0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

BIZNESSPētījums: Mikro un mazie uzņēmumi Latvijas ekonomikā ir 94% no visiem uzņēmumiem

Pētījums: Mikro un mazie uzņēmumi Latvijas ekonomikā ir 94% no visiem uzņēmumiem

Aizvien nozīmīgāku lomu Latvijas ekonomikā ieņem mikro un mazie uzņēmumi, apliecina Lursoft veiktais pētījums. Lursoft pētījuma rezultāti parāda, ka patlaban Latvijā reģistrēto mikro un mazo uzņēmumu skaits veido vairāk nekā 94% no kopējā Latvijā reģistrēto uzņēmumu skaita. Jānorāda, ka, lai arī lielākā daļa mikro un mazo uzņēmumu koncentrēti galvaspilsētā Rīgā, to loma aizvien pieaug arī reģionos, jo ļauj iedzīvotājiem attīstīt savu biznesu, nodrošinot ar ienākumiem ne tikai savu ģimeni, bet radot arī jaunas darba vietas, kas ārpus Rīgas ir jo īpaši būtisks faktors. Lursoft apkopotie dati rāda, ka galvaspilsētā un tās apkārtnē patlaban reģistrēti kopumā 13 082 mazie un 28…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Aizvien nozīmīgāku lomu Latvijas ekonomikā ieņem mikro un mazie uzņēmumi, apliecina Lursoft veiktais pētījums. Lursoft pētījuma rezultāti parāda, ka patlaban Latvijā reģistrēto mikro un mazo uzņēmumu skaits veido vairāk nekā 94% no kopējā Latvijā reģistrēto uzņēmumu skaita. Jānorāda, ka, lai arī lielākā daļa mikro un mazo uzņēmumu koncentrēti galvaspilsētā Rīgā, to loma aizvien pieaug arī reģionos, jo ļauj iedzīvotājiem attīstīt savu biznesu, nodrošinot ar ienākumiem ne tikai savu ģimeni, bet radot arī jaunas darba vietas, kas ārpus Rīgas ir jo īpaši būtisks faktors. Lursoft apkopotie dati rāda, ka galvaspilsētā un tās apkārtnē patlaban reģistrēti kopumā 13 082 mazie un 28 555 mikro uzņēmumi, savukārt otrs lielākais uzņēmumu skaits fiksēts Kurzemē. Tur mazo uzņēmumu skaits sasniedz 1 645, bet mikrouzņēmumu - 3 219. Vismazāk mikro un mazo uzņēmumu iespējams sastapt Vidzemē. Mikro un mazo uzņēmumu skaits Latvijas reģionos 2012.gadā Lursoft pētījuma rezultāti liecina, ka pēdējos gados mikrouzņēmumu skaitam ir bijusi tendence pieaug. Visstraujākais pieaugums reģistrēts 2011.gadā, kad mikrouzņēmumu skaits sasniedza 63 429, kas ir par 7 511 vairāk nekā 2010.gadā. Straujais pieaugums izskaidrojams ar vairākiem faktoriem. Kā viens no tiem minams valsts atkopšanās no piedzīvotās krīzes, kas daudziem iedzīvotājiem ļāva noticēt saviem spēkiem un veidot savu uzņēmumu, savukārt otrs - jaunieviestā iespēja reģistrēt SIA ar samazinātu pamatkapitālu, t.i., kādreizējo obligāto 2000Ls tika radīta iespēja dibināt komersantu arī ar 1Ls pamatkapitālu. Pagājušajā gadā, tiesa gan, mikrouzņēmumu skaits atkal nedaudz sarucis, pietuvojoties 2010.gada līmenim, t.i., kopumā pērn Latvijā reģistrēti 54 612 mikrouzņēmumi, kuri nodarbina līdz 9 darbiniekiem, 39 981 no tiem strādājis ar apgrozījumu līdz 70 000Ls. Jāpiebilst, ka mazo uzņēmumu skaits kopš 2009.gada bijis salīdzinoši stabils un nav bijušas vērojamas tik straujas pieauguma tendences kā ar mikrouzņēmumiem. 2012.gadā Latvijā reģistrēts 19 291 mazais uzņēmums, kura apgrozījums ir robežās no 70 000 - 1,4milj.Ls. Gandrīz puse no visiem mikro un mazajiem uzņēmumiem nodarbina 2-5 darbiniekus To, ka mikro uzņēmumi ir būtisks atbalsts, lai ar iztikas līdzekļiem nodrošinātu savu ģimeni, vislabāk parāda aina ar Latvijā reģistrētajos mikro un mazajos uzņēmumos nodarbināto darbinieku skaitu. Lursoft pētījuma rezultāti liecina, ka trešā daļa visu mazo un mikro uzņēmumu nodarbina vienu darbinieku, savukārt gandrīz puse - 2-5 strādājošos, tādejādi ar darba vietām nodrošinot ievērojamu skaitu Latvijas iedzīvotāju. Paredzams, ka, izvēloties veiksmīgu sava biznesa stratēģiju un noticot saviem spēkiem, ar laiku mikrouzņēmumiem ir visas iespējas izaugt līdz mazo uzņēmumu statusam, savukārt mazajiem - arī līdz vidējo. Uzņēmumos nodarbināto darbinieku skaits arī parāda, ka visbiežāk mikrobizness tiek uzsākts nozarēs, kurās darbu veikšanai nav nepieciešams liels darbinieku skaits, kā arī, uzsākot jaunu biznesu, savas nākotnes iespējas jaunie uzņēmēji vērtē samērā piesardzīgi, tādejādi iesākumā iztiekot ar dažiem darbiniekiem nepieciešamāko biznesa procesu nodrošināšanai, savukārt veiksmes gadījumā strādājošo skaits jau kļūst lielāks. Populārākās mikro un mazo uzņēmumu darbības jomas - tirdzniecība, pakalpojumi un nekustamie īpašumi Ņemot vērā, ka mikro un mazie uzņēmumi veido lielāko daļu no Latvijas kopējo uzņēmumu skaita, ir tikai likumsakarīgi, ka arī populārākā darbības nozare šo uzņēmumu vidū ir tāda pati, kā Latvijā populārākā komercdarbības joma kopumā. Lursoft pētījuma dati rāda, ka gandrīz ceturtā daļa jeb 24,5% no visiem Latvijas mikro un mazajiem uzņēmumiem savu pamatdarbību saista ar mazumtirdzniecību vai vairumtirdzniecību (izņemot automobiļus un motociklus). Ievērojami mazāk uzņēmumu, proti, 6,72% apvieno TOP5 otra populārākā darbības joma - operācijas ar nekustamo īpašumu. Starp izplatītākajām nozarēm, kurās visbiežāk izvēlas darboties Latvijas mikro un mazie uzņēmumi, minami arī grāmatvedības un juridiskie pakalpojumi (5,65%), automobiļu un motociklu vairumtirdzniecība un mazumtirdzniecība un remonts (4,60%) un sauszemes un cauruļvadu transports (3,97%). Jānorāda, ka teju visos Latvijas reģionos mikro uzņēmumi visbiežāk savu darbību saista ar tirdzniecību, pakalpojumu sniegšanu un lauksaimniecību. Vienīgie izņēmumi ir Latgales mikrouzņēmumi, kur aiz tirdzniecības (45,38%) un lauksaimniecības (18,33%) trešajā vietā ierindojusies rūpniecība, kurā darbojas 14,58% no visiem reģiona mikrouzņēmumiem, kā arī Rīgas reģiona mikrouzņēmumi, kur trešajā vietā aiz tirdzniecības un pakalpojumiem ar 15,05% ierindojusies nekustamo īpašumu joma.