0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

NODOKĻIUzņēmumu ienākuma nodokļa aprēķins par 2015. gadu

Uzņēmumu ienākuma nodokļa aprēķins par 2015. gadu

Vairumam uzņēmumu (komercsabiedrībām) aktuāls ir gada pārskats par 2015. gadu un attiecīgi arī uzņēmumu ienākuma nodokļa aprēķins par 2015. gadu, tāpēc turpmāk rakstā detalizētāk apskatīti aspekti, kas attiecas uz 2015. gada uzņēmumu ienākuma nodokļa aprēķinu un ir aktuāli saistībā ar UIN likuma grozījumiem, kuri stājās spēkā 2015. gada 1. janvārī un ar kuriem attiecīgi nāksies saskarties pirmo reizi. Un formāli galvenais jaunums – par periodu, kas sākas 2015. gada 1. janvārī, jāaizpilda jauna uzņēmumu ienākuma nodokļa deklarācija. Bez tam 2014. gada nogalē (4. decembrī un 17.…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Kluskina
Diāna Kļuškina, Latvijas Nodokļu konsultantu asociācijas biedre, sertificēta nodokļu konsultante

Vairumam uzņēmumu (komercsabiedrībām) aktuāls ir gada pārskats par 2015. gadu un attiecīgi arī uzņēmumu ienākuma nodokļa aprēķins par 2015. gadu, tāpēc turpmāk rakstā detalizētāk apskatīti aspekti, kas attiecas uz 2015. gada uzņēmumu ienākuma nodokļa aprēķinu un ir aktuāli saistībā ar UIN likuma grozījumiem, kuri stājās spēkā 2015. gada 1. janvārī un ar kuriem attiecīgi nāksies saskarties pirmo reizi. Un formāli galvenais jaunums – par periodu, kas sākas 2015. gada 1. janvārī, jāaizpilda jauna uzņēmumu ienākuma nodokļa deklarācija. Bez tam 2014. gada nogalē (4. decembrī un 17. decembrī) tika pieņemti likumi “Grozījumi likumā “Par uzņēmumu ienākuma nodokli””, ar kuriem veikti pārsvarā UIN likuma precizējumi un normu saskaņošana ar citiem tiesību aktiem.

Attiecībā uz 2014. gada 1. jūlijā spēkā stājušos atvieglojumu par ieguldījumiem pētniecībā un attīstībā, kurš paredz, ka, nosakot ar nodokli apliekamo ienākumu pētniecības un attīstības izdevumiem (darba algas fondam un pētījumu izmaksām no zinātniskajiem institūtiem), piemēro palielinošu koeficientu 3, ja ievērotas UIN likuma noteiktās prasības. Ar grozījumiem UIN likumā precizēts termins “pētniecība un attīstība”. UIN likuma 6.6 panta normas ir attiecināmas arī uz veiktajiem pētniecības un attīstības darbiem pakalpojumu jomā, jo jauni produkti ietver ne tikai preces, bet arī pakalpojumus.

UIN likuma 21. pants paredz īpašas nodokļu atlaides, attiecīgi saistībā ar šo atlaidi veiktie maksājumi nekvalificējas kā ar saimniecisko darbību nesaistīti izdevumi, kuriem piemērojams koeficients 1,5 atbilstoši UIN likuma 4. panta pirmajai daļai. Tādējādi koeficientu 1,5 nepiemēro invalīdu biedrību kapitālsabiedrību, medicīniska rakstura un citu labdarības fondu kapitālsabiedrību veiktajiem maksājumiem, ja par šiem maksājumiem piemēro UIN atlaidi saskaņā ar likuma 21. pantu.

Grozījumi, kuri attiecas uz likuma 17.2 pantā noteikto uzņēmumu ienākuma nodokļa atlaidi par atbalstāmo investīciju projekta ietvaros veiktajiem sākotnējiem ilgtermiņa ieguldījumiem, kuri veikti, lai saskaņotu UIN likuma normas ar jauno valsts atbalsta regulējumu. Pēc 2014. gada 30. jūnija ir mainījušies nosacījumi atbalsta sniegšanai sākotnējiem ilgtermiņa ieguldījumiem, grozījumi veikti, lai arī pēc minētā datuma nodokļa maksātāji varētu saņemt uzņēmumu ienākuma nodokļa atlaidi par  atbalstāmo investīciju projekta ietvaros veiktajiem sākotnējiem ilgtermiņa ieguldījumiem atbilstoši Komisijas regulas  Nr.651/2014 nosacījumiem.  Nodokļa atlaide tiek piemērota sākotnējiem ilgtermiņa ieguldījumiem, kas veikti materiālajos aktīvos  saskaņā ar likuma 1. panta 27. daļu un atbilstoši UIN likuma 17.2 pantā noteiktajām prasībām, kurās iekļautas minētās regulas prasības.

Saistībā ar ienākumu no līdzdalības personālsabiedrībā precizēta personālsabiedrības biedram – fiziskai personai – pienākošos personālsabiedrības apliekamā ienākuma daļa - ienākums no akciju atsavināšanas,  ienākums no ES vai EEZ publiskās apgrozības vērtspapīru atsavināšanas un saņemtās dividendes ir uzskatāmi kā personālsabiedrības biedra – fiziskās personas – ienākumi.

UIN likuma grozījumi saistībā ar personālsabiedrībām kopsakarā ar likuma „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” (IIN likums) normām vērsti uz nodokļu režīma līdzsvarošanu fizisko personu ienākumam no kapitāla.  Jāatzīmē, gan, ka runa ir par Latvijā reģistrētām personālsabiedrībām. Attiecībā uz līdzīga veida sabiedrībām, kuras reģistrētas ārpus Latvijas, speciālās UIN likuma normas neattiecina.

UIN likuma 2. panta trešā daļa paredz, ka personālsabiedrības uzņēmumu ienākuma nodokli nemaksā patstāvīgi, bet par personālsabiedrības gūto ienākumu attiecīgu nodokli maksā to biedrs. Personālsabiedrības biedrs attiecīgu nodokli (UIN vai IIN)  maksā no personālsabiedrības uzņēmumu ienākuma nodokļa deklarācijā aprēķinātā ar nodokli apliekamā ienākuma daļu. Attiecīgi, ja tādi ienākumi kā dividendes vai ienākums no akciju kapitāla pieauguma netika iekļauts apliekamajā ienākumā, personālsabiedrības biedrs, uzrādot savos ar nodokli apliekamajos ienākumos nevis faktiski sadalīto peļņu, bet ar nodokli apliekamā ienākuma daļu, turoties pie likuma burta, nepamatoti varēja gūt ar nodokli neapliekamu ienākumu. Precizējot UIN un attiecīgi arī IIN likuma normas, ienākums no akciju atsavināšanas,  ienākums no ES vai EEZ publiskās apgrozības vērtspapīru atsavināšanas un saņemtās dividendes ir uzskatāmi kā personālsabiedrības biedra – fiziskās personas – ienākumi. Papildināts UIN likuma 2. pants ar 3.3 daļu, un savukārt saskaņā ar UIN likuma 22. pantu devīto daļu paredzēts, ka personālsabiedrība sagatavo un iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam deklarāciju par attiecīgo taksācijas periodu, norādot tajā arī informāciju par katram biedram piederošo personālsabiedrības ieguldījuma daļas lielumu, par katram biedram pienākošos ar nodokli apliekamā ienākuma vai attiecināmo zaudējumu daļu, par personālsabiedrības biedram – fiziskajai personai – pienākošos apliekamā ienākuma daļu, kas noteikta  UIN likuma 2. panta 3.3 daļā.

Minēto ienākumu daļa būs iekļaujama uz personālsabiedrības biedru attiecināmo ar nodokli apliekamo ienākumu. Šāda norma piemērojama par taksācijas periodu, kas sākas 2015. gada 1. janvārī.

UIN deklarācija

2015. gada 29. septembrī ir izdoti Ministru kabineta noteikumi Nr. 548 “Noteikumi par uzņēmumu ienākuma nodokļa taksācijas perioda deklarāciju un avansa maksājumu aprēķinu” (turpmāk – noteikumi), ar kuriem ir noteikts jauns uzņēmumu ienākuma nodokļa deklarācijas veidlapas paraugs ar tās pielikumiem (1. pielikums). Ar noteikumiem ir noteikti arī dzīvokļu īpašnieku kooperatīvās sabiedrības, automašīnu garāžu īpašnieku kooperatīvās sabiedrības, laivu garāžu īpašnieku kooperatīvās sabiedrības un dārzkopības kooperatīvās sabiedrības deklarācija par taksācijas periodā sadalīto peļņu (2. pielikums) un lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības un mežsaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības, kas atbilst noteiktajiem atbilstības kritērijiem, deklarācija  par taksācijas periodā sadalīto ar nodokli apliekamo pārpalikumu (3. pielikums), kuri pamatā pārņemti no iepriekšējiem noteikumiem. Noteikumi nosaka arī nodokļa avansa maksājumu aprēķina veidlapas paraugu (4. pielikums) un tā aizpildīšanas kārtību.

Noteikumi aizstāj Ministru kabineta 2011. gada 20. decembra noteikumus Nr. 981 “Noteikumi par uzņēmumu ienākuma nodokļa taksācijas perioda deklarāciju un avansa maksājumu aprēķinu”.

Uzņēmumiem (saprotot visus uzņēmumu ienākuma nodokļa maksātājus, kā arī tos, uz kuriem attiecas UIN likums uzņēmumu ienākuma nodokļa deklarācija (turpmāk – deklarācija) pēc jaunā parauga vai pārējie minētie pielikumi, jāaizpilda par taksācijas periodu, kas sākas 2015. gada 1. janvārī, un turpmākajiem taksācijas periodiem, kamēr vien tā tiks mainīta.  Attiecīgi šāda parauga deklarāciju formas pieejamas Valsts ieņēmumu dienesta Elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS). Jāuzsver, ka uzņēmumiem, kuriem taksācijas periods nesakrīt ar kalendāra gadu, piemēram, sākas 2014. gada 1. novembrī, vēl būtu jāizpilda deklarācija pēc iepriekšējā parauga.

Attiecīgi aizpildāms arī avansa maksājumu aprēķins, aprēķinot avansa maksājumu par taksācijas perioda atlikušajiem mēnešiem pēc deklarācijas iesniegšanas par taksācijas periodu, kas sākas 2015. gadā, un turpmākajiem taksācijas periodiem. Jāpiebilst, ka avansu aprēķina veidlapā izmaiņu nav. Savukārt pašā uzņēmumu ienākuma nodokļa deklarācijā ir izmaiņas, par kurām komentēts šajā rakstā.

Pēc iepriekšējās deklarācijas apstiprināšanas 2011. gada 20. decembrī UIN likumā ir pieņemti vairāki grozījumi (07.03.2013.; 06.06.2013.; 19.09.2013.; 06.11.2013.; 04.12.2014. un 17.12.2014. likumi) attiecīgi deklarācijas un tās pielikumu veidlapās norādāmais informācijas apjoms ir saskaņots ar spēkā esošo normatīvo aktu regulējumu.

Ņemot vērā grozījumus UIN likumā, deklarācija ir papildināta ar jaunām rindām, vairākas rindas ir izslēgtas, kā arī ir aktualizētas deklarācijas pielikumu veidlapas. Atbilstoši grozījumiem, piemēram,  ir izslēgtas deklarācijas rindas saistībā ar zaudējumu pārnešanas iespēju uzņēmumu grupā (no likuma izslēgts 14.1 pants), kā arī tiek izslēgts deklarācijas 4. pielikums „Pārskats par zaudējumu pārnešanu uzņēmumu grupā saskaņā ar likuma 14.1 pantu”. Izslēgtas vairākas rindas saistībā ar atsevišķa veida maksājumiem nerezidentiem (grozījumi likuma 3. panta ceturtajā daļā). Stājoties spēkā 2014. gada 17. decembra grozījumiem, likumā augušas prasības attiecībā uz personālsabiedrību apliekamā ienākuma noteikšanu un informāciju par personālsabiedrības biedra ienākuma daļu, attiecīgi paplašināts deklarācijas 3. pielikums. Ievērojot izmaiņas dažādos nodokļu stimulos, ir nākušas klāt (vai precizētas) vairākas apliekamā ienākuma samazinošās rindas (56-63. rindas).

Nav jau tā, ka katrs no minētajiem grozījumiem UIN likumā ir būtiski ietekmējis deklarācijas veidlapu un jaunās deklarācijas aizpildīšana prasītu papildus laiku. Drīzāk otrādi, vairums nodokļu maksātāju EDS sistēmā izmaiņas iespējams nepamanīs. Savukārt dažiem (īpaši tiem, kuriem ir darījumi ar saistītiem uzņēmumiem) aizpildīšanai būs jāvelta mazāk laika saistībā ar deklarācijas 2. pielikuma aizpildīšanas prasību ierobežošanu, samazinot sniedzamās informācijas apjomu. Jāpiebilst, ka deklarācija būtībā ir tikai nodokļa aprēķināšanas forma, kas kalpo kā rīks un kurai pašai par sevi nevajadzētu ietekmēt ar nodokli apliekamo ienākumu un nodokļa rezultātu.

Atcerēsimies, ka katrai pēc UIN likuma veicamajai korekcijai deklarācijā paredzēta atsevišķa rinda. Dažas no tām jāaizpilda tikai ļoti specifiskam nodokļu maksātāju lokam, piemēram, tonnāžas nodokļa maksātājiem (13. un 14. rinda).

Lai nepārskatītu detalizēti visu normatīvo bāzi saistībā ar UIN, akcentēšu grozījumus deklarācijas veidlapā pa atsevišķiem tematiskiem blokiem, uzsverot atšķirības starp minētajām uzņēmumu ienākuma nodokļa deklarācijām (veco un jauno).

Attiecībā uz uzņēmumu ienākuma nodokli izmaiņas pārsvarā ir nodokļu maksātājiem un investoriem labvēlīgas. Ir arī atsevišķi, tomēr būtiski izņēmuma gadījumi, kad, ieviešot jaunus nodokļu atvieglojumus (stimulus), tiek atcelti plaši atzīti iepriekš pastāvējušie atvieglojumi.

Ar 2011. gada 15. decembra grozījumiem UIN likumā tika veikts nozīmīgs ieguldījums investīciju vides uzlabošanā. Veicot izmaiņas tādās investoram būtiskās jomās kā dividenžu aplikšana ar nodokli, kas ir svarīgi, jo katrs uzņēmējs plāno gūt peļņu, kā arī tālākas sabiedrības pārdošanas vai finansēšanas gadījumā.

Attiecīgi deklarācijā ir izmaiņas (salīdzinot ar 2011. gādā apstiprināto deklarācijas formu) saistībā ar nodokļu neitrāla vērtspapīru nodokļu aplikšanas režīma noteikšanu no 2012. gada 1. janvāra. Par zaudējumiem, kas radušies no vērtspapīru (akciju) atsavināšanas un ar tiem saistītiem izdevumiem,  ir jāpalielina apliekamais ienākums, savukārt par ienākumu no akciju atsavināšanas, izņemot gadījumu, kad kapitālsabiedrība, kuras akciju atsavināšana notikusi, ir tādas valsts vai teritorijas rezidents, kura saskaņā ar normatīvo aktu noteikumiem ir atzīta par zemu nodokļu vai beznodokļu valsti vai teritoriju. Nav vairs aktuālas arī deklarācijas rindas, kas saistītas ar zaudējumu no vērtspapīriem pārnešanu. Tādējādi deklarācijas 3. rinda „Apliekamais ienākums (zaudējumi)” un 78. rinda vairs neparedz  izdalīt informāciju par vērtspapīru darījumiem un ar tiem saistītiem zaudējumiem. Precizētas atbilstoši UIN likumam ir deklarācijas 10., 11. un 12. rinda apliekamā ienākuma palielinošā daļā un 51. rinda apliekamā ienākuma samazinošā daļā.

No 2013. gada dividendes, kas tiek izmaksātas nerezidentam (kas nav zemu nodokļu vai beznodokļu valsts vai teritorijas – „ofšora” rezidents), ir atbrīvotas no nodokļa ieturēšanas. Ar nodokli apliekamajā ienākumā nav jāiekļauj no nerezidentiem saņemamās dividendes neatkarīgi no īpašumā esošo akciju skaita. Tomēr arī šajā gadījumā palicis izņēmums - ofšors. No ofšora uzņēmuma saņemtās dividendes jāiekļauj apliekamajā ienākumā. Līdzīgi atbrīvots no nodokļa ieturēšanas procentu maksājums saistītiem uzņēmumiem - nerezidentiem un samaksa par intelektuālo īpašumu. Attiecīgi precizēta deklarācijas rinda attiecībā uz apliekamā ienākuma koriģēšanu par maksājumiem nerezidentiem 7. rinda un 35. rinda.

No 2014. gada, izveidojot jaunus nodokļu atvieglojumus saistībā ar pētniecību un attīstību, 2015. gada 1. janvārī tiek atcelts atvieglojums, kas paredzēja  tādiem nemateriālajiem ieguldījumiem, kuru rezultātā tiek reģistrēts patents un preču zīmes, nolietojuma vērtības palielināšanu reizinot ar koeficientu 1,5. Attiecīgi deklarācijas 4. rindā un 41. rindā saistībā ar nolietojuma summām vairs nav nepieciešams izdalīt informāciju par nemateriālajiem aktīviem. Savukārt atbilstoši spēkā esošajam nodokļa atvieglojumam (UIN likuma 6.6 pantam; 6. panta 1. daļas 24. puntam un 4. daļas 21. punktam) deklarācijas 26. rinda un 63. rinda ir paredzētas apliekamā ienākuma korekcijām par pētniecības un attīstības izmaksu summām.

No 2014. gada UIN likums vairs arī neparedz apliekamā ienākuma samazināšanas iespēju par nosacītu kredītprocentu summu, kādu uzņēmums maksātu aizņemoties.

Atbilstoši norādītajām UIN likuma normām deklarācijā ir iekļautas vairākas jaunas apliekamā ienākuma palielinošas  rindas vai to precizējumi, tai skaitā bez jau minētā:

  1. rinda, ieķīlātā īpašuma uzturēšanas izdevumi un nekustamā īpašuma nodokļa maksājumi, kurus apmaksājusi kredītiestāde (6. panta 1. daļas 20. p.);
  2. rinda, lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības un mežsaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības, kas atbilst noteiktajiem atbilstības kritērijiem, sadalītā pārpalikuma daļa, kura ir apliekama ar uzņēmumu ienākuma nodokli (6. panta 1. daļas 21. p.);
  3. rinda, izdevumu summa, kas saistīta ar likuma 6. panta ceturtās daļas 18., 19. un 20. punktā minēto ienākumu gūšanu (6. panta 1. daļas 22. p.).

Deklarācijā ir iekļautas vairākas jaunas apliekamā ienākuma samazinošās rindas vai to precizējumi,  tai skaitā bez jau minētajām:

  1. rinda, summa, par kuru saskaņā ar tiesas lēmumu tiesiskās aizsardzības procesā vai ārpustiesas tiesiskās aizsardzības procesā tiek dzēstas vai samazinātas kredītsaistības, ja tās ir iekļautas nodokļa maksātāja apliekamajā ienākumā un nav uzrādītas nodokļa maksātāja izdevumos (6. panta 4. daļās 14. p.);
  2. rinda, ienākums no to Eiropas Savienības vai Eiropas Ekonomikas zonas publiskās apgrozības vērtspapīru atsavināšanas (ieskaitot procentu maksājumus, kas gūti no obligācijām), kuri nav akcijas (6. panta 4. daļas 15. p.);
  3. rinda, nokavējuma naudas un soda naudas summa, kas ir dzēsta saskaņā ar Nodokļu atbalsta pasākuma likumu (6. panta 4. daļas 16. p.);
  4. rinda, summa, kura kā pārpalikuma daļa saņemta no kooperatīvās sabiedrības un mežsaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības un iekļauta taksācijas perioda peļņas vai zaudējumu aprēķinā (6. panta 4. daļās 17. p.).

Ar nodokli netiek aplikts ienākums, kas gūts kā samaksa par apmācības nodrošināšanu profesionālās vidējās izglītības, arodizglītības un augstākās izglītības programmas ietvaros, ieskaitot minētajiem mērķiem piešķirtos valsts budžeta līdzekļus (tai skaitā, valsts budžeta transfertus). Attiecīgi deklarācijā iekļautas 60., 61.un 62. rinda.

Deklarācijas pielikumi

Deklarācijas 1. pielikumā norāda uzkrājumus un rezerves, kas izveidotas saskaņā ar UIN likuma 7., 7.2 un 8. pantu un par kurām nepalielina ar nodokli apliekamo ienākumu.

Savukārt izmaiņas ieviestas uzņēmumu ienākuma nodokļa deklarācijas 2. pielikuma „Darījumi ar saistītiem uzņēmumiem (personām)” aizpildīšanā, proti, deklarācijas 2. pielikums būs jāaizpilda tikai nodokļu maksātājiem, kuru darījumi ar saistītiem uzņēmumiem (personām) ir veikti par cenām, kas neatbilst tirgus vērtībai, vai par darījumiem, kas veikti par cenām, kas atbilst tirgus vērtībai (cenai), ja darījuma vērtība ir lielāka par 5000 eiro.

Deklarācijas 3. pielikumu aizpilda personālsabiedrība, norādot savu biedru sarakstu, biedru ieguldījumu personālsabiedrībā, kā arī uz biedru attiecināmo ar nodokli apliekamā ienākuma daļu vai zaudējumus.

Salīdzinoši ar iepriekšējo deklarācijas veidlapas formu deklarācijas 3. pielikumā iekļaujamā informācija ir paplašināta, jo UIN likuma normas paredz personālsabiedrības sadalāmajā peļņas daļā, kas aprēķināta par taksācijas periodu, kas sākās 2015. gada 1. janvārī un turpmākajos periodos, attiecībā uz fizisko personu iekļaut arī tāda veida kapitāla ienākumus, kuri personālsabiedrības līmenī nav tikuši iekļauti ar uzņēmumu ienākuma nodokli apliekamajā ienākuma aprēķinā.

Deklarācijas 4. pielikumu aizpilda tikai par taksācijas periodu, kurā pabeigts saskaņā ar Ministru kabineta pieņemto lēmumu atbalstītais investīciju projekts sākotnējiem ilgtermiņa ieguldījumiem, kā arī par taksācijas periodiem, kuros piemēro nodokļa atlaidi saskaņā ar UIN likuma 17.2 pantu.

Deklarācijas 5. pielikumu aizpilda nodokļa maksātāji, kuri piemēro uzņēmumu ienākuma nodokļa atlaidi ziedotājiem saskaņā ar UIN likuma 20.1 pantu, un tajā norāda ziedojumu summas un ziedojumu saņēmējus, kuriem nodokļa maksātājs taksācijas perioda laikā ir ziedojis.

***

Visu D. Kļuškinas rakstu varat lasīt žurnāla BILANCE 2016. gada 4. (376.) numurā.

Žurnālu var iegādāties izdevniecībā "Lietišķās informācijas dienests", tālr. 67 606 110, e-pasts: [email protected]