Ministru kabinets 26. septembrī apstiprinājis un Saeima 5. oktobrī nodevusi izskatīšanai Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijai likumprojektu "Grozījumi Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likumā". Likumprojektu vēl būs jāapstiprina trijos lasījumos Saeimā, taču pašreizējā redakcijā plānotas vairākas svarīgas izmaiņas grāmatvedības jomā. Vairāk uzņēmumu drīkstēs sagatavot pārskatus pēc starptautiskajiem standartiem Iecerētie grozījumi paredz paplašināt kapitālsabiedrību loku, kuras varētu izvēlēties sagatavot finanšu pārskatus saskaņā ar starptautiskajiem grāmatvedības standartiem - ja pašlaik tas atļauts tikai lielajām valsts kapitālsabiedrībām, tad pēc izmaiņu stāšanās spēkā to varētu darīt visas lielās kapitālsabiedrības. Varēs pievienot jaunus posteņus Gan kapitālsabiedrības, kuras sagatavo gada pārskatus pēc starptautiskajiem standartiem, gan arī pārējie…
Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu
Ministru kabinets 26. septembrī apstiprinājis un Saeima 5. oktobrī nodevusi izskatīšanai Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijai likumprojektu "Grozījumi Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likumā". Likumprojektu vēl būs jāapstiprina trijos lasījumos Saeimā, taču pašreizējā redakcijā plānotas vairākas svarīgas izmaiņas grāmatvedības jomā.
Vairāk uzņēmumu drīkstēs sagatavot pārskatus pēc starptautiskajiem standartiem
Iecerētie grozījumi paredz paplašināt kapitālsabiedrību loku, kuras varētu izvēlēties sagatavot finanšu pārskatus saskaņā ar starptautiskajiem grāmatvedības standartiem - ja pašlaik tas atļauts tikai lielajām valsts kapitālsabiedrībām, tad pēc izmaiņu stāšanās spēkā to varētu darīt visas lielās kapitālsabiedrības.
Varēs pievienot jaunus posteņus
Gan kapitālsabiedrības, kuras sagatavo gada pārskatus pēc starptautiskajiem standartiem, gan arī pārējie uzņēmumi gada pārskatos varēs ar arābu cipariem apzīmētos posteņus sadalīt sīkāk un attiecīgās shēmas ietvaros pievienot jaunu posteni, ja šāda posteņa norādīšana nepieciešama skaidra un patiesa priekšstata nodrošināšanai vai, ja attiecīgajā finanšu pārskata sastāvdaļā to paredz konkrēta starptautiskā grāmatvedības standarta prasība (ar nosacījumu, ka minētā posteņa saturs jau nav ietverts kādā no attiecīgās shēmas posteņiem).
Prasību piemērošana gadījumos, kad uzņēmuma rādītāji strauji mainās
Likumprojekts piedāvā precizēt, kādos gadījumos komercsabiedrība iegūst vai zaudē tiesības piemērot atvieglojumus un sniegt minimālo informācijas apjomu, kāds paredzēts konkrētajai sabiedrību kategorijai, kurā tā ietilpst. Kā norādīts likumprojekta anotācijā, pašlaik neesot pilnīgi skaidri saprotams, kādas prasības attiecībā uz finanšu pārskata sastāvu un finanšu pārskata pielikumā sniedzamās informācijas apjomu jāpiemēro gadījumos, kad sabiedrības saimnieciskā darbība neattīstās vienmērīgi un šī iemesla dēļ tās saimnieciskās darbības rādītāji vai nu atsevišķos gados vai arī katru gadu atbilst citai sabiedrību kategorijai. Grozījumi paredz, ka šādos gadījumos komercsabiedrībai gada pārskata sagatavošanā jāievēro augstākai sabiedrību kategorijai (ja salīdzina kategoriju, kurai tā atbilst kārtējā pārskata gadā, ar to, kurai tā atbilda iepriekšējā pārskata gadā) paredzētos noteikumus.
Pārvērtēšanas rezerves samazināšana, ja aprēķina pamatlīdzekļa nolietojumu
Pašlaik likuma 34.panta pirmajā daļā noteikts, ka ilgtermiņa ieguldījumu pārvērtēšanas rezervi samazina arī tad, ja veic pārvērtētā pamatlīdzekļu objekta (ēkas, inženierbūves, tehnoloģiskās iekārtas) ikgadējo nolietojuma aprēķināšanu. Praksē grāmatvežiem radušās neskaidrības, vai šī norma uzskatāma par prasību vai izvēles iespēju. Lai novērstu dažādās interpretācijas, grozījumi paredz izteikt neskaidro normu jaunā redakcijā, kurā būtu nepārprotami norādīts, ka pārvērtēšanas rezerves samazināšana saistībā ar pamatlīdzekļu nolietojuma aprēķināšanu ir izvēles iespēja. Tas ļaušot katrai konkrētai sabiedrībai, kura iepriekšējos pārskata gados bija pārvērtējusi pamatlīdzekļus, lemt par savas grāmatvedības politikas maiņu un izvēlēties, kad un kādā veidā uzsākt pārvērtēšanas rezerves samazināšanu saistībā ar pamatlīdzekļu nolietojuma aprēķināšanu.
Gada pārskata, vadības ziņojuma un zvērināta revidenta ziņojuma iesniegšana EDS
Šobrīd likuma 97.panta pirmā daļa uzliek pienākumu visiem šā likuma subjektiem (komercsabiedrībām, kooperatīvajām sabiedrībām un individuālajiem uzņēmumiem, zemnieku un zvejnieku saimniecībām), neatkarīgi no to lieluma, iesniegt Valsts ieņēmumu dienestam Elektroniskajā deklarēšanas sistēmā (turpmāk – EDS) gada pārskata, kas sastāv no finanšu pārskata un vadības ziņojuma, kā arī konsolidētā gada pārskata (ja tāds ir) atvasinājumu elektroniskā formā – elektronisku norakstu un zvērināta revidenta ziņojuma (ja tāds ir) elektronisku kopiju kopā ar paskaidrojumu, kad gada pārskats (konsolidētais gada pārskats) apstiprināts dalībnieku sapulcē.
Komercsabiedrības, kuras jau iesniegušas EDS gada pārskatu par 2016.gadu, kā arī zvērināti revidenti, kuri jau veikuši iesniegtās gada pārskata informācijas atbilstības pārbaudi EDS, konstatējušas, ka ir ļoti sarežģīti un laikietilpīgi aizpildīt un pārbaudīt finanšu pārskata pielikuma, kā arī konsolidētā finanšu pārskata pielikuma elektronisko norakstu EDS strukturizētajā formā. Tika konstatētas arī vairākas nepilnības Valsts ieņēmumu dienesta izstrādātā EDS tehniskajā risinājumā. Lai minēto trūkumu dēļ neaizkavētu gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu iesniegšanu, Ministru kabineta noteikumi Nr.399 (“Noteikumi par sabiedrību sagatavoto finanšu pārskatu vai konsolidēto finanšu pārskatu elektroniskā noraksta formu”) tika grozīti, iekļaujot izvēles iespēju komercsabiedrībām, ja nepieciešams, atkāpties no prasības par finanšu pārskata pielikuma elektroniskā noraksta iesniegšanu EDS strukturizētajā formā un tā vietā par 2016.pārskata gadu iesniegt finanšu pārskata vai konsolidētā finanšu pārskata pielikuma elektronisku kopiju.
Lai arī turpmāk, ja nepieciešams, Ministru kabinets varētu izņēmuma gadījumos atļaut sabiedrībām iesniegt EDS finanšu pārskata vai konsolidētā finanšu pārskata (ja tāds ir) vai kādas minēto pārskatu sastāvdaļas elektroniskā noraksta vietā elektronisko kopiju un, lai novērstu neatbilstību vadības ziņojuma (konsolidētā vadības ziņojuma) iesniegšanas prasībās, kā arī, lai novērstu radušās neprecizitātes attiecībā uz EDS iesniedzamā paskaidrojuma saturu, likumprojekts paredz papildināt likuma 97.panta pirmo daļu pēc vārda “norakstu” ar vārdiem “elektronisku kopiju (ja tas noteikts normatīvajos aktos, kas apstiprina formu, kādā sabiedrība sagatavo finanšu pārskata vai konsolidētā finanšu pārskata elektronisku norakstu iesniegšanai Valsts ieņēmumu dienestam Elektroniskajā deklarēšanas sistēmā)” un izslēgt vārdus “dalībnieku sapulcē”.
Savukārt, lai novērstu radušās neskaidrības par vadības ziņojuma (konsolidētā vadības ziņojuma) iesniegšanas kārtību EDS, likumprojekts paredz papildināt likuma 97.pantu ar 3.1 daļu, kura paskaidrotu, ja vadības ziņojums vai konsolidētais vadības ziņojums sagatavots papīra formā, to Valsts ieņēmumu dienestam Elektroniskajā deklarēšanas sistēmā iesniedz kā minētā ziņojuma elektronisku kopiju.
wpDiscuz
Abonē portālu tikai par €12 / mēnesī Pirmās 30 dienas tikai par 1 €
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.