0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

BIZNESSFINANSESParāda atgūšanas likums noteiks “spēles noteikumus” parādu piedzinējiem

Parāda atgūšanas likums noteiks “spēles noteikumus” parādu piedzinējiem

Vakar, 8. novembrī, Ministru kabineta sēdē izskatīts Parāda atgūšanas likumprojekts, vēsta Ministru kabinea mājas lapa. Ekonomikas ministrijā, kas ir šī likumprojekta izstrādātāja, plz.lv noskaidroja, ka likumprojektu tālāk plānots nodot izskatīšanai Saeimā un spēkā tam būtu jāstājas nākamā gada 1. janvārī. Ekonomikas ministrija sagatavotajā likumprojekta anotācijā teikts, ka sabiedrībā pēdējā laikā arvien vairāk pieaug neapmierinātība ar parādu atgūšanas uzņēmumu darbību un Patērētāju tiesību aizsardzības centrā tiek saņemtas arvien vairāk sūdzības, kurās patērētāji sūdzas par parādu atgūšanas procesu. Būtiskākās problēmas, ar kurām saskaras patērētāji ārpustiesas parāda atgūšanas procesā, ir šādas: - pārmērīga samaksa par parāda atgūšanas pakalpojumu (piemēram, 30,00 Ls parāda atgūšanas…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Vakar, 8. novembrī, Ministru kabineta sēdē izskatīts Parāda atgūšanas likumprojekts, vēsta Ministru kabinea mājas lapa. Ekonomikas ministrijā, kas ir šī likumprojekta izstrādātāja, plz.lv noskaidroja, ka likumprojektu tālāk plānots nodot izskatīšanai Saeimā un spēkā tam būtu jāstājas nākamā gada 1. janvārī. Ekonomikas ministrija sagatavotajā likumprojekta anotācijā teikts, ka sabiedrībā pēdējā laikā arvien vairāk pieaug neapmierinātība ar parādu atgūšanas uzņēmumu darbību un Patērētāju tiesību aizsardzības centrā tiek saņemtas arvien vairāk sūdzības, kurās patērētāji sūdzas par parādu atgūšanas procesu. Būtiskākās problēmas, ar kurām saskaras patērētāji ārpustiesas parāda atgūšanas procesā, ir šādas: - pārmērīga samaksa par parāda atgūšanas pakalpojumu (piemēram, 30,00 Ls parāda atgūšanas izdevumu noteikšana par parāda atgūšanu 3,00 Ls apmērā); - agresīva ārpustiesas parāda atgūšanas metožu izmantošana, piemēram, draudi, ierašanās darbavietā, ierašanās patērētāja mājās vēlu vakarā; -  pilnīgas un patiesas informācijas nesniegšana par piedzenamā parāda apmēru un tā veidojošām komponentēm. Parādu atgūšanas likums top tāpēc, ka  pašlaik Latvijas Republikas tiesību sistēmā nav paredzēts tiesiskais regulējums, kurā tiktu reglamentēta kārtība, kādā būtu veicama parāda ārpustiesas atgūšana. Likumam būtu jānodrošina iepriekš minēto problēmu  novēršana, ātra, taisnīga, samērīga un saprātīga parāda atgūšanu, kā arī jāveicina parādu labprātīga atmaksa un iespēja trešajām personām novērtēt fiziskās personas uzņemto maksājuma saistību izpildi. Plānots, ka likums noteiks gan prasības parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja darbībai, gan prasības kopmunikācijai ar parādnieku, kuru parāda atgūšanas procesā  īsteno kreditors un parāda atgūšanas pakalpojumu sniedzējs. Cita starpā, attiecībā uz t.s. melnajiem sarakstiem, par kuru datu patiesumu nereti sūdzas parādnieki, topošajā Parādu atgūšanas likumā ir paredzēta IV nodaļa “Fizisku personu datu izmantošana parāda atgūšanā”. Šajā sadaļā  12.pants. kredītvēstures datubāzēm un tās turētājiem izvirsa šādas prasības. (1) Parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs ir tiesīgs veidot parādnieku kredītvēstures datubāzi, iekļaujot tajā informāciju par parādnieku, ja ir spēkā viens no šādiem nosacījumiem: 1) parādnieks nav izteicis iebildumus par parāda esību vai tā apmēru. Parādniekam, izsakot iebildumus, ir jānorāda to pamatojums; 2) parādnieks ir izteicis iebildumus par parāda esību vai tā apmēru, bet tiesa vai šķīrējtiesa ir atzinusi par pamatotu parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja prasību par maksājuma saistību izpildi, un spriedums ir stājies likumīgā spēkā. (2) Šā panta pirmajā daļā minētās datubāzes mērķis ir sniegt informāciju trešajām personām, lai tās spētu novērtēt maksājuma saistību izpildi, ko uzņēmusies fiziska persona. (3) Trešā persona, pamatojoties uz abpusēji noslēgtu līgumu ar kredītvēstures datubāzes pārzini, ir tiesīga saņemt kredītvēstures datubāzē esošo informāciju par attiecīgo fizisko personu, ja trešajai personai ar attiecīgo fizisko personu ir noslēgts līgums vai attiecīgā fiziskā persona ir izteikusi rakstveida lūgumu šādu līgumu noslēgt. (4) Kredītvēstures datubāzē iekļauj šādu informāciju: 1) parādnieka vārds, uzvārds un personas kods; 2) datums, kad informācija iekļauta kredītvēstures datubāzē; 3) parāda summa; 4) samaksātā parāda summas daļa; 5) parāda summas samaksas ilgums; 6) nozare, kurā darbojas parādnieka kreditors saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2006.gada 20.decembra Regulu (EK) Nr.1893/2006, ar ko izveido NACE 2.red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju, kā arī groza Padomes Regulu (EEK) Nr.3037/90 un dažas EK regulas par īpašām statistikas jomām; 7) parāda atgūšanas statuss (notiek vai nenotiek parāda atgūšana, parāda atgūšanas izbeigšanas datums, ja parāda atgūšana ir izbeigta, ir vai nav strīds par parāda esību vai tā apmēru). (5) Parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs, izmantojot savā kredītvēstures datubāzē pieejamo informāciju par parādnieku, ir tiesīgs veikt personas kredītspējas novērtējumu un iekļaut to kredītvēstures datubāzē. (6) Informāciju par parādnieku iekļauj kredītvēstures datubāzē, ja no pirmās maksājuma kavējuma dienas ir pagājušas 60 dienas, kopš iestājies saistību izpildes termiņš, un, ja parāda atgūšanu veic parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs, iestājies šā likuma 7.panta pirmās daļas 7.punktā noteiktais atbildes sniegšanas termiņš. (7) Parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs rakstiski paziņo parādniekam par informācijas iekļaušanu kredītvēstures datubāzē. Kredītvēstures datubāzē iekļauto informāciju dara pieejamu trešajām personām ne agrāk kā 14 dienas pēc paziņojuma nosūtīšanas parādniekam. (8) Ja parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs ir konstatējis, ka kredītvēstures datubāzē iekļautā informācija ir neprecīza, nepilnīga vai nepatiesa, parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja pienākums ir nekavējoties novērst šo nepilnību un par to paziņot trešajām personām, kas iepriekš ir saņēmušas attiecīgo informāciju. (9) Informāciju kredītvēstures datubāzē var glabāt trīs gadus no parāda atmaksas dienas. Ja parāds netiek atmaksāts, informāciju par parādu kredītvēstures datubāzē var glabāt līdz prasības tiesības noilguma notecēšanas dienai. Papildus par Parāda atgūšanas likumu Jūs varat lasīt gan plz.lv - šeit: http://www.plz.lv/?p=4118 , gan žurnāla “Praktiskais Likumdošanas Ziņnesis” drukātajā versijā, 2011. gada novembra numurā, rakstā "Parāda atgūšanas likumam jāfinišē".) Vairāk par topošo Parāda atgūšanas likumu Jūs varat lasīt arī Ministru kabineta mājas lapā: http://www.mk.gov.lv/lv/mk/tap/?pid=40210498