0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

GRĀMATVEDĪBAPlāno VID darbiniekiem piešķirt tiesības veikt preču fiziskas pārbaudes nodokļu kontroles pasākumu ietvaros

Plāno VID darbiniekiem piešķirt tiesības veikt preču fiziskas pārbaudes nodokļu kontroles pasākumu ietvaros

Valdība 16. aprīlī atbalstījusi grozījumus likumā "Par Valsts ieņēmumu dienesta", kas paredz arī sniegt plašākas tiesības Valsts ieņēmumu dienesta (VID) darbiniekiem nodoķlu kontroles pasākumu laikā veikt preču fiziskas pārbaudes. VID ierēdņi, pildot dienesta pienākumus – veicot nodokļu kontroles pasākumus, ir saskārušies ar gadījumiem, kad nodokļu kontroles pasākumu laikā ir nepieciešama preču fiziska pārbaude, lai pārliecinātos, ka pavaddokumentos norādītās preces atbilst faktiskajām precēm un daudzumam, jo kontroles pasākumos ir konstatēti gadījumi, kad preču pavaddokumentos norādīta viena prece, bet faktiski pārved citu preci vai preces vispār netiek pārvadātas. Tādējādi VID, lai  pārliecinātos par preces faktisko esību, tās atbilstību pavaddokumentos norādītajai precei, ir jābūt…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus

Valdība 16. aprīlī atbalstījusi grozījumus likumā "Par Valsts ieņēmumu dienesta", kas paredz arī sniegt plašākas tiesības Valsts ieņēmumu dienesta (VID) darbiniekiem nodoķlu kontroles pasākumu laikā veikt preču fiziskas pārbaudes.

VID ierēdņi, pildot dienesta pienākumus – veicot nodokļu kontroles pasākumus, ir saskārušies ar gadījumiem, kad nodokļu kontroles pasākumu laikā ir nepieciešama preču fiziska pārbaude, lai pārliecinātos, ka pavaddokumentos norādītās preces atbilst faktiskajām precēm un daudzumam, jo kontroles pasākumos ir konstatēti gadījumi, kad preču pavaddokumentos norādīta viena prece, bet faktiski pārved citu preci vai preces vispār netiek pārvadātas. Tādējādi VID, lai  pārliecinātos par preces faktisko esību, tās atbilstību pavaddokumentos norādītajai precei, ir jābūt tiesībām veikt preču fizisko apskati, teikts likumprojekta anotācijā.

Atbilstoši Administratīvā procesa likuma 59.panta pirmajā un otrajā daļā iekļautajam regulējumam tikai pēc administratīvās lietas ierosināšanas VID, izmantojot visas tiesiskās metodes, var iegūt nepieciešamo informāciju, tai skaitā ar liecinieku, ekspertu, apskates, dokumentu un cita veida pierādījumu palīdzību.

Līdz ar to likumprojektā nostiprinātas VID tiesības veikt preču fizisko apskati ne tikai administratīvā procesa – nodokļu audita laikā, bet arī veicot citus nodokļu kontroles pasākumus (piemēram, tematiskās pārbaudes, apsekošanas, novērošanas).

Tāpat, lai nodrošinātu pilnvērtīgu nodokļu kontroles procesu, ierēdņiem nodokļu administrēšanā ir jāparedz tiesības nodokļu kontroles pasākumu laikā izņemt paraugus ekspertīzes veikšanai.

Nodokļu kontroles pasākumu laikā VID ierēdņi piedalās darījuma novērošanā un fiksē darījumu, darījumā iesaistītās personas (saņem paskaidrojumus no darījumos iesaistītajām personām), kā arī veic preču apskati, salīdzinot preces atbilstību ar preču pavaddokumentos norādīto. Nodokļu maksātājam ir jānodrošina preces apskate, lai nodokļu administrācija varētu gūt pārliecību par faktiski esošo preču atbilstību pavaddokumentos norādītajām precēm. Turklāt šaubu gadījumos par preču atbilstību pavadzīmē norādītajai precei nepieciešams izņemt preču paraugus ekspertīzes veikšanai. Katrā konkrētajā gadījumā nodokļu administrācijas pārstāvis izvērtēs preču fiziskās apskates un paraugu izņemšanas nepieciešamību.

Preču fizisko apskati un preču paraugu izņemšanu  veiks tās VID struktūrvienības, kuru kompetencē ietilpst nodokļu kontroles pasākumu veikšana.

Kādā no nodokļu administrācijas veiktajām novērošanām tika uzrādīti dokumenti par piparu piegādi. Preces vizuālais izskats šķita neatbilstošs dokumentos norādītajam, tāpēc uz nākamo novērošanu tika uzaicināti Pārtikas un veterinārais dienesta pārstāvji, kuriem Pārtikas aprites uzraudzības likuma 22.panta otrās daļas 2. un 4.punktā ir noteiktas tiesības izņemt pārtikas produktus ekspertīzes veikšanai un uz pārbaudes laiku aizturēt arī kravu, no kuras ir paņemti paraugi. Ņemot vērā to, ka novērošanas laikā uzrādītās preces neatbilda preču iegādes dokumentos norādītajām precēm (t.i. vizuāli apskatot preci, pipariem raksturīgā smarža un izskats neliecināja par dokumentos norādīto preču autentiskumu), pamatojoties uz aizdomām par patērētāju maldināšanu attiecībā uz preces identitāti, Pārtikas un veterinārā dienesta pārstāvji pārbaudes gaitā paņēma preču paraugus laboratoriskajiem izmeklējumiem, kā arī pieņēma lēmumu ierobežot pārtikas apriti - preču izplatīšanu apturēja. Latvijā ekspertīzi saistībā ar šo konkrēto izņemto preci neveic, tāpēc tika izmantoti citas Eiropas Savienības dalībvalsts pakalpojumi. Saskaņā ar laboratorisko izmeklējumu rezultātiem, novērošanas laikā uzrādītās preces neatbilda izrakstītajā pavadzīmē norādītajai precei. Līdz ar to bija iespējams pierādīt un pamatot, ka nodokļu maksātājs savā grāmatvedības uzskaitē un VID sniegtajās atskaitēs norāda nepatiesu informāciju.

Kādā citā VID veiktajā novērošanā tika novērots darījums par dārgas biroja tehnikas pārdošanu. Prece bija pa detaļām sapakota dažādās kastēs. Novērošanas laikā VID amatpersonas lūdza atvērt kastes, lai varētu pārliecināties par kastēs esošā satura atbilstību grāmatvedības dokumentos uzrādītajam. Vizuāli apskatot kastes saturu, VID amatpersonām nebija iespējams sasaistīt kastē esošo detaļu ar preču pavadzīmē norādīto iekārtu. Šajā gadījumā būtu bijis lietderīgi izņemt pilnībā visus paraugus ekspertīzes veikšanai, taču VID šādas tiesības tiesiskajā regulējumā nav noteiktas. Līdz ar to konkrētajā situācijā nebija iespējams pierādīt preču neatbilstību attaisnojuma dokumentos norādītajam.

Tādējādi ar likumprojektu paredzēts nostiprināt VID tiesības izņemt paraugu ekspertīzes veikšanai.

Ja darījuma novērošanā VID būs aizdomas par autortiesību vai blakustiesību pārkāpšanu, tad VID piesaistīs Valsts policijas Ekonomisko noziegumu apkarošanas pārvaldi, savukārt, ja būs aizdomas par pārkāpumiem ar pārtikas produktiem, tad piesaistīs Pārtikas un veterinārā dienesta pārstāvjus. Katrā konkrētajā gadījumā nodokļu administrācijas pārstāvis, tai skaitā sadarbībā ar pieaicināto kompetento iestādi, izvērtēs preču paraugu izņemšanas nepieciešamību un rīkosies atbilstoši katrā konkrētajā lietā konstatētajiem faktiskajiem apstākļiem.

Ja preču paraugu izņemšana ekspertīzei neatbildīs nevienai kompetentai iestādei, tad preču paraugu izņems VID amatpersona. Apskatē konstatējot preces vizuālu neatbilstību vai neiespējamību preces identificēt (prece izjauktā veidā) pavadzīmē norādītajai precei, VID amatpersona noformēs preču parauga izņemšanas aktu un vienu tā eksemplāru nodos nodokļu maksātāja pārstāvim. VID ierēdnis izņems tikai tās preces paraugu, kurai ir nepieciešams veikt ekspertīzi un par kuras atbilstību radušās pamatotas šaubas. Turklāt VID būs noteiktas tiesības nodokļu administrēšanas pasākumu laikā fotografēt, izdarīt audioierakstus un videoierakstus. Līdz ar to, veicot preču fizisko apskati, VID veiks foto fiksāciju vai video ierakstus. Tādējādi, katrā situācijā varēs izvērtēt, vai VID ierēdnis pamatoti ir pieņēmis lēmumu par parauga izņemšanas nepieciešamību.

Ja nodokļu maksātājs atteiksies uzrādīt preci apskatei, VID amatpersonas nodokļu maksātāju varēs saukt pie atbildības saskaņā ar Administratīvā pārkāpuma kodeksa 159.pantu par nesadarbošanos ar nodokļu administrācijas amatpersonām. Tāpat nodokļu maksātājam, atsakoties uzrādīt preci VID, var tikt atteiktas tiesības atskaitīt priekšnodokli.

Ņemot vērā minēto, nepieciešams papildināt likuma 10.panta pirmās daļas 1.punktā noteiktās VID ierēdņu tiesības veikt nodokļu kontroles pasākumus ar tiesībām veikt arī preču fizisko apskati un izņemt preču paraugus ekspertīzes veikšanai. Gadījumos, ja nodokļu administrācija būs izņēmusi preces paraugu un  pasūtījusi preces ekspertīzes veikšanu, veidosies ekspertīzes izmaksas. Ja ekspertīzes laikā būs konstatētas neatbilstības pavaddokumentos norādītajai precei, ekspertīzes izdevumi būs jāsedz nodokļu maksātajam, kuram izņemti preču paraugi. Ja ekspertīzes rezultātā neatbilstības netiek konstatētas, ekspertīzes izdevumus sedz VID.