0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

GRĀMATVEDĪBAIZMAKSAS FIZISKAJĀM PERSONĀMKā būs piemērojamas kompensācijas par attālinātā darba izdevumiem?

Kā būs piemērojamas kompensācijas par attālinātā darba izdevumiem?

Ikars Kubliņš, BilancePLZ

Foto: Ekaterina Bolovtsova, Pexels.com

Kopš Covid-19 krīzes sākuma arvien masveidīgāka kļuvusi strādāšana attālināti (no mājām), kas savukārt aktualizējis jautājumu par darbinieka izdevumu (piemēram, internets, elektrība) kompensēšanu no darba devēja puses. Finanšu ministrija radusi risinājumu, lai šādas kompensācijas netiktu apliktas ar iedzīvotāju ienākuma nodokli. Norma par darbinieka izdevumiem, kurus attālināta darba gadījumā sedz darba devējs, iekļauta 2020. gada 27. novembra grozījumos likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli”, to paredz likuma Pārejas noteikumu 159. un 160. punkts. Izmaiņas likumā stājas spēkā 2021. gada 1. janvārī.

Astra Kaļāne, Finanšu ministrijas tiešo nodokļu departamenta direktore. Foto: Aivars Siliņš

Kā žurnāla BILANCE konferencē “Aktuālākās uzskaites un finanšu pārvaldības problēmas un to risinājumi” informēja Ilmārs Šņucins, Finanšu ministrijas valsts sekretāres vietnieks nodokļu, muitas un grāmatvedības jautājumos, no 2021. gada ar iedzīvotāju ienākuma nodokli (IIN) neapliek ar attālinātā darba veikšanu saistītos darbinieka izdevumus, kurus atbilstoši Darba likumam sedz darba devējs. Noteikts, ka šī kompensācija var būt  līdz 30 eiro mēnesī. Pagaidām regulējums par attālinātā darba izdevumu kompensāciju noteikts terminētam periodam – 2021. gadam, taču esot doma šo iespēju saglabāt arī tālākā nākotnē kā pastāvīgu normu.

Jāņem vērā, ka minētā 30 eiro kompensācija attālinātā darba izdevumiem ir paredzēta par pilnu darba laiku. “Ja darbinieks nodarbināts uz pusslodzi, tam vairs nepienākas 30 eiro kompensācija. Kompensācija tiks aprēķināta proporcionāli darba slodzei, nepiemērojot to arī slimības periodiem, ilgstošas prombūtnes laikā, kas pārsniedz 30 dienas un tamlīdzīgi,” konferencē skaidroja Astra Kaļāne, Finanšu ministrijas Tiešo nodokļu departamenta direktore. Tāpat ar attālinātā darba veikšanu saistītos izdevumus aprēķina proporcionāli attālinātā darba dienu skaitam mēnesī un no kompensējamā darba laika tiek skaitīts ārā tas laiks, ko darbinieks pavada darba vietā -ja strādā gan attālināti no mājām, gan birojā.

Lai varētu piemērot attālinātā darba izdevumu kompensāciju, par to vai nu jāvienojas, veicot izmaiņas darba līgumā, vai tā jānosaka ar darba devēja rīkojumu, norādot, tieši kādus izdevumus darba devējs kompensē. “Tā ir abpusēja vienošanās, darbinieks nevar aiziet pie darba devēja un to pieprasīt,” sacīja A. Kaļāne. Kompensāciju var piemērot tas darba devējs, pie kura ir iesniegta darbinieka algas nodokļu grāmatiņa.

“Kompensāciju piešķiršana par izdevumiem, kas saistīti ar attālināto darbu, nenozīmē, ka pārējās kompensācijas, ko līdz šim darba devējs veica, saņemot pretī konkrētu attaisnojuma dokumentu, vai izsniedzot darbiniekam datoru vai citu nepieciešamo tehniku lietošanai mājās, vairs nepastāvētu. Attālinātā darba izdevumu kompensācija ir īpaša kompensācija, kurai nav nepieciešami attaisnojuma dokumenti – līdzīgi kā komandējuma dienas nauda,” precizēja A. Kaļāne.

Pilnu BILANCES 27. novembra konferences “Aktuālākās uzskaites un finanšu pārvaldības problēmas un to risinājumi” video ierakstu iespējams iegādāties šeit.

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Foto: Ekaterina Bolovtsova, Pexels.com

Kopš Covid-19 krīzes sākuma arvien masveidīgāka kļuvusi strādāšana attālināti (no mājām), kas savukārt aktualizējis jautājumu par darbinieka izdevumu (piemēram, internets, elektrība) kompensēšanu no darba devēja puses. Finanšu ministrija radusi risinājumu, lai šādas kompensācijas netiktu apliktas ar iedzīvotāju ienākuma nodokli. Norma par darbinieka izdevumiem, kurus attālināta darba gadījumā sedz darba devējs, iekļauta 2020. gada 27. novembra grozījumos likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli", to paredz likuma Pārejas noteikumu 159. un 160. punkts. Izmaiņas likumā stājas spēkā 2021. gada 1. janvārī.

Astra Kaļāne, Finanšu ministrijas tiešo nodokļu departamenta direktore. Foto: Aivars Siliņš

Kā žurnāla BILANCE konferencē “Aktuālākās uzskaites un finanšu pārvaldības problēmas un to risinājumi” informēja Ilmārs Šņucins, Finanšu ministrijas valsts sekretāres vietnieks nodokļu, muitas un grāmatvedības jautājumos, no 2021. gada ar iedzīvotāju ienākuma nodokli (IIN) neapliek ar attālinātā darba veikšanu saistītos darbinieka izdevumus, kurus atbilstoši Darba likumam sedz darba devējs. Noteikts, ka šī kompensācija var būt  līdz 30 eiro mēnesī. Pagaidām regulējums par attālinātā darba izdevumu kompensāciju noteikts terminētam periodam - 2021. gadam, taču esot doma šo iespēju saglabāt arī tālākā nākotnē kā pastāvīgu normu.

Jāņem vērā, ka minētā 30 eiro kompensācija attālinātā darba izdevumiem ir paredzēta par pilnu darba laiku. “Ja darbinieks nodarbināts uz pusslodzi, tam vairs nepienākas 30 eiro kompensācija. Kompensācija tiks aprēķināta proporcionāli darba slodzei, nepiemērojot to arī slimības periodiem, ilgstošas prombūtnes laikā, kas pārsniedz 30 dienas un tamlīdzīgi,” konferencē skaidroja Astra Kaļāne, Finanšu ministrijas Tiešo nodokļu departamenta direktore. Tāpat ar attālinātā darba veikšanu saistītos izdevumus aprēķina proporcionāli attālinātā darba dienu skaitam mēnesī un no kompensējamā darba laika tiek skaitīts ārā tas laiks, ko darbinieks pavada darba vietā -ja strādā gan attālināti no mājām, gan birojā.

Lai varētu piemērot attālinātā darba izdevumu kompensāciju, par to vai nu jāvienojas, veicot izmaiņas darba līgumā, vai tā jānosaka ar darba devēja rīkojumu, norādot, tieši kādus izdevumus darba devējs kompensē. “Tā ir abpusēja vienošanās, darbinieks nevar aiziet pie darba devēja un to pieprasīt,” sacīja A. Kaļāne. Kompensāciju var piemērot tas darba devējs, pie kura ir iesniegta darbinieka algas nodokļu grāmatiņa.

“Kompensāciju piešķiršana par izdevumiem, kas saistīti ar attālināto darbu, nenozīmē, ka pārējās kompensācijas, ko līdz šim darba devējs veica, saņemot pretī konkrētu attaisnojuma dokumentu, vai izsniedzot darbiniekam datoru vai citu nepieciešamo tehniku lietošanai mājās, vairs nepastāvētu. Attālinātā darba izdevumu kompensācija ir īpaša kompensācija, kurai nav nepieciešami attaisnojuma dokumenti - līdzīgi kā komandējuma dienas nauda,” precizēja A. Kaļāne.

Pilnu BILANCES 27. novembra konferences "Aktuālākās uzskaites un finanšu pārvaldības problēmas un to risinājumi" video ierakstu iespējams iegādāties šeit.