0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

E-ŽURNĀLS BILANCEBILANCES RAKSTINodokļu sistēmas sakārtošana: mēģinājums Nr. 1

Nodokļu sistēmas sakārtošana: mēģinājums Nr. 1

Maija Grebenko, Mg.sci.oec., žurnāla Bilance galvenā redaktore

Nodokļu sistēmas sakārtošana: mēģinājums Nr. 1
Ilustrācija: © Denys Rudyi – stock.adobe.com
Maija Grebenko
Maija Grebenko,
Mg.sci.oec.,
žurnāla Bilance
galvenā redaktore
Foto: Aivars Siliņš

Tuvojas beigām nodokļu reformas trīsgade, un nākamā reforma (jāsaprot — uzlabojums), kā jau tika solīts, būs tikai no 2021. gada! Vienlaikus bija solīts, ka nodokļus jau nepaaugstinās! Vienīgais, ko tiešām nepaaugstināja, — nekustamā īpašuma nodoklis, bet tikai uz brīdi, jo gala rezultātu uzzināsim pēc gada.

Kas notiks ar citiem nodokļiem? Ko mēs šodien zinām par gaidāmajiem grozījumiem? 

Pagaidām diskusijai ir piedāvāts Finanšu ministrijas informatīvais ziņojums, kurā nākamajā trīsgadē būtiskie grozījumi attiecas uz veselības apdrošināšanas obligātā maksājuma (VAOM) ieviešanu, tādējādi brīvprātīgi piespiedu kārtā mūs atgriež pie bijušā scenārija: katrā nodokļu režīmā nodarbinātajiem jāveic VSAOI vismaz no minimālās mēneša algas! Godīgi sakot, ir paredzēts arī sāpi remdinošs mehānisms (neapliekamā minimuma palielināšana, IIN likmes samazināšana), bet tas ir domāts tikai pirmajam gadam. Turpmāk būs jāmaksā vairāk.

Nav saprotams, par kuru laiku attiecīgās institūcijas precizēs likumus, izstrādās MK noteikumus? Vai VID paspēs uzrakstīt metodiskos materiālus un sniegt skaidrojumus? Tie, ko izstrādāja 2016. gada laikā, diez vai būs derīgi… Turklāt diez vai VID ķersies pie metodiskajiem materiāliem, ja nav noteicošā normatīvā akta? Līdz 1. janvārim atlikuši vien četri mēneši!

Atsevišķa runa ir par slodzi, kas būs uzkrauta grāmatvežiem un darba devējiem. Pirmajiem palielināsies dokumentu apgrozījums, otrajiem — izmaksas par programmu pielāgošanu jaunajām prasībām. Arī VID būs jāadministrē tūkstoši jaunu pašnodarbināto, par kuriem būs jāreģistrējas, piemēram, autoratlīdzības saņēmējiem, jo šis režīms no 2021. gada 1. janvāra paredzēts likvidācijai. Lielai daļai autoru nav ne jausmas par uzskaites īpatnībām, bet nu būs jāapgūst arī šī māksla. 

Arī gadījumā, ja VAOM tiks iekasēts prognozētajā apmērā un medicīnai atvēlēs noteiktu summu, rodas jautājums — maksājot mediķiem kaut vai dubultu algu, vai būs iespējams viņus nodarbināt 24 stundas diennaktī? Vai lielākas algas spēs radīt mediķu skaita pēkšņu palielinājumu? Citādi taču pieraksta rindas pie speciālistiem nav iespējams samazināt!

Nerisinot nozares problēmas, mēs esam tur, kur esam. Un tas attiecas uz visām nozarēm, tajā skaitā uz demogrāfiju. 

Gandrīz visām partijām vēlēšanu priekšvakarā demogrāfijas problēmas bijušas prioritāras, bet bērnu tik ir, cik ir — arvien mazāk! Arī iepriekš minētajā ziņojumā tiek meklēts risinājums atbalstam ģimenēm ar bērniem.

Jāsaka gan, lai cik aktīvi stārķi darbotos šajā jomā, viņu darbības “rezultāti” vismaz 20 gadus būs tikai patērētāji, nevis nodokļu maksātāji. Turklāt arī pēc tam jānodrošina apstākļi, lai, ieguvuši izglītību, neaizmuktu prom.

Mans jautājums: kāpēc acīmredzamas problēmas tiek risinātas tikai tad, kad tās neiedomājami samilzušas, un, arī atrisinot tās, gadiem ilgi būs jāgaida augļi? Kura paaudze un vai sagaidīs?

Publicēts žurnāla “Bilance” 2020. gada septembra Nr. 9 (465.) numurā

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Nodokļu sistēmas sakārtošana: mēģinājums Nr. 1
Ilustrācija: © Denys Rudyi – stock.adobe.com
Maija Grebenko
Maija Grebenko,
Mg.sci.oec.,
žurnāla Bilance
galvenā redaktore
Foto: Aivars Siliņš
Tuvojas beigām nodokļu reformas trīsgade, un nākamā reforma (jāsaprot — uzlabojums), kā jau tika solīts, būs tikai no 2021. gada! Vienlaikus bija solīts, ka nodokļus jau nepaaugstinās! Vienīgais, ko tiešām nepaaugstināja, — nekustamā īpašuma nodoklis, bet tikai uz brīdi, jo gala rezultātu uzzināsim pēc gada. Kas notiks ar citiem nodokļiem? Ko mēs šodien zinām par gaidāmajiem grozījumiem?  Pagaidām diskusijai ir piedāvāts Finanšu ministrijas informatīvais ziņojums, kurā nākamajā trīsgadē būtiskie grozījumi attiecas uz veselības apdrošināšanas obligātā maksājuma (VAOM) ieviešanu, tādējādi brīvprātīgi piespiedu kārtā mūs atgriež pie bijušā scenārija: katrā nodokļu režīmā nodarbinātajiem jāveic VSAOI vismaz no minimālās mēneša algas! Godīgi sakot, ir paredzēts arī sāpi remdinošs mehānisms (neapliekamā minimuma palielināšana, IIN likmes samazināšana), bet tas ir domāts tikai pirmajam gadam. Turpmāk būs jāmaksā vairāk. Nav saprotams, par kuru laiku attiecīgās institūcijas precizēs likumus, izstrādās MK noteikumus? Vai VID paspēs uzrakstīt metodiskos materiālus un sniegt skaidrojumus? Tie, ko izstrādāja 2016. gada laikā, diez vai būs derīgi… Turklāt diez vai VID ķersies pie metodiskajiem materiāliem, ja nav noteicošā normatīvā akta? Līdz 1. janvārim atlikuši vien četri mēneši! Atsevišķa runa ir par slodzi, kas būs uzkrauta grāmatvežiem un darba devējiem. Pirmajiem palielināsies dokumentu apgrozījums, otrajiem — izmaksas par programmu pielāgošanu jaunajām prasībām. Arī VID būs jāadministrē tūkstoši jaunu pašnodarbināto, par kuriem būs jāreģistrējas, piemēram, autoratlīdzības saņēmējiem, jo šis režīms no 2021. gada 1. janvāra paredzēts likvidācijai. Lielai daļai autoru nav ne jausmas par uzskaites īpatnībām, bet nu būs jāapgūst arī šī māksla.  Arī gadījumā, ja VAOM tiks iekasēts prognozētajā apmērā un medicīnai atvēlēs noteiktu summu, rodas jautājums — maksājot mediķiem kaut vai dubultu algu, vai būs iespējams viņus nodarbināt 24 stundas diennaktī? Vai lielākas algas spēs radīt mediķu skaita pēkšņu palielinājumu? Citādi taču pieraksta rindas pie speciālistiem nav iespējams samazināt! Nerisinot nozares problēmas, mēs esam tur, kur esam. Un tas attiecas uz visām nozarēm, tajā skaitā uz demogrāfiju.  Gandrīz visām partijām vēlēšanu priekšvakarā demogrāfijas problēmas bijušas prioritāras, bet bērnu tik ir, cik ir — arvien mazāk! Arī iepriekš minētajā ziņojumā tiek meklēts risinājums atbalstam ģimenēm ar bērniem. Jāsaka gan, lai cik aktīvi stārķi darbotos šajā jomā, viņu darbības "rezultāti" vismaz 20 gadus būs tikai patērētāji, nevis nodokļu maksātāji. Turklāt arī pēc tam jānodrošina apstākļi, lai, ieguvuši izglītību, neaizmuktu prom. Mans jautājums: kāpēc acīmredzamas problēmas tiek risinātas tikai tad, kad tās neiedomājami samilzušas, un, arī atrisinot tās, gadiem ilgi būs jāgaida augļi? Kura paaudze un vai sagaidīs? Publicēts žurnāla “Bilance” 2020. gada septembra Nr. 9 (465.) numurā