0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

VISI RAKSTIInterneta vēlēšanas ļaus balsot neklātienē, taču to ieviešanai nepieciešami papildu izdevumi no valsts budžeta

Interneta vēlēšanas ļaus balsot neklātienē, taču to ieviešanai nepieciešami papildu izdevumi no valsts budžeta

Šodien, 20. augustā, Ministru kabineta komitejā tiks skatīta Satiksmes ministrijas sagatavotā koncepcija „Par interneta vēlēšanu sistēmas izveidi”, kas paredz risinājumu vēlētāju balsošanai internetā 2013.gada pašvaldību vēlēšanās. Kā uzsver koncepcijas autori, interneta vēlēšanas ir labs veids kā nodrošināt to pilsoņu iesaistīšanu vēlēšanu norisē, kas nobalsošanai atvēlētajā termiņā atrodas ārpus savas deklarētās dzīves vietas (citā Latvijas Republikas administratīvajā teritorijā vai ārvalstīs), veicinās vēlēšanu tiesību īstenošanu un nodrošinās to ērtu pieejamību cilvēkiem ar kustību traucējumiem, kā arī nodrošinās iespēju vēlēšanās piedalīties „e-paaudzei” (uz mūsdienu tehnoloģijām orientēta sabiedrības daļa), jo atšķirībā no balsošanas klātienē, vēlēšanu tiesību īstenošanai elektroniskā veidā vēlētāja personiska klātbūtne vēlēšanu iecirknī…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Šodien, 20. augustā, Ministru kabineta komitejā tiks skatīta Satiksmes ministrijas sagatavotā koncepcija „Par interneta vēlēšanu sistēmas izveidi”, kas paredz risinājumu vēlētāju balsošanai internetā 2013.gada pašvaldību vēlēšanās. Kā uzsver koncepcijas autori, interneta vēlēšanas ir labs veids kā nodrošināt to pilsoņu iesaistīšanu vēlēšanu norisē, kas nobalsošanai atvēlētajā termiņā atrodas ārpus savas deklarētās dzīves vietas (citā Latvijas Republikas administratīvajā teritorijā vai ārvalstīs), veicinās vēlēšanu tiesību īstenošanu un nodrošinās to ērtu pieejamību cilvēkiem ar kustību traucējumiem, kā arī nodrošinās iespēju vēlēšanās piedalīties „e-paaudzei” (uz mūsdienu tehnoloģijām orientēta sabiedrības daļa), jo atšķirībā no balsošanas klātienē, vēlēšanu tiesību īstenošanai elektroniskā veidā vēlētāja personiska klātbūtne vēlēšanu iecirknī nav nepieciešama. Vienlaikus interneta vēlēšanu sistēmas ieviešana neizslēdz tradicionālās balsošanas iespējas, t.i. balsošanu klātienē ar papīra vēlēšanu zīmēm vispārējā vēlēšanu dienā attiecīgajā vēlēšanu iecirknī. Balsošana klātienē ar papīra vēlēšanu zīmēm un balsošana internetā tiek piedāvāta vēlētājam kā divi alternatīvi nobalsošanas veidi, un vēlētājs ir tiesīgs izvēlēties sev ērtāko. Iespēja piedalīties vēlēšanās tiešsaistē būtu ne tikai mūsdienu tehnoloģiskajiem risinājumiem atbilstīgs solis, šādu nepieciešamību noteic arī fakts, ka sākot ar 2012.gada 1.aprīli tika ieviests vēl viens personu apliecinošs dokuments – personas apliecība jeb identifikācijas karte, kas neļauj vēlētājiem iespiest zīmogu par līdzdalību vēlēšanās, kā to nosaka likums. Tādējādi  Saeimas vēlēšanās, tautas nobalsošanā un parakstu vākšanā var izveidoties situācija, ka vairākiem vēlētājiem, kuri kā personu apliecinošu dokumentu izvēlēsies tikai personu apliecību, nevarēs izdarīt atzīmi par piedalīšanos attiecīgajās Saeimas vēlēšanās, tautas nobalsošanā vai parakstu vākšanā. Līdz ar to ir nepieciešams izveidot tādu sistēmu, kas nodrošinātu vēlētāju uzskaiti arī Saeimas vēlēšanās, tautas nobalsošanā un parakstu vākšanā, neatkarīgi no tā, vai vēlētājs balso ar pasi vai personas apliecību. Koncepcija „Par interneta vēlēšanu sistēmas izveidi” autori norāda, ka, ievērojot elektroniskās vides īpatnības (informācijas sistēmu drošība, datu aizsardzība u.tml.)  interneta vēlēšanu sistēmā ir jāiekļauj šādi konceptuāli svarīgi elementi: vēlētāja identitātes pārbaude elektroniskā vidē jeb autentifikācija, kas ir interneta vēlēšanu ieviešanas tehniskais priekšnosacījums; balsojuma aizklātums un atkārtotas balsošanas iespēja vēlētāju iecirknī vispārējā vēlēšanu dienā pēc tam, kad vēlētājs ir izmantojis interneta vēlēšanu sistēmas risinājuma iespēju (turpmāk - atkārtota balsošana). Lai to ieviestu, no valsts budžeta interneta vēlēšanu sistēmas turētājam interneta vēlēšanu sistēmas izveidei (programmatūras izveide) nepieciešamais finansējums ir 400 000 – 600 000 latu, bet interneta vēlēšanu sistēmas tehniskā aprīkojuma iegādei nepieciešamais finansējums ir 100 000 latu. Minētais finansējums ir paredzēts interneta vēlēšanu sistēmas funkcionalitātes izveidošanai un attiecīgo 2013.gada pašvaldību vēlēšanu nodrošināšanai. Nākamo kārtējo vēlēšanu (vai referenduma) sarīkošanas izmaksas sastādīs 50 000 latu (ieskaitot atkārtoto auditu un drošības testus), savukārt interneta vēlēšanu sistēmas uzturēšanas gada izmaksas sastādīs 25 000 latu. Saskaņā ar Centrālās vēlēšanu komisijas (CVK) sniegto informāciju, finansējums nepieciešams arī šai institūcijai - interneta vēlēšanu sistēmas ieviešanas izmaksas sastādīs 180 000 latu. Minētais finansējums ir paredzēts interneta vēlēšanu sistēmas ieviešanai un attiecīgo 2013.gada pašvaldību vēlēšanu nodrošināšanai. Nākamo kārtējo vēlēšanu (vai referenduma) sarīkošanas CVK izmaksas sastādīs 36 000 latu, savukārt interneta vēlēšanu sistēmas uzturēšanas gada izmaksas sastādīs 62 000 latu. Saskaņā ar pašreiz veikto vēlētāju reģistra funkcionalitātes novērtējumu pēc Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (PMLP) prognozēm, vēlētāju reģistra uzlabojumu izmaksas pārvaldei sastāda 345 000 latu. Ar koncepcijas projektu iespējams iepazīties Ministru kabineta mājaslapā šeit.