0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

BIZNESSKOMERCPRAKSEStājies spēkā patērētāju ģeobloķēšanas aizliegums

Stājies spēkā patērētāju ģeobloķēšanas aizliegums

Foto: mikemacmarketing on VisualHunt.com / CC BY

Visās dalībvalstīs no 2018. gada 3. decembra ir piemērojama Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2018/302 (2018. gada 28. februāris), ar ko novērš nepamatotu ģeogrāfisko bloķēšanu un citus diskriminācijas veidus iekšējā tirgū klientu valstspiederības, dzīvesvietas vai uzņēmējdarbības veikšanas vietas dēļ un groza Regulas (EK) Nr. 2006/2004 un (ES) 2017/2394 un Direktīvu 2009/22/EK. Regulējums izbeidz patērētāju ģeobloķēšanu. Saskaņā ar šo regulējumu, ES mazumtirgotājiem ir jānodrošina piekļuve precēm un pakalpojumiem visiem patērētājiem uz vienādiem noteikumiem, neatkarīgi no tā, kurā ES valstī atrodas pircējs. Regulas apstiprināta 2018. gada 6. februārī.

Iepirkšanās tiešsaistē ir daļa no daudzu eiropiešu ikdienas dzīves. 2017. gadā trešdaļa cilvēku, kuri iepirkās internetā, veica pasūtījumus no piegādātājiem, kuri atrodas citā Eiropas Savienības valstī. Taču ne vienmēr bijis viegli iegādāties pārrobežu preces, nereti pircējiem nācās sastapties ar dažādiem šķēršļiem, kas liedz viņiem iegūt kāroto preci. Eiropas Komisija savā pētījumā analizēja tūkstošiem tīmekļa vietņu visā ES un noskaidroja, ka tikai 37% gadījumos lietotāji no citas ES valsts varēja iegādāties sev vēlamo preci. Pārējos gadījumos lietotājiem pastāvēja ierobežojumi, ko parasti dēvē par ģeobloķēšanu.

Kas ir ģeobloķēšana?

Jebkurš ierobežojums tiešsaistes veikalā, kas tiek pamatots ar pircēja nacionalitāti, atrašanās vietu vai pieslēgšanās vietu. Piemēram, ja tu atrodies Latvijā un vēlies kaut ko pasūtīt no interneta veikala, kas bāzējas Francijā. Tu izvēlies preci un ieliec kāroto pasūtījumu savā “grozā”, pārbaudi, vai esi izvēlējies pareizo izmēru, un spied uz taustiņu “nopirkt”. Taču tad uz ekrāna parādās paziņojums, ka “Tu tiec novirzīts uz šīs vietnes latviešu versiju”, un izrādās, ka šajā lapā tevis kārotās preces nemaz nav.

To sauc par lokācijā balstītu novirzīšanu jeb ģeobloķēšanu, un tas ir viens no visbiežāk esošajiem šķēršļiem, kas traucē tiešsaistes pircējiem.

Citi patērētāju diskriminācijas veidi:

  • tīmekļa vietne nepieņem citu valstu maksājuma veidus (piemēram, kredītkartes);
  • ierobežojums reģistrēties tīmekļa vietnē lietotāja fiziskās adreses vai atrašanās vietas dēļ.

Eiropas Parlamenta mērķis bija pārtraukt šo diskriminācijas formu un nodrošināt, ka cilvēki var gūt labumus no vienotā tirgus arī tiešsaistē. Jaunie noteikumi attiecas uz plašu preču un pakalpojumu klāstu, tostarp fiziskām precēm, piemēram, mēbelēm un elektroniku, tiešsaistes pakalpojumiem, piemēram, datu glabāšanas vietnēm, un izklaides pakalpojumiem, piemēram, biļetēm uz atpūtas parkiem, koncertiem un citiem pasākumiem.

Vairāk par ģeogrāfisko bloķēšanu un nediskriminējošo iekšējā tirgus dalību BILANCES JURIDISKIE PADOMIvar lasīt žurnālā decembra numurā SINTIJAS DRĀKES, Mag. iur., SQUALIO GROUP juristes, sagatavotajā rakstā.

Žurnālu var iergādāties vai abonēt šeit.

 

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Foto: mikemacmarketing on VisualHunt.com / CC BY

Visās dalībvalstīs no 2018. gada 3. decembra ir piemērojama Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2018/302 (2018. gada 28. februāris), ar ko novērš nepamatotu ģeogrāfisko bloķēšanu un citus diskriminācijas veidus iekšējā tirgū klientu valstspiederības, dzīvesvietas vai uzņēmējdarbības veikšanas vietas dēļ un groza Regulas (EK) Nr. 2006/2004 un (ES) 2017/2394 un Direktīvu 2009/22/EK. Regulējums izbeidz patērētāju ģeobloķēšanu. Saskaņā ar šo regulējumu, ES mazumtirgotājiem ir jānodrošina piekļuve precēm un pakalpojumiem visiem patērētājiem uz vienādiem noteikumiem, neatkarīgi no tā, kurā ES valstī atrodas pircējs. Regulas apstiprināta 2018. gada 6. februārī.

Iepirkšanās tiešsaistē ir daļa no daudzu eiropiešu ikdienas dzīves. 2017. gadā trešdaļa cilvēku, kuri iepirkās internetā, veica pasūtījumus no piegādātājiem, kuri atrodas citā Eiropas Savienības valstī. Taču ne vienmēr bijis viegli iegādāties pārrobežu preces, nereti pircējiem nācās sastapties ar dažādiem šķēršļiem, kas liedz viņiem iegūt kāroto preci. Eiropas Komisija savā pētījumā analizēja tūkstošiem tīmekļa vietņu visā ES un noskaidroja, ka tikai 37% gadījumos lietotāji no citas ES valsts varēja iegādāties sev vēlamo preci. Pārējos gadījumos lietotājiem pastāvēja ierobežojumi, ko parasti dēvē par ģeobloķēšanu.

Kas ir ģeobloķēšana?

Jebkurš ierobežojums tiešsaistes veikalā, kas tiek pamatots ar pircēja nacionalitāti, atrašanās vietu vai pieslēgšanās vietu. Piemēram, ja tu atrodies Latvijā un vēlies kaut ko pasūtīt no interneta veikala, kas bāzējas Francijā. Tu izvēlies preci un ieliec kāroto pasūtījumu savā “grozā”, pārbaudi, vai esi izvēlējies pareizo izmēru, un spied uz taustiņu “nopirkt”. Taču tad uz ekrāna parādās paziņojums, ka “Tu tiec novirzīts uz šīs vietnes latviešu versiju”, un izrādās, ka šajā lapā tevis kārotās preces nemaz nav.

To sauc par lokācijā balstītu novirzīšanu jeb ģeobloķēšanu, un tas ir viens no visbiežāk esošajiem šķēršļiem, kas traucē tiešsaistes pircējiem.

Citi patērētāju diskriminācijas veidi:

  • tīmekļa vietne nepieņem citu valstu maksājuma veidus (piemēram, kredītkartes);
  • ierobežojums reģistrēties tīmekļa vietnē lietotāja fiziskās adreses vai atrašanās vietas dēļ.

Eiropas Parlamenta mērķis bija pārtraukt šo diskriminācijas formu un nodrošināt, ka cilvēki var gūt labumus no vienotā tirgus arī tiešsaistē. Jaunie noteikumi attiecas uz plašu preču un pakalpojumu klāstu, tostarp fiziskām precēm, piemēram, mēbelēm un elektroniku, tiešsaistes pakalpojumiem, piemēram, datu glabāšanas vietnēm, un izklaides pakalpojumiem, piemēram, biļetēm uz atpūtas parkiem, koncertiem un citiem pasākumiem.

Vairāk par ģeogrāfisko bloķēšanu un nediskriminējošo iekšējā tirgus dalību BILANCES JURIDISKIE PADOMIvar lasīt žurnālā decembra numurā SINTIJAS DRĀKES, Mag. iur., SQUALIO GROUP juristes, sagatavotajā rakstā. Žurnālu var iergādāties vai abonēt šeit.