0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

E-ŽURNĀLS BILANCEBILANCES RAKSTIGrozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"

Grozījumi likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli”

(Grozījumi pieņemti 16.11.2021. un stājas spēkā 2022. gada 1. janvārī)

Katra likuma grozījumi stājas spēkā konkrētā datumā, tomēr jāpatur prātā, ka dažas normas tiek piemērotas gan agrākam, gan vēlākam periodam. Parasti grozījumu stāšanās spēkā datumi tiek atrunāti likuma grozījumu pārejas noteikumos (PN). Tas attiecas arī uz tehniskajiem precizējumiem tajos pantos, kas netika grozīti, vai pat uz esošajiem punktiem pārejas noteikumos, piemēram, tiek pārcelts iepriekš noteiktās normas darbības laiks. MUN maksātājs un viņa darbinieki Sakarā ar grozījumiem MUN likumā visbiežāk grozījumos tiek aizvietotas iepriekš noteiktās ierobežojošās normas, kas bija…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

E-BILANCE par 12 € / mēnesī



ABONĒT


Izmēģini 30 dienas tikai par 1€ vai pērc komplektu esošā abonementa papildināšanai

Jau ir E-BILANCE abonements?

Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"
Ilustrācija: © alexdndz – stock.adobe.com
Maija Grebenko
Maija Grebenko, Mg.sci.oec.,
žurnāla Bilance galvenā redaktore. Foto: Aivars Siliņš

Katra likuma grozījumi stājas spēkā konkrētā datumā, tomēr jāpatur prātā, ka dažas normas tiek piemērotas gan agrākam, gan vēlākam periodam. Parasti grozījumu stāšanās spēkā datumi tiek atrunāti likuma grozījumu pārejas noteikumos (PN). Tas attiecas arī uz tehniskajiem precizējumiem tajos pantos, kas netika grozīti, vai pat uz esošajiem punktiem pārejas noteikumos, piemēram, tiek pārcelts iepriekš noteiktās normas darbības laiks.

MUN maksātājs un viņa darbinieki

Sakarā ar grozījumiem MUN likumā visbiežāk grozījumos tiek aizvietotas iepriekš noteiktās ierobežojošās normas, kas bija attiecinātas gan uz MU īpašnieku un viņa darbiniekiem, ar atsauci, ka ierobežojumi attiecas tikai uz mikrouzņēmumu nodokļa maksātāju. Tātad tikai īpašnieks nedrīkstēs izmantot algas nodokļa grāmatiņu un tās preferences, ko tā sniedz fiziskajai personai. Arī attaisnotie izdevumi netiek piemēroti mikrouzņēmumu nodokļa maksātāja ienākumiem, tomēr tie ir piemērojami MU darbiniekiem. Nodoklis un apliekamais objekts MUN maksātājam būs jāmaksā saskaņā ar Mikrouzņēmumu nodokļa likumu. MUN maksātāja ienākumam netiek piemērota progresīvā IIN likme, kā arī fiziskās personas deklarācijā neuzrāda ienākumus, kurus apliek ar mikrouzņēmumu nodokli saskaņā ar Mikrouzņēmumu nodokļa likumu. 

Ja ienākums gūts citā ES valstī

Lai atbilstoši Eiropas Savienības dibināšanas līgumam nodrošinātu brīvu personu, preču, pakalpojumu un kapitāla kustību, likums papildināts ar 6.1 pantu "No Latvijas dalības Eiropas Savienībā izrietošie speciālie nosacījumi", un tie ir šādi:

  1. VID iekšzemes nodokļa maksātāja ienākumiem, kas gūti citās ES dalībvalstīs vai EEZ (šo ienākumu izcelsmes valsts ir cita ES dalībvalsts vai EEZ valsts), piemēro tādus pašus nosacījumus kā Latvijā gūtajiem ienākumiem, ja vien šajā likumā nav noteikts citādi;
  2. ārvalstu nodokļu maksātājs, kas ir citas ES dalībvalsts vai EEZ valsts rezidents, ir tiesīgs, aprēķinot nodokli, piemērot nodokļa atbrīvojumus un veikt likumā noteiktos atskaitījumus (neapliekamo minimumu, atvieglojumus par apgādībā esošām personām, attaisnotos izdevumus, kā arī no taksācijas gada ienākuma atskaitīt valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas) tādā pašā apmērā kā rezidents, ja viņš taksācijas gada laikā Latvijā guvis ienākumu, kurš ir lielāks par 75% no visiem kopējiem nerezidenta gūtajiem ienākumiem.

Atbrīvojums no IIN

Likuma 8. panta 15. daļa "Gada apliekamo ienākumu avoti" papildināta ar ienākuma veidu, kas atbrīvots no ienākuma nodokļa (ievērojot likumā minētos nosacījumus) par darba devēja veiktajiem ārstniecības izdevumiem:

No maksātāja ienākumiem, par kuriem maksā algas nodokli, izslēdz darba devēja apmaksātos darba koplīgumā noteiktos darbinieka ēdināšanas izdevumus un ārstniecības izdevumus [kopā], ja netiek pārsniegti 480 eiro gadā (vidēji 40 eiro mēnesī) un darba devējs izpilda šādus nosacījumus: (..).

Neapliekamie ienākumi

Likuma 9. panta 1. daļas 4. punktā precizēti normatīvie akti, uz kuriem atsaucas, piemērojot atbrīvojumu no IIN:

No IIN atbrīvo apdrošināšanas atlīdzības, kuras izmaksājušas LV reģistrētas apdrošināšanas sabiedrības, kas nodibinātas un darbojas saskaņā ar apdrošināšanas jomu reglamentējošiem normatīvajiem aktiem (pārējie nosacījumi paliek spēkā).

Savukārt 1. daļas 42. punkts atbrīvo no IIN atbalsta summu izmaksu segšanai Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta projekta īstenošanai, vienlaikus papildinot pirmo daļu ar 47., 48., 49. un 50. punktu:

47) granti, kas viena dzīvokļa dzīvojamo māju atjaunošanas un energoefektivitātes paaugstināšanas atbalsta programmas ietvaros piešķirti ēkas energoklases uzlabošanai un tehniskās palīdzības saņemšanai, un kredītsaistību apmērs, kuru minētās programmas ietvaros kredītņēmēja vietā ir samazinājusi vai dzēsusi akciju sabiedrība "Attīstības finanšu institūcija Altum"; 48) Eiropas Reģionālās attīstības fonda atbalsta maksājums par individuālo siltumapgādes sistēmu uzlabošanu mājsaimniecībās; 49) vietējās pašvaldības līdzfinansējums nekustamā īpašuma pieslēgšanai centralizētajai ūdensapgādes sistēmai vai centralizētajai kanalizācijas sistēmai; 50) atbalsts izmaksu segšanai azbesta atkritumu apsaimniekošanas nodrošināšanai mājsaimniecībām šīfera jumtu un siltumizolācijas materiālu nomaiņas gadījumā.

Tāpat 9. pants papildināts ar 6.2 daļu:

VID, lai nodrošinātu stipendijas piešķiršanas procesa caurskatāmību un novērstu izvairīšanos no IIN maksāšanas, izvērtējot stipendijas nolikumu un veicot ar stipendiju izmaksu saistītus kontroles pasākumus, ir tiesības vērtēt stipendijas atbilstību šā panta ceturtajā daļā minētajai stipendijas definīcijai ne tikai pēc juridiskās formas, bet arī ekonomiskās būtības, tajā skaitā (bet ne tikai):
  1. vai, ņemot vērā stipendijas saņēmējam izvirzītās prasības, pēc būtības netiek izmaksāts cita veida ienākums (algota darba ienākums vai cita veida atlīdzība);
  2. vai biedrība vai nodibinājums (fonds) netiek izmantoti tikai kā starpnieks ienākumu izmaksai konkrētai personai (tajā skaitā — vai uz stipendiju var pieteikties jebkura persona, kas atbilst stipendijas saņemšanas kritērijiem, vai nav tā, ka stipendiju pretendentiem izvirzītās prasības nepamatoti sašaurina iespējamo stipendiju saņēmēju loku);
  3. stipendijas izmaksas līdzekļu avotu.

Attaisnotie izdevumi 

10. pantā precizēts 1. daļas 6. punkts:

Apdrošināšanas prēmiju maksājumi, kas atbilstoši dzīvības apdrošināšanas līgumam (ar līdzekļu uzkrāšanu) izdarīti apdrošināšanas sabiedrībai, kura nodibināta un darbojas saskaņā ar apdrošināšanas jomu reglamentējošiem normatīvajiem aktiem ES dalībvalstī vai EEZ valstī, vai Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas dalībvalstī reģistrētajai apdrošināšanas sabiedrībai, ja ievēroti šādi nosacījumi:
  1. apdrošinājuma ņēmējs un apdrošinātā persona ir pats nodokļa maksātājs,
  2. dzīvības apdrošināšanas līguma (ar līdzekļu uzkrāšanu) darbības termiņš nav īsāks par 10 gadiem,
  3. dzīvības apdrošināšanas līguma (ar līdzekļu uzkrāšanu) noteikumi paredz, ka apdrošināšanas atlīdzību par apdrošināšanas gadījumu (izņemot apdrošinātās personas nāves gadījumu) izmaksā apdrošinātajai personai, kas vienlaikus ir apdrošinājuma ņēmējs, bet citas summas, kas saistītas ar līguma darbību vai tā pārtraukšanu, izmaksā apdrošinājuma ņēmējam, kas vienlaikus ir apdrošinātā persona.

(PN 179. punkts) Ja dzīvības apdrošināšanas līgums (ar līdzekļu uzkrāšanu), kurā apdrošinājuma ņēmējs un apdrošinātā persona ir viena un tā pati persona, ir noslēgts līdz 2021. gada 31. decembrim un uzkrājums tiek veidots bērnam, kuram ir tiesības saņemt uzkrātos naudas līdzekļus apdrošināšanas līguma termiņa beigās, nodokļa maksātājs savos attaisnotajos izdevumos var turpināt iekļaut saskaņā ar noslēgto apdrošināšanas līgumu periodā līdz 2023. gada 31. decembrim veiktos apdrošināšanas prēmiju maksājumus, iesniedzot deklarāciju par 2021., 2022. un 2023. gadu. Nodokļa maksātājs saskaņā ar šiem apdrošināšanas līgumiem, sākot ar 2024. gada 1. janvāri, veiktos apdrošināšanas prēmiju maksājumus attaisnotajos izdevumos var iekļaut tad, ja apdrošināšanas līguma noteikumi ir grozīti, nosakot, ka atlīdzības saņēmējs apdrošināšanas termiņa beigās ir apdrošinātā persona.

Precizēts attaisnoto izdevumu jēdziens (10. panta 1.3 daļa) "par katru ģimenes locekli". 

Maksātājs gada ienākumu deklarācijā drīkst iekļaut attaisnotos izdevumus par ģimenes locekļiem, bet ne vairāk kā 600 eiro uz katru, nevis pa 600 eiro par vienu ģimenes locekli vairāku ģimenes locekļu deklarācijās.

Lauksaimniecības zemes atsavināšana

Likuma 11.7 panta trešajā daļā precizēts noteikums, ka ar nodokli neapliek ienākumu no tāda nekustamā īpašuma atsavināšanas, kurš pēc lietošanas veida ir lauksaimniecības zeme, ja ir izpildīti visi iepriekš noteiktie nosacījumi (..).

Pārfrāzēta arī ceturtā un piektā daļa:

4. Ja atsavina nekustamo īpašumu, kuru veido lauksaimniecībā izmantojama zeme un mežs vai cita veida zeme (krūmāji, purvi, zeme zem ūdeņiem), šā panta trešajā daļā noteikto atbrīvojumu piemēro proporcionāli lauksaimniecībā izmantojamās zemes tirgus vērtības īpatsvaram kopējā nekustamā īpašuma vērtībā, kas noteikts, pamatojoties uz sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja vērtējumu (ne vecāku par 12 mēnešiem dienā, kad noslēgts atsavināšanas līgums), kurā norādīta nekustamā īpašuma kopējā tirgus vērtība un tirgus vērtība katrai nekustamā īpašuma daļai, vai (ja maksātāja rīcībā nav sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja vērtējuma) proporcionāli tai platības daļai, kura pēc lietošanas veida ir lauksaimniecības zeme. 5. Ja tiek atsavināts nekustamais īpašums un šā nekustamā īpašuma objektu kopību veido zeme, kuras sastāvā ir lauksaimniecībā izmantojama zeme, un ēkas vai būves, tad šā panta trešajā daļā noteikto atbrīvojumu piemēro proporcionāli lauksaimniecībā izmantojamās zemes tirgus vērtības īpatsvaram kopējā nekustamā īpašuma vērtībā, kas noteikts, pamatojoties uz sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja vērtējumu (ne vecāku par 12 mēnešiem dienā, kad noslēgts atsavināšanas līgums), kurā norādīta nekustamā īpašuma kopējā tirgus vērtība un tirgus vērtība katrai nekustamā īpašuma daļai.

(PN 180. punkts) Grozījumi šā likuma 11.7 panta ceturtajā un piektajā daļā, kas paredz atbrīvot no aplikšanas ar nodokli ienākumu no lauksaimniecībā izmantojamas zemes atsavināšanas proporcionāli tās tirgus vērtības īpatsvaram kopējā nekustamā īpašuma vērtībā, ir attiecināmi uz darījumiem, kas uzsākti no 2021. gada 1. janvāra, un piemērojami, ja nodokļa maksātājam ir sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja vērtējums, ne vecāks par 12 mēnešiem no dienas, kad noslēgts atsavināšanas līgums.

Neapliekamais minimums

Likuma 12. panta 5. daļā noteikts pensionāra neapliekamais minimums — 6000 eiro gadā.

(PN 181. punkts) Grozījumi šā likuma 12. panta piektajā daļā stājas spēkā 2023. gada 1. janvārī. Piemērojot šā likuma 12. panta piekto daļu, pensionāra neapliekamais minimums 2022. gadā ir šāds:

  1. no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 30. jūnijam — 2100 eiro (350 eiro mēnesī);
  2. no 2022. gada 1. jūlija līdz 2022. gada 31. decembrim — 3000 eiro (500 eiro mēnesī).

Septītajā un astotajā daļā vārdus "mikrouzņēmuma — MUN maksātāja — darbinieks" aizstāts ar vārdiem "mikrouzņēmumu nodokļa maksātājs".

(PN 183. punkts) 2022. taksācijas gadā VID prognozētais mēneša neapliekamais minimums nedrīkst pārsniegt:

  1. laika periodā no 2022. gada 1. janvāra līdz 31. jūlijam — 1/6 daļu no MK noteikumos noteiktā maksimālā diferencētā neapliekamā minimuma laika periodam no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 30. jūnijam;
  2. laika periodā no 2022. gada 1. augusta līdz 31. decembrim — 1/6 daļu no MK noteikumos noteiktā maksimālā diferencētā neapliekamā minimuma laika periodam no 2022. gada 1. jūlija līdz 31. decembrim.

(PN 184. punkts) Ja, nosakot VID prognozēto mēneša neapliekamo minimumu par 2022. taksācijas gadu, dienesta rīcībā nav informācijas par maksātāja apliekamajiem ienākumiem vai maksātājs nav guvis ar nodokli apliekamos ienākumus šā likuma 12. panta 1.4 daļas 1. vai 2. punktā minētajos laika periodos, vai maksātājs taksācijas gadā ir ieguvis rezidenta statusu, VID prognozētais mēneša neapliekamais minimums atbilst:

  1. laika periodā no 2022. gada 1. janvāra līdz 31. jūlijam — 1/6 daļai no MK noteikumos noteiktā maksimālā neapliekamā minimuma laika periodam no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 30. jūnijam, dalot to ar divi; tas ir, 175 eiro;
  2. laika periodā no 2022. gada 1. augusta līdz 31. decembrim — 1/6 daļai no MK noteikumos noteiktā maksimālā neapliekamā minimuma laika periodam no 2022. gada 1. jūlija līdz 2022. gada 31. decembrim, dalot to ar divi, tas ir 250 eiro.

IIN atvieglojumi 

Likuma 13. panta trešajā daļā IIN atvieglojumi par apgādājamajiem, personām ar invaliditāti un represētajiem nav piemērojami mikrouzņēmumu nodokļa maksātājiem, nevis MU darbiniekiem.

IIN likmes 

Likuma 15. panta 10. daļā precizēts: MUN maksātājam (īpašniekam) piemēro nodokļus atbilstoši prasībām, kas noteikti Mikrouzņēmumu nodokļa likumā. 

Savukārt 19.1 daļa nosaka:

Nodokļa likme, kas taksācijas gada laikā un rezumējošā kārtībā jāpiemēro profesionālam sportistam, kurš par tādu atzīts Sporta likuma 19. panta izpratnē, no taksācijas gada kopējā algotā darba ienākuma no profesionālā sporta, ir 20 procenti.

Iznomātā personāla ienākums

Likuma 17.1 pants papildināts ar 2.1 daļu:

Personāla nomnieku identificē, ņemot vērā atsevišķa darījuma vai darījumu kopuma ekonomisko saturu un būtību, nevis tikai juridisko formu, tajā skaitā (bet ne tikai) izvērtē, vai pēc personāla nomnieka un personāla iznomātāja noslēgtā līguma personāls tiek nodots citai personai, lai veiktu darbības saistībā ar šīs citas personas saimniecisko vai profesionālo darbību Latvijā vai ārvalstī (šādā gadījumā par personāla nomnieku ir atzīstama šī cita persona, kuras labā personāls veic darbu).

Kā arī pants papildināts trešajā daļā ar teikumu.

Bija:

Personāla nomnieks aprēķina nodokli par iznomātā personāla ienākumu, pamatojoties uz personāla iznomātāja iesniegtu dokumentāri apliecinātu informāciju, kas ļauj identificēt iznomāto personālu (vārdu, uzvārdu, dzimšanas datumu, pastāvīgo dzīvesvietu vai nodokļu maksātāja reģistrācijas numuru vai citas ziņas), darba samaksu un citu informāciju par gūto ienākumu.

Papildinājums:

Nodokļa aprēķinā tiek ņemtas vērā VSAOI, kā arī pēc būtības līdzīgi citu ES dalībvalstu vai EEZ valstu normatīvajos aktos noteiktie maksājumi, ja to samaksu apliecina ārvalstu nodokļu administrācijas apstiprināts dokuments.

Un ceturtā daļa papildināta ar teikumu:

Nodokļa aprēķinā tiek ņemtas vērā valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (ja nav sniegta informācija par katru personu, tiek uzskatīts, ka šīs fiziskās personas ir guvušas ienākumu vienādās daļās no personāla iznomātājam izmaksātās atlīdzības).

No likuma izslēgts

17.2 pants "Mikrouzņēmumu sniegtie darbaspēka nodrošināšanas pakalpojumi".

IIN aprēķināšana un maksāšana rezumējošā kārtībā

Likuma 19. pants papildināts ar vairākiem grozījumiem:

1.1 daļa papildināta ar teikumu:

Veicot nodokļa aprēķinu rezumējošā kārtībā, ārvalstī gūtajam ienākumam, ienākumam pielīdzinātajam aizdevumam vai tad, ja maksātājam ir pienākums maksāt nodokli saskaņā ar šā panta 2.1 daļu [kad SD veicēja nodoklis ir 50 eiro vai mazāks], piemēro vidējo svērto nodokļa likmi.

Panta otrās daļas trešais teikums kļuva īsāks (sakarā ar grozījumiem MUN likumā):

Deklarācijā neuzrāda ienākumus, kurus apliek ar mikrouzņēmumu nodokli saskaņā ar Mikrouzņēmumu nodokļa likumu.

Pants papildināts ar 2.5 daļu:

Solidaritātes nodokļa maksātāji, kuriem taksācijas gadā piemērota zemāka valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu likme nekā Solidaritātes nodokļa likumā noteiktā, solidaritātes nodokļa daļu, kas veidojas solidaritātes nodokļa un VSAOI likmes starpības rezultātā, budžetā piemaksā IIN maksājuma veidā rezumējošā kārtībā, iesniedzot taksācijas gada deklarāciju.

Trešās daļas pirmais teikums izteikts šādā redakcijā:

Ja maksātāja taksācijas gada ienākumi, kurus apliek ar šā likuma 15. panta otrajā daļā noteikto nodokļa likmi [20%, 23%, 31%], nepārsniedz saskaņā ar likumu "Par valsts sociālo apdrošināšanu" noteikto obligāto iemaksu objekta maksimālo apmēru, bet aprēķinātā nodokļa summa pārsniedz vienu eiro, maksātājs vienotajā nodokļu kontā aprēķinātā nodokļa summu iemaksā līdz taksācijas gadam sekojošā gada 23. jūnijam, bet, ja maksātāja taksācijas gada ienākumi, kurus apliek ar šā likuma 15. panta otrajā daļā noteikto nodokļa likmi, pārsniedz saskaņā ar likumu "Par valsts sociālo apdrošināšanu" noteikto obligāto iemaksu objekta maksimālo apmēru, bet aprēķinātā nodokļa summa pārsniedz vienu eiro, — līdz taksācijas gadam sekojošā gada 23. jūlijam.

Saskaņā ar panta ceturto daļu nodokļa pārmaksu VID veiks tikai ar pārskaitījumu.

Likuma 19. pants papildināts ar 7.1 daļu:

Maksātājs, deklarējot ienākumu no lauksaimniecībā izmantojamas zemes atsavināšanas, VID kopā ar deklarāciju par ienākumu no kapitāla iesniedz sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja vērtējumu, ja apliekamo ienākumu aprēķina saskaņā ar:
  1. šā likuma 11.7 panta ceturto daļu proporcionāli lauksaimniecībā izmantojamās zemes tirgus vērtības īpatsvaram kopējā nekustamā īpašuma vērtībā;
  2. šā likuma 11.7 panta piekto daļu.

Ienākumu deklarēšanas atvieglojumi

20. panta trešās daļas 2. punkts izteikts šādā redakcijā:

Ārvalsts nodokļa maksātājam (nerezidentam) deklarācija nav jāiesniedz, izņemot gadījumu, kad nerezidents:

2) saņem šā likuma 3. panta trešās daļas 7.1 un 17. punktā minētos ienākumus, no kuriem nodoklis nav ieturēts izmaksas brīdī. 71) ienākums no LV esoša nekustamā īpašuma atsavināšanas un citu kapitāla aktīvu atsavināšanas ienākums (..); 17) nekustamā īpašuma vērtības pieaugums vai tā daļa, kura iegūta, beidzoties nomas līgumam, un kuru nodrošināja iznomātajā īpašumā nomnieka veiktie rekonstrukcijas, restaurācijas, renovācijas, uzlabošanas vai citi kapitālie ieguldījumi, ja minēto pieaugumu vai tā daļu maksātājs nav kompensējis nomniekam.

Maksātāja pienākumi

Likuma 28. pants papildināts ar 20. punktu:

20) maksātājs VID kopā ar deklarāciju iesniedz informāciju par aktuālo personīgo kontu LV reģistrētā kredītiestādē vai pie maksājumu pakalpojumu sniedzēja, kurā vēlas saņemt nodokļa pārmaksu.

Pārejas noteikumi

159. punktā minētais atbrīvojums no aplikšanas ar nodokli 2021. taksācijas gadā ar attālinātā darba veikšanu saistītos darbinieka izdevumus, kurus atbilstoši Darba likumam sedz darba devējs, ja to kopējais apmērs mēnesī par pilnas slodzes darbu nepārsniedz 30 eiro, attiecināms arī uz 2022. gadu.

Paliek spēkā 163. punktā minētā atļauja autoriem nereģistrēt saimniecisko darbību līdz 2022. gada 31. decembrim. Tas ir, izmaksātājs no autoratlīdzības, nepiemērojot nosacītos autora izdevumus, turpinās ieturēt nodokli 25% apmērā (līdz ieņēmumu summai 25 000 eiro) un 40% (no pārsnieguma summas). Nodokļa 80% ir VSAOI un 20% — IIN. 

166. punkts izteikts šādi:

Maksātājs par šā likuma pārejas noteikumu 163. punktā minēto ienākumu iesniedz VID autoratlīdzības saņēmēja gada deklarāciju par attiecīgo taksācijas gadu līdz taksācijas gadam sekojošā gada 28. februārim, ja šā likuma pārejas noteikumu 163. punktā minētais ienākums periodā no 2021. gada 1. jūlija līdz 2021. gada 31. decembrim vai 2022. taksācijas gada laikā ir:
  1. saņemts no vairākiem ienākuma izmaksātājiem un tas kopā pārsniedz 25 000 eiro;
  2. gūts ārvalstīs vai no tā nav bijis jāietur un nav ieturēts nodoklis.

167. punktā noteikts autoratlīdzības saņēmēja pienākums attiecīgajā gada deklarācijā deklarēt visus laika periodā no 2021. gada 1. jūlija līdz 2021. gada 31. decembrim gūtos ienākumus un 2022. taksācijas gada laikā gūtos ienākumus. 

168. punkts. Ja, iesniedzot autoratlīdzības saņēmēja gada deklarāciju, uz tās pamata maksātājam veidojas nodokļa piemaksa, maksātājs trūkstošo nodokļa summu piemaksā rezumējošā kārtībā līdz taksācijas gadam sekojošā gada 23. jūnijam.

169. punkts. Ja maksātājs šā likuma pārejas noteikumu 166. punktā noteiktajā termiņā nav iesniedzis autoratlīdzības saņēmēja gada deklarāciju, VID līdz taksācijas gadam sekojošā gada 5. martam aizpilda minēto deklarāciju ar informāciju, kas ir pieejama valsts informācijas sistēmās, kā arī aprēķina rezumējošā kārtībā budžetā maksājamo nodokļa summu un paziņo maksātājam. Ar šo paziņošanu tiek uzskatīts, ka autoratlīdzības saņēmēja attiecīgā gada deklarācija ir iesniegta.

170. punkta nosacījumi attiecināmi uz periodu līdz 2022. gada 31. decembrim:

Nereģistrētais autoratlīdzības saņēmējs neietver autoratlīdzību taksācijas gada kopējā ar nodokli apliekamajā ienākumā, kuram tiek piemērota progresīvā nodokļa likme, un šie ienākumi netiek ņemti vērā, nosakot maksātāja gada diferencēto neapliekamo minimumu; turklāt minētajiem ienākumiem netiek piemēroti šā likuma 10., 12. un 13. pantā noteiktie atskaitījumi.

Publicēts žurnāla “Bilance” 2022. gada janvāra (481.) numurā.