0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

GRĀMATVEDĪBAKā veicama pārskata gada slēguma inventarizācija?

Kā veicama pārskata gada slēguma inventarizācija?

Par inventarizācijām uzņēmumā ir atbildīgs tā vadītājs. Atsevišķu objektu inventarizēšanai vadītājs nosaka noteiktu inventarizācijas komisijas sastāvu (to paredz MK noteikumu Nr.585 51.punkts). Inventarizācijas komisijas personālsastāvu un inventarizācijas sākšanas un pabeigšanas termiņu uzņēmuma vadītājs nosaka ar rakstisku rīkojumu. Līdz inventarizācijas dienai jābūt pabeigtai visu attaisnojuma dokumentu (par materiāli lietišķo vērtību saņemšanu un nodošanu) apstrādei, izdarītiem attiecīgiem ierakstiem analītiskās uzskaites reģistros un aprēķinātiem atlikumiem (MK noteikumu Nr.585 55.punkts). Pirms materiāli lietišķo vērtību faktiskā stāvokļa pārbaudes sākšanas inventarizācijas komisija: iepazīstas ar inventarizējamo objektu un inventarizācijas instrukciju, kā arī sastāda inventarizācijas plānu; pārbauda, vai visas skaitļošanas un mērīšanas ierīces ir precīzas un lietošanas kārtībā; noskaidro,…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus

Par inventarizācijām uzņēmumā ir atbildīgs tā vadītājs. Atsevišķu objektu inventarizēšanai vadītājs nosaka noteiktu inventarizācijas komisijas sastāvu (to paredz MK noteikumu Nr.585 51.punkts). Inventarizācijas komisijas personālsastāvu un inventarizācijas sākšanas un pabeigšanas termiņu uzņēmuma vadītājs nosaka ar rakstisku rīkojumu.

Līdz inventarizācijas dienai jābūt pabeigtai visu attaisnojuma dokumentu (par materiāli lietišķo vērtību saņemšanu un nodošanu) apstrādei, izdarītiem attiecīgiem ierakstiem analītiskās uzskaites reģistros un aprēķinātiem atlikumiem (MK noteikumu Nr.585 55.punkts).

Pirms materiāli lietišķo vērtību faktiskā stāvokļa pārbaudes sākšanas inventarizācijas komisija:

  • iepazīstas ar inventarizējamo objektu un inventarizācijas instrukciju, kā arī sastāda inventarizācijas plānu;
  • pārbauda, vai visas skaitļošanas un mērīšanas ierīces ir precīzas un lietošanas kārtībā;
  • noskaidro, vai visi dokumenti, arī pēdējie dokumenti par ķermenisko lietu saņemšanu, atsavināšanu vai likvidāciju, ir reģistrēti attiecīgajos reģistros. Ja tas nav izdarīts, paredz laiku minēto darbību veikšanai un inventarizāciju sāk tikai pēc tam, kad šīs darbības veiktas.
  1. Inventarizācijas veikšana

Inventarizācijas rezultātus ieraksta inventarizācijas sarakstos.

Inventarizācijas sarakstu sastāda, ievērojot šādas prasības (MK noteikumu Nr.585 59.punkts):

  • norāda sastādāmā dokumenta obligātos rekvizītus – uzņēmuma nosaukumu, dokumenta nosaukumu un numuru, sastādīšanas datumu, pamatojumu, ziņas par personām, kuras piedalās inventarizācijā, materiāli lietišķo vērtību uzskaites vienību nosaukumu un, ja tāds ir, tad uzskaites kodu (numuru), mērvienības, daudzumu un citus rekvizītus (cenas, summas), ņemot vērā inventarizējamā objekta veidu un uzņēmuma inventarizācijas instrukcijā noteikto kārtību;
  • inventarizācijas sarakstu sastāda skaidri un saprotami, izmantojot datoru vai izdarot ierakstus ar roku iepriekš sagatavotā inventarizācijas saraksta veidlapā;
  • inventarizācijas sarakstu paraksta visi inventarizācijas komisijas locekļi un materiāli atbildīgās personas. Ja kāds no inventarizācijas komisijas locekļiem nevar piedalīties inventarizācijā un ja to paredz uzņēmuma vadītāja apstiprinātā inventarizācijas instrukcija, inventarizācijas sarakstu var parakstīt tikai daļa no inventarizācijas komisijas locekļiem;
  • ja inventarizāciju veic tādēļ, ka par materiāli atbildīgo personu ir norīkota cita persona, inventarizācijas sarakstu sastāda trijos eksemplāros. Persona, kura pieņem ķermeniskās lietas vai naudu, parakstās inventarizācijas sarakstā par to saņemšanu, bet persona, kura tās nodod, — par to nodošanu (izņemot situāciju, ja ārkārtas gadījuma dēļ inventarizācija tiek veikta bez šīs personas klātbūtnes);
  • ja inventarizācijas sarakstā ierakstu labo, jāievēro noteikumi par grāmatvedības ierakstu labojumiem;
  • visos inventarizācijas saraksta eksemplāros kļūdu labo šādi: svītro nepareizo ierakstu, izdara pareizo ierakstu un norāda, kas un kad labojis un kāpēc labots;
  • labojumu paraksta visi inventarizācijas komisijas locekļi un atbildīgās personas
  • izdarot ierakstus ar roku iepriekš sagatavotā inventarizācijas saraksta veidlapā, nedrīkst atstāt neaizpildītas rindas. Inventarizācijas saraksta pēdējā lappusē neaizpildītās rindas pārsvītro.

Inventarizācijas instrukcijās nosaka pārskata gada slēguma inventarizācijas sagatavošanas, veikšanas un dokumentēšanas termiņus un kārtību.

Inventarizāciju veic materiāli atbildīgās personas klātbūtnē, kas atbild par konkrēto ķermenisko lietu, ja tāda ir. Ārkārtējos gadījumos, ja atbildīgās personas klātbūtne nav iespējama,  uzņēmuma vadītājs pieņem lēmumu par inventarizācijas veikšanu bez materiāli atbildīgās personas klātbūtnes (MK noteikumu Nr.585 53.punkts).

Apkopojums par tiesību aktos minētajām normām grāmatvedības kārtošanā rodams Finanšu ministrijas publicētajā "Grāmatvedības organizācijas dokumentu rokasgrāmatā mikrosabiedrībām un mazām sabiedrībām".