0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

GRĀMATVEDĪBANormatīvie akti neparedz iespēju precizēt darba devēja ziņojumu, samazinot darba ņēmēja ienākumus un VSAOI, kā arī tās kompensēt

Normatīvie akti neparedz iespēju precizēt darba devēja ziņojumu, samazinot darba ņēmēja ienākumus un VSAOI, kā arī tās kompensēt

Valsts ieņēmumu dienests ir izskatījis SIA “W” (turpmāk – Iesniedzējs),  2015. gada 20. marta iesniegumu par uzziņas sniegšanu un sniedzis šādu uzziņu. Iesniedzējs iesniegumā sniedz šādu faktu aprakstu. Zvērinātu revidentu komercsabiedrības SIA “P” veikto revīzijas procedūru rezultātā, tika konstatēts, ka Iesniedzējs ir veicis kļūdainus aprēķinus, kā rezultātā veicis nepamatotas un kļūdainas iemaksas valsts budžetā par Iesniedzēja valdes priekšsēdētāju O kā norādīts zemāk: Iesniedzējs kļūdaini piemērojis likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” (tieši 8. panta 2.9 daļu) un likuma “Par valsts sociālo apdrošināšanu” (tieši 1.panta 2.punkta “m” apakšpunktu) normas, kurās ietverts īpašs regulējums attiecībā un kapitālsabiedrības valdes locekļu apliekamā ienākumu noteikšanu (domājamo…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus

VID2015Valsts ieņēmumu dienests ir izskatījis SIA “W” (turpmāk – Iesniedzējs),  2015. gada 20. marta iesniegumu par uzziņas sniegšanu un sniedzis šādu uzziņu.

Iesniedzējs iesniegumā sniedz šādu faktu aprakstu.

Zvērinātu revidentu komercsabiedrības SIA “P” veikto revīzijas procedūru rezultātā, tika konstatēts, ka Iesniedzējs ir veicis kļūdainus aprēķinus, kā rezultātā veicis nepamatotas un kļūdainas iemaksas valsts budžetā par Iesniedzēja valdes priekšsēdētāju O kā norādīts zemāk:

Iesniedzējs kļūdaini piemērojis likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” (tieši 8. panta 2.9 daļu) un likuma “Par valsts sociālo apdrošināšanu” (tieši 1.panta 2.punkta “m” apakšpunktu) normas, kurās ietverts īpašs regulējums attiecībā un kapitālsabiedrības valdes locekļu apliekamā ienākumu noteikšanu (domājamo algu valsts noteiktās minimālās mēnešalgas apmērā) un tā aplikšanu ar iedzīvotāju ienākuma nodokli (IIN) un valsts sociālās apdrošināšanas obligātām iemaksām (VSAOI). Attiecīgās normas nekādā veidā nav piemērojamas Iesniedzējam, tā kā katra pārskata mēnesī tas ir nodarbinājis vismaz vienu darbinieku, kas saņem ne mazāk kā valstī noteikto minimālo mēnešalgu.

Iesniedzējs vēlās vērst uzmanību uz to, ka Iesniedzēja valdes priekšsēdētāja O nekad nav saņēmusi, kā arī Iesniedzējs nekad nav noteicis nekāda veida ienākumus vai atlīdzības valdes priekšsēdētājai O. Iesniedzējs faktu aprakstā norāda, ka nekādi pabalsti no valsts sociālā budžeta nav maksāti, ka arī nekas netiks maksāts nākotne.

Ņemot vērā minēto, Iesniedzējs lūdz anulēt pilnībā O deklarētos ienākumus par periodu no 2014.gada janvāra līdz 2014.gada novembra mēnesim EUR 3520,00 apmērā un rast iespēju kompensēt kļūdaini un nepamatoti samaksātās VSAOI iemaksas EUR 1199,99 apmērā.

Valsts ieņēmumu dienests uzziņā norāda, ka, atbilstoši likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 8.panta 2.9daļā (redakcijā, kura bija spēkā no 2014.gada 1.janvāra līdz 31.decembrim) noteiktajam, uzskata, ka kapitālsabiedrības valdes loceklis guvis ar algas nodokli apliekamu ienākumu, kas atbilst normatīvajos aktos noteiktajam minimālās mēneša darba algas apmēram attiecīgajā taksācijas gada mēnesī, kad kapitālsabiedrībā nav bijis neviena darbinieka vai valdes locekļa, kas gūst atlīdzību, kura nav mazāka par normatīvajos aktos noteikto minimālo mēneša darba algas apmēru, ja:

  • 1) pirmstaksācijas gadā kapitālsabiedrībai nav bijis darbinieka vai valdes locekļa, kas gūst atlīdzību, kura katrā pirmstaksācijas gada mēnesī nav mazāka par normatīvajos aktos noteikto minimālo mēneša darba algas apmēru, un kapitālsabiedrības apgrozījums ir pārsniedzis normatīvajos aktos noteikto 12 minimālo mēneša darba algu apmēra reizinājumu ar koeficientu 3,3;
  • 2) taksācijas gadā kapitālsabiedrībai ir apgrozījums.

Turklāt likuma “Par valsts sociālo apdrošināšanu” 1.panta 2.punkta “m” apakšpunktā (redakcijā, kura bija spēkā no 2014.gada 1.janvāra līdz 31.decembrim) bija noteikts, ka par darba ņēmēju tiek uzskatīts kapitālsabiedrības valdes loceklis, kas bez atlīdzības veic pienākumus kapitālsabiedrībā, kurai taksācijas gada attiecīgajā mēnesī ir apgrozījums un nav neviena darba ņēmēja vai ir darba ņēmēji, kuru obligāto iemaksu objekts ir mazāks par Ministru kabineta noteiktās minimālās mēneša darba algas apmēru, un kurai pirmstaksācijas gadā apgrozījums bija lielāks par Ministru kabineta noteiktās minimālās mēneša darba algas apmēru, kas reizināts ar koeficientu 3,3 un ar 12 mēnešiem, un nebija neviena darba ņēmēja vai bija darba ņēmēji, kuru obligāto iemaksu objekts bija mazāks par Ministru kabineta noteiktās minimālās mēneša darba algas apmēru.

Tādējādi izpildoties likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 8.panta 2.9daļā (redakcijā, kura bija spēkā no 2014.gada 1.janvāra līdz 31.decembrim) noteiktajam kritērijiem, kapitālsabiedrībai bija pienākums veikt valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas un ieturēt iedzīvotāju ienākuma nodokli par kapitālsabiedrības valdes locekli no normatīvajos aktos noteiktā minimālās mēneša darba algas apmēra (2014.gadā, t.i., 320 euro mēnesī).

Atbilstoši VID rīcībā esošajai informācijai, Iesniedzējs 2014.gadā nodarbināja vidēji 27 darbiniekus un katru mēnesi vismaz viena darba ņēmēja deklarētie ienākumi pārsniedza 2014.gadam normatīvajos aktos noteiktās minimālās mēneša darba algas apmēru. O ir Iesniedzēja valdes priekšsēdētāja no 2005.gada 18.maija un ir reģistrēta Valsts ieņēmumu dienestā darba ņēmēja statusā no 2005.gada 18.maija līdz 2015.gada 31.janvārim, bet no 2005.gada maija līdz 2014.gada janvārim viņai nav deklarētu ienākumu.

Ņemot vērā VID rīcībā esošo informāciju, Iesniedzējam neizpildījās likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 8.panta 2.9daļā (redakcijā, kura bija spēkā no 2014.gada 1.janvāra līdz 31.decembrim) noteiktie kritēriji un tam nebija pienākuma veikt valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas un ieturēt iedzīvotāju ienākuma nodokli par kapitālsabiedrības valdes priekšsēdētāju O no normatīvajos aktos noteiktā minimālās mēneša darba algas apmēra.

Atbilstoši likuma “Par valsts sociālo apdrošināšanu” 20.1panta pirmajā daļā noteiktajai kārtībai, darba devējs precizē darba ņēmēja darba ienākumus un obligātās iemaksas par iepriekšējo mēnesi pirms pārskata mēneša.

Savukārt likuma “Par valsts sociālo apdrošināšanu” 20.1panta otrajā daļā ir noteikts, ja darba devējs nav precizējis darba ņēmēja darba ienākumus un obligātās iemaksas par iepriekšējo mēnesi pirms pārskata mēneša, darba devējam ir tiesības tās precizēt triju gadu laikā. Precizēšanas rezultātā darba ņēmēja darba ienākumi un obligātās iemaksas nedrīkst samazināties. Darba ņēmēja darba ienākumu un obligāto iemaksu precizēšana nemaina jau piešķirto sociālās apdrošināšanas pakalpojumu apmēru, izņemot valsts vecuma pensijas apmēru (tai skaitā priekšlaicīgi piešķirtās valsts vecuma pensijas apmēru).

Likuma “Par valsts sociālo apdrošināšanu” 20.1 panta trešajā daļā noteikts, ka papildus šā panta pirmajā un otrajā daļā noteiktajam, Ministru kabinets nosaka gadījumus, kad VID, darba devējs un maksātnespējas procesa administrators precizē darba ņēmēja darba ienākumus un obligātās iemaksas par iepriekšējiem pārskata mēnešiem. Jau piešķirto sociālās apdrošināšanas pakalpojuma apmēru pēc darba ņēmēja darba ienākumu un obligāto iemaksu precizēšanas maina, pamatojoties uz personas iesniegumu.

Atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 7.septembra noteikumu Nr.827 “Noteikumi par valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu veicēju reģistrāciju un ziņojumiem par valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām un iedzīvotāju ienākuma nodokli” (turpmāk - Ministru kabineta 2010.gada 7.septembra noteikumi Nr.827) 30.punktā noteiktajam, darba ņēmēja darba ienākumus un obligātās iemaksas par iepriekšējiem pārskata mēnešiem precizē saskaņā ar likuma “Par valsts sociālo apdrošināšanu” 20.1panta trešo daļu šādos gadījumos:

  1. VID – saskaņā ar izziņu par VID pārbaudē aprēķinātajiem darba ienākumiem un obligātajām iemaksām, ja pēc pārbaudes darba ņēmējam jāpalielina vai jāsamazina darba ienākumi un obligātās iemaksas;
  2. darba devējs (maksātnespējas procesa administrators) –, ja saskaņā ar tiesas spriedumu, tiesas lēmumu par izlīguma apstiprināšanu vai attiecīgās valsts pārvaldes iestādes pieņemtu pārvaldes lēmumu personai ir izmaksāta atlīdzība par darba piespiedu kavējumu vai izmaksāti laikus neizmaksātie darba ienākumi. Ienākumus un obligātās iemaksas precizē, iesniedzot ziņas par darba ņēmējiem un darba devēja ziņojumus par tiem pārskata mēnešiem, par kuriem veiktas vai bija jāveic obligātās iemaksas. Aizpilda 3.pielikuma 1., 2., 3., 4. un 5.aili;
  3. darba devējs (maksātnespējas procesa administrators) – saskaņā ar Valsts darba inspekcijas rīkojumu par pārbaudē konstatētajiem pārkāpumiem darba ienākumu aprēķināšanā un izmaksāšanā, ja pēc pārbaudes darba ņēmējam jāpalielina vai jāsamazina darba ienākumi un obligātās iemaksas. Ienākumus un obligātās iemaksas precizē, iesniedzot darba devēja ziņojumus par pārskata mēnešiem, par kuriem veiktas vai bija jāveic obligātās iemaksas. Aizpilda 3.pielikuma 1., 2., 3., 4. un 5.aili. Ja darba ienākumi un obligātās iemaksas precizējamas par personām, kuras Valsts darba inspekcijas rīkojumā norādītajā laikposmā nav reģistrētas šajos noteikumos noteiktajā kārtībā, darba devējs (maksātnespējas procesa administrators) par tām iesniedz ziņas saskaņā ar šo noteikumu 1.pielikumu;
  4. maksātnespējas procesa administrators – saskaņā ar darba devēja grāmatvedības uzskaitē atspoguļoto informāciju, ja darba devēja ziņojumu par obligāto iemaksu objektu un obligātajām iemaksām no darba ņēmēju darba ienākumiem šajos noteikumos noteiktajā kārtībā un termiņos nav iesniedzis vai precizējis darba devējs;
  5. darba devējs – par personu, kurai saskaņā ar Valsts pārvaldes iestāžu nodarīto zaudējumu atlīdzināšanas likumu obligātās iemaksas šo noteikumu IV1 nodaļā noteiktajā kārtībā izmaksā Finanšu ministrija. Aizpilda 5.pielikuma I un II sadaļu;
  6. bijušais darba devējs – par darba ņēmēju, ar kuru ir izbeigtas darba attiecības un kuram sākotnēji tika piešķirtas akciju pirkuma tiesības. Ienākumus un obligātās iemaksas precizē, iesniedzot darba devēja ziņojumu par pārskata mēnesi, kurā ir pārtrauktas darba ņēmēja un darba devēja attiecības. Aizpilda 3.pielikuma 6., 7. un 10.aili.

Tādējādi likums “Par valsts sociālo apdrošināšanu” un Ministru kabineta 2010.gada 7.septembra noteikumi Nr.827 neparedz iespēju precizēt darba devēja ziņojumu, samazinot darba ņēmēja ienākumus un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, kas nepamatoti aprēķinātas un iemaksātas valsts budžetā un līdz ar to Iesniedzējs nevar iesniegt precizētu darba devēja ziņojumu un anulēt O deklarētos ienākumus par periodu no 2014.gada janvāra līdz 2014.gada novembrim un nevar pieprasīt atmaksāt iemaksātās VSAOI 1199,99 euro apmērā.

Sniedzot uzziņu, tika piemērotas šādas tiesību normas: likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 8. panta 2.9 daļa (redakcijā, kura bija spēkā no 2014.gada 1.janvāra līdz 31.decembrim), likuma “Par valsts sociālo apdrošināšanu” 1. panta 2. punkta “m” apakšpunkts (redakcijā, kura bija spēkā no 2014. gada 1. janvāra līdz 31. decembrim), 20.1 panta pirmā, otrā un trešā daļa, Ministru kabineta 2010.gada 7.septembra noteikumu Nr.827 “Noteikumi par valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu veicēju reģistrāciju un ziņojumiem par valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām un iedzīvotāju ienākuma nodokli” 30.punkts.