0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

JAUTĀJUMI UN ATBILDESKādas izmaiņas top saistībā ar mikrouzņēmumu nodokli un tā piemērošanu?

Kādas izmaiņas top saistībā ar mikrouzņēmumu nodokli un tā piemērošanu?

Jautājums: Kādas  izmaiņas top saistībā ar mikrouzņēmumu nodokli  un tā piemērošanu? Uz jautājumu atbild Astra Kaļāne, Finanšu ministrijas Tiešo nodokļu departamenta direktore. Lai novērstu problēmas, kas radušās saistībā ar mikrouzņēmumu nodokli, top grozījumi normatīvajā regulējumā. Plānots, ka tie stāsies spēkā ar 2012. gada 1.janvāri.  Pašlaik grozījumi vēl tiek saskaņoti attiecīgajās institūcijās,  tāpēc par to galaversiju vēl pāragri spriest. Ir plānots, ka grozījumi palīdzēs novērst situācijas, kad darba devējs, lai samazinātu savu nodokļu slogu, liek  uzņēmuma darbiniekiem  reģistrēt mikrouzņēmumu un turpināt pildīt līdzšinējos darba pienākumus kā mikrouzņēmumu nodokļa maksātājam, nevis kā uzņēmuma darbiniekam. Plānots, ka grozījumi palīdzēs atbildēt uz jautājumu, kas…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

2 KOMENTĀRI

Pierakstīties
Paziņot par
2 Komentāri
jaunākie
vecāki populārakie
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Inita Skara
in***@agande.lv
12 gadi atpakaļ

Kas būs ar tiem MU, kuri šogad ir nodibinājušies kā darbaspēka nodrošināšanas pakalpojumu sniedzēji?

***
***
12 gadi atpakaļ
Atbildēt uz  in***@agande.lv

Rakstā minētā informācija ir par to, kas tiek plānots. Arī šie plāni, uzklausot dažādu pušu viedokļus, vēl var mainīties, tāpēc precīzi uz Jūsu jautājumu varēsim atbildēt tad, kad būs zināma topošo izmaiņu galaversija.
ar cieņu
Inga Radžabova
http://www.plz.lv redaktore

Astra KaļāneJautājums: Kādas  izmaiņas top saistībā ar mikrouzņēmumu nodokli  un tā piemērošanu? Uz jautājumu atbild Astra Kaļāne, Finanšu ministrijas Tiešo nodokļu departamenta direktore. Lai novērstu problēmas, kas radušās saistībā ar mikrouzņēmumu nodokli, top grozījumi normatīvajā regulējumā. Plānots, ka tie stāsies spēkā ar 2012. gada 1.janvāri.  Pašlaik grozījumi vēl tiek saskaņoti attiecīgajās institūcijās,  tāpēc par to galaversiju vēl pāragri spriest. Ir plānots, ka grozījumi palīdzēs novērst situācijas, kad darba devējs, lai samazinātu savu nodokļu slogu, liek  uzņēmuma darbiniekiem  reģistrēt mikrouzņēmumu un turpināt pildīt līdzšinējos darba pienākumus kā mikrouzņēmumu nodokļa maksātājam, nevis kā uzņēmuma darbiniekam. Plānots, ka grozījumi palīdzēs atbildēt uz jautājumu, kas ir mikrouzņēmuma darbinieka ienākums un kā to atspoguļot deklarācijā, kā arī ieviest lielāku skaidrību par to, kas  ir prombūtnē esošs mikrouzņēmuma darbinieks un kā tas ietekmē mikrouzņēmuma darbinieku skaitu. Prakse pierādījusi, ka neskaidrs bijis arī  jautājums arī par to, vai mikrouzņēmuma apgrozījumā ir jāuzrāda arī ES un valsts atbalsta summas, kā arī neskaidros jautājumus, kā aizpildīt mikrouzņēmumu nodokļa deklarāciju, ja tiek pārsniegti mikrouzņēmumam atbilstošie kritēriji. Arī šos jautājumus plānots sakārtot, izstrādājot grozījumus likumdošanas aktos saistībā ar mikrouzņēmumu nodokli. Ko paredz plānotie grozījumi Plānots, ka jaunie grozījumi likumā: 1) precizēs mikrouzņēmuma (turpmāk - MU) darbinieka ienākuma definīciju, nodalot MU īpašnieka, ar kuru nav darba līgums, ienākumu no MU un uz darba līguma pamata nodarbināta MU darbinieka ienākumu no MU; 2) precizēs normas, kas nosaka: - kas netiek ietverts MU darbinieka ienākumā no MU, - kādi MU darbinieka ienākumi nav jāpersonalizē un nav jāattiecina uz MU darbinieka ienākumu; 3) precizēs normas pret nodokļu plānošanu: - noteiks jaunas normas, kas jāievēro, lai kvalificētos par MU nodokļa maksātāju, un kas jāievēro arī uzņēmuma darbības laikā, - soda sankcijas MU, kas pārkāps MU noteiktos ierobežojumus; 4) dos  iespēju izmaksāt atlaišanas pabalstu, nepārkāpjot MU darbinieka ienākumu apmēra kritēriju 500 lati; 5) paredzēs regulāru MU nodokļa režīma izvērtēšanu. Kas ir mikrouzņēmuma darbinieka ienākums Pašlaik Mikrouzņēmumu nodokļa likums nosaka, ka mikrouzņēmuma darbinieka ienākums ir tāds darbinieka ienākums (naudas izteiksmē novērtēts naudas, naturālo vērtību un saņemto pakalpojumu kopums), kas atbilst uz darba līguma pamata gūtajam ienākumam, kāds tas ir pēc iedzīvotāju ienākuma nodokļa un valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu atskaitīšanas vispārējā kārtībā, piemērojot likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” un likuma “Par valsts sociālo apdrošināšanu” nosacījumus. Šī definīcija rada neviennozīmīgu izpratni par mikrouzņēmuma īpašnieka ienākumu no MU. Paredzēts noteikt, ka MU mikrouzņēmuma īpašnieka (kam nav darba līguma ar MU) ienākums ir  attiecīgā ceturkšņa katrā mēnesī personīgajam patēriņam izņemtie līdzekļi no mikrouzņēmuma un citi naudā, pakalpojumu veidā vai citās lietās gūtie ienākumi no mikrouzņēmuma, izņemot dividendes. Savukārt MU darbinieka ienākums ir  uz darba līguma pamata nodarbināta mikrouzņēmuma darbinieka ienākums - uz pašreizējo vai iepriekšējo darba attiecību pamata par attiecīgā ceturkšņa katru mēnesi aprēķinātā darba alga un ar darba algu tieši nesaistītie  maksājumi vai labumi, ko darbinieks tieši vai netieši gūst naudā vai citās lietās no darba devēja par darbu mikrouzņēmumā, ja Mikrouzņēmumu nodokļa likumā nav noteikts citādi. Ar grozījumiem plānots noteikt: ja MU darbinieka ienākums no MU nodokli maksājošā MU pārsniedz 500 latu sakarā Darba likuma 112. pantā noteiktā atlaišanas pabalsta aprēķināšanu vai izmaksājot kompensāciju par neizmantoto atvaļinājumu un ar šo personu darba attiecības netiek atjaunotas 6 mēnešu laikā pēc to pārtraukšanas, MU darbinieka ienākuma apmēra kritērijs netiek uzskatīts par pārsniegtu un ienākuma kritērija pārsniegumam noteiktā nodokļa papildlikme nav jāpiemēro attiecībā uz šo MU darbinieka ienākuma pārsniegumu. Paredzēts arī noteikt, ka MU darbinieka ienākums no MU nav: 1) labums no vieglā automobiļa izmantošanas personīgām vajadzībām, ja labuma gūšanas mēnesī par vieglo automobili maksā uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokli; 2) MU darbinieka vai viņa laulātā vai radinieka nāves gadījumā piešķirtais bēru pabalsts līdz 150 LVL; 3) komandējuma un darba brauciena izdevumu kompensācijas, kas nepārsniedz normas Ministru kabineta noteiktajā apmērā. Vēlos atgādināt, ka līdz šim problēmas radīja dažādi MU ar saimniecisko darbību tieši nesaistīti izdevumi, kurus tīri teorētiski var sadalīt personāli, bet kurus līdz šim likums „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” darba devējam atļāva neaplikt ar iedzīvotāju ienākuma nodokli. Tādēļ  jaunajos grozījumos ir paredzētas arī normas par atsevišķu izdevumu attiecināšanu vai neattiecināšanu uz MU darbinieku. Paredzēts, ka personāli nebūs jāsadala šādi MU – darba devēja izdevumi: - mikrouzņēmuma izdevumi, kas nepieciešami Darba aizsardzības likumā noteikto darba aizsardzības prasību izpildei; - mikrouzņēmuma izdevumi par darbinieka apmācību, lai iegūtu, uzlabotu vai paplašinātu darbā, profesijā, amatā vai arodā nepieciešamās iemaņas un zināšanas Jānorāda gan, ka izglītības paplašināšana neattiecas uz  augstākās izglītības iegūšanu. Ar grozījumiem likumā ir plānots risināt problēmu ar MU SIA valdes locekļiem, kas radusies no gramatiska normas tulkojuma, un to novērst, nosakot, ka  MU SIA īpašniekiem obligāti nebūs jābūt MU valdes locekļiem, bet par valdes locekļiem varēs būt tikai MU dalībnieki. Top jauni ierobežojumi Ar grozījumiem Mikrouzņēmumu nodokļa likumā plānots noteikt jaunus ierobežojumus: 1. ierobežojums -  Mikrouzņēmums nav tiesīgs izvēlēties maksāt mikrouzņēmumu nodokli, ja tas sniedz vai plāno sniegt: - darbaspēka nodrošināšanas pakalpojumus, - pakalpojumus  komersantam, ar kuru kādam no mikrouzņēmumu darbiniekiem (arī īpašniekiem) pēdējo 12 mēnešu laikā ir bijis spēkā darba līgums, un šie pakalpojumi rada vairāk kā 75 %  no mikrouzņēmuma ceturkšņa apgrozījuma. 2.ierobežojums -  MU ir aizliegums sniegt pakalpojumus komersantam, ar kuru, kādam no mikrouzņēmumu darbiniekiem pēdējo 12 mēnešu laikā ir bijis spēkā darba līgums (1.pazīme),  un vienlaikus šie pakalpojumi rada vairāk kā 75 %  no mikrouzņēmuma ceturkšņa apgrozījuma (2.pazīme).  Ja izpildās tikai viena no šīm pazīme, tas netiek uzskatīts par pārkāpumu. Ja esošs saimnieciskās darbības veicējs, kas pretendē kļūt par MU nodokļa maksātāju, pārkāpj kādu no iepriekš minētajiem ierobežojumiem, tas nekvalificējas MU statusa iegūšanai. Ja MU nodokļa maksātājs pārkāpj kādu no ierobežojumiem, ar nākamo gadu tas zaudē MU maksātāja statusu. Lai nodrošinātu, ka ierobežojumi darbojas, ir paredzēts noteikt soda sankcijas par ierobežojumu pārkāpšanu. Šobrīd tiek apspriests šāds variants:  ja MU nodokļa maksātājs taksācijas periodā pārkāpj kādu no minētajiem ierobežojumiem, tam būtu jābūt nodokļu slogam divkāršā apmērā – tam būtu jāturpina maksāt MU nodoklis 9% apmērā no apgrozījuma un  tas ar nākošo mēnesi pēc nosacījuma pārkāpšanas par mikrouzņēmuma darbiniekiem sāk aprēķināt un maksāt iedzīvotāju ienākuma nodokli saskaņā ar vispārīgām likuma „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” normām un veikt valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksu saskaņā ar likuma „Par valsts sociālo apdrošināšanu” normām. Kas ir darbaspēka nodrošināšanas pakalpojums? Runājot par darbaspēka nodrošināšanas pakalpojuma definīciju, atgādināšu, ka grozījumi Darba likumā, kas veikti  ar 2011. gada 16. jūnijā un  kas stājās spēkā 2011.gada 20. jūlijā, paredz, ka darbaspēka nodrošināšanas pakalpojumu sniegšana  ietver tādas tiesiskās attiecības, kurās darba devējs slēdz darba līgumu ar darbinieku, nolūkā to norīkot uz laiku veikt darbu citā uzņēmumā -  tā labā un vadībā, pakļaujoties uzņēmuma noteiktajai darba kārtībai un rīkojumiem. Tāpat vēlos atgādināt, ka Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likuma 17.panta pirmā daļa paredz, ka darbaspēka nodrošināšanas pakalpojumi, kuru ietvaros darbiekārtošanas pakalpojumu sniedzējs kā darba devējs nosūta darbinieku uz noteiktu laiku personai, kuras labā un vadībā tiks veikts darbs, ir iespējami un ka to īstenošanai nepieciešama licence, savukārt Ministru kabineta 2007.gada 3.jūlija noteikumi Nr.458 „Komersantu – darbiekārtošanas pakalpojumu sniedzēju – licencēšanas un uzraudzības kārtība” paredz kārtību, kādā šīs licences var iegūt. Turpmāk situāciju vērtēs katru gadu Ar grozījumiem Mikrouzņēmumu nodokļa likumā  plānots noteikt, ka katru gadu līdz 2015.gada 1.oktobrim Ministru kabinets vērtē šā likuma praktiskās īstenošanas gaitu un rezultātus, it īpaši attiecībā uz valsts sociālās apdrošināšanas iemaksām un sociālās apdrošināšanas pakalpojumu pieejamību mikrouzņēmumu darbiniekiem, un iesniedz Saeimai ziņojumu par to. Par mikrouzņēmumu nodokļa deklarāciju Ministru kabinetā plānots tuvākajā laikā skatīt grozījumus Ministru kabineta 2010.gada 31.augusta noteikumos Nr.819 „Noteikumi par mikrouzņēmumu nodokļa deklarāciju un tās aizpildīšanas kārtību”, lai  nedaudz mainītu deklarācijas formu un skaidrojumus, kā tā aizpildāma.