Pašvaldības kompensācija par bērnu interešu izglītību nebūtu jāapliek ar IIN
Tiesībsargs aicina Saeimu veikt grozījumus likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli”, lai ar iedzīvotāju ienākuma nodokli (IIN) netiktu aplikta pašvaldības kompensācija vecākiem par bērnu pirmsskolas, pamata, vidējās, profesionālās ievirzes vai interešu izglītību. Šobrīd esošā prakse (aplikšana ar nodokli), tiesībsarga ieskatā, nav atbilstoša bērnu interesēm. Kā alternatīvs risinājums varētu būt pašvaldību savstarpējie norēķini, un šajā gadījumā vecākiem nebūtu vispirms pašiem jāsamaksā par bērna interešu izglītību un pašvaldībai pēc tam jākompensē. Tiesībsarga birojs raksturo situāciju ar šādu piemēru: Annas vecāki par bērna mūzikas skolu pilsētā X samaksā 100% maksu, bet viņas dzīvesvietas pašvaldība Y viņiem atlīdzina 77%…
Tiesībsargsaicina Saeimu veikt grozījumus likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli”, lai ar iedzīvotāju ienākuma nodokli (IIN) netiktu aplikta pašvaldības kompensācija vecākiem par bērnu pirmsskolas, pamata, vidējās, profesionālās ievirzes vai interešu izglītību. Šobrīd esošā prakse (aplikšana ar nodokli), tiesībsarga ieskatā, nav atbilstoša bērnu interesēm. Kā alternatīvs risinājums varētu būt pašvaldību savstarpējie norēķini, un šajā gadījumā vecākiem nebūtu vispirms pašiem jāsamaksā par bērna interešu izglītību un pašvaldībai pēc tam jākompensē.
Tiesībsarga birojs raksturo situāciju ar šādu piemēru:
Annas vecāki par bērna mūzikas skolu pilsētā X samaksā 100% maksu, bet viņas dzīvesvietas pašvaldība Y viņiem atlīdzina 77% no maksas, ieturot iedzīvotāju ienākuma nodokli 23% apmērā. Savukārt, ja pašvaldības veiktu savstarpējos norēķinus, vecākiem par mūzikas skolu nebūtu jāmaksā vispār.
Minēto nepilnību tiesībsargs konstatēja, izskatot iesniegumu par vienas pašvaldības līdzfinansējuma aplikšanu ar IIN par citā pašvaldībā iegūto profesionālās ievirzes izglītību. Pašvaldības saistošajos noteikumos teikts: “pašvaldība tās iedzīvotājiem līdzfinansējumu par citu pašvaldību dibināto izglītības iestāžu profesionālās ievirzes izglītības akreditētu programmu apguvi, pēc atbilstošo maksājumu saņemšanas, izmaksā, pārskaitot to uz izglītojamā likumiskā pārstāvja iesniegumā norādīto kredītiestādes norēķinu kontu, no izmaksājamās summas ieturot iedzīvotāju ienākuma nodokli normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un apmērā.”
Lai arī pašvaldībām nav pienākuma līdzfinansēt iedzīvotāju izglītību citās pašvaldībās, tomēr tās, kuras izvēlas šādi rīkoties, pēc būtības gādā par savu iedzīvotāju izglītību.
Tiesībsargam nav izprotams, kāpēc pašvaldības sniegtais līdzfinansējums (pēc būtības izdevumu kompensācija vecākiem) par tās teritorijā deklarēto bērnu profesionālās ievirzes izglītības iegūšanu citā pašvaldībā būtu jāapliek ar IIN. Tiesībsargs saņēmis arī Finanšu ministrijas skaidrojumu, ka saskaņā ar spēkā esošo normatīvo regulējumu fiziskās personas saņemtais līdzfinansējums konkrētajā situācijā (likumos un Ministru kabineta noteikto normu ietvaros) ir apliekams ar IIN.
Tiesībsargs uzskata, ka tas neatbilst bērna interesēm un tāpēc likums ir jāgroza.
“Mūsu ieskatā pašvaldības līdzmaksājuma par bērnu iegūto izglītību aplikšana ar iedzīvotāju ienākuma nodokli nav bērnu interesēm atbilstoša prakse. Ieguvumi, proti, papildu līdzekļi valsts budžetā neatsver finansiālu zaudējumu ģimenēm, kuras vēlas nodrošināt savus bērnus ar interešu izglītību vai profesionālas ievirzes izglītību. Pēc būtības kompensācija, kas tiek izmaksāta vecākiem par viņu bērnu izglītošanu, nevar tikt uzskatīta par vecāku ienākumu, jo vecāki šo naudas summu ir novirzījuši bērna izglītošanai,” norāda Tiesībsarga biroja Bērnu tiesību nodaļas vadītāja Laila Grāvere.
Ko paredz likums un ANO konvencija
Jāpiebilst, ka Saeima likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” ir paredzējusi vairākus gadījumus, kad līdzmaksājums vai cita veida kompensācija ar nodokli netiek aplikti1. Ņemot vērā bērnu interešu prioritātes principu2, kā arī bērna tiesības uz izglītību3, valstij nevajadzētu aplikt ar nodokli pašvaldības izmaksāto kompensāciju par bērnu izglītošanu.
Arī ANO Bērnu tiesību konvencija noteic bērna interešu prioritāti, kas uzliek dalībvalstīm pienākumu jebkura ar bērnu saistīta jautājuma izlemšanā pirmām kārtām maksimāli ievērot tieši bērna intereses. Savukārt Satversmes tiesa ir sniegusi skaidrojumu, ka bērna tiesību un interešu prioritāte nozīmē to, ka ne vien tiesai un citām institūcijām savi lēmumi jāpieņem, ievērojot bērnu tiesības un intereses, bet arī tiesību aktu pieņēmējiem normatīvie akti jāpieņem vai jāgroza, aizsargājot bērna tiesības un intereses iespējami labākajā veidā.4
1 Piemēram, vietējās pašvaldības līdzfinansējums nekustamā īpašuma pieslēgšanai centralizētajai ūdensapgādes sistēmai vai centralizētajai kanalizācijas sistēmai, atbalsts izmaksu segšanai azbesta atkritumu apsaimniekošanas nodrošināšanai mājsaimniecībām šīfera jumtu un siltumizolācijas materiālu nomaiņas gadījumā, mācību maksa, ko darba devējs apmaksājis par darbinieka studijām augstākās izglītības iegūšanai, stipendijas u.c.
2 Bērnu tiesību konvencijas 3.pants un Bērnu tiesību aizsardzības likuma 6. pants.
3 Bērnu tiesību konvencijas 28. pants un Bērnu tiesību aizsardzības likuma 11. pants.
4 Satversmes tiesas 2008. gada 12. februāra spriedums lietā Nr. 2007-15-01, 5. punkts.
wpDiscuz
Šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.