0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

JAUTĀJUMI UN ATBILDESVai ir iespējams samazināt UIN avansa maksājumus?

Vai ir iespējams samazināt UIN avansa maksājumus?

Vai nodokļu maksātājam ir iespēja lūgt VID samazināt aprēķinātos uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) avansa maksājumus un kādos gadījumos sagaidāma pretimnākšana? Šo jautājumu žurnāla "Bilance" šāgada 11. numurā skaidro praktiskās grāmatvedības speciāliste un konsultante, izdevniecības Lietišķās informācijas dienests galvenā redaktore Maija Grebenko. Avansa maksājumiem UIN likumā atvēlēts 23. pants, kurā nodokļu maksātājam, kura bizness nonācis grūtībās, ir paredzēti divi scenāriji. Maksātāja neto apgrozījums ir būtiski samazinājies salīdzinājumā ar pirmstaksācijas perioda attiecīgo laikposmu, kā arī prognozējama tā turpmāka samazināšanās. Kas jādara? Rakstiskā veidā jāiesniedz VID pamatojums esošai situācijai: 2016. un 2017. gada neto apgrozījuma (nevis ieņēmumu vai apliekamo darījumu) salīdzināšana attiecīgajos mēnešos no katra…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus

Vai nodokļu maksātājam ir iespēja lūgt VID samazināt aprēķinātos uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) avansa maksājumus un kādos gadījumos sagaidāma pretimnākšana? Šo jautājumu žurnāla "Bilance" šāgada 11. numurā skaidro praktiskās grāmatvedības speciāliste un konsultante, izdevniecības Lietišķās informācijas dienests galvenā redaktore Maija Grebenko.

Avansa maksājumiem UIN likumā atvēlēts 23. pants, kurā nodokļu maksātājam, kura bizness nonācis grūtībās, ir paredzēti divi scenāriji.

  1. Maksātāja neto apgrozījums ir būtiski samazinājies salīdzinājumā ar pirmstaksācijas perioda attiecīgo laikposmu, kā arī prognozējama tā turpmāka samazināšanās.

Kas jādara?

Rakstiskā veidā jāiesniedz VID pamatojums esošai situācijai: 2016. un 2017. gada neto apgrozījuma (nevis ieņēmumu vai apliekamo darījumu) salīdzināšana attiecīgajos mēnešos no katra gada sākuma, kur redzams minētais samazinājums. Ja VID piekritīs nodokļa maksātāja vērtējumam, tad tiks atļauts veikt avansa maksājumus saskaņā ar sekojošo aprēķinu.

Sākot ar mēnesi, kad VID saņēmis iesniegumu, avansa maksājums tiek noteikts kā katra iepriekšējā mēneša neto apgrozījuma reizinājums ar noteikto koeficientu. Šis koeficients ir par 2016. gadu aprēķinātais UIN (nepiemērojot likumā noteiktās nodokļu atlaides) un 2016. gada neto apgrozījuma dalījums.

Piemēram, SIA neto apgrozījums par 2016. gadu bija 120 000 eiro (mēnesī vidēji – 10 000 eiro) un aprēķinātais UIN – 7200 eiro (ikmēneša avanss – 600 eiro). Sākoties 2017. gadam, neto apgrozījums pēc gada pārskata iesniegšanas, ieskaitot aprīli, ir 20 000 eiro (~50% salīdzinājumā ar 2016. gada četriem mēnešiem, mēnesī ~ 5000). SIA vēršas VID ar lūgumu atļaut, sākot ar maiju, veikt avansa maksājumus, piemērojot aprīļa neto apgrozījumam koeficientu: 0,06 (7 200/120 000) utt. attiecībā pret nākamajiem mēnešiem. Jebkurā gadījumā ikmēneša summas (6% no 5000) būs mazākas, nekā bijušas.  

NB! Sakarā ar to, ka avansa maksājumi, kas bija noteikti, iesniedzot VID gada pārskatu, ir uzrādīti EDS līdz gada beigām, nodokļu maksātājam būs ik mēnesi jāsniedz VID informācija par šā gada neto apgrozījumu. Jāatceras, ka PVN deklarācijas informācija ne vienmēr sakrīt ar neto apgrozījumu! Turklāt ne visi nodokļu maksātāji ir PVN reģistrētās personas.

NB! Nodokļa maksātāja rūpes par atbilstošiem avansa maksājumiem vērtējamas pozitīvi arī no tā aspekta, ka līdz nodokļu reformas ieviešanai dzīvē avansus mazākā summā drīkstēja veikt, līdz būtu iesniegts gada pārskats par 2017. gadu. Tomēr no 2018. gada kārtība droši vien būs citādāka.

  1. Maksātājam ir būtiski mainījies darbības veids, ieņēmumu vai izdevumu struktūra vai samazinājies peļņas apjoms.

Arī šāds scenārijs var būt izmantots, ja biznesā radušās grūtības. Piemēram, SIA vadība pārprofilē biznesu, un procesa sākums parasti nav ienesīgs, vai arī darbības sfēra tiek mainīta kādu piespiedu faktoru ietekmē. Ieņēmumu vai izdevumu struktūra mainās, piemēram, pasaules cenu izmaiņu rezultātā, dabas katastrofu vai klimata pārmaiņu ietekmē u. tml.

Kas jādara?

Arī šajā gadījumā iesniegums ar lūgumu noteikt mazākus avansa maksājumus iesniedzams VID pēc gada pārskata un UIN deklarācijas nodošanas (samazinājums par taksācijas gada atlikušajiem mēnešiem). Nodokļa  avansa maksājumus par taksācijas perioda atlikušajiem mēnešiem nosaka vienādās summās, ņemot vērā maksātāja iesniegto pamatoto aprēķinu. Tātad nodokļa maksātājs patstāvīgi nosaka (prognozē) maksājamo summu. Tomēr šī metode “bīstama” ar nosacījumu, ka, beidzoties taksācijas periodam, tiks noteikta starpība starp faktisko nodokļa summu par taksācijas periodu un nodokļa maksātāja prognozēto avansa maksājuma apmēru. Kļūdīties “atļauts” ne vairāk kā par 20 procentiem no aprēķinātās nodokļa summas. Pārsniegums tiks palielināts par nokavējuma naudu, kas aprēķināta saskaņā ar likumu “Par nodokļiem un nodevām”. Aprēķinātā nodokļa un veikto avansa maksājumu starpības pārsnieguma daļa tiek sadalīta atbilstoši avansa maksājumu veikšanas termiņiem. Tas nozīme, ka katram mēnesim nokavējuma nauda tiks noteikta atkarībā no dienu skaita, par kuru izveidojas minētā starpība.

Vēl viena izeja

Nodokļu maksātājs var izvēlēties arī citu ceļu: apturēt savu saimniecisko darbību. Šim nolūkam 23. panta 1.2 daļā ir veikti precizējumi: uzņēmumu ienākuma nodokļa avansa maksājumus var neveikt mēnešos, kuros saimnieciskā darbība ir apturēta, sākot ar mēnesi, kurā komercreģistrā izdarīts ieraksts par komersanta darbības apturēšanu.

Kas nav jādara

Bieži ir dzirdēts viedoklis: “mēs neveiksim UIN avansa maksājumus”, jo drīz nodosim gada pārskatu un tur jau būs “redzams”, ka mums ir zaudējumi. Šāda rīcība nav atbalstāma, jo 23. panta septītā daļa brīdina: par šā likuma (..) 23. pantā minēto maksājumu savlaicīgu nepārskaitīšanu valsts budžetā nodokļa maksātājiem aprēķina kavējuma naudu saskaņā ar likumu “Par nodokļiem un nodevām”. Turklāt tas notiks neatkarīgi no peļņas vai zaudējumu esamības.