi iegūtu līdzekļu aprites mazināšanai. ES līmenī tiek izstrādāti tiesību akti, kas papildus nacionālajām iniciatīvām stiprinās skaidrās naudas lomu visā eirozonā. Latvijā šobrīd galvenais rīks skaidrās naudas pieejamības nodrošināšanai iedzīvotājiem ir bankomāti, no kuriem iespējams izņemt eiro banknotes. Tāpēc Latvijas Banka, Finanšu nozares asociācija un komercbankas ar plašāko bankomātu un filiāļu tīklu –…
Skaidrā nauda līdzās bezskaidrās naudas norēķiniem ir papildu ekonomiskās drošības elements pašreizējos ģeopolitiskajos apstākļos. Eiropas Savienības (ES) un Latvijas tiesību akti nepārprotami nosaka, ka skaidrā nauda turpinās būt likumīgs maksāšanas līdzeklis, kam noteikti atsevišķi izmantošanas ierobežojumi, kuri ieviesti ēnu ekonomikas un noziedzīgi iegūtu līdzekļu aprites mazināšanai. ES līmenī tiek izstrādāti tiesību akti, kas papildus nacionālajām iniciatīvām stiprinās skaidrās naudas lomu visā eirozonā.
Latvijā šobrīd galvenais rīks skaidrās naudas pieejamības nodrošināšanai iedzīvotājiem ir bankomāti, no kuriem iespējams izņemt eiro banknotes. Tāpēc Latvijas Banka, Finanšu nozares asociācija un komercbankas ar plašāko bankomātu un filiāļu tīklu – Swedbank, SEB banka, Luminor Bank Latvijas filiāle un Citadele banka – vienojušās arī 2024. gadā turpināt īstenot pasākumus skaidrās naudas pieejamības nodrošināšanai Latvijas iedzīvotājiem. Šie pasākumi iekļauti 2021. gada rudenī parakstītajā sadarbības memorandā, kas nu atjaunots jau otro reizi.
Turpinot memoranda darbību, parakstītāji vienojās par šādu rīcību:
līdz 2025. gada 1. janvārim saglabāt bankomātu tīklu, kas iezīmēts memoranda pielikumā un atrodams Latvijas Bankas tīmekļvietnē bank.lv, ar papildu ierobežojumu Rīgā noņemt ne vairāk par 5% jeb 17 bankomātiem, kā arī tikpat lielu skaitu bankomātu no Rīgas pārvietot uz teritorijām ārpus Rīgas;
nodrošināt, ka katrā novada centrā ir vismaz viens bankomāts;
nodrošināt, ka tiek saglabāts pašlaik noteiktais kritisko bankomātu skaits (99), kuri krīzes gadījumā ar skaidro naudu tiek apgādāti vispirms;
uzturot bankomātu tīklu, kopumā ievērot ne vairāk kā 20 km attālumu taisnā līnijā līdz tuvākajam bankomātam no jebkuras vietas Latvijā, nodrošinot skaidrās naudas pieejamību 99% Latvijas iedzīvotāju;
noteikt atbilstošu bankomātu faktiskās pieejamības laiku patērētāju interesēs (katru dienu vismaz 12 stundu).
Memoranda parakstīšanas brīdī 2021. gadā Latvijā bija 902 bankomāti (894 no tiem uzturēja memoranda dalībnieki). Divu gadu laikā to skaits ir samazinājies tikai par 1,7%, un 2023. gada novembra vidū Latvijā ir 887 bankomāti (882 no tiem uztur memoranda dalībnieki).
Atjaunotais memorands paredz, ka 2024. gada 1. pusgadā tā dalībnieku bankomātu skaits valstī samazināsies par 3,3% (līdz 853).
Tas pamatā ir saistīts ar viena tirgus dalībnieka lūgumu (ņemot vērā tā ārpakalpojuma sniedzēja prasības un izmaksu pieauguma spiedienu) efektivizēt bankomātu atrašanās vietas. Memorands paredz arī papildu ierobežojumu visiem memoranda dalībniekiem Rīgā demontēt ne vairāk par 5% jeb 17 bankomātiem, kā arī iespēju tikpat lielu skaitu bankomātu no Rīgas pārvietot uz teritorijām ārpus galvaspilsētas.
Kritisko finanšu pakalpojumu loks
Vienlaikus, ņemot vērā finanšu pakalpojumu, t. sk. skaidrās naudas pieejamības nodrošināšanas, lomu potenciālā apdraudējuma vai krīzes situācijā, valstī ir noteikts kritisko finanšu pakalpojumu loks. Viens no šādiem kritiskajiem pakalpojumiem ir skaidrās naudas maksājumi. Nodrošinātu skaidrās naudas kā kritiskā finanšu pakalpojuma pieejamību, šobrīd valstī ir izveidots 99 kritisko bankomātu tīkls, kas krīžu gadījumā ar skaidro naudu tiek apgādāts vispirms. Kritisko finanšu pakalpojumu regulējumā, kas tika aktualizēts šā gada oktobrī, noteiktas papildu prasības šiem bankomātiem, lai nodrošinātu to darbību elektroapgādes un datu pārraides pakalpojumu nepieejamības gadījumā (šīs prasības ieviešanai ir noteikts pārejas periods līdz 2025. gada 1. janvārim). Memoranda parakstītāji vienojušies, ka kritisko bankomātu skaits valstī netiks samazināts vismaz līdz 2025. gada 1. janvārim.
Latvijas Bankas un Latvijas Faktu 2023. gada augustā veiktā iedzīvotāju aptauja liecina, ka 86% Latvijas iedzīvotāju ir apmierināti ar iespējām izņemt skaidro naudu no sava bankas konta, 9% nav apmierināti, bet 3% neizmantoja skaidro naudu norēķinos.
"Kopš memoranda noslēgšanas 2021. gada rudenī ir būtiski mainījusies ģeopolitiskā situācija, izvirzot papildu prasības finanšu pakalpojumu, t. sk. skaidrās naudas, pieejamībai. Skaidrā nauda ir viens no ekonomiskās drošības stūrakmeņiem un ir iekļauta dažādos valsts risku scenārijos," norāda Latvijas Bankas Naudas apgrozības pārvaldes vadītājs Jānis Blūms, papildinot: "Lai nodrošinātu skaidrās naudas infrastruktūras ilgtspēju un skaidrās naudas pieejamību, strādājam pie tā, lai no 2025. gada 1. janvāra skaidrās naudas loma un pieejamības prasības valstī būtu nostiprinātas ar likumu."
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.