0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

E-ŽURNĀLS BILANCEBILANCES RAKSTIKad VID sāks atmaksāt ienākuma nodokli automātiski

Kad VID sāks atmaksāt ienākuma nodokli automātiski

Maija Grebenko, Mg.sci.oec., žurnāla Bilance galvenā redaktore

Katru gadu, sākot ar 1. martu, Valsts ieņēmumu dienests (VID) pieņem no iedzīvotājiem iepriekšējā gada ienākumu deklarācijas. Daļa deklarāciju ir iesniedzamas obligāti, bet daļa — brīvprātīgi. Šajā rakstā — par brīvprātīgi iesniedzamajām deklarācijām un ienākuma nodokļa par gadu precizēšanu. Parasti brīvprātīgi tiek iesniegtas deklarācijas, ja fiziskā persona izmanto tiesības uz ienākuma nodokļa (IIN) pārmaksas atgriešanu. Savukārt VID likums piešķir tiesības trīs mēnešu laikā izvērtēt nodokļa atmaksas pamatotību un atmaksāt nodokli (vai tā daļu) fiziskajai personai. Jāatzīmē, ka ļoti…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

E-BILANCE par 12 € / mēnesī



ABONĒT


Izmēģini 30 dienas tikai par 1€ vai pērc komplektu esošā abonementa papildināšanai

Jau ir E-BILANCE abonements?

Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Kad VID sāks atmaksāt ienākuma nodokli automātiski
Foto: © Miguel Á. Padriñán – www.pexels.com
Maija Grebenko
Maija Grebenko, žurnāla Bilance redaktore. Foto: Aivars Siliņš

Katru gadu, sākot ar 1. martu, Valsts ieņēmumu dienests (VID) pieņem no iedzīvotājiem iepriekšējā gada ienākumu deklarācijas. Daļa deklarāciju ir iesniedzamas obligāti, bet daļa — brīvprātīgi. Šajā rakstā — par brīvprātīgi iesniedzamajām deklarācijām un ienākuma nodokļa par gadu precizēšanu.

Parasti brīvprātīgi tiek iesniegtas deklarācijas, ja fiziskā persona izmanto tiesības uz ienākuma nodokļa (IIN) pārmaksas atgriešanu. Savukārt VID likums piešķir tiesības trīs mēnešu laikā izvērtēt nodokļa atmaksas pamatotību un atmaksāt nodokli (vai tā daļu) fiziskajai personai. Jāatzīmē, ka ļoti daudzos gadījumos IIN tiek atmaksāts jau martā, tomēr pēdējos gados arvien biežāk nodokļa maksātāji uzstāj uz to, ka vēlas saņemt atmaksājamo nodokli bez deklarācijas aizpildīšanas.

Kāpēc rodas IIN pārmaksa?

Pastāv vairāki iemesli ienākuma nodokļa lielākas summas ieturēšanai gada laikā. Biežāk IIN pārmaksa veidojas tāpēc, ka nebija piemērots neapliekamais minimums (arī gadījumos, kad maksātājs pats no tā atteicies) vai tas bija piemērots mazākā summā, nekā pienākas; nebija piemērots atvieglojums par apgādājamo personu, jo informācija par tiesībām uz to iesniegta VID ar nokavējumu. Dažus fiziskās personas izdevumus IIN likums paredz piemērot (nodokļa samazināšanai), tikai gadam beidzoties. Piemēram, par attaisnotiem tiek uzskatīti nodokļa maksātāja izdevumi par izglītību un ārstniecību. Turklāt minētie izdevumi mēdz būt ne vien pašam nodokļa maksātājam, bet arī viņa ģimenes locekļiem. Šo informāciju VID nav iespējams gūt, kamēr tā nav saņemta no fiziskās personas. Tātad arī IIN atmaksa var notikt tikai kopā par visiem gada laikā gūtajiem ieņēmumiem un tikai pēc gada, iesniedzot deklarāciju.

Analoģiski tikai pēc gada, saņemot informāciju par personas veiktajām iemaksām privātajos pensiju fondos un apdrošināšanas prēmiju maksājumiem, kas atbilstoši dzīvības apdrošināšanas līgumam (ar līdzekļu uzkrāšanu) izdarīti apdrošināšanas sabiedrībai, VID veiks pārrēķinu un atmaksās IIN. Tas nozīmē, ka katrai fiziskai personai VID veic nodokļa precizējumus vismaz trīs reizes attiecībā pret vienu taksācijas gadu (divas reizes tiek prognozēts neapliekamais minimums un trešo reizi — par visu gadu).

Nodokļa pārmaksa var rasties arī IIN progresīvās likmes dēļ. Piemēram, darbinieks nav atzīmējis VID EDS algas nodokļa grāmatiņu (speciāli vai aizmāršības dēļ). Grāmatvedis atlīdzībai piemēro IIN 23% likmi, bet, gadam beidzoties, noskaidrojas, ka kopējais ienākums nav pārsniedzis sliek≠sni, lai būtu jāpiemēro šī likme vai pārsniedz tikai daļēji (nodokļa 3% atmaksās no summas, kas slieksni nepārsniedz).

Cits gadījums. Saņemot vecuma pensiju (piemēram, 250 eiro), tai drīkst piemērot pensijas neapliekamo minimumu (2020. gadā — 300 eiro). Tātad pensijas apmērs neļauj piemērot minimuma pilnu summu, bet šai personai, sākot strādāt, darbavietā tiek piemērota IIN 23% likme, jo ļoti bieži pensionāri uzskata, ka viņiem algas nodokļa grāmatiņa nespēlē lomu. Ja gada laikā algas, pensijas un citu apliekamo ieņēmumu kopsumma nepārsniegs nodokļa piemērošanas slieksni (2020. gadā — 14 400 eiro), šai personai tiks pārrēķināts IIN, jo pensijas neizmantotais minimums (50 eiro) tiks piemērots algas summai (var būt arī citiem ieņēmumiem). Ir arī citas situācijas.

Negaidīti pēc deklarācijas iesniegšanas var izrādīties, ka fiziskā persona ir parādā nodokli. Jāņem vērā, ka VID precizē fiziskās personas nodokli par visu gadu, saņemot informāciju no dažādiem avotiem, un tā nekur nepazudīs. Nav ieteicams izvairīties no kontakta ar VID, labāk noskaidrot situāciju par parāda iemeslu.

Godīgi sakot, nav īpaši "gudra" arī pretēja uzvedība: neizmantot likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" noteiktās tiesības un nesaņemt pārmaksāto IIN.

Automatizācijas pirmā kārta

Kaut arī deklarācijas aizpildīšana nav sarežģīta, vairākums nodokļa maksātāju nevēlas sevi apgrūtināt un uzskata, ka nodokļa atmaksa būtu veicama automātiski. Šajā sakarā ir izstrādāti un tiks veikti grozījumi IIN likumā, kuri stāsies spēkā 2022. gada 1. janvārī.

Likumprojekts paredz, ka VID veiks IIN pārmaksas automātisku atmaksu nodokļa maksātājiem, kuri nav iesnieguši deklarāciju, ja tiks izpildīti šādi nosacījumi: 

  • nodokļa maksātājs nav reģistrējis saimniecisko darbību, nav guvis ienākumus ārvalstīs, nav guvis citus ienākumus, par kuriem informācija ir ietverama deklarācijā un IIN maksājams rezumējošā kārtībā, jo šīs informācijas nav VID rīcībā;
  • nodokļa maksātājam nav nodokļu parādu (nodokļu parādu gadījumā pārmaksāto IIN primāri automātiski novirza nodokļu parādu segšanai).

IIN pārmaksas automātiskā atmaksa varēs notikt tikai tad, ja tā veidosies šādu faktoru rezultātā:

  1. gada diferencētais neapliekamais minimums;
  2. pensionāra neapliekamais minimums, ja pensionārs saņem tikai pensiju saskaņā ar Latvijas normatīvajiem aktiem;
  3. papildu atvieglojumi (personām ar invaliditāti, politiski represētajiem un nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem);
  4. progresīvā IIN likme;
  5. noteiktos gadījumos — atvieglojuma par apgādībā esošu personu nepilnīga izmantošana;
  6. par paša nodokļa maksātāja attaisnotajiem izdevumiem, kas saistīti ar personas veiktajām iemaksām:
  • privātajos pensiju fondos, kas izveidoti saskaņā ar likumu "Par privātajiem pensiju fondiem";
  • apdrošināšanas prēmiju maksājumiem, kas atbilstoši dzīvības apdrošināšanas līgumam (ar līdzekļu uzkrāšanu) izdarīti apdrošināšanas sabiedrībai, kura darbojas saskaņā ar Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likumu.

Vēl viens būtisks nosacījums: VID rīcībā ir jābūt informācijai par aktuālu norēķinu kontu Latvijā, uz kuru veicama IIN pārmaksas atmaksa. Ja fiziskā persona vēlas saņemt IIN pārmaksas automātisku atmaksu, tai būs jāiesniedz minētā informācija līdz 2023. gada 30. septembrim (tas ir, periodā, kad tiks apstrādāta informācija par 2022. gadā gūtajiem fizisko personu ieņēmumiem). Pēc tam par kontu jāziņo tikai tad, ja mainās kredītiestāde (vai konts) un maksātājs joprojām vēlas saņemt IIN pārmaksas atmaksu.

Nodokļa maksātājam būs arī tiesības atteikties (līdz pēctaksācijas gada 30. septembrim) no IIN pārmaksas automātiskās atmaksas, izdarot par to atzīmi VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmā.

Ja VID sagatavos deklarāciju

Iepriekš minētā automātiskā IIN atmaksa faktiski ir iespējama arī patlaban, jo VID rīcība ir informācija par fiziskās personas ieņēmumiem un samaksātajiem nodokļiem (no izmaksātāju iesniegtajiem paziņojumiem). Paziņojumos ir uzrādīts gada laikā piemērotais neapliekamais minimums un atvieglojumi (VID rīcība ir informācija par tiesību periodu par tiem). 

Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra, privātie pensijas fondi un apdrošināšanas sabiedrības patstāvīgi sniedz informāciju… Šajā daļā nosacīti mazāk grūtību. Nodokļa maksātājs var apskatīt deklarāciju sagataves ar budžetā maksājamo vai atmaksājamo nodokļa apmēru, izmantojot VID EDS. 

Nodokļa maksātājs var precizēt un papildināt šajās sagatavēs ietverto informāciju. Ja nodokļa maksātājam nav pienākuma iesniegt deklarāciju un tās sagatavē ietvertā informācija liecina, ka IIN pārmaksa veidojas diferencētā neapliekamā minimuma, atvieglojumu nepilnīgas izmantošanas, progresīvās IIN likmes vai atsevišķu attaisnoto izdevumu piemērošanas rezultātā, nodokļa maksātājam ir tiesības pretendēt uz IIN pārmaksas automātisku atmaksu. Bet…

Problēmas stūrakmens, protams, ir nodokļa maksātāja un viņa ģimenes locekļu attaisnotie izdevumi par ārstniecību un izglītību. 

Lai būtu iespējams automātiski aprēķināt atmaksājamo IIN, arī visai informācijai jābūt ievadītai sistēmā automātiski.

Vai pārmaksu pārskaitīs ārvalstīs?

Finanšu ministrija ir izvērtējusi iespēju noteikt, ka IIN pārmaksas automātisko atmaksu varētu veikt arī uz ārvalstīs reģistrētu kontu. Ņemot vērā to, ka IIN pārmaksas automātiskā atmaksa ir veicama nodokļu maksātājiem, uz kuriem attiecas deklarēšanas atvieglojumi, t.i., tādiem, kuriem ienākumi gūti tikai Latvijā, turklāt, veicot IIN atmaksu uz ārvalstīs reģistrēto kontu, valstij no saviem līdzekļiem būtu jāsedz komisijas maksa par pārskaitījumu, kas radītu papildu izmaksas budžetam, projektā noteikts, ka IIN pārmaksas automātisko atmaksu var veikt tikai uz Latvijā reģistrētu kontu.

Attaisnoto izdevumu iekļaušana deklarācijā

Viens no deklarācijas posteņiem, kas rada vislielāko administratīvo slogu gan nodokļa maksātājiem, gan VID, ir attaisnotie izdevumi par ārstniecības un izglītības (arī interešu izglītības) pakalpojumiem, jo maksātājiem ir jāiesniedz izdevumus apliecinoši dokumenti, savukārt VID šie dokumenti deklarāciju apstrādes procesā jāpārbauda.

VID rīcībā nav pilnīgas informācijas par veiktajiem maksājumiem, ko gada ienākumu deklarācijā persona ir tiesīga ietvert kā attaisnoto izdevumu. Attaisnoto izdevumu ietveršana deklarācijā nav nodokļa maksātāja pienākums, bet tiesības, kuras maksātājs var arī neīstenot. 

Turklāt informācija par maksātāja attaisnotajiem izdevumiem par ārstniecības pakalpojumiem satur sensitīvus datus, un šādu informāciju medicīnas pakalpojumu sniedzējs ir tiesīgs nodot VID deklarācijas aizpildīšanai tikai tad, ja nodokļa maksātājs tam ir devis savu piekrišanu. 

Ņemot vērā minēto, lai pilnveidotu un vienkāršotu IIN attaisnoto izdevumu administrēšanu, projektā noteikts, ka VID deklarāciju apstrādē izmanto ārstniecības un izglītības pakalpojumu sniedzēju informāciju par maksātāja izdevumiem, ja nodokļa maksātājs pakalpojumu sniedzējam devis piekrišanu ar viņu saistīto personas datu nodošanai deklarācijas aizpildīšanai un pakalpojuma sniedzējs šādu informāciju sniedz elektroniski VID saskaņā ar normatīvajiem aktiem vai pamatojoties uz vienošanos, ko tas noslēdzis ar VID.

Turklāt, lai pilnveidotu IIN administrēšanu saistībā ar IIN pārmaksu pārbaudi, pašvaldībām noteikts pienākums līdz pēctaksācijas gada 1. februārim VID elektroniski nosūtīt informāciju par izsniegtajām licencēm interešu un pieaugušo neformālās izglītības maksas pro≠grammu īstenošanai, savukārt apdrošināšanas sabiedrībām pēc pieprasījuma sniegt informāciju par fiziskajai personai atmaksāto summu saskaņā ar konkrētu attaisnojuma dokumentu par medicīniskajiem pakalpojumiem.

Lai VID realizētu ar projektu noteikto prasību iestrādi VID informācijas sistēmās, projektā ietvertās normas, kas saistītas ar informācijas nodošanu VID par attaisnotajiem izdevumiem, stāsies spēkā 2022. gada 1. janvārī.

2021. gadā VID plānots ieviest Maksājumu administrēšanas informācijas sistēmu (turpmāk — MAIS). Normatīvie akti MAIS ieviešanai jau ir pieņemti Saeimā. MAIS gada ienākumu deklarācijas izstrādi, risku pārbaudi, nodokļa atmaksas procesu plānots izstrādāt aptuveni 2022. gada vidū. 

Ņemot vērā pāreju uz MAIS, lai nodrošinātu labas pārvaldības principu ievērošanu un budžeta līdzekļu saprātīgu un taupīgu izlietojumu, projekts paredz, ka grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" stāsies spēkā 2022. gadā, bet IIN pārmaksas automātiskās atmaksas process notiks, sākot ar 2023. gadu, rezumējošā kārtībā aprēķinot iedzīvotāju ienākuma nodokli par 2022. gadu.

Publicēts žurnāla “Bilance” 2020. gada jūlija (463.) numurā