Kā atšķirt darbu nakts laikā no nakts darba un tiešo darbu no papildu darba?
Augstākās tiesas Civillietu departaments 2018.gada 20.novembrī izskatījis civillietu sakarā ar kasācijas sūdzību par Rīgas apgabaltiesas nolemto jautājumos par darba samaksas un atlīdzības par morālo kaitējumu piedziņu (lieta Nr.C33491515, SKC‑646/2018). Šai lietā starp prasītāju un atbildētāju bija noslēgts darba līgums, un pēc prasītāja ieskata viņš pieņemts darbā par autovadītāju-ekspeditoru. Kā papilduzdevums bija krāvēja-ekspeditora darba veikšana. Prasītājam bija jāpiedalās pasūtījuma iekraušanā automašīnā, jāaizved pasūtījums līdz pasūtītājam un jāpiedalās automašīnas izkraušanā. Prasītājs iesniedza atbildētājai pārskatus par paveikto darbu un par nostrādātā laika daudzumu, un viņam tika aprēķināta alga, bet netika sniegta…
Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu
Augstākās tiesas Civillietu departaments 2018.gada 20.novembrī izskatījis civillietu sakarā ar kasācijas sūdzību par Rīgas apgabaltiesas nolemto jautājumos par darba samaksas un atlīdzības par morālo kaitējumu piedziņu (lieta Nr.C33491515, SKC‑646/2018).
Šai lietā starp prasītāju un atbildētāju bija noslēgts darba līgums, un pēc prasītāja ieskata viņš pieņemts darbā par autovadītāju-ekspeditoru. Kā papilduzdevums bija krāvēja-ekspeditora darba veikšana. Prasītājam bija jāpiedalās pasūtījuma iekraušanā automašīnā, jāaizved pasūtījums līdz pasūtītājam un jāpiedalās automašīnas izkraušanā. Prasītājs iesniedza atbildētājai pārskatus par paveikto darbu un par nostrādātā laika daudzumu, un viņam tika aprēķināta alga, bet netika sniegta informācija par darba algas aprēķināšanas kārtību un darba samaksas sistēmu. Tā kā prasītājam izmaksātā darba alga, viņaprāt, aprēķināta nepareizi, viņš pats veicis aprēķinu un konstatējis, ka par laika posmu no 2013.gada augusta līdz 2016.gada martam viņam nav izmaksāti 19 396,37 EUR, ko lūdz piedzīt no atbildētājas.
Rīgas apgabaltiesas Civillietu tiesas kolēģija 2017.gada 19.aprīļa spriedumu daļā apmierināta prasība par darba samaksas piedziņu. Savukārt atbildētāja uzskata, ka prasītājam piemaksa nepienākas un kravas iekraušanas un izkraušanas, kā arī ekspeditora pienākumu izpildē pavadītais laiks apmaksājams atbilstoši darba līgumā noteiktajai stundas likmei, maksājot prasītājam par kopējo darba pienākumu izpildē pavadīto laiku, nevis dubultā vai vēl lielākā apmērā.
Šīs lietas sakarā Augstākā tiesa motīvu daļā skaidroja, ko nozīmē darbs nakts laikā un „nakts darbs”. Augstākā tiesa norāda, ka, saskaņā ar Darba likuma 67.panta pirmo daļu, darbinieks, kas veic nakts darbu, saņem piemaksu ne mazāk kā 50 procentu apmērā no viņam noteiktās stundas vai dienas algas likmes (..). No minētās tiesību normas izriet, ka piemaksu darbinieks saņem par nakts darbu, nevis par darbu nakts laikā kā tādu. Jēdziena „nakts darbs” definīcija ir ietverta Darba likuma 138.panta pirmajā daļā – nakts darbs ir ikviens darbs, ko veic nakts laikā vairāk nekā divas stundas. Savukārt atbilstoši iepriekš minētajai tiesību normai ar nakts laiku saprotams laikposms no pulksten 22 līdz 6. Tādējādi, par nakts darbu, piemēram, nevar uzskatīt stundu, ko darbinieks nostrādājis laika posmā no pulksten 22 līdz 23, proti, šī stunda būs nostrādāta nakts laikā, bet nebūs uzskatāma par nakts darbu, kas dod darbiniekam tiesības pretendēt uz atbilstošu piemaksu.
Kasācijas sūdzībā arī norādīts, ka tiesa nepareizi piemērojusi Darba likuma 65.panta pirmo daļu, jo kravas iekraušana un izkraušana, kā arī ekspeditora darbs nav uzskatāms par papildu darbu Darba likuma izpratnē, bet gan par autovadītāja pamata darba laikā veicamu darba pienākumu.
Augstākā tiesa norādījusi: lai strīdu pareizi izšķirtu, tulkojot līgumu, tiesai ir jānoskaidro, kāds ir bijis pušu nodoms attiecībā uz papildu darbu, respektīvi, vai iekraušanas un izkraušanas darbi tika pielīgts kā autovadītāja-ekspeditoratiešais darba pienākums vai tas bija paredzēts kā papildu darbs Darba likuma 65.panta izpratnē. Atbilstoši nozari reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem transportlīdzekļa apkalpes locekļa darba pienākums var būt ne tikai transportlīdzekļa vadīšana, bet arī citas autotransporta darbības (ar pārvadājumu saistītas funkcijas), piemēram, iekraušana un izkraušana, tīrīšana un tehnikas apkope u.tml.
Tiesas spriedumā nav atrodams vispusīgs lietas apstākļu izvērtējums, kas ļautu secināt, ka prasītājs vispār ir veicis papildu darbu un ka konkrētajā gadījumā pušu tiesisko attiecību noregulējumam ir piemērojama Darba likuma 65.panta pirmā daļa. Augstākā tiesa nosprieda atcelt Rīgas apgabaltiesas Civillietu tiesas kolēģijas 2017.gada 19.aprīļa spriedumu daļā un nodot lietu šai daļā jaunai izskatīšanai apelācijas instances tiesā.
wpDiscuz
Abonē portālu tikai par €12 / mēnesī Pirmās 30 dienas tikai par 1 €
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.