0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

BIZNESSIEPIRKUMIVai pandēmijas izsludināšana dod tiesības nepiemērot publisko iepirkumu noteikumus?

Vai pandēmijas izsludināšana dod tiesības nepiemērot publisko iepirkumu noteikumus?

Foto: zeesenboot on Visual hunt / CC BY

Atbildot uz virsrakstā minēto jautājumu, zvērināts advokāts Raivo Raudzeps uzskata, ka nē. Sociālās vietnes Facebook vietnē “Tiesu advokāti” publicēts skaidrojums šādam viedoklim. Tā kā ne portāla lasītāji ir reģistrējušies sociālajos portālos, pārpublicējam sekojošo informāciju.

Iespējams, vēlēšanās atkāpties no publisko iepirkumu noteikumiem radīsies tad, ja atbildīgajām iestādēm būs nepieciešams ātri iegādāties papildus medikamentus un citas medicīnas preces, lai cīnītos ar Covid-19 izplatīšanos, ko Pasaules veselības organizācija ir nosaukusi par pandēmiju.

Latvijā jau iepriekš ir bijuši gadījumi, kuros, aizbildinoties ar steidzamību un valsts drošības interesēm ir bijuši mēģinājumi apiet publisko iepirkumu noteikumus. Pietiek atcerēties kaut vai skandālu ap fotoradaru iepirkšanu uzstādīšanai uz ceļiem, nerīkojot konkursu. Līdz ar to šobrīd ir piemērots laiks atcerēties, cik lielu rīcības brīvību pašlaik nosaka Publisko iepirkumu likums:

Publisko iepirkumu likums nav piemērojams tad, ja tiek iepirkti pakalpojumi civilās aizsardzības, civilās drošības un katastrofu novēršanas jomā, kurus sniedz biedrības, nodibinājumi vai apvienības un uz kuriem attiecas konkrēti, likumā noteikti CPV kodi, izņemot ar pacientu transportēšanu saistītus neatliekamās medicīniskās palīdzības pakalpojumus;

• Publisko iepirkumu likums netiek piemērots arī tad, ja tā piemērošana varētu radīt kaitējumu būtisku valsts drošības interešu aizsardzībai. Par būtisku valsts drošības interešu aizsardzību katrā konkrētajā gadījumā lemj Ministru kabinets. Jāatgādina, ka šā izņēmuma piemērošanas pamats nav ne steidzamība, nedz arī aizsargājama informācija pati par sevi, ja tās aizsardzību var nodrošināt iepirkuma procedūrās saskaņā ar šo likumu vai aizsardzības un drošības jomas iepirkumus regulējošiem normatīvajiem aktiem.

• Visbeidzot, lai vienkāršotu un paātrinātu iepirkuma procedūru, ir iespējams piemērot sarunu procedūru, ja pasūtītājam neparedzamu ārkārtas apstākļu rezultātā objektīvi radusies situācija, kurā steidzamības dēļ nav iespējams piemērot atklātu konkursu, slēgtu konkursu vai konkursa procedūru ar sarunām. Jāvērš uzmanība uz to, ka minētie apstākļi, kas pamato ārkārtas situāciju, nedrīkst būt atkarīgi no pasūtītāja darbības.

Iespējams, Covid-19 neprognozēta izplatīšanās varētu atbilst situācijai, kad būtu pieļaujams piemērot sarunu procedūru. Taču lasītājiem šo secinājumu nevajag uztvert kā juridisku padomu, jo situācija konkrētajā brīdī prasīs detalizētu juridisko izvērtējumu.

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Foto: zeesenboot on Visual hunt / CC BY

Atbildot uz virsrakstā minēto jautājumu, zvērināts advokāts Raivo Raudzeps uzskata, ka nē. Sociālās vietnes Facebook vietnē "Tiesu advokāti" publicēts skaidrojums šādam viedoklim. Tā kā ne portāla lasītāji ir reģistrējušies sociālajos portālos, pārpublicējam sekojošo informāciju.

Iespējams, vēlēšanās atkāpties no publisko iepirkumu noteikumiem radīsies tad, ja atbildīgajām iestādēm būs nepieciešams ātri iegādāties papildus medikamentus un citas medicīnas preces, lai cīnītos ar Covid-19 izplatīšanos, ko Pasaules veselības organizācija ir nosaukusi par pandēmiju.

Latvijā jau iepriekš ir bijuši gadījumi, kuros, aizbildinoties ar steidzamību un valsts drošības interesēm ir bijuši mēģinājumi apiet publisko iepirkumu noteikumus. Pietiek atcerēties kaut vai skandālu ap fotoradaru iepirkšanu uzstādīšanai uz ceļiem, nerīkojot konkursu. Līdz ar to šobrīd ir piemērots laiks atcerēties, cik lielu rīcības brīvību pašlaik nosaka Publisko iepirkumu likums:

Publisko iepirkumu likums nav piemērojams tad, ja tiek iepirkti pakalpojumi civilās aizsardzības, civilās drošības un katastrofu novēršanas jomā, kurus sniedz biedrības, nodibinājumi vai apvienības un uz kuriem attiecas konkrēti, likumā noteikti CPV kodi, izņemot ar pacientu transportēšanu saistītus neatliekamās medicīniskās palīdzības pakalpojumus;

• Publisko iepirkumu likums netiek piemērots arī tad, ja tā piemērošana varētu radīt kaitējumu būtisku valsts drošības interešu aizsardzībai. Par būtisku valsts drošības interešu aizsardzību katrā konkrētajā gadījumā lemj Ministru kabinets. Jāatgādina, ka šā izņēmuma piemērošanas pamats nav ne steidzamība, nedz arī aizsargājama informācija pati par sevi, ja tās aizsardzību var nodrošināt iepirkuma procedūrās saskaņā ar šo likumu vai aizsardzības un drošības jomas iepirkumus regulējošiem normatīvajiem aktiem.

• Visbeidzot, lai vienkāršotu un paātrinātu iepirkuma procedūru, ir iespējams piemērot sarunu procedūru, ja pasūtītājam neparedzamu ārkārtas apstākļu rezultātā objektīvi radusies situācija, kurā steidzamības dēļ nav iespējams piemērot atklātu konkursu, slēgtu konkursu vai konkursa procedūru ar sarunām. Jāvērš uzmanība uz to, ka minētie apstākļi, kas pamato ārkārtas situāciju, nedrīkst būt atkarīgi no pasūtītāja darbības.

Iespējams, Covid-19 neprognozēta izplatīšanās varētu atbilst situācijai, kad būtu pieļaujams piemērot sarunu procedūru. Taču lasītājiem šo secinājumu nevajag uztvert kā juridisku padomu, jo situācija konkrētajā brīdī prasīs detalizētu juridisko izvērtējumu.