0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

GRĀMATVEDĪBANo nākamā gada pieaugs sodi par kases aparātu rādījumu sagrozīšanu

No nākamā gada pieaugs sodi par kases aparātu rādījumu sagrozīšanu

Ministru kabineta komitejas sēdē 29. janvārī tika izskatīti divi Finanšu ministrijas sagatavotie likumprojekti - grozījums likumā "Par nodokļiem un nodevām" un Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā. Likumprojekti paredz : 1)  palielināt naudas soda apmēru par iejaukšanos nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu programmatūrā, kā arī atsevišķi izdalot atbildību par ierīču un iekārtu kontrollentu nesaglabāšanu; 2)  noteikt vienkāršotu administratīvā soda piemērošanas procesu par deklarāciju iesniegšanas termiņu kavēšanu, tādējādi izvairoties no atšķirīgas attieksmes pret nodokļu maksātājiem. Kā norādīts likumprojekta "Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā" anotācijā, Valsts ieņēmumu dienests ( VID), izvērtējot esošo sodu sistēmas efektivitāti attiecībā uz pārkāpumiem, kas saistīti ar…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus

Ministru kabineta komitejas sēdē 29. janvārī tika izskatīti divi Finanšu ministrijas sagatavotie likumprojekti - grozījums likumā "Par nodokļiem un nodevām" un Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā.

Likumprojekti paredz :

  • 1)  palielināt naudas soda apmēru par iejaukšanos nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu programmatūrā, kā arī atsevišķi izdalot atbildību par ierīču un iekārtu kontrollentu nesaglabāšanu;
  • 2)  noteikt vienkāršotu administratīvā soda piemērošanas procesu par deklarāciju iesniegšanas termiņu kavēšanu, tādējādi izvairoties no atšķirīgas attieksmes pret nodokļu maksātājiem.

Kā norādīts likumprojekta "Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā" anotācijā, Valsts ieņēmumu dienests ( VID), izvērtējot esošo sodu sistēmas efektivitāti attiecībā uz pārkāpumiem, kas saistīti ar nodokļu un informatīvo deklarāciju iesniegšanas termiņu neievērošanu, secinājis, ka par minēto pārkāpumu piemērotie administratīvie sodi nesasniedz savu mērķi, proti, neattur nodokļu maksātājus no turpmākas pārkāpuma izdarīšanas. Nodokļu un informatīvo deklarāciju neiesniegšana vai iesniegšana, neievērojot normatīvajos aktos noteikto termiņu, apgrūtina iespēju VID veikt pilnvērtīgu kontroli pār nodokļu aprēķināšanas un maksāšanas pareizību un to pilnīgu nomaksu, kas var skart valsts un sabiedrības kopējās intereses.

Likumprojektā “Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā”  iekļautais regulējums paredz, ka turpmāk persona par nodokļu deklarāciju neiesniegšanu būs saucama pie administratīvās atbildības saskaņā ar LAPK 159.panta ceturto daļu, kurā paredzēta atbildība par nodokļu deklarācijas iesniegšanu, pārkāpjot nodokļu normatīvajos aktos noteikto iesniegšanas termiņu vairāk par 30 dienām, vai neiesniegšanu.

Likumprojektā iekļautais regulējums paredz noteikt, ka administratīvās atbildības īpatnības lietās par pārkāpumiem nodokļu jomā, kas fiksēti valsts informācijas sistēmās, var noteikt citos likumos. Šajā gadījumā administratīvās atbildības īpatnības būs noteiktas likumā “Par nodokļiem un nodevām”, paredzot, ka par VID informatīvajā sistēmā (IS) fiksētajiem pārkāpumiem saistībā ar nodokļu un informatīvo deklarāciju iesniegšanas termiņa neievērošanu un neiesniegšanu, nodokļu maksātāju pie administratīvās atbildības sauks bez tā klātbūtnes, VID IS automātiski sastādot (ģenerējot) administratīvā pārkāpuma protokolu-lēmumu (lai novērstu situācijas, kad deklarāciju iesniegšana nebūs iespējama tehnisku iemeslu dēļ, plānots VID IS ieviest kontroles, kas paredzēs, ka būtisku IS kļūdu vai nepieejamības dēļ, nodokļu maksātājam netiks piemērots administratīvais sods).

Tā kā ir nepieciešams veikt izmaiņas VID IS un izmaiņu realizācijai ir nepieciešami vismaz seši mēneši, likumprojektā iekļautie grozījumi saistībā ar nodokļu un informatīvo deklarāciju iesniegšanas termiņa neievērošanu un neiesniegšanu spēkā stāsies ar 2019.gada 1.janvāri (šāds spēkā stāšanās termiņš ir noteikts arī likumprojektam “Grozījums likumā “Par nodokļiem un nodevām””).

Līdz ar to LAPK 159.8 pantā tiek iekļauti pārkāpumi tikai attiecībā uz nodokļu deklarāciju iesniegšanas termiņu neievērošanu, kas sevī ietver ne tikai nodokļu deklarāciju iesniegšanu, pārkāpjot nodokļu likumos noteikto termiņu (kā līdz šim), bet arī to neiesniegšanu (turpmāk).

Arī likumprojektā iekļautajā regulējumā par nodokļu deklarāciju iesniegšanas termiņa neievērošanu ir paredzēta administratīvā soda diferencēšana atkarībā no tā, cik ilgi ir kavēts normatīvajos aktos noteiktais nodokļu deklarācijas iesniegšanas termiņš, proti, termiņa kavējums līdz 10 dienām, no 11 līdz 20 dienām, no 21 līdz 30 dienām,vairāk par 30 dienām un neiesniegšana. Par nodokļu deklarācijas iesniegšanu, pārkāpjot termiņu līdz 10 dienām, sods  fiziskajām un juridiskajām personām no 25 līdz 70 eiro, par termiņu no 11 līdz 20 dienām, —  no 71 līdz 150 eiro, par termiņu no 21 līdz 30 dienām, — no 151 līdz 280 eiro, bet par vairāk par 30 dienām, vai neiesniegšanu — no 281 līdz 700 eiro. Par informatīvās deklarācijas iesniegšanu, pārkāpjot nodokļu normatīvajos aktos noteikto iesniegšanas termiņu, vai neiesniegšanu — uzliek naudas sodu fiziskajām un juridiskajām personām no 15 līdz 150 eiro.

Savukārt, lai samazinātu iejaukšanās elektroniskajās ierīcēs un iekārtās gadījumu skaitu, likumprojektā “Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā” iekļautais regulējums paredz  palielināt LAPK 156.panta piektajā daļā paredzēto naudas soda apmēru par nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču vai iekārtu lietošanu, ja ir mainīta tās konstrukcija vai programma, ar ko tādējādi radīta iespēja slēpt vai samazināt ar nodokļiem un nodevām apliekamo objektu. Ar likumprojektu fiziskajai personai tiek palielināts maksimāli piemērojamā naudas soda apmērs no 1400 eiro uz  4300 eiro, savukārt juridiskajai personai palielināts piemērojamā naudas soda apmērs no 4300 eiro līdz 14 000 eiro par katru pārkāpuma izdarīšanai izmantoto ierīci vai iekārtu.

Tāpat likumprojekts paredz palielināt LAPK 156.panta sestajā daļā paredzēto naudas sodu juridiskajām personām par neatļautu darbību veikšanu, lai mainītu nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču vai iekārtu konstrukciju, iejauktos programmā un radītu iespēju slēpt vai samazināt ar nodokļiem apliekamos objektu. Fiziskajai personai maksimāli piemērojamā naudas soda apmērs saglabājas līdzšinējā apmērā, proti, 4300 eiro. Savukārt juridiskajai personai piemērojamā naudas soda apmērs palielināts no 4300 eiro līdz 14 000 eiro par katru nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīci vai iekārtu, kurai veiktas neatļautās darbības.

Par ierīces vai iekārtas kontrollentes vai ierakstīto datu nesaglabāšanu fiziskajai personai varēs piemērot naudas sodu līdz 4300 eiro, bet juridiskajai personai līdz 4300 eiro par katru uz šī nodokļu maksātāja vārda reģistrētu ierīci vai iekārtu, kurā nav saglabātakontrollente vai ierakstītie dati(t.i., energoneatkarīgās atmiņas datu nesēji, fiskālās atmiņas moduļi, taksometru skaitītāju summatori un tirdzniecības automātu summārā atmiņa).