0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

GRĀMATVEDĪBASagatavoti jauni noteikumi par biedrību, nodibinājumu un arodbiedrību gada pārskatiem un grāmatvedības kārtošanu vienkāršā ieraksta sistēmā

Sagatavoti jauni noteikumi par biedrību, nodibinājumu un arodbiedrību gada pārskatiem un grāmatvedības kārtošanu vienkāršā ieraksta sistēmā

Sagatavots pēc noteikumu projekta anotācijas

Valdības sēdē 14. jūlijā izskatīšanai pieteikts Finanšu ministrijas sagatavotais noteikumu projekts projekts "Noteikumi par biedrību, nodibinājumu un arodbiedrību gada pārskatiem un grāmatvedības kārtošanu vienkāršā ieraksta sistēmā". Jauni noteikumi bija nepieciešami, jo saskaņā ar Grāmatvedības likuma, kas stājās spēkā no šā gada 1. janvāra, pārejas noteikumiem, Ministru kabinetam līdz 2022. gada 1. jūlijam bija jāizdod likumam pieskaņoti noteikumi un līdz šim spēkā esoši Ministru kabineta 2006. gada 3. oktobra noteikumi Nr. 808 “Noteikumi par biedrību, nodibinājumu un arodbiedrību gada pārskatiem” ir zaudējuši spēku kopš 2. jūlija. Jaunajā noteikumu versijā daudzviet saglabāta MK 808 noteiktā…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Foto: Fox, pexels.com

Valdības sēdē 14. jūlijā izskatīšanai pieteikts Finanšu ministrijas sagatavotais noteikumu projekts projekts "Noteikumi par biedrību, nodibinājumu un arodbiedrību gada pārskatiem un grāmatvedības kārtošanu vienkāršā ieraksta sistēmā".

Jauni noteikumi bija nepieciešami, jo saskaņā ar Grāmatvedības likuma, kas stājās spēkā no šā gada 1. janvāra, pārejas noteikumiem, Ministru kabinetam līdz 2022. gada 1. jūlijam bija jāizdod likumam pieskaņoti noteikumi un līdz šim spēkā esoši Ministru kabineta 2006. gada 3. oktobra noteikumi Nr. 808 “Noteikumi par biedrību, nodibinājumu un arodbiedrību gada pārskatiem” ir zaudējuši spēku kopš 2. jūlija.

Jaunajā noteikumu versijā daudzviet saglabāta MK 808 noteiktā prasība, ka vispārējā gadījumā organizācija grāmatvedību kārto divkāršā ieraksta sistēmā, bet pie attiecīgiem apgrozījuma (ieņēmumu) kritērijiem organizācijai ir tiesības izvēlēties grāmatvedību kārtot vienkāršā ieraksta sistēmā. No 2022. gada 1. janvāra saskaņā ar Grāmatvedības likuma 10. panta trešās daļas 2. punktu organizācija grāmatvedību var kārtot vienkāršā ieraksta sistēmā, ja tās apgrozījums (ieņēmumi) no saimnieciskajiem darījumiem divus iepriekšējos pārskata gadus pēc kārtas nepārsniedz 100 000 eiro pārskata gadā.

Tāpat noteikumos tiek skaidrots, ka:

  • nosakot organizācijas apgrozījumu (ieņēmumus) no saimnieciskajiem darījumiem pārskata gadā, ir jāņem vērā visus organizācijas ieņēmumus, kas norādīti ieņēmumu un izdevumu pārskatā;
  • nosakot organizācijas atbilstība apgrozījuma kritērijam apgrozījumā (ieņēmumos), netiek ietverts tāds viens saimnieciskā darījuma gadījums (piemēram, nekustamā īpašuma atsavināšana vai mantojuma saņemšana), kura rezultātā kopējā saimniecisko darījumu kopsumma vienā no diviem iepriekšējiem pārskata gadiem ir pārsniegusi 100 000 eiro pārskata gadā.

Biedrība, kas veic dzīvojamās mājas pārvaldīšanas darbības kopumā vai atsevišķas pārvaldīšanas darbības Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likuma izpratnē, kura ir tiesīga izvēlēties kārtot grāmatvedību vienkāršā ieraksta sistēmā, var tikai tad, ja tā nodrošina minētā likuma 10. punktā un 11. punktā noteikto reģistru kārtošanu.

Jaunie noteikumi paredz atvieglot grāmatvedības kārtošanu organizācijām, kuras grāmatvedību kārto vienkāršā ieraksta sistēmā:

  • kredītiestāžu kontu grāmatas vietā bezskaidras naudas darījumu reģistrācijai var izmantot maksājumu kontu, kuru organizācijai ir atvērusi kredītiestāde (banka), kuru nepieciešamības gadījumā var papildināt ar grāmatvedības pierakstiem, piemēram, papildinot ar attaisnojuma dokumenta numuru, datumu, darījuma aprakstu;
  • lai atvieglotu organizācijām sagatavot ieņēmumu un izdevumu pārskatu, noteikumu projektā piemēra veidā (1.pielikums) ir sniegts skaidrās un bezskaidrās naudas iemaksu un izmaksu reģistrēšanai naudas plūsmas uzskaites žurnāls, ņemot vērā gada pārskata daļas - ieņēmumu un izdevumu pārskata noteiktos ieņēmumu un izdevumu posteņus. Līdz ar to, ja organizācija izvēlēsies kārtot visu gadu šādu uzskaites žurnālu, gada beigās tai būs vienkārši aizpildīt ieņēmumu un izdevumu pārskatu, kā arī nebūs jākārto divi atsevišķi uzskaites žurnāli – kases grāmata un kredītiestāžu kontu grāmata;
  • organizācijas, kuras kārto grāmatvedību vienkāršā ieraksta sistēmā, atšķirībā no organizācijām, kuras grāmatvedību kārto divkāršā ieraksta sistēmā, turpmāk ieņēmumu un izdevumu pārskatu sagatavos pēc naudas plūsmas, t.i., visus ieņēmumus norādīs to saņemšanas brīdī un izdevumus to samaksāšanas brīdī, tātad tiek pieļauta atkāpe no noteikumu projekta 63., 67., 68., 69., 72. un 73. punktā noteiktās kārtības.

Lai nodrošinātu sabiedrībai plašāku informāciju par organizācijām, kuras grāmatvedību kārto vienkāršā ieraksta sistēmā, noteikumos paredzēts, ka gada pārskata sastāvdaļa – ziņojums – tiek sadalīts divās daļās: gada pārskata paskaidrojums un vadības ziņojums.

Gada pārskata paskaidrojums būs obligāta organizācijām, kuras grāmatvedību kārto divkāršā ieraksta sistēmā. Šajā paskaidrojumā, būs jāsniedz detalizētāka informācija par bilances, ieņēmumu un izdevumu posteņiem (līdz šim šāda informācija tika norādīta ziņojumā).

Vadības ziņojums būs obligāts visām organizācijām – gan tām, kuras grāmatvedību kārto vienkāršā ieraksta sistēmā, gan tām, kuras grāmatvedību kārto divkāršā ieraksta sistēmā. Šo vadības ziņojumu sagatavos organizācijas valde norādot vispārīgu informāciju par organizāciju, kā arī citu informāciju, kuras saturu un apjomu noteiks pati organizācijas valde.

Noteikumu sadaļā "Bilance" precizēts regulējums attiecībā uz līdzekļiem, kas ir uzskatāmi par ilgtermiņa ieguldījumiem. Turpmāk par ilgtermiņa ieguldījumiem tiek uzskatīti līdzekļi, kuru sākotnējā vērtība ir lielāka par 1000 eiro. Taču nepieciešamības gadījumā noteikto ilgtermiņu ieguldījumu sākotnējo vērību organizācijas grāmatvedības politikā noteikt zemāku par 1000 eiro.

Precizēts arī postenis "Nodokļi", turpmāk paredzot posteni "Nodokļi un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas", kurā organizācijas norādīs saistību kopsummu attiecībā pret valsts budžetu un pašvaldību budžetiem par maksājamiem nodokļiem un nodevām, kā arī valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām.

Izveidoti arī jauni bilances posteņi:

  • 1) "Pamatlīdzekļu izveidošana un nepabeigto celtniecības objektu izmaksas", kurā organizācijas norādīs izdevumus, kas tieši saistīti ar pamatlīdzekļa izveidi, sagatavošanu un kas radušies līdz brīdim, kad pamatlīdzeklis būs sagatavots paredzētajam mērķim (piemēram, ēka ir nodota ekspluatācijā) un uzlabošanas (atjaunošanas vai rekonstrukcijas) izmaksas, kuras radušās, pamatlīdzeklim pievienojot vai nomainot daļas vai detaļas, kuras būtiski palielina tā ražošanas potenciālu vai pagarina tā ekspluatācijas laiku;
  • 2) "Nākamo periodu izmaksas" kurā norādīs maksājumus, kas izdarīti pirms bilances datuma, bet attiecas uz nākamajiem pārskata gadiem, attiecīgi uzrādot ilgtermiņa vai īstermiņa bilances postenī;
  • 3) "Nākamo periodu ieņēmumi", kurā norādīs maksājumus, kas saņemti pirms bilances datuma, bet attiecas uz nākamo pārskata gadu vai tālākiem pārskata gadiem;
  • 4) "Vērtspapīri", lai noteiktu, ka izņēmuma gadījumos, ja attiecīgā veida vērtspapīra tirgus vai biržas cena ir ievērojami augstāka par sākotnēji iegrāmatoto vērtību, lai sniegtu skaidru un patiesu priekšstatu, bilancē var norādīt patiesajā jeb tirgus vērtībā;
  • 5) attiecībā uz biedrību, kas veic dzīvojamās mājas pārvaldīšanas darbības kopumā vai atsevišķas pārvaldīšanas darbības, ir noteikts, ka ieņēmumu pārsniegumu pār izdevumiem, ieskaita rezerves fondā, kas paredzēts ierobežotai lietošanai - dzīvojamās mājas uzturēšanas vai uzlabošanas un attīstīšanas darbiem (piemēram, dzīvojamās mājas nākotnes remontiem). Šo rezerves fondu var pārdalīt ierobežotai lietošanai paredzētajos fondos – mērķfondos, katrai konkrētai apsaimniekotai dzīvojamai mājai atsevišķi, tikai pamatojoties uz katras konkrētas apsaimniekotās dzīvojamās mājas pārvaldes institūcijas – dzīvokļu īpašnieku kopības lēmuma, kas pieņemts Dzīvokļa īpašuma likumā noteiktajā kārtībā.
Organizācijām būtiski atvieglota  grāmatvedību kārtošanu vienkāršā ieraksta sistēmā. Turpmāk ieņēmumu un izdevumu pārskatā visi ieņēmumi būs jānorāda to saņemšanas bīdi, savukārt izdevumi – to rašanās brīdī. 

Vienīgais izņēmums attieksies uz pamatlīdzekļu nolietojuma aprēķinu. Tas nozīmē, ka arī turpmāk visas organizācijas neatkarīgi no tā, kādā sistēmā tiek kārtota grāmatvedība, ieņēmumu un izdevumu pārskata postenī "Pamatlīdzekļu un nemateriālo ieguldījumu nolietojums un norakstīšana" norādīs pārskata gadā aprēķināto organizācijas īpašumā esošo vai nomā ar izpirkuma tiesībām (finanšu nomā) paņemto pamatlīdzekļu nolietojuma summu, kā arī nemateriālo ieguldījumu vērtības samazinājuma summu.

Jaunajā "Ieņēmumu un izdevumu pārskats" postenī "Izdevumi saimnieciskās darbības veikšanai" organizācijas norādīs tādus izdevumus, kas izlietoti, lai gūtu ieņēmumus no saimnieciskās darbības, detalizēti skaidrojot šo izdevumu izlietojumu, piemēram, aprēķinātā darba alga, darba devēja pārskata gadā aprēķinātās valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu summas, saimnieciskās darbības veikšanai izmantoto pamatlīdzekļu un nemateriālo ieguldījumu nolietojuma summas un citi izdevumi, kas saistīti ar saimniecisko darbību.

Savukārt postenī "Ieņēmumu un izdevumu starpība no saimnieciskās darbības" turpmāk organizācijām būs atsevišķi jānorāda arī pārskata gada ieņēmumu no saimnieciskās darbības pārsniegums pār izdevumiem no saimnieciskās darbības – kā pozitīvs skaitlis, vai izdevumu no saimnieciskās darbība pārsniegums pār ieņēmumiem no saimnieciskās darbības – kā negatīvs skaitlis.

Postenī “Nodokļi” organizācijas norādīs pārskata gadā aprēķinātās nodokļu maksājumu summas (piemēram, nekustamā īpašuma nodokļa maksājumu summu par zemi, kā arī par īpašumā esošām ēkām un būvēm, ja attiecīgais nodibinājums vai biedrība nav atbrīvota no nekustamā īpašuma nodokļa maksājumiem par tai piederošajām ēkām un būvēm). Ja nekustamā īpašuma nodoklis ir aprēķināts par saimnieciskajā darbībā izmantojamo nekustamo īpašumu, tad šī aprēķinātā nodokļa summa ir jānorāda izdevumu postenī “Izdevumi saimnieciskās darbības veikšanai".

Lasiet arī: