0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

GRĀMATVEDĪBAJauni noteikumi grāmatvedības kārtošanai vienkāršā ieraksta sistēmā

Jauni noteikumi grāmatvedības kārtošanai vienkāršā ieraksta sistēmā

Sagatavots pēc noteikumu projekta anotācijas

Valdības sēdē 31. maijā izskatīti un 3. jūnijā stājas spēkā Ministru kabineta noteikumi Nr. 322 "Kārtība, kādā individuālie komersanti un citas fiziskās personas, kas veic saimniecisko darbību, individuālie uzņēmumi, zemnieku un zvejnieku saimniecības kārto grāmatvedību vienkāršā ieraksta sistēmā". Jaunu noteikumu izstrāde bija nepieciešama, jo Grāmatvedības likums, kas ir spēkā no 2022. gada 1. janvāra, paredz, ka līdz 2022. gada 1. jūlijam jāizdod likuma attiecīgajos pantos, tai skaitā 10. panta trešās daļas 1. punktā minētos noteikumus. Līdz šim spēkā esošie Ministru kabineta (MK) 2007. gada 20. marta noteikumi Nr. 188 būs spēkā…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Foto: Mikhail Nilov from Pexels

Valdības sēdē 31. maijā izskatīti un 3. jūnijā stājas spēkā Ministru kabineta noteikumi Nr. 322 "Kārtība, kādā individuālie komersanti un citas fiziskās personas, kas veic saimniecisko darbību, individuālie uzņēmumi, zemnieku un zvejnieku saimniecības kārto grāmatvedību vienkāršā ieraksta sistēmā".

Jaunu noteikumu izstrāde bija nepieciešama, jo Grāmatvedības likums, kas ir spēkā no 2022. gada 1. janvāra, paredz, ka līdz 2022. gada 1. jūlijam jāizdod likuma attiecīgajos pantos, tai skaitā 10. panta trešās daļas 1. punktā minētos noteikumus. Līdz šim spēkā esošie Ministru kabineta (MK) 2007. gada 20. marta noteikumi Nr. 188 būs spēkā līdz 2022. gada 2. jūlijam.

Jaunajos noteikumos būs saglabātas  MK noteikumos Nr. 188 ietvertās vispārējās prasības attiecībā uz šo noteikumu subjektu loku, grāmatvedības normatīvo aktu piemērošanu, kā arī attiecībā uz tajos noteikto, ka grāmatvedības reģistros jāuzrāda saimnieciskās darbības naudas plūsma, tās veidošanās avotus un izlietojumu un saimnieciskajā darbībā izmantotās un saimnieciskajā darbībā iegūtās mantas stāvokļa izmaiņas, lai fiksētu nodokļu aprēķināšanai nepiecie­šamos datus, kā arī veiktu mantas, t.sk. pamatlīdzekļu nolietojuma, un norēķinu kontroli. Pamatlīdzekļu uzskaiti un nolietojuma aprēķinu veic, izmantojot Ministru kabineta 2010. gada 21. septembra noteikumu Nr. 899 "Likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" normu piemērošanas kārtība" 4.3 pielikumā minētās veidlapas.

No vispārējām prasībām izslēgta norma par patentmaksātājiem noteiktajām ieņēmumu uzskaites prasībām, ņemot vērā to, ka saskaņā ar likumu "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" no 2022. gada 1. janvāra patentmaksas režīmu vairs nevar piemērot. Ja persona izvēlējusies maksāt samazināto patentmaksu, tad tā ieņēmumu uzskaiti kārto atbilstoši likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" noteikumiem par šā reģistra saturu.

Saglabāts pašreiz ietvertais regulējums par saimnieciskās darbības ieņēmumu un izdevumu uzskaiti žurnālā. Žurnālu var kārtot elektroniski vai papīra reģistra veidā. Persona, kas ir iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) maksātāja, ierakstiem izmanto IIN maksātāja žurnālu. Persona, kas ir mikrouzņēmumu nodokļa (MUN) maksātāja, ierakstiem izmanto MUN maksātāja žurnālu. Žurnāla forma tiek aktualizēta, atbilstoši grozījumiem likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" attiecībā uz kārtību, kādā nosakāms fiziskās personas ar IIN apliekamais ienākums no saimnieciskās darbības, kā arī Satversmes tiesas 2022. gada 7. janvāra spriedumam lietā Nr. 2021-06-01.

Saglabāta iespēja atkāpties no žurnāla kārtošanas personām (IIN un MUN maksātājiem), kas izmanto tikai bezskaidrus norēķinus. Paredzēts, ka MUN maksātājs, kurš izmantos vienkāršoto nodokļa samaksas risinājumu un veiks gan bezskaidras, gan skaidras naudas norēķinus, var atkāpties no MUN maksātāja žurnāla kārtošanas, skaidrās naudas saimnieciskās darbības ieņēmumus reģistrējot brīvas formas ieņēmumu sarakstā un šo skaidro naudu iemaksājot Mikrouzņēmumu nodokļa likumā noteiktajā kārtībā saimnieciskās darbības ieņēmumu kontā, kurš gan patlaban vēl kā risinājums nedarbojas.

Noteikumos precizēta norma par elektroniski sagatavotā žurnāla izdrukas nepieciešamību, nosakot, ka tā jāizdrukā pēc nepieciešamības.

Noteikumos nav iekļauts punkts par papīra veidā sagatavota žurnāla prasībām, t.i., ka žurnāla lapas numurē no pārskata (taksācijas) gada sākuma augošā secībā, caurauklo, pēdējā lapā norāda lapu skaitu un apliecina ar personas parakstu un zīmogu, ja tāds ir.

Saglabātas un precizētas žurnāla kārtošanas prasības par sagatavošanas periodiskumu, paredzot, ka ieņēmumi un izdevumi tiek uzrādīti par  katru pārskata periodu, t.i., mēnesi, kā arī noteikts, uz kādiem sagatavotajiem  ārējiem (piemēram, bankas konta izraksts, kases čeks, VID reģistrēta kvīts vai biļete) un iekšējiem (piemēram, pašu sagatavots kases ieņēmumu vai izdevumu orderis) dokumentiem pamatojoties var veikt ierakstus žurnālā.

Papildināts, ka žurnālā jāuzrāda arī tie ārpus saimnieciskas darbības gūtie ieņēmumi, kurus persona iegulda saimnieciskajā darbībā (turpmāk - personiskie ieguldījumi), kā arī jāuzrāda ar saimnieciskās darbības ieņēmumu gūšanu nesaistītie izdevumi, kuri radušies, personai izņemot līdzekļus no saimnieciskajā darbībā gūtajiem ieņēmumiem, lai tos izlietotu personiskajām vajadzībām.

Papildus noteiktajai normai par  ierakstu veikšanu hronoloģiskā secībā, skaidrības pēc papildināts, ka žurnālā ieņēmumus un izdevumus reģistrē (ieraksta) hronoloģiskā secībā pēc naudas plūsmas, t.i., ieņēmumus norāda to saņemšanas brīdī un izdevumus to samaksāšanas brīdī.

Pārskatīti žurnāla (1. pielikums) ieņēmumu un izdevumu uzrādīšanas nosacījumi personām, kas ir IIN maksātāji un ierakstiem izmanto IIN maksātāja žurnālu, svītrotas normas par noteikto ierobežojumu 80% apmērā no kopējiem saimnieciskās darbības ieņēmumiem  un tām paredzētās izveidotās ailes.

Žurnāls (1. pielikums) papildināts ar jaunu aili "Apgrozījums", kurā uzrādāmi ieņēmumu no lauksaimnieciskās ražošanas (12. aile), ieņēmumu no citiem saimnieciskās darbības veidiem (13. aile) un subsīdiju (14. aile) kopsumma. Savukārt žurnāla 20. ailē "Izdevumi, kas saistīti ar citiem saimnieciskās darbības veidiem" varēs uzrādīt izdevumus, kas saistīti ar ieņēmumu gūšanu no citiem saimnieciskās darbības veidiem, kā arī atsavināto pamatlīdzekļu (ja to atsavināšanas vērtība uzrādīta ieņēmumos) atlikušo vērtību.

Precizēts žurnāla 23. ailes (1. pielikums) nosaukums "Izdevumi, kas nav attiecināmi uz nodokļu aprēķināšanu", svītrojot vārdu "ienākuma", jo šajā ailē tiek iekļautas summas, kuras nedrīkst attiecināt uz izdevumiem, aprēķinot ne tikai IIN no saimnieciskās darbības ienākuma, bet arī pašnodarbinātās personas par sevi maksājamās valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (VSAOI).

VSAOI, ko persona maksājusi par sevi kā par pašnodarbinātu personu, nav atskaitāmas kā saimnieciskās darbības izdevumi. Likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 10. panta pirmās daļas 1. punkts nosaka, ka VSAOI ir atskaitāmas no gada apliekamo ienākumu apjoma kā attaisnotie izdevumi, bet kā saimnieciskās darbības izdevumi saskaņā ar šā likuma 11. panta trešās daļas 7. punktā noteikto ir atskaitāmas tikai par darbiniekiem veiktās VSAOI. Turklāt ar veiktajiem grozījumiem MK 2018.gada 30.oktobra noteikumos Nr. 662 "Noteikumi par iedzīvotāju ienākuma nodokļa deklarācijām un to aizpildīšanas kārtību", kas stājas spēkā 2022. gada 14. janvārī un ir piemērojami, aizpildot deklarāciju par 2021. taksācijas gadu un turpmākajiem taksācijas gadiem, noteikts, ka, aizpildot gada ienākumu deklarācijas pielikumu D3 "Ienākumi no saimnieciskās darbības" par VSAOI, ko persona maksājusi par sevi kā par pašnodarbinātu personu, ja tās ir iekļautas saimnieciskās darbības izdevumos, ir jāveic apliekamā ienākuma no saimnieciskās darbības koriģēšana, to palielinot.

Pārskatītas un vienkāršotas prasības ieņēmumu un izdevumu  uzrādīšanai personām, kas ir MUN maksātāji un ierakstiem izmanto MUN žurnālu. Ņemts vērā, ka MUN ir vienkāršots nodokļa režīms, un tā aprēķināšanai būtiski ir tikai MUN maksātāja ieņēmumi. Mikrouzņēmumu nodokļa likumā noteikts, ka MUN maksātājs maksā mikrouzņēmumu nodokli no visiem ieņēmumiem, tādējādi MUN maksātāja žurnālā iekļauta tikai aile  "Apgrozījums (ieņēmumi)" un aile "Ieņēmumi, kas nav attiecināmi uz apgrozījumu", nav vairs  izdalīta atsevišķa aile "Ieņēmumi no lauksaimnieciskās ražošanas". Tāpat arī MUN maksātāja žurnālā iekļauta tikai viena izdevumu aile "Izdevumi", jo MUN aprēķināšanai nav nepieciešams izdalīt atsevišķus izdevumu veidus. Paredzēts, ka MUN maksātājs pats var izvēlēties uzrādīt izdevumus sīkāk, tos atsevišķi izdalot pa izdevumu veidiem. Piemēram, ja mikrouzņēmums ir darba devējs, tad var izveidot atsevišķu aili izdevumiem, kas saistīti ar darbinieku darba samaksas aprēķināšanu.

Noteikumi papildināti ar jaunu VII nodaļu "Izdevumu precizēšana" - lai atvieglotu ar IIN apliekamā ienākuma noteikšanas kārtību un aizpildītu IIN deklarāciju, tiek noteikta kārtība, kādā tiek precizēti žurnālā (1. pielikums) uzrādītie izdevumi. Persona pārskata gada beigās precizē izdevumus, izmantojot noteikumos noteikto reģistru "Saimnieciskās darbības izdevumu precizēšanas reģistrs" (3. pielikums). Lai aprēķinātu VSAOI par sevi, izdevumu precizēšanai šo reģistru var izmantot katru mēnesi.

Lai persona varētu pielāgoties jaunajam regulējumam par žurnālā ietverto ieņēmumu un izdevumu uzskaites aiļu aizpildīšanas kārtību, persona ir tiesīga 2022. pārskata gadā turpināt kārtot 2022. gada sākumā atbilstoši MK noteikumu Nr. 188 noteiktajām prasībām iekārtoto žurnālu tiktāl, ciktāl tas nav pretrunā ar nodokļu reglamentējošo normatīvo aktu prasībām.