0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

NODOKĻIPar IIN normu piemērošanas kārtību, atsavinot lietotu rūpniecības iekārtu

Par IIN normu piemērošanas kārtību, atsavinot lietotu rūpniecības iekārtu

Valsts ieņēmumu dienests (VID) sniedzis uzziņu par šādu faktu aprakstu. Uzziņas pieprasījuma iesniedzēja (turpmāk - Iesniedzējs)  īpašumā jau vairāk nekā 20 gadus ir lietota tehnoloģiskā līnija - rūpniecības iekārta, ko veido dažādu iekārtu, mašīnu, aparātu, aprīkojuma un instrumentu apvienojums (turpmāk - iekārta). Iekārta paredzēta auzu pārslu ražošanai. Minētās iekārtas Iesniedzējs savā saimnieciskajā darbībā nav izmantojis. Ņemot vērā, ka iekārtai ir uzradies pircējs - juridiska persona, iekārtas darbības uzlabošanai Iesniedzējs patstāvīgi ir veicis dažādus uzlabojumus, papildinot iekārtu ar detaļām, mehānismiem un citu nepieciešamo aprīkojumu, lai iekārtu varētu pārdot. Tā kā iekārta ir specifiska un…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Foto: Wikimedia Commons
Foto: Wikimedia Commons

Valsts ieņēmumu dienests (VID) sniedzis uzziņu par šādu faktu aprakstu.

Uzziņas pieprasījuma iesniedzēja (turpmāk - Iesniedzējs)  īpašumā jau vairāk nekā 20 gadus ir lietota tehnoloģiskā līnija - rūpniecības iekārta, ko veido dažādu iekārtu, mašīnu, aparātu, aprīkojuma un instrumentu apvienojums (turpmāk - iekārta). Iekārta paredzēta auzu pārslu ražošanai. Minētās iekārtas Iesniedzējs savā saimnieciskajā darbībā nav izmantojis.

Ņemot vērā, ka iekārtai ir uzradies pircējs - juridiska persona, iekārtas darbības uzlabošanai Iesniedzējs patstāvīgi ir veicis dažādus uzlabojumus, papildinot iekārtu ar detaļām, mehānismiem un citu nepieciešamo aprīkojumu, lai iekārtu varētu pārdot. Tā kā iekārta ir specifiska un tā nav plaši pielietojama, tad tās cenu nosaka šādu iekārtu neesamība un konkrētā uzņēmuma vajadzība pēc attiecīgās iekārtas, līdz ar to šīs iekārtas pārdošanas vērtība pārsniegs 40 000 EUR.

Vai esošā iekārta būtu uzskatāma par personīgo mantu, kura atsavināšanas brīdī netiek aplikta ar nodokli, vai par personīgo mantu, kura atsavināšanas brīdī tiek aplikta ar nodokli, jo uzskatāma kā lieta, kas izgatavota pārdošanai, ņemot vērā, ka Iesniedzējs patstāvīgi ir veicis iekārtas uzlabojumus?

Gadījumā, ja likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” izpratnē Iesniedzēja īpašumā esošā iekārta atsavināšanas brīdī tiek uzskatīta par personīgo mantu, kas tiek aplikta ar nodokli, kāda nodokļa likme būtu piemērojama? Vai šādas personīgās mantas pārdošana tiek uzskatīta arī par saimniecisko darbību?

Gadījumā, ja likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" izpratnē iekārtas pārdošana tiek uzskatīta par saimniecisko darbību, vai atbilstoši likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 11.panta divpadsmitajai daļai Iesniedzējs var nereģistrēties VID kā saimnieciskās darbības veicējs?

Tā kā gūstot ienākumu no kustamas lietas atsavināšanas, kas atbilst tikai likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 11.panta pirmās daļas 2.punktam, t.i., kad ieņēmumi no darījuma pārsniedz 14 229 un vairāk euro taksācijas gadā, tiek piemērota 10 procentu likme atbilstoši likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 15.panta septītajai daļai, vai minētā likuma norma attiecībā uz likmes piemērošanu ir attiecināma arī uz Iesniedzēja īpašumā esošās iekārtas pārdošanu, ja iekārtas pārdošanu uzskata par saimniecisko darbību?

***

VID, sniedzot uzziņu, norādījis, ka saskaņā ar likuma „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 1.panta pirmās daļas 3.punktu iedzīvotāju ienākuma nodoklis (turpmāk – IIN) ir nodoklis, ar ko apliek fiziskās personas gūtos ienākumus, un tas sastāv no nodokļa par ienākumiem no saimnieciskās darbības, ja tie nav uzņēmumu ienākuma nodokļa objekts, un nodokļa no citiem ienākuma avotiem.

Likuma „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 8.panta trešās daļas 21.punktā noteikts, ka pie pārējiem fiziskās personas ienākumiem, par kuriem ir jāmaksā IIN, tiek pieskaitīti citi ienākumi, kas nav minēti šā likuma 9.pantā. Tādējādi visi fiziskās personas taksācijas gada laikā gūtie ienākumi, izņemot likuma „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 9.pantā minētos ienākumus, ir apliekami ar IIN.

Saskaņā ar likuma „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 9.panta pirmās daļas 19.2 punktā noteikto, gada apliekamajā ienākumā netiek ietverti un ar IIN netiek aplikti ienākumi no personīgā īpašuma (fiziskajai personai piederošas personiskai lietošanai paredzētas tādas kustamas lietas kā mēbeles, apģērbs un citas kustamas lietas) atsavināšanas, izņemot ienākumu no:

  • a) pārdošanai izgatavotas vai iegādātas lietas (ķermeniskas vai bezķermeniskas) pārdošanas,
  • b) kapitāla pieauguma un pārējā ienākuma no kapitāla;
  • c) metāllūžņu pārdošanas.

Tādējādi fiziskās personas ienākums no sev piederošu personīgai lietošanai paredzētu kustamu lietu pārdošanas nav apliekams ar IIN.

Ja īpašums acīmredzot nav iegādāts personīgai lietošanai, bet gan realizēšanai citām personām, šāda īpašuma pārdošanu nevar uzskatīt par personīgā īpašuma atsavināšanu, kuras rezultātā gūtais ienākums netiek aplikts ar IIN. Atbilstoši iesniegumā sniegtajam faktu izklāstam, Iesniedzējs plāno atsavināt sev piederošu lietotu tehnoloģisko līniju - rūpniecības iekārtu. Iekārtas darbības uzlabošanai Iesniedzējs patstāvīgi ir veicis dažādus uzlabojumus, papildinot iekārtu ar detaļām, mehānismiem un citu nepieciešamo aprīkojumu, lai iekārtu varētu pārdot.

Ņemot vērā minēto un to, ka Iesniedzējs plāno atsavināt rūpniecības iekārtu, kas pēc savas būtības nav uzskatāma par personiskai lietošanai paredzētu kustamu lietu, tad minētās iekārtas atsavināšana nav uzskatāma par personīgā īpašuma pārdošanu likuma „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 9.panta pirmās daļas 19.2punkta izpratnē un gūtajiem ienākumiem nav piemērojams atbrīvojums no aplikšanas ar IIN.

Likuma „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 11.panta 1.3daļā noteikts, ka fiziskās personas darbība kvalificējama kā saimnieciskā darbība, ja tā atbilst vienam no šādiem kritērijiem:
  1. darījumu regularitāte un sistemātiskums (trīs un vairāk darījumi taksācijas periodā vai pieci un vairāk darījumi trijos taksācijas periodos);
  2. ieņēmumi no darījuma pārsniedz 14 229 un vairāk euro taksācijas gadā, izņemot ienākumus no personīgā īpašuma atsavināšanas atbilstoši šā likuma 9.panta pirmās daļas 19.2 punktam;
  3. darbības ekonomiskā būtība vai personas īpašumā esošo lietu apjoms norāda uz sistemātisku darbību ar mērķi gūt atlīdzību.

Ņemot vērā, ka Iesniedzējam piederošā iekārta nav uzskatāma par personiskai lietošanai paredzētu kustamu lietu un iekārtas atsavināšanas cena pārsniegs 40 000 euro, tad attiecībā uz Iesniedzēja plānoto darījumu izpildās likuma „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 11.panta 1.3daļas 2.punktā noteiktais kritērijs un iekārtas atsavināšanas darījums ir kvalificējams kā saimnieciskā darbība. Līdz ar to, Iesniedzēja gūtie ienākumi no minētās iekārtas atsavināšanas ir apliekami ar IIN kā ienākumi no saimnieciskās darbības.

Likuma „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 28.panta 6.punktā noteikts, ka maksātāja pienākums ir pirms saimnieciskās darbības uzsākšanas reģistrēties VID kā saimnieciskās darbības veicējam, norādot saimnieciskās darbības jomu, kurā maksātājs veiks saimniecisko darbību.

Atbilstoši likuma „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 11.panta pirmajai daļai, fiziskās personas ienākums no saimnieciskās darbības tiek aprēķināts kā šajā pantā noteikto ieņēmumu un ar to gūšanu saistīto izdevumu starpība.

Likuma „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 11.panta trešajā daļā ir noteikts kādus izdevumu veidus var ieskaitīt izdevumos, ja tie saistīti ar taksācijas gada ienākumu gūšanu no saimnieciskās darbības.

Saskaņā ar likuma „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 15.panta 2.1daļā noteikto, IIN likme, ko maksā no saimnieciskās darbības ienākuma, ir 23 procenti.

Savukārt, likuma „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 11.panta divpadsmitajā daļā noteikts, ja maksātājam nerodas saimnieciskās darbības izdevumi vai tie ir nebūtiski, maksātājs gūstot ienākumu no īpašuma [iznomājot vai izīrējot nekustamo īpašumu (arī pārdodot īres tiesības), nododot lietu tālāk apakšnomniekam vai apakšīrniekam, iznomājot kustamo mantu vai gūstot samaksu par dabas resursu izmantošanu vai izmantošanas aprobežojumiem] vai gūstot ienākumu no kustamas lietas atsavināšanas, kas atbilst tikai šā panta 1.3daļas 2.punktam, var nereģistrēties VID kā saimnieciskās darbības veicējs. Šajā gadījumā maksātājs nav tiesīgs piemērot saimnieciskās darbības izdevumus un tajos iekļaut ar īpašuma uzturēšanu un pārvaldīšanu saistītos izdevumus, izņemot nekustamā īpašuma nodokļa maksājumus par attiecīgo nekustamo īpašumu. Maksātājs veic saimnieciskās darbības ieņēmumu uzskaiti. Saimnieciskās darbības ieņēmumus maksātājs hronoloģiskā secībā uzskaita ieņēmumu uzskaites reģistrā, kurā norāda ieraksta kārtas numuru, datumu, attaisnojuma dokumenta numuru un datumu, darījuma dalībnieku (fiziskās personas vārdu un uzvārdu, juridiskās personas nosaukumu), darījuma aprakstu, darījuma summu un citu nepieciešamo informāciju.

Ņemot vērā, ka Iesniedzējs plāno gūt ienākumus vairāk nekā 40 000 euro apmērā no tādas kustamas lietas atsavināšanas, kas likuma „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 9.panta pirmās daļas 19.2punkta izpratnē nav uzskatāma par personiskai lietošanai paredzētas kustamas lietas pārdošanu un, kas atbilst likuma „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 11.panta 1.3daļas 2.punktam, tad saskaņā ar likuma „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 11.panta divpadsmitajā daļā noteikto, Iesniedzējam ir tiesības nereģistrēties VID kā saimnieciskās darbības veicējam, bet šādā gadījumā Iesniedzējam, nosakot saimnieciskās darbības ienākumu, nav tiesību piemērot nekādus ar iekārtas pārdošanu saistītus izdevumus.

Likuma „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 15.panta septītajā daļā noteikts, ka šā likuma 3.panta trešās daļas 9.1 un 9.2 punktā un 8.panta trešās daļas 15. un 15.1 punktā minētajam ienākumam, kā arī 11.panta divpadsmitajā daļā minētajam ienākumam no īpašuma tiek piemērota 10 procentu likme.

Savukārt, likuma „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 28.panta 8.punktā noteikts, ka maksātāja pienākums ir piecu darbdienu laikā no līguma noslēgšanas dienas, kā arī no līguma darbības izbeigšanas dienas informēt par to VID, ja viņš saimnieciskās darbības ienākumu nosaka atbilstoši šā likuma 11.panta divpadsmitajai daļai.

Tādējādi, lai gūtajiem ienākumiem no kustamas lietas – ražošanas iekārtas – pārdošanas būtu tiesības piemērot IIN 10 procentu likmi, Iesniedzējam ir pienākums paziņot VID, ka saimnieciskās darbības ienākumu tas noteiks atbilstoši likuma „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 11.panta divpadsmitajai daļai.

Savukārt, gadījumā, ja Iesniedzējs nebūs paziņojis VID, ka saimnieciskās darbības ienākumu tas noteiks atbilstoši likuma „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 11.panta divpadsmitajai daļai, tad gūtajam ienākumam no iekārtas atsavināšanas ir piemērojama likuma „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 15.panta 2.1daļā noteiktā IIN likme, t.i., 23 procenti.

Pilnu uzziņas tekstu var lasīt šeit.