Uzņēmēji bieži vien darījumu starp sevi kā fizisku personu un savu uzņēmumu vai darījumiem starp radniecīgiem uzņēmumiem uzskata par tādu, kam nav nepieciešama speciāla dokumentācija. Kā žurnāla Bilances Juridiskie Padomi norāda zvērināts advokāts Jānis Miltuzis, sadarbībā ar SIA Grant Thornton Rimess, uzņēmēji pret darījumiem ar saistītajām personām attiecas ar nepietiekamu vērību vai pat pavirši. Uzņēmējs šādu darījumu uzskata par pašsaprotamu biznesa vajadzībām – savstarpēji aizdevumi, pakalpojumu sniegšana u.c. Tomēr jāatceras, ka no likuma viedokļa, un arī no VID prakses tieši šiem darījumiem tiek pievērsta īpaša uzmanība. Advokāts norāda, ka uzņēmējs un viņa viens vai…
Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu
Uzņēmēji bieži vien darījumu starp sevi kā fizisku personu un savu uzņēmumu vai darījumiem starp radniecīgiem uzņēmumiem uzskata par tādu, kam nav nepieciešama speciāla dokumentācija. Kā žurnāla Bilances Juridiskie Padomi norāda zvērināts advokāts Jānis Miltuzis, sadarbībā ar SIA Grant Thornton Rimess, uzņēmēji pret darījumiem ar saistītajām personāmattiecas ar nepietiekamu vērību vai pat pavirši. Uzņēmējs šādu darījumu uzskata par pašsaprotamu biznesa vajadzībām – savstarpēji aizdevumi, pakalpojumu sniegšana u.c. Tomēr jāatceras, ka no likuma viedokļa, un arī no VID prakses tieši šiem darījumiem tiek pievērsta īpaša uzmanība.
Advokāts norāda, ka uzņēmējs un viņa viens vai vairāki uzņēmumi nav „viena kabata”. Katrs uzņēmums tomēr jāuzskata kā atsevišķa persona ar savu budžetu, savu grāmatvedības uzskaiti un saviem nodokļu aprēķiniem. Tātad jebkuram šādam darījumam ir jāpievērš vismaz tāda pati uzmanība, kā darījumam ar citu darījuma partneri – jāizvērtē un jāspēj pierādīt abu pušu spēju izpildīt saistības, jāspēj pamatot darījuma izdevīgums.
Saistītu personu definīcija noteikta gan Komerclikumā, gan likumos „Par nodokļiem un nodevām” un „Par uzņēmumu ienākuma nodokli” . Tomēr advokāts konstatēr, ka visos minētajos likumos tomēr ir dažādas saistītu personu definīcijas. Līdz ar to praksē specifiskos gadījumos varētu rasties strīds par to, vai personas ir uzskatāmas par saistītām vai nē. Katrs gadījums tātad būs jāvērtē individuāli un tikai tiesu prakse varētu norādīt, kura definīcija ir vairāk izsmeļoša. Katrā ziņā pēc piesardzības principa uzņēmējam vajadzētu ievērot plašākos no visiem kritērijiem un šaubu gadījumā tomēr uzskatīt, ka darījums ir uzskatāms par darījumu starp saistītām personām vai arī būt gatavam juridiski pamatot, ka darījuma puses nav saistītas personas.
Galvenais, kas ir jāņem vērā - jebkuram darījumam starp saistītām personām ir jāatbilst tirgus cenai.
Tātad uzņēmējam jābūt gatavam pierādīt tirgus cenu jebkurā brīdī jebkuram darījumam ar saistītu personu. Turklāt, ja darījums notiek starp dažādās valstīs reģistrētiem uzņēmumiem, jāņem vērā arī otras valsts normatīvo regulējumu un starpvalstu līgumus.
Otrkārt, jāvērtē, vai darījumam tiek sasniegti Likuma „Par nodokļiem un nodevām” noteiktie kritēriji –uzņēmuma neto apgrozījums pārskata gadā pārsniedz 1miljonu 430 000 eiro un darījuma summa pārsniedz 14 300 eiro”. Šajā gadījumā ir jāsagatavo īpaša dokumentācija, kas pamato darījuma nepieciešamību, tā cenu u.c. nosacījumus – tā saucamā transfertcenu dokumentācija.
Jurista padoms ir arī īpaši pievērt pastiprinātu uzmanība tam, vai darījums var tikt uzskatīts par turpinātu darījumu. Piemēram, aizdevums, kas tiek izsniegts piecos maksājumos var tikt uzskatīts par vienu darījumu. Pat, ja darījumam tiek noformēti atsevišķi dokumenti, piemēram, pieci aizdevuma līgumi, tas tomēr var tikt uzskatīts par vienu turpinātu darījumu. Vienmēr jāatceras, ka VID un, strīdus gadījumā tiesai, būtu jāvērtē darījuma būtība un ekonomiskais mērķis, nevis formāli noformēti dokumenti.
Attiecībā uz transfertcenu dokumentāciju vēl ir jāņem vērā, ka VID galvenokārt grib redzēt diezgan detalizēti sagatavotu analīzi gan attiecībā uz cenu, gan darījuma nepieciešamību.
Īpaša uzmanība būtu jāpievērš darījumiem ar saistītām personām, ja tās atrodas zemu nodokļu vai beznodokļu valstīs. Šajā gadījumā viennozīmīgi būtu jāgatavo nepieciešamā dokumentācija, īpašu uzmanību pievēršot tam, lai pamatotu darījuma cenu un darījuma nepieciešamību.
Kā norāda advokāts, darījumi starp saistītām personām ir atļauti un bieži vien nepieciešami, bet šiem darījumiem ir jāpievērš pat lielāka uzmanība nekā pārējiem darījumiem.
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.