0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

BIZNESSTIRDZNIECĪBAKādas ir valsts valodas lietošanas prasības mazumtirdzniecībā, ja nodarbina Ukrainas civiliedzīvotājus?

Kādas ir valsts valodas lietošanas prasības mazumtirdzniecībā, ja nodarbina Ukrainas civiliedzīvotājus?

Foto: Artem Beliaikin, Pexels.com

Lai veicinātu vienotu izpratni par Valsts valodas likuma prasību piemērošanu un sniegtu praktisku palīdzību to izpildē, nodarbinot Ukrainas civiliedzīvotājus mazumtirdzniecības nozares uzņēmumos atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumam, Latvijas Pārtikas tirgotāju asociācija (LPTA) izstrādājusi vadlīnijas mazumtirdzniecības nozares uzņēmumiem par valsts valodas lietošanas pamatprasībām.

Vadlīnijas ir palīginstruments mazumtirdzniecības nozares uzņēmumiem un tās izstrādātas, konsultējoties ar nozares speciālistiem un sadarbojoties ar Valsts valodas centru. Tajās izklāstīts valsts valodas lietošanas pamatprincips, un tās sniedz ieskatu normatīvo aktu valsts valodas lietošanas jomā regulējumā un prasībās.

Vadlīnijās minēts, ka, atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteiktajam, darba devējam ir tiesības nodarbināt Ukrainas civiliedzīvotāju arī bez valsts valodas zināšanām tiktāl, ciktāl tas netraucē darba pienākumu pildīšanu.

Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā ietvertais izņēmums attiecībā uz darba pienākumu veikšanai nepieciešamajām valsts valodas zināšanām ir horizontāla speciālā tiesību norma, kas izņēmuma kārtībā uz laiku līdz vienam gadam paredz atkāpes no Valsts valodas likumā noteiktajām valsts valodas lietošanas prasībām, saskaņā ar kurām privātajā sfērā nodarbinātajiem valsts valoda jālieto tad, ja to darbība skar likumīgas sabiedriskās intereses.

Mazumtirdzniecības nozares uzņēmumā nodarbinātajam, kura tiešie darba pienākumi nav saistīti ar klientu apkalpošanu (nav saskarsmes ar klientiem) valsts valodas lietošana nav obligāta. Savukārt darbiniekam, kura tiešie darba pienākumi saistīti ar klientu apkalpošanu un informācijas sniegšanu, profesionālā darbība skar likumīgas sabiedriskās intereses – patērētāju tiesību aizsardzību, tātad ir jālieto valsts valoda.

Profesijām un/vai profesiju grupām nepieciešamais valsts valodas prasmes līmenis un pakāpe noteikta Ministru kabineta 2022. gada 8. marta noteikumos Nr. 157 “Noteikumi par valsts valodas zināšanu apjomu un valsts valodas prasmes pārbaudes kārtību“, izmantojot Profesiju klasifikatorā minēto profesiju raksturojumu un ņemot  vērā likumīgu sabiedrisko interešu skārumu.

Valsts valodas zināšanu un prasmju apjoms vismaz vidējā līmeņa 1. pakāpē (B1) ir priekšnoteikums, lai mazumtirdzniecības nozares uzņēmumos nodarbinātie spētu nodrošināt klientu apkalpošanu atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām prasībām.

Par klientu apkalpošanas standartiem teikts, ka mazumtirdzniecības nozares uzņēmumam ir jāizstrādā procedūra, nosakot, kā attiecīgajam darbiniekam, kurš nepārvalda valsts valodu vidējā līmeņa 1. pakāpē (B1) (Ukrainas civiliedzīvotājam), rīkoties, apkalpojot klientu, lai viņam būtu skaidri zināms:

  1. ko atbildēt klientam – pāris standarta frāzes valsts valodā;
  2. kā un pie kura no kolēģiem vērsties, lai klienta interesējošo jautājumu novirzītu darbiniekam, kurš pārvalda valsts valodu;
  3. cik ātrai jābūt nepieciešamajai darbinieka rīcībai.

Situācijā, kad darbinieks nepārvalda valsts valodu, bet valsts valodā runājošs klients uzsāk komunikāciju, darbiniekam ir pienākums atbildēt pamata frāzes valsts valodā.

Ja klientam ir nepieciešama palīdzība valsts valodā, tad darbinieka pienākums ir nekavējoties pieaicināt citu mazumtirdzniecības uzņēmuma darbinieku, kurš pārvalda valsts valodu, lai klientam varētu sniegt nepieciešamo informāciju.

Lasiet arī: Kā piemērojams neapliekamais minimums un atvieglojumi Ukrainas civiliedzīvotāju ienākumiem?

 

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Foto: Artem Beliaikin, Pexels.com

Lai veicinātu vienotu izpratni par Valsts valodas likuma prasību piemērošanu un sniegtu praktisku palīdzību to izpildē, nodarbinot Ukrainas civiliedzīvotājus mazumtirdzniecības nozares uzņēmumos atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumam, Latvijas Pārtikas tirgotāju asociācija (LPTA) izstrādājusi vadlīnijas mazumtirdzniecības nozares uzņēmumiem par valsts valodas lietošanas pamatprasībām.

Vadlīnijas ir palīginstruments mazumtirdzniecības nozares uzņēmumiem un tās izstrādātas, konsultējoties ar nozares speciālistiem un sadarbojoties ar Valsts valodas centru. Tajās izklāstīts valsts valodas lietošanas pamatprincips, un tās sniedz ieskatu normatīvo aktu valsts valodas lietošanas jomā regulējumā un prasībās.

Vadlīnijās minēts, ka, atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteiktajam, darba devējam ir tiesības nodarbināt Ukrainas civiliedzīvotāju arī bez valsts valodas zināšanām tiktāl, ciktāl tas netraucē darba pienākumu pildīšanu.

Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā ietvertais izņēmums attiecībā uz darba pienākumu veikšanai nepieciešamajām valsts valodas zināšanām ir horizontāla speciālā tiesību norma, kas izņēmuma kārtībā uz laiku līdz vienam gadam paredz atkāpes no Valsts valodas likumā noteiktajām valsts valodas lietošanas prasībām, saskaņā ar kurām privātajā sfērā nodarbinātajiem valsts valoda jālieto tad, ja to darbība skar likumīgas sabiedriskās intereses.

Mazumtirdzniecības nozares uzņēmumā nodarbinātajam, kura tiešie darba pienākumi nav saistīti ar klientu apkalpošanu (nav saskarsmes ar klientiem) valsts valodas lietošana nav obligāta. Savukārt darbiniekam, kura tiešie darba pienākumi saistīti ar klientu apkalpošanu un informācijas sniegšanu, profesionālā darbība skar likumīgas sabiedriskās intereses – patērētāju tiesību aizsardzību, tātad ir jālieto valsts valoda.

Profesijām un/vai profesiju grupām nepieciešamais valsts valodas prasmes līmenis un pakāpe noteikta Ministru kabineta 2022. gada 8. marta noteikumos Nr. 157 "Noteikumi par valsts valodas zināšanu apjomu un valsts valodas prasmes pārbaudes kārtību", izmantojot Profesiju klasifikatorā minēto profesiju raksturojumu un ņemot  vērā likumīgu sabiedrisko interešu skārumu.

Valsts valodas zināšanu un prasmju apjoms vismaz vidējā līmeņa 1. pakāpē (B1) ir priekšnoteikums, lai mazumtirdzniecības nozares uzņēmumos nodarbinātie spētu nodrošināt klientu apkalpošanu atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām prasībām.

Par klientu apkalpošanas standartiem teikts, ka mazumtirdzniecības nozares uzņēmumam ir jāizstrādā procedūra, nosakot, kā attiecīgajam darbiniekam, kurš nepārvalda valsts valodu vidējā līmeņa 1. pakāpē (B1) (Ukrainas civiliedzīvotājam), rīkoties, apkalpojot klientu, lai viņam būtu skaidri zināms:

  1. ko atbildēt klientam – pāris standarta frāzes valsts valodā;
  2. kā un pie kura no kolēģiem vērsties, lai klienta interesējošo jautājumu novirzītu darbiniekam, kurš pārvalda valsts valodu;
  3. cik ātrai jābūt nepieciešamajai darbinieka rīcībai.

Situācijā, kad darbinieks nepārvalda valsts valodu, bet valsts valodā runājošs klients uzsāk komunikāciju, darbiniekam ir pienākums atbildēt pamata frāzes valsts valodā.

Ja klientam ir nepieciešama palīdzība valsts valodā, tad darbinieka pienākums ir nekavējoties pieaicināt citu mazumtirdzniecības uzņēmuma darbinieku, kurš pārvalda valsts valodu, lai klientam varētu sniegt nepieciešamo informāciju.

Lasiet arī: Kā piemērojams neapliekamais minimums un atvieglojumi Ukrainas civiliedzīvotāju ienākumiem?