Stājušies spēkā noteikumi par produktu ražotājvalsts norādēm
Pēc Zemkopības ministrijas informācijas
Zemkopības ministrija (ZM) atgādina, ka atbilstoši Saeimas dotajam pilnvarojumam valdība ir atbalstījusi ZM izstrādātos Ministru kabineta (MK) 2024. gada 13. augusta noteikumu Nr. 542 “Noteikumi par pārtikas tirdzniecības vietā izvietojamo norādi par valsti, kurā ražots pārtikas produkts”, kas stājušies spēkā 1. septembrī. ZM ir sagatavojusi Vadlīnijas par ražotājvalsts norādēm pārtikai jauno noteikumu piemērošanai. Vadlīniju pirmajā daļā ir sniegta skaidrojoša informācija par MK noteikumiem un par pārtikas produktu pieejamo informāciju saistībā ar MK noteikumos noteikto prasību piemērošanu, savukārt otrajā daļā ir sniegti piemēri ar pārtikas produktu marķējumu paraugiem un skaidrots, kā tajos var identificēt ražotājvalsti. Noteikumi attiecas…
Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
iegādājies BilancePLZ abonementu
Vadlīniju pirmajā daļā ir sniegta skaidrojoša informācija par MK noteikumiem un par pārtikas produktu pieejamo informāciju saistībā ar MK noteikumos noteikto prasību piemērošanu, savukārt otrajā daļā ir sniegti piemēri ar pārtikas produktu marķējumu paraugiem un skaidrots, kā tajos var identificēt ražotājvalsti.
Noteikumi attiecas ne vien uz mazumtirdzniecības vietām - veikaliem, bet arī uz izbraukuma tirdzniecību, ielu tirdzniecību, sabiedrisko ēdināšanu un pārtikas automātiem.
Vadlīnijās skaidrots, ka mazumtirdzniecības vietā patērētājam piedāvātajam galaproduktam var būt tikai viena valsts, kurā tas ir ražots.
Noteikumu izpratnē marķējumā, pavaddokumentos vai piegādātāja citā veidā mazumtirdzniecības uzņēmumam sniegtajā informācijā par pārtikas produktu norādītā informācija, piemēram, "… Eiropas Savienība", "… ārpus Eiropas Savienības", "ES un ārpus ES audzētu augļu un dārzeņu maisījums" u.tml. nav uzskatāma par informāciju par ražotājvalsti.
Attiecīgi ražotājs nav arī pārtikas produkta izplatītājs, fasētājs (tostarp dzērienu pildītājs) vai produkta pasūtītājs, pēc kura receptes pārtikas produkts tiek ražots.
Ražotājvalsts ir valsts, kurā atrodas uzņēmums, kurā saražo attiecīgo produktu, bet ne valsts, kurā atrodas produkta pasūtītājs, fasētājs (tostarp dzērienu pildītājs) vai izplatītājs.
Ja marķējumā papildus informācijai par produkta pasūtītāju ir pieejama informācija par ražotājvalsti, tad cenu zīmē vai pie pārtikas produkta norāda attiecīgo valsti, piemēram, “Polija”. Bet, ja marķējumā nav pieejama informācija par ražotājvalsti, bet tā ir norādīta pavaddokumentos, tad norāda attiecīgo valsti, piemēram, “Polija”. Savukārt, ja ne marķējumā, ne pavaddokumentos nav pieejama informācija par ražotājvalsti, tad norāda “Valsts – nav ziņu”.
Ja produkts ir divu vai vairāku preču komplekts, kurš veidots no produktiem, kuri nav sagatavoti tieši tirdzniecības vietā un katra produkta marķējumā ir pieejama informācija par ražotājvalsti, tad cenu zīmē vai pie pārtikas produkta norāda visas valstis, kurās attiecīgie pārtikas produkti ir ražoti, piemēram, “Polija/Vācija/Latvija”.
Ja tirdzniecības vietā vienā plauktā kopā izvieto produktus, kas ir identiski, bet atsevišķas produktu vienības ir ražotas dažādās valstīs, un katras produkta vienības marķējumā ir pieejama informācija par ražotājvalsti, tad cenu zīmē vai pie pārtikas produkta var norādīt visas tās valstis, kurās plauktā izvietotais produkts ir ražots, piemēram, “Polija vai Vācija”.
Paredzēts, ka vadlīnijas tiks regulāri papildinātas, ievērojot uzņēmēju jautājumus un priekšlikumus, kā arī no Pārtikas un veterinārā dienesta saņemto informāciju par gadījumiem, kad pārtikas tirgotājiem būs radušās neskaidrības par noteikumu piemērošanu.
Saeima 2024. gada 25. aprīlī pieņēma grozījumus Pārtikas aprites uzraudzības likumā, nosakot pienākumu pārtikas tirdzniecības vietā norādīt valsti, kurā ražots pārtikas produkts. Grozījumi izstrādāti, lai sniegtu patērētājam viennozīmīgu un skaidri saprotamu informāciju par valsti, kurā ražots pārtikas produkts, un vienkāršotu izvēli tiem patērētājiem, kuri vēlas iegādāties noteiktā valstī ražotus pārtikas produktus vai tieši pretēji – nevēlas iegādāties kādā noteiktā valstī ražotus pārtikas produktus.
Pārtikas aprites uzraudzības likumā noteiktā prasība attiecas uz visiem pārtikas produktiem un neatkarīgi no tā, kurā valstī produkts ir ražots – Latvijā, citā ES dalībvalstī vai trešajā valstī.
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.