0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

GRĀMATVEDĪBAPieņemti grozījumi noteikumos par individuālo komersantu finanšu pārskatiem

Pieņemti grozījumi noteikumos par individuālo komersantu finanšu pārskatiem

Ministru kabinets 24. jūlijā sanāk uz kārtējo valdības sēdi, un tā darba kārtībā iekļauts izskatīt arī Finanšu ministrijas sagatavoto noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2007.gada 8.maija noteikumos Nr.301 "Noteikumi par individuālo komersantu finanšu pārskatiem"" . Kā norādīts šo noteikumu projekta anotācijā, MK noteikumi Nr.301 nosaka kārtību, kādā individuālie komersanti, kuru apgrozījums (ieņēmumi) no saimnieciskajiem darījumiem iepriekšējā pārskata (taksācijas) gadā pārsniedz 300 000 euro (turpmāk – individuālais komersants), sagatavo un iesniedz bilanci un ieņēmumu un izdevumu pārskatu (turpmāk – finanšu pārskats), kā arī finanšu pārskata saturu. MK noteikumi Nr.301 attiecas arī uz iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) maksātājiem, ciktāl IIN reglamentējošie normatīvie…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus

Ministru kabinets 24. jūlijā sanāk uz kārtējo valdības sēdi, un tā darba kārtībā iekļauts izskatīt arī Finanšu ministrijas sagatavoto noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2007.gada 8.maija noteikumos Nr.301 "Noteikumi par individuālo komersantu finanšu pārskatiem"" .

Kā norādīts šo noteikumu projekta anotācijā, MK noteikumi Nr.301 nosaka kārtību, kādā individuālie komersanti, kuru apgrozījums (ieņēmumi) no saimnieciskajiem darījumiem iepriekšējā pārskata (taksācijas) gadā pārsniedz 300 000 euro (turpmāk – individuālais komersants), sagatavo un iesniedz bilanci un ieņēmumu un izdevumu pārskatu (turpmāk – finanšu pārskats), kā arī finanšu pārskata saturu.

MK noteikumi Nr.301 attiecas arī uz iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) maksātājiem, ciktāl IIN reglamentējošie normatīvie akti nenosaka citādi, ja šīs personas atbilstoši likumam “Par grāmatvedību” izvēlas kārtot grāmatvedību divkāršā ieraksta sistēmā:

  • individuālajiem komersantiem, kuru apgrozījums (ieņēmumi) no saimnieciskajiem darījumiem iepriekšējā pārskata (taksācijas) gadā nepārsniedz 300 000 euro;
  • individuālajiem uzņēmumiem, zemnieku un zvejnieku saimniecībām, kuru apgrozījums (ieņēmumi) no saimnieciskajiem darījumiem iepriekšējā pārskata (taksācijas) gadā nepārsniedz 300 000 euro;
  • fiziskajām personām, kas veic saimniecisko darbību (turpmāk – IIN maksātāji).

MK noteikumu Nr.301 14.punkts nosaka, ka ikgadējās nemateriālo ieguldījumu vērtības samazinājuma un pamatlīdzekļu nolietojuma summas aprēķina, attiecīgo nemateriālo ieguldījumu vai pamatlīdzekļu sākotnējo vērtību vienmērīgi sadalot pa gadiem to lietderīgās lietošanas laikā (lineārā metode) vai izmantojot citas nolietojuma aprēķināšanas metodes (piemēram, degresīvā metode, ražošanas vienību metode). Nemateriālo ieguldījumu un pamatlīdzekļu lietderīgās lietošanas laiks ir laikposms (gados), kurā tos paredzēts izmantot, vai laikposms (gados), kurā paredzēts saražot plānoto produkcijas vienību skaitu. Finanšu grāmatvedībā nemateriālo ieguldījumu un pamatlīdzekļu lietderīgās lietošanas laiku nosaka individuālais komersants.

Savukārt IIN aprēķināšanas vajadzībām ir jārēķina atšķirīgs nemateriālo ieguldījumu un pamatlīdzekļu nolietojums saskaņā ar IIN likuma un uz šī likuma pamata izdoto MK noteikumu normām.

Sākot ar 2018.gada 1.janvāri, IIN likumā  integrēta  atsevišķas likuma “Par uzņēmumu ienākuma nodokli” 13.panta  normas, kas bija spēkā līdz 2017.gada 31.decembrim, kurās bija  noteikts regulējums attiecībā uz pamatlīdzekļu nolietojuma noteikšanu, kas bija saistošs arī IIN maksātājiem, kuri sagatavo un iesniedz bilanci un ieņēmumu un izdevumu pārskatu.

Pašlaik IIN likuma 11.5 pantā ir paredzēti īpaši noteikumi taksācijas gadā norakstāmā pamatlīdzekļu nolietojuma un atsevišķu saimnieciskās darbības izdevumu veidu noteikšanai.

 Tā kā ne viss regulējums attiecībā uz pamatlīdzekļu nolietojuma noteikšanu ir iekļauts IIN likumā, tad paskaidrojošās normas tika iekļautas Ministru  kabineta 2010.gada 21.septembra noteikumos Nr.899 “Likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” normu piemērošanas kārtība” (turpmāk – MK noteikumi Nr.899). MK noteikumi Nr.899 nosaka pamatlīdzekļu nolietojuma norakstīšanas metodes un nodokļa maksātāja pamatlīdzekļiem taksācijas perioda nolietojuma aprēķināšanas kārtību.

 No 2018.gada 1.janvāra IIN likuma 11.pants paredz, ka IIN maksātājs, aprēķinot ar nodokli apliekamo ienākumu no saimnieciskās darbības, saimnieciskās darbības izdevumos ir tiesīgs iekļaut ar saimniecisko darbību saistītos izdevumus tādā apmērā, kas nepārsniedz 80% no fiziskās personas kopējiem saimnieciskās darbības ieņēmumiem, kā arī ir noteikti atsevišķi saimnieciskās darbības izdevumu veidi, kuri ar saimniecisko darbību saistītajos izdevumos ir iekļaujami pilnā apmērā.

IIN maksātājs, kurš kārto grāmatvedību divkāršā ierakstu sistēmā, pēc IIN likuma 11.1 pantā noteikto korekciju veikšanas, nodokli aprēķina no summas, kas nav mazāka par 20% no saimnieciskās darbības ieņēmumiem.

Tādējādi, lai atvieglotu sagatavot IIN maksātājiem IIN deklarāciju kalendārā gada beigās vadoties no grāmatvedībā norādītās uzskaites divkāršajā ierakstu sistēmā, noteikumu projekts paredz, ka individuālais komersants ir tiesīgs:

  • arī finanšu grāmatvedībā pamatlīdzekļu nolietojuma aprēķināšanai un nemateriālo ieguldījumu vērtības norakstīšanai izvēlēties tādu pašu lietderīgās lietošanas laika ilgumu un nolietojuma aprēķināšanas (vērtības norakstīšanas) metodi, kāda paredzēta IIN likumā (11.5 pants), kā arī ir tiesīgs ievērot ar pamatlīdzekļu nolietojuma aprēķināšanu un nemateriālo ieguldījumu vērtības norakstīšanu saistītos noteikumus, ko paredz normatīvie akti par IIN likuma normu piemērošanas kārtību.” (IIN likuma 11.5 pants, MK noteikumu Nr.899 79.2 un citi tam sekojošie punkti.);
  • finanšu pārskata shēmām, pievienot jaunus posteņus saimnieciskās darbības izdevumiem, kurus IIN maksātājs ir tiesīgs iekļaut ar saimniecisko darbību saistītos izdevumos tādā apmērā, kas nepārsniedz 80% no fiziskās personas kopējiem saimnieciskās darbības un saimnieciskās darbības izdevumiem, kurus izdevumos drīkst iekļaut pilnā apmērā IIN likuma izpratnē.