Gada ienākumu deklarācija saimnieciskās darbības veicējiem
Linda Puriņa,
SIA Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs
Grāmatvedības un finanšu nodaļas grāmatvedības eksperte
Atkal ir pienācis laiks sagatavot gada ienākumu deklarāciju. Saimnieciskās darbības veicējiem deklarācijas iesniegšana ir obligāts pienākums, un atkarībā no apliekamā ienākuma apmēra deklarācijas iesniegšanas periods ir no 1. marta līdz 1. jūnijam vai no 1. aprīļa līdz 1. jūlijam. Laika posmā no 1. aprīļa līdz 1. jūlijam deklarāciju iesniedz, ja gada ienākums pārsniedzis 62 800 eiro. 2018. gada deklarācijas aizpildīšana saimnieciskās darbības veicējiem bija izaicinājums, jo ne visas likuma "Par IIN" normas varēja izpildīt, izmantojot deklarācijas veidlapas. Īpaši…
Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu
Atkal ir pienācis laiks sagatavot gada ienākumu deklarāciju. Saimnieciskās darbības veicējiem deklarācijas iesniegšana ir obligāts pienākums, un atkarībā no apliekamā ienākuma apmēra deklarācijas iesniegšanas periods ir no 1. marta līdz 1. jūnijam vai no 1. aprīļa līdz 1. jūlijam. Laika posmā no 1. aprīļa līdz 1. jūlijam deklarāciju iesniedz, ja gada ienākums pārsniedzis 62 800 eiro.
2018. gada deklarācijas aizpildīšana saimnieciskās darbības veicējiem bija izaicinājums, jo ne visas likuma "Par IIN" normas varēja izpildīt, izmantojot deklarācijas veidlapas. Īpaši sarežģīta deklarācijas aizpildīšana izvērtās tiem, kas grāmatvedību kārto divkāršā ieraksta sistēmā. Kopš laika, kad gatavojām deklarāciju par 2018. gadu, MK noteikumos Nr. 662 "Noteikumi par iedzīvotāju ienākuma nodokļa deklarācijām un to aizpildīšanas kārtību" grozījumi nav bijuši, bet vairākas lietas tomēr VID EDS varētu būt uzlabotas.
Saimnieciskās darbības ienākuma guvējiem paredzēti pielikumi D3 un D31.
Krājumu uzskaite
Gada noslēgumā ir jāveic inventarizācija. Attiecībā uz materiālajām vērtībām, nosakot krājumu atlikumu vērtību, atgādinu, ka pirktos krājumus novērtē iegādes pašizmaksā, bet pašražotos — ražošanas pašizmaksā vai zemākajās tirgus cenās. Pašizmaksas aprēķins pašražotajiem krājumiem nav jāveic obligāti, jo nodokļu maksātajam nav pienākuma izmantot zemākās vērtības kritēriju; tas nozīmē, ka pašražotos krājumus drīkst vienkārši novērtēt zemākajās tirgus cenās. Taksācijas gada beigās, veicot žurnālā uzskaitīto izdevumu precizēšanu, ir būtiski izdevumus precizēt par to pirkto krājumu vērtību, par kuriem līdz 31. decembrim ir samaksāts; jo žurnālā izdevumos ir iekļauta šo pirkto krājumu vērtība. Ja ir krājumi, kas ir saņemti, bet par kuriem norēķins nav veikts, — nav pamata koriģēt izdevumus, jo šie izdevumi ieņēmumu un izdevumu žurnālā vēl nav fiksēti.
Ieņēmumu uzskaite
Gada laikā, reģistrējot saimnieciskos darījumus žurnālā, jāņem vērā tas, kādas summas drīkst norādīt kā ieņēmumus no lauksaimniecības. Tas ir būtiski, jo tikai lauksaimniecības ienākumam drīkst piemērot neapliekamo ienākumu 3000 eiro apmērā. Saskaņā ar likumu "Par IIN" lauksaimnieciskā ražošana ir augkopības (arī koku stādu audzēšana, sēņu audzēšana, savvaļas ogu audzēšana), lopkopības (arī truškopība, putnkopība, biškopība un zvērkopība), iekšējo ūdeņu zivsaimniecības (zivju audzēšana privātajās ūdenstilpēs vai fiziskajai personai lietošanā nodotajās ūdenstilpēs) un dārzkopības (arī puķkopība, siltumnīcu saimniecība) produkcijas ražošana. Par lauksaimnieciskās ražošanas produkciju uzskatāma augu vai dzīvnieku valsts produkcija, kas tiek realizēta sākotnējā (nepārstrādātā) veidā vai pēc pirmapstrādes; pārdošanai sagatavotā lauksaimnieciskās ražošanas produkcija var būt ar augstāku pārstrādes pakāpi, ja visa pārstrāde (izņemot lopu kaušanu) ir veikta pašā saimniecībā. Gadījumos, ja savu saražoto produkciju nodod kādam citam pārstrādāšanai un pēc tam pārdod, — ieņēmumi no šādas produkcijas pārdošanas ir citu nozaru ieņēmumi. Kā lauksaimniecības ieņēmumus uzskaita arī apdrošināšanas atlīdzību par bojāgājušiem dzīvniekiem, lietavās cietušiem sējumiem vai citiem apdrošināšanas gadījumiem, kas saistīti ar lauksaimniecisko ražošanu.
Gada ienākumu deklarācijā ieņēmumi no iekšējo uzņēmumu zivsaimniecības ir jānorāda atsevišķā rindā. Līdz ar to gadījumos, kad nodokļu maksātājam ir gan lauksaimniecības, gan zivsaimniecības ieņēmumi, lietderīgi tos žurnālā nodalīt jau gada laikā. Izdevumi, kas saistīti ar šīm nozarēm, ir norādāmi kā izdevumi, kas saistīti ar lauksaimniecisko ražošanu, un nav atsevišķi jānodala lauksaimniecības un zivsaimniecības izdevumi. Pie lauksaimniecības ieņēmumiem pieskaita arī ieņēmumus no lauku tūrisma. Lai šos ieņēmumus varētu uzskatīt par ieņēmumiem no lauksaimniecības, jāievēro likumā "Par IIN" noteiktais — lauku tūrisma pakalpojumi ir lauku teritorijās vai lauku apdzīvotās vietās sniegtie viesu izmitināšanas pakalpojumi
speciāli ierīkotās viesu izmitināšanas mītnēs vai citās pielāgotās telpās, kurās gultas vietu pamatskaits nepārsniedz 12 un gultas vietu papildu skaits nav lielāks par 6, kā arī ar tiem saistītie papildu pakalpojumi, kas balstās uz vietējiem kultūras un dabas resursiem.
Valsts ieņēmumu dienests skaidro, ka lauksaimniecības ieņēmumos drīkst ieskaitīt arī ieņēmumus no lauksaimniecībā izmantota pamatlīdzekļa pārdošanas.
Attiecībā uz atbalsta maksājumiem lauksaimniecībai un lauku attīstībai jāņem vērā, ka tie ir ar IIN neapliekami ieņēmumi; ja atbalsts saņemts pamatlīdzekļu iegādei, tad gada ienākumu deklarācijā tas ieņēmumos iekļaujams pakāpeniski — atbilstoši par atbalstu iegādātā pamatlīdzekļa nolietojuma summai.
D3 pielikumā ieņēmumu norādīšanai paredzētas šādas rindas:
1.1. rinda — ieņēmumi no lauksaimniecības;
1.2. rinda — ieņēmumi no iekšējo ūdeņu zivsaimniecības;
1.3. rinda — ieņēmumi no lauku tūrisma pakalpojumu sniegšanas;
1.4. rinda — ieņēmumi no atbalsta lauksaimniecībai un lauku attīstībai;
10. rinda — neapliekamie ieņēmumi (piemēram, palīdzība stihiskas nelaimes gadījumā vai citos ārkārtējos gadījumos, ja tā sniegta uz valsts vai pašvaldību pārvaldes institūciju lēmuma pamata). Gadījumos, kad IIN maksātājs D3 lauksaimniecības ieņēmumus norāda kopā ar citu nozaru ieņēmumiem (likuma "Par IIN" 19. panta 8. daļa), valsts un ES atbalsta maksājumus lauksaimniecībai norāda šajā rindā, nevis 1.4. rindā.
11. rinda — ieņēmumi no citiem saimnieciskās darbības veidiem. Izmantojot 19. panta 8. daļu, šeit norāda arī visus ieņēmumus, kas būtu norādāmi 1.1.– 1.4. rindā).
Izdevumu uzskaite
Gada laikā izdevumi jānodala:
atkarībā no tā, vai tie attiecas uz lauksaimniecību vai citām nozarēm; ja rašanās brīdī tos nevar attiecināt uz konkrētu nozari, tad izdevumus uzskaita kā proporcionāli sadalāmus (un gada beigās deklarācijai sadala atbilstoši ieņēmumu īpatsvaram);
pilnā apmērā vai ierobežotā apmērā atskaitāmi.
Pilnā apmērā atskaitāmie izdevumi ir šādi:
darba alga un darba devēja VSAOI, tai skaitā solidaritātes nodoklis, ko saimnieciskās darbības veicējs maksā par saviem darbiniekiem; šeit ieskaitāmas arī pašnodarbinātā VSAOI;
nekustamā īpašuma nodoklis;
pamatlīdzekļu nolietojums saskaņā ar likuma "Par IIN" 11.5 pantu;
kompensācijas īrniekiem par dzīvojamo telpu atbrīvošanu un īres līguma laušanu sakarā ar dzīvojamās telpas kapitālremontu vai telpu pārbūvi saimnieciskās darbības veikšanai.
Izdevumus D3 pielikumā norāda šādās rindās:
2.1. rindā — izdevumi, kas saistīti ar lauksaimniecisko ražošanu un lauku tūrisma pakalpojumu sniegšanu, kurus piemēro pilnā apmērā;
2.2. rindā — izdevumi, kas saistīti ar lauksaimniecisko ražošanu un lauku tūrisma pakalpojumu sniegšanu, kurus piemēro, nepārsniedzot ierobežojumu;
12.1. rindā — izdevumi, kas saistīti ar citiem saimnieciskās darbības veidiem, kurus piemēro pilnā apmērā;
12.2. rindā — izdevumi, kas saistīti ar citiem saimnieciskās darbības veidiem, kurus piemēro, nepārsniedzot ierobežojumu.
Gadījumos, kad izmanto 19. panta 8. daļu, visus izdevumus norāda attiecīgi 12.1. un 12.2. rindā.
Izdevumu ierobežojums tiek noteikts 80% apmērā no saim≠nieciskās darbības ieņēmumiem. Nosakot izdevumu ierobežojuma apmēru, ieņēmumu summā ieskaita arī valsts atbalsta summas lauksaimniecībai un lauku attīstībai.
Izdevumu ierobežojumu nepiemēro nodokļa maksātājiem par pirmo un otro darbības gadu, kā arī par gadu, kad saimnieciskā darbība izbeigta. Gada laikā izdevumi arī šīm personām jāuzskaita sadalījumā — pilnā apmērā un ierobežotā apmērā atskaitāmi; gada ienākumu deklarācijā tikai netiks aizpildīta rinda un attiecīgie aprēķini, kas attiecas uz izdevumu ierobežojumu.
Pamatlīdzekļu uzskaite
Pamatlīdzekļu sastāvā uzskaita tos objektus, kuru iegādes vērtība pārsniedz 1000 eiro. Vērtības kritērijs, kā arī likuma ´Par IINª 11.5 panta nosacījumi nolietojuma aprēķināšanai attiecas uz pamatlīdzekļiem,
kas iegādāti pēc 01.01.2018.
Pēc 01.01.2018. iegādātajiem pamatlīdzekļiem nolietojuma aprēķinam izmantojamās metodes:
1) nosakot pamatlīdzekļu taksācijas perioda nolietojumu procentos:
a) ēkas, būves, ilggadīgie stādījumi — 5%,
b) dzelzceļa ritošais sastāvs un tehnoloģiskās iekārtas, jūras un upju flotes transportlīdzekļi, flotes un ostu tehnoloģiskās iekārtas, enerģētiskās iekārtas — 10%,
c) skaitļošanas iekārtas un to aprīkojums, tai skaitā drukas ierīces, informāciju sistēmas, datoru programmprodukti un datu uzkrāšanas iekārtas, sakaru līdzekļi, kopētāji un to aprīkojums — 35%,
d) pārējie pamatlīdzekļi — 20%;
2) nosakot pamatlīdzekļu lietderīgās lietošanas laiku gados:
a) ēkas, būves, ilggadīgie stādījumi — 35 gadi,
b) dzelzceļa ritošais sastāvs un tehnoloģiskās iekārtas, jūras un upju flotes transportlīdzekļi, flotes un ostu tehnoloģiskās iekārtas, enerģētiskās iekārtas — 10 gadi,
c) skaitļošanas iekārtas un to aprīkojums, tai skaitā drukas ierīces, informāciju sistēmas, datoru programmprodukti un datu uzkrāšanas iekārtas, sakaru līdzekļi, kopētāji un to aprīkojums — trīs gadi,
d) pārējie pamatlīdzekļi — pieci gadi.
Izvēlētā metode ir jāizmanto vismaz 10 gadus.
Tiem pamatlīdzekļiem, kas iegādāti līdz 31.12.2017., nolietojuma aprēķinam izmanto likuma "Par UIN" 13. panta nosacījumus, un jau 2018. gadā nodokļu maksātājam bija jāizvēlas, vai aprēķinā piemēro likuma "Par UIN" 13. pantā noteiktos koeficientus (2 vai 1,5) nolietojuma likmēm.
Izdevumu precizēšana
Valsts ieņēmumu dienests iesaka veikt žurnālā uzskaitīto izdevumu precizēšanu, izmantojot šādu tabulu.
Nr.
p. k.
Nosaukums
Lauksaimnieciskā
ražošana
Citi saimnieciskās
darbības veidi
Pilnā
apmērā
(100%)
Iekļaujami ierobežotā apmērā
(80%)
Pilnā
apmērā(100%)
Iekļaujami ierobežotāapmērā
(80%)
1.
Taksācijas gada izdevumi
Žurnāla 19. aile + žurnāla 21. aile,
kas attiecas uz lauksaimniecību
Žurnāla 19.1 aile + žurnāla 21.1 aile1,
kas attiecas uz lauksaimniecību
Žurnāla 20. aile + žurnāla 21. aile,
kas attiecas uz citām nozarēm
Žurnāla 20.1 aile + žurnāla 21.1 aile2,
kas attiecas uz citām nozarēm
2.
Izdevumi, kas izdarīti taksācijas gadā,
bet attiecas uz nākamajiem gadiem
x
x
3.
Izdevumi, kas izdarīti iepriekšējos gados, bet attiecas uz taksācijas gada ieņēmumiem
x
x
4.
Krājumu3 atlikums taksācijas gada sākumā
x
x
5.
Krājumu atlikums taksācijas gada beigās
x
x
6.
Pamatlīdzekļu un nemateriālo ieguldījumu nolietojums
x
x
7.
Valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, kas izdarītas taksācijas gadā, bet attiecas uz iepriekšējiem gadiem4
x
x
8.
Valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, kas izdarītas nākamajā gadā, bet attiecas uz taksācijas gadu5
1, 2 MK noteikumos 21. aile nav sadalīta sīkāk, bet praktisku apsvērumu dēļ iesaku tā darīt, jo ir ļoti iespējams, ka nodokļu maksātājam radīsies proporcionāli sadalāmi izdevumi, kas uzreiz nav attiecināmi uz vienu vai otru ražošanas nozari.
3 Attiecībā uz pirktajiem krājumiem izdevumu precizēšanā jānorāda tikai tie krājumi, par kuriem līdz kalendāra gada beigām ir samaksāts. Pašražotos krājumus drīkst novērtēt pašizmaksā vai tirgus cenās, un nav prasības piemērot zemāko no vērtējumiem.
4 Parasti tās ir taksācijas gada (2019.) janvārī izdarītās pašnodarbinātā VSAOI par iepriekšējā gada (2018.) 4. ceturksni un aprīlī izdarītās iemaksas 5% apmērā pensiju apdrošināšanai no lauksaimnieciskās darbības ienākuma par iepriekšējo gadu (2018.).
5 Nākamā gada (2020.) janvārī veiktās pašnodarbinātā VSAOI par taksācijas gada (2019.) 1. ceturksni un aprīlī veiktās iemaksas 5% apmērā pensiju apdrošināšanai par lauksaimnieciskās darbības ienākumu taksācijas gadā (2019.).
IIN avansa maksājumi
IIN maksātājiem ir paredzēts veikt avansa maksājumus no saimnieciskās darbības. Saskaņā ar likuma "Par valsts apdraudējuma un tā seku novēršanas un pārvarēšanas pasākumiem sakarā ar Covid–19 izplatību" 5. pantu IIN maksātājs par 2020. taksācijas gadu neveic avansa maksājumus no saimnieciskās darbības ienākuma. Šis nosacījums attiecināms uz avansa maksājumiem, sākot ar 2020. gada 1. janvāri. Iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātājs iedzīvotāju ienākuma nodokļa avansa maksājumus no saimnieciskās darbības ienākuma par 2020. taksācijas gadu var veikt labprātīgi.
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.