0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

JAUTĀJUMI UN ATBILDESBIZNESSVai ASV OFAC sankcijas ir tieši piemērojamas tāpat kā nacionālās, ANO un ES sankcijas?

Vai ASV OFAC sankcijas ir tieši piemērojamas tāpat kā nacionālās, ANO un ES sankcijas?

Ārlietu ministrija Ārlietu ministrija sniedz atbildi uz jautājumu, vai Amerikas Savienoto Valstu (ASV) Ārvalstu aktīvu kontroles biroja (Office of Foreign Assets – OFAC) sankcijas ir tieši piemērojamas tāpat kā nacionālās, ANO un ES sankcijas? ASV OFAC sankcijas ir jāievēro, ja uzņēmums nevēlas risku, ka pret to, tā īpašniekiem vai amatpersonām ASV nosaka sekundārās sankcijas vai veic citus pretpasākumus. Latvijas finanšu iestādes ievēro ASV OFAC sankcijas un neveic finanšu darījumu starpniecību (pārskaitījumus), ja līdzekļu saņēmējs vai nosūtītājs atrodas ASV OFAC sankciju sarakstā, un tas var ietekmēt iespēju izpildīt ar šādu sankciju subjektu noslēgtus līgumus. Saskaņā ar Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus

Ārlietu ministrija Ārlietu ministrija sniedz atbildi uz jautājumu, vai Amerikas Savienoto Valstu (ASV) Ārvalstu aktīvu kontroles biroja (Office of Foreign Assets – OFAC) sankcijas ir tieši piemērojamas tāpat kā nacionālās, ANO un ES sankcijas?

ASV OFAC sankcijas ir jāievēro, ja uzņēmums nevēlas risku, ka pret to, tā īpašniekiem vai amatpersonām ASV nosaka sekundārās sankcijas vai veic citus pretpasākumus.

Latvijas finanšu iestādes ievēro ASV OFAC sankcijas un neveic finanšu darījumu starpniecību (pārskaitījumus), ja līdzekļu saņēmējs vai nosūtītājs atrodas ASV OFAC sankciju sarakstā, un tas var ietekmēt iespēju izpildīt ar šādu sankciju subjektu noslēgtus līgumus.

Saskaņā ar Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likumu, Finanšu un kapitāla tirgus komisija (FKTK) kā kompetentā institūcija nosaka finanšu un kapitāla tirgus dalībniekiem kritērijus, pēc kādiem noteikt Ziemeļatlantijas līguma organizācijas dalībvalsts (NATO) noteiktās sankcijas, kuras būtiski ietekmē finanšu un kapitāla tirgus dalībnieku vai finanšu un kapitāla tirgus intereses, kā arī nosaka finanšu un kapitāla tirgus dalībniekiem prasības attiecībā uz finanšu ierobežojumu piemērošanu, ja šie ierobežojumi izriet no tādām Ziemeļatlantijas līguma organizācijas dalībvalsts noteiktajām sankcijām, kuru ievērošana būtiski ietekmē finanšu un kapitāla tirgus dalībnieku vai finanšu un kapitāla tirgus intereses.

Saskaņā ar FKTK 2019.gada 29.janvāra  normatīvajiem noteikumiem Nr. 13 “Sankciju riska pārvaldīšanas normatīvie noteikumi” par finanšu un kapitāla tirgus intereses būtiski ietekmējošām uzskatāmas tādas ES vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas dalībvalsts noteiktās sankcijas, kuras oficiālajā valūtā (izņemot eiro) galvenokārt tiek veikti norēķini starptautiskajā tirdzniecībā un finanšu tirgos un kuras noteikto sankciju neievērošanas gadījumā var tikt būtiski apgrūtināta finanšu un kapitāla tirgus dalībnieku piekļuve starptautiskajai finanšu norēķinu sistēmai.

Saskaņā ar Finanšu nozares asociācijas (iepriekš - Komercbanku asociācijas) un Ārlietu ministrijas 2018.gada jūnija vadlīnijām, ASV noteikto OFAC sankciju neievērošana var ietekmēt sadarbību ar ASV uzņēmumiem un bankām, radīt būtiskus reputācijas riskus valstij un finanšu sektoram, kā arī citus ASV iestāžu īstenotus pasākumus (papildu jeb sekundārās sankcijas, kriminālatbildība). Tās parasti ievēro darījumiem visās valūtās, bet dolāros to ievērošana ir obligāta.

Latvijā OFAC sankcijas nerada pamatu, piemēram, finanšu līdzekļu iesaldēšanai vai formālu aizliegumu nekustamā īpašuma atsavināšanai, bet, visticamāk, nebūs iespējams veikt norēķinus par darījumiem.

Ņemot vērā to, ka ASV noteikto sankciju ievērošana ir būtisks priekšnoteikums, lai bankas visiem to klientiem varētu nodrošināt raitu pārskaitījumu veikšanu, Latvijas Komercbanku asociācijas (tagad – Finanšu nozares asociācija) 2017. gada novembrī izdotās "Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijats un terorisma finansēšanas novēršanas un sankciju ievērošanas politiku un vadlīnijas (2017)" aicina Latvijas komercbankas ievērot minētās OFAC sankcijas visās valūtās, ne tikai ASV dolāros.

OFAC sankciju ievērošana ir gan finanšu iestāžu, gan uzņēmēju, gan publisko personu interesēs, izsludinot iepirkumu konkursus. OFAC sankciju neievērošanas gadījumā var tikt liegta pieeja transakcijām ASV valūtā, apturēti darījumi un transakcijas, tādējādi liedzot veikt nepieciešamos maksājumus, kā rezultātā var veidoties kā uzņēmuma, tā bankas un valsts reputācijas krīze u.c. negatīvas sekas.

Praksē Latvijas uzņēmējiem, kuri turpina sadarbību ar OFAC sankcionētām personām, ir bijuši gadījumi, kuros netiek piešķirta ESTA ceļošanas dokuments uz ASV, vai ieceļošana ASV tiek liegta, vai arī nav bijis iespējams veikt transakcijas saskaņā ar noslēgtu līgumu. Tāpat ir arī gadījums, kad Latvijā reģistrēts SIA ir ticis iekļauts OFAC sankciju sarakstā par turpinātu sadarbību ar sankcionētu personu.

ASV sekundārās sankcijas nozīmē to, ka sankcijas tiek noteiktas pret OFAC sankcionēto personu sadarbības partneriem. Līdz ar to, lai izvairīto no riska, ka pret uzņēmumu tiek noteiktas sekundārās sankcijas, darījumi ar OFAC sankcionētajām personām nav ieteicami. Ja netiek veikti darījumi ar sankcionētām personām, tad sekundārās sankcijas noteikt nav pamata.

Vairāk uzziniet https://www.mfa.gov.lv/arpolitika/par-eiropas-savienibas-ierobezojosiem-pasakumiem/biezak-uzdotie-jautajumi-un-atbildes

Ārlietu ministrijas un Latvijas Finanšu nozares asociācijas sagatavotais informatīvais materiāls “Kas jāzina uzņēmējiem par starptautisko sankciju politiku” (publicēts 06.2018.)

Informatīvais materiāls (vadlīnijas) sankciju efektīvai ieviešanai Latvijā (publicēts 08.03.2019)