0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

TIESĪBASMaksātnespējas administrāciju rosina pārdēvēt par Maksātnespējas kontroles dienestu

Maksātnespējas administrāciju rosina pārdēvēt par Maksātnespējas kontroles dienestu

Ministru kabinets 31. oktobra sēdē izskatīja Tieslietu ministrijas iesniegtos kārtējos grozījumus Civilprocesa likumā, kas saistīti ar maksātnespējas procesa uzlabojumiem. Tajos, cita starpā, rosināts Maksātnespējas administrāciju pārdēvēt par Maksātnespējas kontroles dienestu, jo Maksātnespējas administrācijas galvenais darbības mērķis ir nodrošināt administratoru rīcības un maksātnespējas procesa norises likumības kontroli un uzraudzību. Likumprojekts paredz arī būtiskas izmaiņas attiecībā uz kārtību, kādā izskata strīdus par tiesībām kreditoru prasījumu atzīšanas procesā. Svarīgākās izmaiņas saistītas ar strīdu par tiesībām kreditoru prasījumu atzīšanas procesā izskatīšanu paātrinātā un vienkāršotā civilprocesā un pagaidu aizsardzības līdzekļu ieviešanu, ko tiesa varēs noteikt, ja konstatēs pamatu ieinteresētās personas iespējamam tiesību aizskārumam. Likumu rosināts…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus

Ministru kabinets 31. oktobra sēdē izskatīja Tieslietu ministrijas iesniegtos kārtējos grozījumus Civilprocesa likumā, kas saistīti ar maksātnespējas procesa uzlabojumiem. Tajos, cita starpā, rosināts Maksātnespējas administrāciju pārdēvēt par Maksātnespējas kontroles dienestu, jo Maksātnespējas administrācijas galvenais darbības mērķis ir nodrošināt administratoru rīcības un maksātnespējas procesa norises likumības kontroli un uzraudzību.

Likumprojekts paredz arī būtiskas izmaiņas attiecībā uz kārtību, kādā izskata strīdus par tiesībām kreditoru prasījumu atzīšanas procesā. Svarīgākās izmaiņas saistītas ar strīdu par tiesībām kreditoru prasījumu atzīšanas procesā izskatīšanu paātrinātā un vienkāršotā civilprocesā un pagaidu aizsardzības līdzekļu ieviešanu, ko tiesa varēs noteikt, ja konstatēs pamatu ieinteresētās personas iespējamam tiesību aizskārumam.

Likumu rosināts papildināt ar jaunu 30.6 nodaļu "Lietas par strīdiem par tiesībām maksātnespējas procesa lietās un pagaidu aizsardzība prasībām maksātnespējas procesa lietās". Tajā būs noteikts - ja tiesa lietu lems skatīt rakstveida procesā, tad skatīšana jāuzsāk 30 dienu laikā no paskaidrojumu saņemšanas brīža, savukārt tiesas sēde lietas iztiesāšanai nozīmējama ne vēlāk 30 dienas pēc paskaidrojumu saņemšanas vai to iesniegšanas termiņa notecēšanas.

Likumprojekts tiesvedības procesa efektivitātes nodrošināšanai paredz vēl vairākas izmaiņas attiecībā uz termiņiem. Piemēram, tiesai, pretstatā līdzšinējam regulējumam ir jānosaka termiņš, kas nepārsniedz 15 dienas prasības pieteikuma iesniegšanai tiesā, ja tiesa, izskatot sūdzību par administratora lēmumu ir konstatējusi strīdu par tiesībām, norādīts likumprojekta anotācijā. Bet gadījumos, kad sūdzības iesniedzēja pieteikums nav izskatāms civilprocesuālā kārtībā, tiesa nosaka termiņu ne garāku par 15 dienām, kādā sūdzības iesniedzējs var iesniegt pieteikumu iestādē vai tiesā vispārējā kārtībā. Šāda kārtība, līdzīgi kā Civilprocesa likuma 214. panta 5. punktā  noteiktais pienākums apturēt tiesvedību nerada tiesai, kura izskata maksātnespējas procesa lietu, papildu pienākumus, vienlaikus neatstājot šādu kreditoru ārpus konkrētās maksātnespējas procesa lietas.

Tāpat blakus sūdzības šo kategoriju lietās (attiecībā uz tiem lēmumiem, kas ierobežo tiesības uz tiesu ietvaros) apgabaltiesai jāizskata noteiktā - 15 dienu termiņā, savukārt apgabaltiesas lēmumus šajās lietās pārsūdzēt nevarēs.

Likumprojekts paredz termiņa ierobežojumus arī attiecībā uz trūkumu novēršanu celtajām prasībām, tiesai paredzot noteikt termiņu trūkumu novēršanai termiņā līdz 20 dienām (vispārējā kārtībā – termiņš nav īsāks par 20 dienām).

Ja ir pamats uzskatīt, ka sūdzības par administratora lēmumu iesniedzēja - tiesību subjekta tiesības tiek pārkāptas vai varētu tikt pārkāptas, tiesa pēc pieteicēja motivēta pieteikuma varēs pieņemt lēmumu par pagaidu aizsardzības līdzekļa noteikšanu. Pieteikumā būs jānorāda pagaidu aizsardzības līdzeklis.

Par pagaidu aizsardzības līdzekļiem kalpo sūdzības iesniedzēja tiesības piedalīties maksātnespējas procesā bez balsstiesībām (būt informētam par darbībām procesā, aizstāvēt intereses Maksātnespējas administrācijā) un atsevišķos gadījumos - tiesību liegšana, piemēram uz balsstiesībām kreditoru sapulcē. Šādu aizsardzības līdzekļu piemērošana ir līdzsvarota un efektīva, jo neaptur maksātnespējas procesa efektīvu realizēšanu, vienlaikus samērojot kreditoru kopuma intereses.

Pieteikums par pagaidu aizsardzības līdzekļu piemērošanu izlemjams nākamajā dienā (par lēmumu nevar iesniegt blakus sūdzību) pēc pieteikuma saņemšanas, iepriekš nepaziņojot atbildētājam un citiem lietas dalībniekiem, lai kavēšanās nevarētu izraisīt neatgriezenisku kaitējumu. Savukārt, atbilstoši publisko ierakstu mērķim, par pieņemto lēmumu tiesai būs jāpaziņo maksātnespējas reģistram atzīmes izdarīšanai. Savukārt, ja pieteikums būs iesniegts pirms prasības celšanas tiesā vienlaikus ar sūdzību par administratora lēmumu, tiesa noteiks termiņu, kas nav garāks par 15 dienām, kurā prasība būs ceļama tiesā. Ja prasība netiks celta noteiktajā termiņā, tiesai pagaidu aizsardzības līdzekli jāatceļ.

Tiesa pēc prasītāja pieteikuma varēs aizstāt noteiktos pagaidu aizsardzības līdzekļus ar citiem līdzekļiem, savukārt pagaidu aizsardzības līdzekļus varēs atcelt tā pati tiesa pēc ieinteresētās personas pieteikuma.

Noraidot prasību, tiesai vienlaikus būs jāpieņem lēmums sūdzības par administratoru lietā un jāatceļ pagaidu aizsardzības līdzeklis. Pagaidu aizsardzības līdzeklis ir spēkā līdz dienai, kad lēmums sūdzības par administratora lēmumu lietā stājas likumīgā spēkā. Ja prasība atstāta bez izskatīšanas vai tiesvedība izbeigta, tiesai lēmumā būs jāatceļ pagaidu aizsardzības līdzeklis. Būtiskas izmaiņas attiecināmas uz šādu kategoriju strīdu izskatīšanas piekritību – likumprojekts paredz, ka strīdu par tiesībām izskatīs tā pati tiesa, kas izskatīs sūdzību par administratora lēmumu.

Izņēmumus likumprojekts paredz, ja strīda risināšana jau uzsākta pirms maksātnespējas procesa pasludināšanas un strīdus lietas izskatīšana pēc būtības tiesā ir uzsākta. Tomēr šajā gadījumā sūdzības iesniedzējs varēs prasīt tiesu noteikt pagaidu aizsardzības līdzekļus (sūdzības lietā).

Likumprojekts paredz vēl arī citus grozījumus.