0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

E-BILANCES JURIDISKIE PADOMIBJP RAKSTIKā ievērot datu aizsardzību, novēršot naudas atmazgāšanas riskus

Kā ievērot datu aizsardzību, novēršot naudas atmazgāšanas riskus

Semināra atziņas apkopoja Ikars Kubliņš

2022. gada 1. janvārī stājas spēkā Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas (NILLTPFN) likuma 9. panta redakcija, saskaņā ar kuru katram šī likuma subjektam ir pienākums nodrošināt, ka tā darbinieki atbilstoši viņu amata pienākumiem pārzina arī personas datu aizsardzības prasības, kas attiecas uz likuma regulēto jomu. To atgādināja arī zvērinātu advokātu biroja (ZAB) SORAINEN tiesību eksperti, kuri tiešsaistes seminārā skaidroja, kā salāgot NILLTPFN un personas datu aizsardzības prasības. “Līdz šim prasība par zināšanām noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas jomā bija izvirzīta likuma subjektu atbildīgajiem darbiniekiem, taču tagad šis loks ir ievērojami paplašināts, attiecinot prasību uz teju…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

E-BILANCES JURIDISKIE PADOMI par 12 € / mēnesī



ABONĒT


Izmēģini 30 dienas tikai par 1€ vai pērc komplektu esošā abonementa papildināšanai

Jau ir E-BJP abonements?

Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus

2022. gada 1. janvārī stājas spēkā Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas (NILLTPFN) likuma 9. panta redakcija, saskaņā ar kuru katram šī likuma subjektam ir pienākums nodrošināt, ka tā darbinieki atbilstoši viņu amata pienākumiem pārzina arī personas datu aizsardzības prasības, kas attiecas uz likuma regulēto jomu. To atgādināja arī zvērinātu advokātu biroja (ZAB) SORAINEN tiesību eksperti, kuri tiešsaistes seminārā skaidroja, kā salāgot NILLTPFN un personas datu aizsardzības prasības.

Līdz šim prasība par zināšanām noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas jomā bija izvirzīta likuma subjektu atbildīgajiem darbiniekiem, taču tagad šis loks ir ievērojami paplašināts, attiecinot prasību uz teju visiem darbiniekiem. Protams, tie nebūtu tehniska rakstura darbinieki (apkopēji, santehniķi u.tml.), taču darbiniekiem, kuri pēc būtības veic likuma subjekta funkcijas, šīm zināšanām jābūt, un darba devējam ir pienākums par to gādāt,” uzsvēra Violeta Zeppa-Priedīte, SORAINEN Latvijas biroja korporatīvo noziegumu izmeklēšanas un atbilstības prakses vadītāja.

Juridiskais ietvars

Juristu diskusijās nonākts pie secinājuma, ka NILLTPFN likuma jeb, kā juristu vidē saīsināti mēdz dēvēt, AML (Anti-money laundering - no angļu val.) likuma kā speciālā normatīvā akta piemērošana nedaudz prevalē pār datu aizsardzības kā vispārējā normatīvā akta prasībām. “Ja specifika ir AML prasība, tad priekšroka dodama AML,” pauda V. Priedīte. Tomēr tas nenozīmē, ka, piemērojot vienu regulējumu, no otra var atteikties. Vispārīgā datu aizsardzības regula1 noteic lielos pamatprincipus, uz kuriem balstās fizisko personu datu aizsardzība Eiropas Savienībā, un tas ir tieši piemērojams normatīvais akts, kuru neatceļ neviens cits dalībvalstu izdotais likums. Ikvienam no tiem ir jāatbilst minētās regulas prasībām. Tie mijiedarbojas - regula sniedz darbības vadlīnijas vispārīgām situācijām, savukārt AML jomu regulējošais dalībvalsts izdotais likums sniedz rīcības plānu īpašiem gadījumiem. Līdz ar to, ja NILLTPN likumā kaut kas nav noregulēts, tad jāskatās, kas minēts Vispārīgajā datu aizsardzības regulā. Tieši tādēļ cilvēkiem, kas strādā AML jomā, jāzina arī regulas prasības, seminārā skaidroja Jūlija Terjuhana, ZAB SORAINEN juriste, sertificēta datu aizsardzības speciāliste.

NILLTPFN likuma kontekstā tiek apstrādāti šādi personas dati:

  • personas identifikācijas dati (personu apliecinoši dokumenti, kopijas);
  • saimniecisko darbību raksturojošie dati;
  • personiskās darbības veidu raksturojošie dati (personiskie līdzekļi, konti, īpašumi, radniecība vai cita veida saistība ar politiski nozīmīgām personām utt.);
  • finanšu dati;
  • sankcijas;
  • padziļinātās izpētes dati.

Strādājot ar personas datiem, būtu ieteicams redzeslokā allaž paturēt Vispārīgās datu aizsardzības regulas 5. pantā noteiktos datu aizsardzības principus. Cilvēkam, kurš nav ar pamatīgām zināšanām datu aizsardzības jomā, ieteicams izmantot šo kā kontroles sarakstu gadījumos, kad ir kāds lemjams jautājums saistībā ar personu datiem, - pārliecinoties, vai visi principi tiek izpildīti vienlaikus, rekomendē J. Terjuhana. Principos noteiktā datu apstrāde likumīgā, godprātīgā un datu subjektam pārredzamā veidā nozīmē, ka katrai datu apstrādes darbībai vienmēr jābūt tiesiski pamatotai.

Tāpat vienmēr jābūt definētam skaidram, konkrētam un tiesiskam mērķim, kam datu apstrāde nepieciešama. Šie mērķi jādefinē jau pirms datu ievākšanas, uzsver eksperte.

Datu apstrādē jāievēro caurskatāmības princips - tur, kur likums to ļauj, datu subjektam jāsniedz informācija par to, kur un kādiem mērķiem viņa dati tiek izmantoti.

Jāatceras, ka dati jāvāc pietiekamā apjomā, lai izpildītu mērķi, bet ne vairāk. “Nedrīkst turēties pie principa - vākt visu pēc iespējas vairāk, gan jau reiz noderēs. Tas tiktu uzskatīts par pārmērīgu datu apstrādi,” piebilst J. Terjuhana.

Svarīgi arī atcerēties, ka datiem jābūt precīziem un, ja vajadzīgs, atjauninātiem (jānosaka iekšējā kārtība procedūrai, kā tas notiek, - tā jāieraksta uzņēmuma politikā, jāparedz IT sistēmās, jāinformē darbiniekus). Katram datu veidam jābūt arī noteiktam glabāšanas laikam, kam jāseko līdzi, un, noteiktajam periodam beidzoties, dati jādzēš. Normatīvie akti šo periodu lielākoties nenosaka, tomēr dažiem datu veidiem (piemēram, grāmatvedībā vai NILLTPFN izpētes jomā) tie var būt definēti.

Uzmanība jāpievērš arī datu drošībai - lai dati netiek pazaudēti, lai tiem nevar piekļūt nesankcionētas personas; trešajām personām (t.sk. uz trešajām valstīm) datus nedrīkst nodot bez pienācīgiem piesardzības pasākumiem (kā arī tiesiskā pamata).

No Vispārīgajā datu regulā paredzētajiem sešiem datu apstrādes tiesiskajiem pamatiem NILLTPFN jomā varētu būt iespējams pielietot četrus:

  • līguma noslēgšana un izpilde,
  • juridisks pienākums - normatīvo aktu noteikts pienākums ievākt konkrētus datus,
  • sabiedrības intereses - normatīvo aktu noteiktas tiesības ievākt datus,
  • pārziņa leģitīmās intereses.

Datu subjektu tiesības noteiktos gadījumos (sabiedrībai nozīmīgu mērķu sasniegšanai) var tikt ierobežotas, un NILLTPFN pieder pie šiem gadījumiem. Piemēram, var tikt ierobežotas datu subjektu tiesības saņemt informāciju par to, ka par viņiem tiek veikta izpēte.

Nododot personas datus uz trešajām valstīm (ārpus ES un EEZ), jāņem vērā, vai konkrētā valsts ietilpst Eiropas Komisijas apstiprinātajā sarakstā kā droša valsts datu aizsardzības jomā. Uz šīm valstīm var nodot datus bez papildu garantijām. Taču, nododot datus uz citām trešajām valstīm, jāizmanto Vispārīgās datu regulas 46. pantā minētie līdzekļi - standartklauzulas, rīcības kodeksi, sertifikācijas mehānismi, līgumi starp iestādēm. Jāņem vērā, ka arī datu nodošanai uz ASV vairs nevienā gadījumā nav piemērojami vienkāršotie noteikumi, jo “privātuma vairoga” programma vairs nav spēkā. Atsevišķos gadījumos datu nodošanai uz trešajām valstīm var noderēt arī datu subjekta piekrišana, līguma noslēgšana, likumīgo prasību īstenošana vai svarīgi iemesli sabiedrības interesēs, apliecina J. Terjuhana.

Kam pievērst uzmanību ikdienas praksē

Edvīns Draba, ZAB SORAINEN vecākais jurists, seminārā sniedza ieteikumus, kā ievērot datu aizsardzības prasības, praktiski veicot NILLTPFN procedūras.

Veicot klienta izpēti, svarīgi pārliecināties, ka, iegūstot no klienta jebkādu pamatojošo informāciju, tā ir saistīta ar konkrēto klienta izpētes mērķi (piemēram, pamato konkrētu darījumu, sniedz priekšstatu par klienta izglītību un pieredzi, pamato līdzekļu izcelsmi u.tml.), rekomendē Finanšu un kapitāla tirgus komisijas 2021. gada 21. decembrī izdotie ieteikumi Nr. 169 “Ieteikumi noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas un sankciju riska pārvaldīšanas iekšējās kontroles sistēmas izveidei un klientu izpētei” E. Draba norāda, ka pārmērīga datu vākšana var pārkāpt datu aizsardzības regulējumu.

Likuma subjekts klienta izpētes procesā drīkst pieprasīt informāciju arī no trešajām personām (piemēram, klienta sadarbības partneriem), nosaka NILLTPFN likuma 28. pants.

Tāpat likuma subjektam ir arī pienākums iegūt personu identificējošā dokumenta kopiju, kuru var uzglabāt gan papīra, gan elektroniskā (skenētā) formātā.

Iegūstot datus klienta izpētes ietvaros, jāpatur prātā datu iegūšanas nolūks, un tas jānošķir no citiem datu iegūšanas nolūkiem, kas nav saistīti ar NILLTPFN likuma izpildi. Proti, NILLTPFN likuma nolūkos iegūtus datus nedrīkst izmantot citiem, piemēram, komerciāliem mērķiem, brīdina E. Draba.

Apstrādājot politiski nozīmīgu personu datus, jāatceras, ka tie saistīti ar politisko pārliecību, kas Vispārējās datu regulas izpratnē ir īpašas kategorijas personas dati (regulas 9. pants). Šo datu apstrāde pieļaujama būtisku sabiedrības interešu dēļ, kas nostiprinātas dalībvalsts normatīvajos aktos. Vienlaikus jāatceras, ka pastāv vairāki izaicinājumi. Pirmkārt – kā noteikt šo personu loku? “Neraugoties uz to, ka NILLTPFN likums uzskaita diezgan daudz dažādu amatu, kas iekļaujami zem politiski nozīmīgas personas termina, tomēr likumā tiek lietota frāze “tai skaitā”, kas nozīmē, ka “politiski nozīmīga persona” aizvien ir atvērta definīcija, un likuma subjektam pašam ir jāspēj noteikt, vai persona ir tāda vai nav. Turklāt ir vēl divas apakškategorijas – politiski nozīmīgo personu ģimenes locekļi un ar politiski nozīmīgām personām cieši saistītas personas, kas atkal ir potenciāli ļoti plaša kategorija,” uzsver E. Draba.

Saskaņā ar NILLTPFN likuma 10.1 pantu likuma subjektam ir pienākums pārbaudīt, ka par augstākās vadības locekli vai šā likuma prasību ievērošanu atbildīgo darbinieku var būt persona, kas atbilst likumā izvirzītajām prasībām (t.sk. nav sodīta). Līdz ar to likuma subjektam jāpieprasa dati no Sodu reģistra, un jāatceras, ka arī tie ir sensitīvi dati, kuru apstrādē un uzglabāšanā jāievēro īpaša piesardzība. “Piekļuvei šādiem datiem jābūt ierobežotai arī uzņēmuma iekšienē,” atgādina eksperts.

Likuma subjektiem ir pienākums arī ziņot par aizdomīgiem darījumiem. Šai gadījumā jāpievērš uzmanība tam, ka NILLTPFN likumā parādījies jauns pants (3.1), kas paredz, ka faktiski jebkurai personai ir pienākums ziņot Finanšu izlūkošanas dienestam par aizdomīgiem darījumiem. Arī uz šo personu attiecas likuma 38. pants, kas paredz aizliegumu informēt klientu, patieso labuma guvēju, kā arī citas personas par to, ka ziņas par klientu vai tā darījumu ir sniegtas Finanšu izlūkošanas dienestam.

Klienta izpētes gaitā iegūto informāciju, kā arī informāciju par klienta veiktajiem maksājumiem un saraksti ar klientu ir pienākums glabāt vēl piecus gadus pēc darījuma attiecību izbeigšanas vai gadījuma rakstura darījuma veikšanas. “Tātad ir pamats glabāt visus klienta personas datus, kas ietilpst šo trīs punktu tvērumā, taču ne citu informāciju, uz kuru var attiekties citi glabāšanas termiņi,” informē jurists. Pēc glabāšanas termiņa beigām likuma subjektam ir pienākums (nevis tiesības) iznīcināt tā rīcībā esošos dokumentus un informāciju par personu, un šī procedūra ir skaidri jāparedz iekšējās kontroles sistēmas dokumentācijā. “Ja šāda kārtība iekšējās kontroles sistēmā nav paredzēta, Valsts ieņēmumu dienesta prakse, kas apstiprināta arī tiesu praksē, ir klasificēt to kā pārkāpumu,” brīdina E. Draba.

Pašlaik ES līmenī nav vienotas un harmonizētas izpratnes par to, kā ir nošķiramas prasības, kas attiecas uz AML, no prasībām, kas attiecas uz personas datu aizsardzību. Tomēr paredzams, ka turpmāk likuma subjektiem aizvien vairāk vajadzēs piedomāt par to, kādus personas datus un kā apstrādāt AML kontekstā. Iespējams, nākotnē būs aizvien grūtāk pamatot neierobežotu personas datu apjomu apstrādi, balstoties tikai uz AML regulējuma izpildi,” secina eksperts.

Vai pakalpojumi uzņēmumu grupas ietvaros arī pakļaujami NILLTPFNL prasībām?

Alisa Leškoviča, ZAB SORAINEN zvērināta advokāte, semināra noslēgumā atbildot uz jautājumiem, aplūkoja interesantu un bieži neskaidrības radošu aspektu - vai NILLTPFN likuma prasības attiecas arī uz uzņēmumiem, kas sniedz finanšu pakalpojumus saistītajiem uzņēmumiem? “Vispirms jāpievērš uzmanība finanšu iestādes definīcijai, kas paredz, ka finanšu iestāde ir jebkurš komersants, kas nav kredītiestāde, bet sniedz vienu vai vairākus finanšu pakalpojumus, piemēram, izsniedz kredītus, aizdevumus, galvojumus,” norāda A. Leškoviča. VID uzskata, ka nav būtiski, vai finanšu pakalpojumi tiek sniegti ārējiem klientiem vai saistītajiem uzņēmumiem, tāpat nav būtiski, vai tas ir komersanta pamatdarbības veids.

VID ieskatā pietiek pat ar vienu aizdevumu citam uzņēmumam, lai aizdevēju uzskatītu par finanšu iestādi. Neesmu gan pārliecināta, ka šāds pieņēmums ir pareizs, drīzāk teiktu, ka var pastrīdēties.

Taču šāds VID uzskats ir pausts vairākās lietās, kas tika skatītas tiesā. Tiklīdz sniedzat kādam aizdevumu, jūs kļūstat par NILLTPFN likuma subjektu un jums ir jāsniedz VID informācija, ka jums ir arī šāds darbības veids,” atklāja advokāte. Tiesa šo jautājumu gan vairāk skatot no saimnieciskās darbības perspektīvas - uzņēmuma atbilstība finanšu iestādes statusam tiek vērtēta atkarībā no tā, cik bieži un sistemātiski tas sniedz finanšu pakalpojumus un kāds ir šo darījumu apjoms. Bijusi lieta, kurā uzņēmums izsniedzis sešus aizdevumus saistītam uzņēmumam, un šie aizdevumi tiesas skatījumā atzīti par pietiekami biežiem finanšu pakalpojumiem, lai aizdevēju uzskatītu par finanšu iestādi. Tiesas vērtējumā nav nozīmes, ka daļa no aizdevumiem tika izsniegti saistītiem uzņēmumiem, tāpēc jāņem vērā, ka AML prasības noteikti jāievēro arī šādās situācijās, secina A. Leškoviča. Taču no 2022. gada likumā stājušies spēkā grozījumi, kas paredz, ka situācijā, ja finanšu iestāde tikai grupas ietvaros vai kooperatīvās sabiedrības biedriem sniedz kreditēšanu, finanšu līzingu vai galvojumu to pamatdarbības nodrošināšanai (un izpildās vairāki citi likumā minētie nosacījumi par uzņēmumu grupas sastāvu, patiesajiem labuma guvējiem u.c.), tad iespējams piemērot izņēmumu un neattiecināt NILLTPFN likuma prasības, informē eksperte.

Tāpat uzņēmumiem bieži neesot skaidrs, vai uz tiem attiecas NILLTPFN likuma prasības, ja grāmatvedības pakalpojumi netiek sniegti ārējiem klientiem, bet tikai meitas kompānijām? “Pēc būtības uzņēmums veic tādu kā iekšējā grāmatvedības departamenta funkciju. VID atbilde gan ir viennozīmīga - arī tad, ja uzņēmumi sniedz grāmatvedības pakalpojumus tikai savas grupas ietvaros, tikai saistītiem uzņēmumiem, uz tiem attiecas visas NILLTPFN likuma prasības. Šajā gadījumā gan varētu runāt par to, ka riska līmenis ir zemāks, tomēr risku novērtējums un saistīto uzņēmumu izpēte tāpat ir jāveic. Bieži uzņēmumi aizbildinās, ka šāda izpēte nav jāveic, jo patiesais labuma guvējs ir viens un tas pats, lai arī ir trešās valsts pilsonis, uzturas Latvijā u.tml. Tiesas ieskatā tam nav nozīmes, klients ir jāvērtē, un tāpat ir jāziņo par aizdomīgiem darījumiem,” norāda A. Leškoviča.

1 Eiropas Parlamenta un Padomes regula (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ direktīvu 95/46/EK.

Raksts publicēts žurnāla BILANCES JURIDISKIE PADOMI 2022. gada marta numurā.