0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

GRĀMATVEDĪBAGatavo grozījumus IIN deklarācijā, kas būs aizpildāma par 2019. gada ienākumiem

Gatavo grozījumus IIN deklarācijā, kas būs aizpildāma par 2019. gada ienākumiem

Valsts sekretāru sanāksmē starpministriju saskaņošanai izsludināts Finanšu ministrijas sagatavotais noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2018.gada 30.oktobra noteikumos Nr.662 "Noteikumi par iedzīvotāju ienākuma nodokļa deklarācijām un to aizpildīšanas kārtību"". Tie vienkāršos nodokļu maksātājiem - saimnieciskās darbības veicējiem - deklarācijas aizpildīšanu. Deklarācijas D3 un D31 pielikumu forma tiek mainīta, lai pilnveidotu to aizpildīšanas un nodokļa aprēķināšanas kārtību un padarītu to saprotamāku. Kā norādīts noteikumu projekta anotācijā, atbilstoši likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 20. panta pirmajai daļai (redakcijā, kas stājās spēkā 2019. gada 16. aprīlī) maksātājs ir tiesīgs neiesniegt gada ienākumu deklarāciju, ja ir saņēmis likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 9. panta pirmajā…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus

Valsts sekretāru sanāksmē starpministriju saskaņošanai izsludināts Finanšu ministrijas sagatavotais noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2018.gada 30.oktobra noteikumos Nr.662 "Noteikumi par iedzīvotāju ienākuma nodokļa deklarācijām un to aizpildīšanas kārtību"". Tie vienkāršos nodokļu maksātājiem - saimnieciskās darbības veicējiem - deklarācijas aizpildīšanu. Deklarācijas D3 un D31 pielikumu forma tiek mainīta, lai pilnveidotu to aizpildīšanas un nodokļa aprēķināšanas kārtību un padarītu to saprotamāku.

Kā norādīts noteikumu projekta anotācijā, atbilstoši likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 20. panta pirmajai daļai (redakcijā, kas stājās spēkā 2019. gada 16. aprīlī) maksātājs ir tiesīgs neiesniegt gada ienākumu deklarāciju, ja ir saņēmis likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 9. panta pirmajā daļā minētos ar nodokli neapliekamos ienākumus, kuru kopējā summa nepārsniedz 10 000 eiro.

Likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" pārejas noteikumu 142. punktā norādīts, ka grozījumus šā likuma 19. panta otrajā daļā un 20. panta pirmajā daļā attiecībā uz skaitļa "4000" aizstāšanu ar skaitli "10 000" piemēro ienākumiem, kas gūti, sākot ar 2019. gada 1. janvāri. Tādējādi maksātājam ir tiesības nesniegt gada ienākumu deklarāciju par gūtajiem ar nodokli neapliekamajiem ienākumiem, sākot no 2019. gada 1. janvāra, ja neapliekamo ienākumu apjoms nepārsniedz 10 000 eiro (iepriekš –  4000 eiro).

Tādējādi noteikumu projekts paredz aizstāt  noteikumu Nr. 662 13. un 40. punktā neapliekamo ienākumu apmēru 4000 eiro ar 10 000 eiro.

Savukārt, lai administrētu nodokļus, Valsts ieņēmumu dienestam ir nepieciešama informācija ne tikai par ienākumu saņēmēju, bet arī par ienākumu izmaksātāju, piemēram, vērtējot naudas līdzekļu izcelsmi. Tādēļ  noteikumu projektā paredzēts, ka gada ienākumu deklarācijas D1 1. ailē norāda ienākumu izmaksātāja nosaukumu, ja izmaksātājs ir juridiskā persona, vai vārdu un uzvārdu, ja ienākumu izmaksātājs ir fiziskā persona, kā arī nodokļa maksātāja reģistrācijas numuru vai personas kodu, kas ļautu identificēt konkrēto personu, kas izmaksāja ienākumu. Līdz ar to 1. pielikuma deklarācijas D pielikumā D1, D11, D2 un D21 tiks papildināta ar informāciju, kāda jānorāda, identificējot ienākumu izmaksātājus.

Grozījumi arī precizē kārtību, kādā ir nosakāma likme ienākumam pielīdzināmam aizdevumam un samazinātu aizdevuma procentu maksājumu radītajam ienākumam.

Ņemot vērā to, ka pastāv situācijas, kad fiziskās personas solidaritātes nodokļa objektā ir arī objekts, kas nav attiecināms uz gada ienākumu deklarācijā deklarējamo ienākumu, jo nav apliekams ar iedzīvotāju ienākumu nodokli (IIN), precizēta gada ienākumu deklarācijas aizpildīšanas kārtība solidaritātes nodokļa maksātājiem.

Savukārt zemnieku saimniecība, ja tā bez lauksaimnieciskās ražošanas veic arī citu saimniecisko darbību, var aprēķināt kopējos ienākumus (sedzot lauksaimnieciskos zaudējumus no citiem ienākumiem). Līdz ar to gada ienākumu deklarācijas D3 pielikumā bija jānodrošina arī aprēķinu rindas, lai, nosakot saimnieciskās darbības ieņēmumu 80 % ierobežojumu, to varētu noteikt lauksaimnieciskās ražošanas un citu darbības veidu kopējiem ieņēmumiem un izdevumiem, bet tajā pat laikā nepazaudētu iespēju piemērot 3000 eiro neapliekamo ienākumu lauksaimnieciskajiem ienākumiem. Ņemot vērā minēto, noteikumu projekts paredz precizēt gada ienākumu deklarācijas D3 pielikumu un tā aizpildīšanas kārtību.

Grozījumi arī paredz gada ienākumu deklarācijā D pielikumu papildināt ar jaunu aili “2.1” un  papildināt deklarācijas D un deklarācijas D pielikuma D1 aizpildīšanas kārtību, jo apliekamā ienākuma palielinājumu par iepriekšējā taksācijas gadā attaisnotajos izdevumos iekļauto izdevumu par izglītības iegūšanu daļu, kuru taksācijas gada laikā ir atmaksājusi izglītības iestāde, var noteikt tikai pats nodokļa maksātājs.

Precizēta arī nodokļa aprēķināšanas kārtība kapitāla pieaugumam attiecībā uz izdevumu attiecināšanu, ja ienākumu no kapitāla saņem vairākos periodos, t.i., ja sākotnēji saņemtā rokas nauda tiek ieskaitīta kā avansa maksājums, tad izdevumu daļu, kas būtu attiecināma uz minēto maksājumu, novirza nākamajam maksājumam un ja rodas izdevumu pārsniegums, to attiecina uz turpmākajiem maksājumiem.

Grozījumi avansa maksājumu precizēšanas kārtībā paredz, ka nodokļa maksātājs var norādīt ne tikai Valsts ieņēmumu dienesta prognozēto neapliekamo minimumu, bet arī paša nodokļa maksātāja prognozēto mēneša neapliekamo minimumu, kā arī noteikta kārtība, kādā nodokļa maksātājs precizē avansa aprēķinu pēc 15. novembra.

Kā norādījusi Finanšu ministrija, nodokļa maksātāju skaits, kuri iesniedza gada ienākumu deklarāciju par 2018. gadu, ir 775 010, t.sk. 90 384 saimnieciskās darbības veicēji.