0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

BIZNESSTIRDZNIECĪBANo kā jāuzmanās, iepērkoties kolektīvās iepirkšanās portālos?

No kā jāuzmanās, iepērkoties kolektīvās iepirkšanās portālos?

Patērētāju Tiesību aizsardzības centrs (PTAC) dažādos kolektīvās iepirkšanās portālos ir konstatējis pārkāpumus (saistībā ar netaisnīgiem līguma noteikumiem, pārkāpumus attiecībā uz informācijas sniegšanu, atteikuma tiesībām u.c.). Piemēroti sodi par kopējo naudas summu 51 735,72 EUR. Lai iepirkšanās būtu veiksmīga un neradītu vilšanos, PTAC ir izstrādājis un aicina patērētājus ievērot padomus, iepērkoties šādās tirdzniecības vietnēs. No 2014. gada jūlija līdz 2016. gada jūnijam PTAC īstenoja uzraudzības projektu par komercpraksi kolektīvās iepirkšanās jomā tiešsaistē. Tika konstatēti pārkāpumi saistībā ar netaisnīgiem līguma noteikumiem, pārkāpumi attiecībā uz informācijas sniegšanu par pārdevēju, atteikuma tiesībām, sūdzību izskatīšanas kārtību, līguma noteikumu saglabāšanas nodrošināšanu u.c. Galvenie konstatētie pārkāpumi ir maldinošas…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus

iepirkumiPatērētāju Tiesību aizsardzības centrs (PTAC) dažādos kolektīvās iepirkšanās portālos ir konstatējis pārkāpumus (saistībā ar netaisnīgiem līguma noteikumiem, pārkāpumus attiecībā uz informācijas sniegšanu, atteikuma tiesībām u.c.). Piemēroti sodi par kopējo naudas summu 51 735,72 EUR. Lai iepirkšanās būtu veiksmīga un neradītu vilšanos, PTAC ir izstrādājis un aicina patērētājus ievērot padomus, iepērkoties šādās tirdzniecības vietnēs.

No 2014. gada jūlija līdz 2016. gada jūnijam PTAC īstenoja uzraudzības projektu par komercpraksi kolektīvās iepirkšanās jomā tiešsaistē.

Tika konstatēti pārkāpumi saistībā ar netaisnīgiem līguma noteikumiem, pārkāpumi attiecībā uz informācijas sniegšanu par pārdevēju, atteikuma tiesībām, sūdzību izskatīšanas kārtību, līguma noteikumu saglabāšanas nodrošināšanu u.c.

Galvenie konstatētie pārkāpumi ir maldinošas komercprakses īstenošana:

* norādot nepatiesu informāciju par piedāvāto produktu – preču un pakalpojumu cenām un izmaksām, tostarp maldinošām norādēm par piemērojamām atlaidēm un patērētāju ietaupījumu, piemēram, virtuves piederumiem, sadzīves tehnikai, rotaslietām, pārtikas produktiem u.c. skaistumkopšanas pakalpojumiem, izklaides un atpūtas pakalpojumi, kur sākotnējās cenas ir norādītas augstākas nekā tās ir norādītas minēto pakalpojumu sniedzēju mājaslapās, vai attiecīgās preces/pakalpojumi iepriekš nav tikuši piedāvāti mazumtirdzniecībā (attiecas arī uz gadījumiem, kad preces tirgotājs ir pats e-kuponu pārdevējs), vai arī sākotnējā cena ir noteikta no “vidējās tirgus vērtības” bez attiecīga pamatojuma. Šādā gadījumā norādītā sākotnējā cena ir neeksistējoša un piemērotās atlaides ir maldinošas.

* sniedzot nepatiesu informāciju par patieso piedāvājuma (akcijas) spēkā esamības termiņu vai piedāvājuma (kuponu) apjomu, kad piedāvājuma termiņu pagarina trīs reizes pēc kārtas vai kuponus pievieno piedāvājumam tūlīt pēc tam, kad sākotnējais kuponu skaits ir izpirkts, kā arī pieejamā maksimālā kuponu skaita palielināšana piedāvājuma laikā, tādējādi maldinot patērētājus par patieso piedāvājuma laiku vai apjomu;

* sniedzot nepatiesu informāciju vai noklusējot būtisku informāciju par būtisku informāciju preču pakalpojumu piedāvājumu aprakstos, piemēram, sniedzot maldinošu informāciju par piedāvātajiem uztura bagātinātājiem piemītošajām īpašībām un veselīguma norādēm, vai arī nesniedzot informāciju par preces (videonovērošanas iekārtas) modeli un tā funkcionālajām īpašībām, sniedzot neskaidru informāciju par velosipēdu remonta vai velosipēda uzglabāšanas piedāvājumā ietilpstošo pakalpojumu.

Piemēri:

1. Par norādīto cenu:

* futbola vai volejbola bumba – konstatēta maldinoša informācija par preces sākotnējo cenu un piemēroto atlaidi, kad maldinoši norādīta preces (bumbas) sākotnējā cena 14,00 EUR un atlaide 46%, jo šāda parastā cena nav eksistējoša, par cik preces pārdevējs vienlaikus ir e-kupona pārdevējs, tomēr tas netirgo minētās preces mazumtirdzniecībā (nav reģistrēta darbības struktūrvienība, kā arī nav reģistrēts kases aparāts vai kases sistēma);

* Atpūta -  konstatēta maldinoša informācija par preces piedāvājuma patieso cenu, jo patērētājam nav iespējams iegādāties pakalpojumu par norādīto zemāko cenu, neveicot papildus piemaksas par ekskursijām, lai gan interneta vietnē sadaļā “Atpūta” publicēts piedāvājums “Lieldienu brīvdienas Pizā! Ceļojuma ar tiešo reisu no Rīgas, 349 €”, un sākotnēji vietnē pie piedāvājuma norādīta viena cena. Atverot piedāvājumu, pie tā norādīts cenu diapazons “no” – “līdz”, un secināms, ka, lai iegādātos kuponā norādīto piedāvājumu, patērētājam ir jāpiemaksā vai nu par 4 obligātajām ekskursijām, vai arī nakšņošanu viesnīcā. Tādējādi patērētājam nav iespējams iegādāties komplekso tūrisma pakalpojumu par sākotnēji norādīto zemāko cenu, jo jebkurā gadījumā būs jāpiemaksā noteikta maksa.

2. Par aprakstu:

* uztura bagātinātājs – konstatēts maldinošs preces apraksts, kad uztura bagātinātāja piedāvājuma aprakstā izmantotas neatbilstošas veselīguma norādes/apgalvojumi, tādējādi maldinot patērētājus par produkta īpašībām, kas patiesībā tiem nepiemīt, t.i., spējām novērst saslimšanas vai ārstēt noteiktas slimības. Tā uztura bagātinātājs “Čavanpraš Dabur”, kuram piedēvēti nepatiesi apgalvojumi par to, ka šis produkts novērš klepu, saaukstēšanos, infekcijas un tas stiprina imunitāti;

3. Par piedāvājuma termiņa pagarinājumu:

* solārija pakalpojumi – konstatēta maldinoša informācija par piedāvājuma spēkā esamības termiņu, kad sākotnēji norādīts, ka solārija pakalpojumi par noteikto cenu būs pieejami tikai vienu dienu, bet nākamajā firnā norādīts, ka piedāvājums ir atkal spēkā vienu dienu utt. ilgstošā laika periodā.

4. Par piedāvājuma apjoma palielinājumu:

* viesnīca – konstatēta maldinoša informācija par piedāvājuma apjomu, kad sākotnēji norādīts, ka izmitināšanas pakalpojuma piedāvājumā maksimālais pieejamais kuponu skaits ir 90, bet, turpinot piedāvājumu, kuponu skaits palielināts līdz 125.

PTAC ieteikumi patērētājiem, iepērkoties kolektīvās iepirkšanās portālos:

* Pirms iegādājies preci vai pakalpojumu kolektīvās iepirkšanās / kuponu portālā,  pievērs uzmanību informācijai par pašu iepirkšanās portālu (juridiskais nosaukums, reģistrācijas numurs, kontaktinformācija u.c.), kā arī rūpīgi apskati, vai arī preces pārdevējs/pakalpojumu sniedzējs ir norādījis informāciju par sevi, t.sk. kontaktinformāciju.

* Īpaši uzmanīgi iepazīsties ar pakalpojuma aprakstu un citu sniegto informāciju, ja kolektīvās iepirkšanās portālā vēlies iegādāties komplekso tūrisma pakalpojumu. Vairāk padomu, kas OBLIGĀTI jāņem vērā, iegādājoties komplekso tūrisma pakalpojumu, atrodami šeit.

* Ņemot vērā, ka kupona iegāde kolektīvās iepirkšanās / kuponu portālā ir uzskatāma par distances līgumu, arī šajā gadījumā patērētājam ir tiesības pārdomāt un atkāpties no līguma 14 dienu laikā no kupona iegādes brīža. Ar gadījumiem, kad jūs nevarat izmantot atteikuma tiesības, slēdzot distances līgumu, varat iepazīties šeit:http://www.ptac.gov.lv/lv/content/atteikuma-ties-bas

* Pakalpojumam vai precei, kas iegādāti kolektīvās iepirkšanās / kuponu portālā, ir jāatbilst tam, kas tika piedāvāts, tātad tam jābūt atbilstošam pakalpojuma vai preces aprakstam, ar ko PTAC aicina rūpīgi iepazīties pirms pakalpojuma vai preces iegādes. Tāpat PTAC brīdina, ka virsraksti un attēli var maldināt patērētāju!

* Izmantojot kuponu, neaizmirsti vienmēr paņemt vai pieprasīt no pārdevēja/pakalpojumu sniedzēja darījumu apliecinošu dokumentu (piemēram, kases čeks, stigrās uzskaites kvīts u.c.). Tas būs nepieciešams, ja radīsies strīdus situācija, piemēram, ja ar kuponu iegādātā prece vai pakalpojums būs līguma noteikumiem neatbilstošs. Vairāk informācijas PTAC mājaslapā: http://www.ptac.gov.lv/lv/content/padomi-pat-r-t-jiem-ieg-d-joties-preces-un-pakalpojumus-kolekt-v-s-iepirk-skuponu-port-los

Papildus -  PTAC aicina komersantus ievērot un ņemt vērā PTAC vadlīnijas kolektīvās iepirkšanās jomā:http://www.ptac.gov.lv/sites/default/files/docs/vadlinijas_godigas_komercprakses_istenosanai_kolektiva_iepirksanas_joma_01_07_2013_new.pdf.