Sociālā uzņēmuma likums radījis stabilus pamatus jaunas uzņēmējdarbības attīstībai
Pirmdien, 1. aprīlī, aprit gads, kopš stājās spēkā Sociālā uzņēmuma likums. Tas nosaka īpašu – sociālā uzņēmuma statusu komersantiem, kas savai darbībai izvirza sociālus mērķus. Likums definē sociālā uzņēmuma jēdzienu, statusa iegūšanas procedūras, sociālo uzņēmumu reģistrēšanas un uzraudzības kārtību un atbildīgās institūcijas, kā arī priekšrocības un atvieglojumus sociālajiem uzņēmumiem. Likuma darbības pirmā gada laikā Labklājības ministrija (LM), kura ir atbildīga par likuma īstenošanu, ir piešķīrusi sociālā uzņēmuma statusu 49 komersantiem, kas darbojas dažādās sociālās uzņēmējdarbības jomās. Populārākā ir darba integrācija, kurā darbojas 41 procents no reģistrētajiem uzņēmumiem. Šo sociālo uzņēmumu mērķis ir nodarbināt sociālās atstumtības riskam pakļauto iedzīvotāju grupu -…
Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu
Pirmdien, 1. aprīlī, aprit gads, kopš stājās spēkā Sociālā uzņēmuma likums. Tas nosaka īpašu – sociālā uzņēmuma statusu komersantiem, kas savai darbībai izvirza sociālus mērķus. Likums definē sociālā uzņēmuma jēdzienu, statusa iegūšanas procedūras, sociālo uzņēmumu reģistrēšanas un uzraudzības kārtību un atbildīgās institūcijas, kā arī priekšrocības un atvieglojumus sociālajiem uzņēmumiem.
Likuma darbības pirmā gada laikā Labklājības ministrija (LM), kura ir atbildīga par likuma īstenošanu, ir piešķīrusi sociālā uzņēmuma statusu 49 komersantiem, kas darbojas dažādās sociālās uzņēmējdarbības jomās. Populārākā ir darba integrācija, kurā darbojas 41 procents no reģistrētajiem uzņēmumiem. Šo sociālo uzņēmumu mērķis ir nodarbināt sociālās atstumtības riskam pakļauto iedzīvotāju grupu - invalīdus, cilvēkus ar garīga rakstura traucējumiem, bezdarbniekus, trūcīgos iedzīvotājus, bijušos ieslodzītos un citas personas. Darba integrācijas sociālie uzņēmumi darbojas dažādās nozarēs, piemēram, ēdināšanā, šūšanas un citās ražošanas nozarēs.
Citi sociālie uzņēmumi sniedz pakalpojumus un uzlabo dzīves kvalitāti cilvēku grupām, kuras sastopas ar sociālām problēmām. Šāda nozare ir, piemēram, sociālie pakalpojumi pensijas vecuma cilvēkiem, kurus citi nesniedz vai sniedz nepietiekamā apjomā pensijas vecuma cilvēkiem. Vēl viena sociālās uzņēmējdarbības nozare ir izglītība – skolas un pirmsskolas iestādes, kas bieži izmanto alternatīvas izglītības metodes, ļaujot iekļauties klases kolektīvos skolēniem ar īpašām vajadzībām, kā arī skolēniem, kurus dažādu iemeslu dēļ pārējie skolēni “izstumj”. Tāpat sociālie uzņēmumi nodarbojas ar sporta, veselības veicināšanas un medicīnas pakalpojumiem, kā arī vides un dzīvnieku aizsardzību.
Jāņem vērā, ka sociālajiem uzņēmumiem dzīve ir grūtāka, nekā parastajā biznesā. Jebkuras darbības, sniedzot palīdzību dažādām iedzīvotāju grupām, apgrūtina sociālo uzņēmumu konkurenci ar parastiem komersantiem. Lai sociālajiem uzņēmumiem ļautu labāk iekļauties savā biznesa nišā, LM sadarbībā ar Altum tiem sniedz finanšu atbalstu grantu veidā. Nosacījums granta saņemšanai ir biznesa plāns, kas apliecina uzņēmuma spēju darboties ne tikai granta saņemšanas periodā, bet arī pēc tā beigām. No 49 reģistrētajiem sociālajiem uzņēmumiem grantus jau ir saņēmuši 8 uzņēmumi, katrs vidēji 50 tūkstošu eiro apmērā. Jāatzīmē, ka sociālās uzņēmējdarbības finansēšana Eiropas Sociālā fonda finansētā projekta “Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai” ietvaros tika uzsākta jau pirms likuma stāšanās spēkā, un šī pilotprojekta ietvaros Altum grantus ir saņēmuši 27 sociālie uzņēmēji (pilotprojektā varēja piedalīties arī NVO) par kopējo summu, kas pārsniedz 2 miljonus eiro.
Lai atvieglotu biznesa plānu sagatavošanu, Labklājības ministrija plāno otrajā pusgadā uzsākt konsultāciju sniegšanu sociālajiem uzņēmumiem. Katrs uzņēmums varēs saņemt konsultācijas par nepieciešamajām tēmām (sociālā uzņēmējdarbība, finanses, mārketings, grāmatvedība un nodokļi), kas palīdzēs pilnveidot uzņēmuma biznesu un sagatavot kvalitatīvu biznesa plānu iesniegšanai Altum.
Labklājības ministrija uzskata, ka Sociālā uzņēmuma likums ir ielicis stabilus pamatus pagaidām vēl jaunā sociālās uzņēmējdarbības sektora attīstībai, un jau drīzumā zīmols “sociālais uzņēmums” būs sabiedrībai nozīmīga un respektabla biznesa apliecinājums.
wpDiscuz
Abonē portālu tikai par €12 / mēnesī Pirmās 30 dienas tikai par 1 €
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.