Pēc Klimata un enerģētikas ministrijas informācijas
Valdība 1. oktobrī apstiprināja Klimata un enerģētikas ministrijas (KEM) izstrādāto Klimata likuma projektu. Likumprojekts vēl ir jāizskata Saeimā. Klimata likuma mērķis ir nodrošināt Latvijas virzību uz klimata pārmaiņu ierobežošanu, mazinot sabiedrības un tautsaimniecības ievainojamību pret klimata pārmaiņu radītājām sekām, kā arī veicināt transformāciju uz ilgtspējīgu attīstību, turpinot nodrošināt nozaru (lauksaimniecība, transports u.c.) konkurētspēju. No klimata pārmaiņu veicinātajiem ekstremālajiem laikapstākļiem Latvijas iedzīvotājus visvairāk satrauc karstuma viļņi un sausums, liecina 2024. gada publiskie Norstat aptaujas dati. Šovasar piedzīvotās vētras un lietavu radītās sekas Latvijas lielākajā daļā sajuta gandrīz visi, kas vienlaikus radīja finansiālus zaudējumus. Klimata pārmaiņu…
Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
iegādājies BilancePLZ abonementu
Klimata likuma mērķis ir nodrošināt Latvijas virzību uz klimata pārmaiņu ierobežošanu, mazinot sabiedrības un tautsaimniecības ievainojamību pret klimata pārmaiņu radītājām sekām, kā arī veicināt transformāciju uz ilgtspējīgu attīstību, turpinot nodrošināt nozaru (lauksaimniecība, transports u.c.) konkurētspēju.
No klimata pārmaiņu veicinātajiem ekstremālajiem laikapstākļiem Latvijas iedzīvotājus visvairāk satrauc karstuma viļņi un sausums, liecina 2024. gada publiskie Norstat aptaujas dati. Šovasar piedzīvotās vētras un lietavu radītās sekas Latvijas lielākajā daļā sajuta gandrīz visi, kas vienlaikus radīja finansiālus zaudējumus. Klimata pārmaiņu radīto laikapstākļu ekstrēmu klātesamība ir jūtamāka arvien biežāk, tamdēļ pielāgošanās klimata pārmaiņām pasākumi prasa centienus īstenot visos līmeņos – globālā, nacionālā, pašvaldības un indivīda līmenī.
"Ieviešot klimata pārmaiņu mazināšanas un pielāgošanās pasākumus, ilgtermiņā mēs kļūstam efektīvāki resursu izmantošanā un mazinām klimata pārmaiņu radītos zaudējumus. Vienlīdz būtiski uzsvērt, ka klimata mērķu integrēšana pašvaldību un nozaru attīstības plānošanā ir būtisks priekšnosacījums arī finansējuma apguvē, piemēram, ES fondu līdzekļiem,” norāda klimata un enerģētikas ministrs Kaspars Melnis.
Lai īstenotu pāreju uz ilgtspējīgu tautsaimniecību, īpaši pašvaldībām ir pieejami vairāki finanšu instrumenti – Eiropas Savienības (ES) finanšu avoti (t.,sk., ERAF, LIFE programma u.c.), valsts budžets (emisiju kvotu izsolīšanas instruments, modernizācijas fonds u.c.), cits finansējums (Eiropas klimata iniciatīvas – EUKI u.c.).
Klimatam nedraudzīgās (jeb siltumnīcefektu gāzes) emisijas rodas no fosilā kurināmā izmantošanas enerģijas un produktu ražošanā, fosilās degvielas izmantošanas transportā, darbībām lauksaimniecībā, produktu ražošanas, atkritumu apsaimniekošanas, kā arī zemes izmantošanas un mežsaimniecības sektoros.
Emisiju samazināšanas mērķis līdz 2030. gadam Latvijai ir 17%, salīdzinot ar 2005. gadu, noteikts klimata likumprojektā. Šis mērķis attiecas uz tautsaimniecības nozarēm – transports, lauksaimniecība, rūpniecība, enerģētika, atkritumu apsaimniekošana.
ES dalībvalstu vidū Latvijai noteiktais emisiju samazināšanas mērķis ir ceturtais zemākais, kamēr Igaunijai tas ir 24% samazinājums, bet Lietuvā 21%. Klimata likumprojektā ir nostiprinātas atbildības par Latvijas Nacionālā enerģētikas un klimata plāna 2021. - 2030. gadam mērķu sasniegšanu.
Klimata likumprojektā ir ietvertas visas klimata politikas tiesību normas vienuviet, kas iepriekš bija definētas citos likumos, kā arī ieviesti jauni elementi, kas līdzšinēji nav noregulēti. Pērn pavasarī stājās spēkā jaunie ES tiesību akti klimata jomā, attiecīgi KEM pilnveidoja un paplašināja likumprojekta tvērumu, lai nodrošinātu jauno ES tiesību aktu pārņemšanu.
Klimata likumprojekts izstrādāts, ievērojot Eiropas Klimata aktu, un Apvienoto Nāciju organizācijas (ANO) Vispārējās konvencijas par klimata pārmaiņām un tās Parīzes nolīguma saistības, kuras paredz ierobežot globālo vidējās temperatūras pieaugumu, tiecoties temperatūras kāpumu iegrožot līdz 1,5 °C salīdzinājumā ar pirmsindustriālā laikmeta līmeni, tādējādi ievērojami mazinot klimata pārmaiņu radītos riskus un ietekmi. Parīzes nolīgumu ratificējušas 194 pasaules valstis un Eiropas Savienība. ANO Vispārējā konvencijā par klimata pārmaiņām noteiktais ir saistošs ne vien ES un Latvijai, bet teju visām pasaules valstīm tai skaitā, piemēram, ASV, Ķīnai, Japānai u.c.
Valdība noteica arī pienākumu Valsts vides dienestam, sākot ar 2024. gada 20. oktobri, nodrošināt Eiropas Savienības Emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas paplašinājuma uz ēku, autotransporta un papildus sektoriem uzraudzības funkciju veikšanu.
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.