0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

BIZNESSKā pareizi veidot sīkdatņu banerus?

Kā pareizi veidot sīkdatņu banerus?

Datu Valsts inspekcijas Vadlīnijās sīkdatņu izmantošanai tīmekļa vietnē skaidroti labās un sliktās prakses piemēri sīkdatņu (cookies, sīkfaili) baneru jeb uznirstošo logu izvietošanai organizāciju tīmekļa vietnēs. Tāpat skaidrojumā “Kas man jāzina par sīkdatnēm jeb “cookies”?” sīkāk aprakstīta sīkdatņu būtība un apstrādes pamatojumi. Tomēr praksē joprojām ir tīmekļa vietnes, kurās sīkdatņu paziņojumi nav iekļauti, tie nefunkcionē vai nav izveidoti atbilstoši prasībām. DVI konstatējusi arī gadījumus, kur sīkdatņu paziņojums izveidots korekti, tomēr praktiski sīkdatnes vēl tiek apstrādātas, piemēram, ja izvēles sīkdatņu izmantošanai vietnes apmeklētājs nav piekritis. Visbūtiskākā un visvieglāk pamanāmā neatbilstība ir nepareizi…


Lai turpinātu lasīt, iegādājies abonementu

BilancePLZ ar 7 dienu izmēģinājumu par 1€

24,99 /mēnesī
Ikmēneša abonements
  • Bezlimita pieeja VISIEM portāla un žurnāla rakstiem 1 lietotājam
  • E-žurnāls BILANCE
  • Iekļauts juridisko padomu saturs
  • 7 dienu izmēģinājums tikai par 1€ (ar automātisku turpināšanu)
0,74€ /dienā

BILANCE internetā
+ BilancePLZ

269 /gadā
12 mēnešu abonements
  • Bezlimita pieeja VISIEM portāla un žurnāla rakstiem 3 lietotājiem
  • E-žurnāls BILANCE
  • Iekļauts juridisko padomu saturs
  • Dāvanā 100+ semināru videotēka vairāk nekā 5000 € vērtībā!

Jau ir abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
jaunākie
vecāki populārakie
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Kā noskaidrot informāciju par parādnieka – fiziskās personas – aktuālajiem datiem?
Ilustrācija: © Igor Link – stock.adobe.com

Datu Valsts inspekcijas Vadlīnijās sīkdatņu izmantošanai tīmekļa vietnē skaidroti labās un sliktās prakses piemēri sīkdatņu (cookies, sīkfaili) baneru jeb uznirstošo logu izvietošanai organizāciju tīmekļa vietnēs. Tāpat skaidrojumā “Kas man jāzina par sīkdatnēm jeb “cookies”?” sīkāk aprakstīta sīkdatņu būtība un apstrādes pamatojumi. Tomēr praksē joprojām ir tīmekļa vietnes, kurās sīkdatņu paziņojumi nav iekļauti, tie nefunkcionē vai nav izveidoti atbilstoši prasībām. DVI konstatējusi arī gadījumus, kur sīkdatņu paziņojums izveidots korekti, tomēr praktiski sīkdatnes vēl tiek apstrādātas, piemēram, ja izvēles sīkdatņu izmantošanai vietnes apmeklētājs nav piekritis.

Visbūtiskākā un visvieglāk pamanāmā neatbilstība ir nepareizi izveidoti sīkdatņu baneri.

Sīkdatnes, kas nav nepieciešamas tīmekļa vietnes funkcionēšanai, var ievākt tikai ar cilvēka piekrišanu!

Sīkdatņu banerim jābūt vienkāršam, bez liekas un maldinošas informācijas. Ar šī banera palīdzību lapas apmeklētājam ērtā veidā jāsniedz informācija par sīkdatnēm, kuras apstrādās bez cilvēka piekrišanas (funkcionālās), un par sīkdatnēm, kurām tam ir iespēja piekrist, ja ir šāda vēlēšanās. Ja tīmekļa vietnē ir plānots ievākt TIKAI funkcionālās sīkdatnes (tām netiek prasīta piekrišana), tad var sniegt īsu aprakstu un pievienot pogu, piemēram, ar nosaukumu “sapratu”. Ja tiek prasīta piekrišana neobligātām, piemēram, statistikas, pielāgota satura vai mārketinga sīkdatnēm, jādod iespēja piekrist vai nepiekrist. Jebkurā sīkdatņu banerī jāiekļauj arī saite (poga) uz plašāku informāciju, t.i. sīkdatņu politiku vai privātuma politiku, kurā iekļauts skaidrojums par sīkdatņu apstrādi.

Labās prakses piemērs, ja plānots apstrādāt neobligātās sīkdatnes, pamatojoties uz cilvēka piekrišanu

Organizācijai skaidri jānorāda, ko šis uznirstošais logs nozīmē un kādas sekas būs apmeklētāja izdarītajai izvēlei. Tāpat banerim jābūt attēlotam tajā pašā valodā, kādā apmeklētājs izvēlējies skatīt tīmekļa vietni – ja vietne ir latviešu valodā, arī banerim jābūt latviski. Tāpat ne mazāk būtiski, ka izvēle nevar būt izdarīta apmeklētāja vietā, piemēram, ieliekot jau iepriekš ķeksīti, un vizuāli baneris nedrīkst vedināt uz konkrētas izvēles veikšanu, bet gan jāveido to neitrālu. Ir arī jānodrošina, ka tīmekļa vietnē apmeklētājiem ir iespēja viegli atteikties no sīkdatnēm, kurām iepriekš sniegta piekrišana. Šo darbību nevajadzētu padarīt sarežģītu vai grūti pieejamu, un funkcionalitāte ir jānodrošina pašai vietnei, nevis jāuzliek apmeklētājiem pienākums to veikt, izmantojot pārlūka iestatījumus.

Tīmekļa vietnes apmeklētājam nedrīkst radīt iespaidu, ka bez piekrišanas neobligātajām sīkdatnēm, viņš mājas lapu nedrīkstēs apskatīt vai tā funkcionēs nepilnīgi.

Sliktās prakses piemēri no tīmeklī redzētiem sīkdatņu paziņojumiem

  • Baneris nav latviešu valodā (tīmekļa vietne ar domēnu “.lv” latvieši valodā), nav iespējas atteikties no neobligāto sīkdatņu apstrādes, nav saites uz plašāku informāciju:

  • Nav iespējas atteikties no sīkdatņu izmantošanas, nav informācijas par sīkdatņu apstrādi, respektīvi, nav saites uz plašākas informācijas sadaļu.
Sliktais piemērs 2
  • Iespēja atteikties no sīkdatņu izmantošanas nav pieejama pirmajā banera skatā, zem sadaļas “Vairāk informācijas” nav informācijas ne par datu apstrādi, ne sīkdatnēm. Tāpat piekrišanas poga izteikti izcelta, mudinot lietotāju piekrist sīkdatņu izmantošanai.
  • Nav vispār sīkdatņu banera.
  • Nav iespēja atteikties no neobligātām sīkdatnēm, nav dota pieeja plašākai informācijai, kā arī maldīgi ir norādīts, ka apmeklētājam nav brīvas izvēles – piekrišana nevar būt brīva, ja tā ir dota kā vienīgais izvēles variants.

“Piemērs. Tīmekļa vietne izmanto sīkdatnes (cookies) un trešās personas reklāmas un analītikas sistēmas. Ja Jūs turpināt izmantot šo vietni Jūs dodat piekrišanu sīkdatņu savākšanai un uzglabāšanai savā ierīcē. Poga [Pieņemt un turpināt].”

  • Nav pieejama plašāka informācija, tiek sniegta maldinoša norāde, ka klients, apstiprinot šo darbību, ir izlasījis privātuma politiku (kam šajā solī nevajadzētu būt nepieciešamam), un piekrišanas atsaukšana tiek uzlikta paša apmeklētāja ziņā, aicinot to veikt caur pārlūka iestatījumiem.
Sliktais piemērs 3
Lasiet arī: